Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Tango

Tango

09-01-2020 om 20:25

Ouders van VMBO kader/basis en PRO-leerlingen

Een nieuw draadje als vervolg op het draadje over VMBO kader/basis leerlingen. Omdat mijn zoon inmiddels is overgestapt naar PRO (praktijkonderwijs) en omdat het fijn is om ervaringen uit te wisselen over kinderen die wat meer moeite hebben op school.


Het blijft vreemd, dat VMBO basis en kader pas een week later de uitslag kregen. Zonder dat iemand de reden weet. Op het journaal: mavo, havo en vwo hadden vorige week al de uitslag. Voor de volledigheid: mavo is ook VMBO, maar dan GT of T.

Tsjor

Sterker nog in het Journaal werd gezegd dat leerlingen van middelbare school opleidingen vorige week al hoorden of ze geslaagd waren.

Ik heb dat ook niet begrepen. Is dat elk jaar zo? Nee toch? Ik heb nog wel geinformeerd bij school maar kreeg een wat vaag antwoord. Dus wel he, ik dacht dat ik het verkeerd had verstaan bij het Journaal. Was ook even bezig op dat moment. Triest hoor.

Er waren ook leerlingen in dat journaal die aangaven zich daardoor wel tweederangs te voelen. En dat dat toch niet hoort, zij horen er toch ook bij en leveren met hun diploma toch ook een waardevolle bijdrage?

En zo is het maar net.

De reden dat kader en basis een week later de uirslag kregen. De datum stond vast op 16 juni. Mavo/havo/vwo hebben die datum naar voren gegaald in verband met het 2e en eventueel 3e tijdvak. Voor kader en basis maakte dat niet uit. De meeste scholen deden digitaal examen en bepalen zelf wanneer de herkansingen plaats zullen vinden. Het is jammer, maar normaal is het dus wel op dezelfde dag. 

Zomer, fijn dat je dochter is geslaagd en dat het zo goed met haar gaat. Jammer dat ze niet de opleiding kon gaan volgen die ze in gedachten had op niveau 3. Hopelijk krijgt ze het ook naar haar zin in de opleiding waar ze straks mee gaat beginnen.

Bij zoon begint niemand op niveau 3. De school heeft er van geleerd dat er veel leerlingen afhaken of er een jaar langer overdoen. Iedereen begint dus op niveau 2, maar wel op eigen tempo.

Die test was de AMN Talentscan. Ze kijken naar je capaciteiten en je persoonlijkheid en de ondersteuning die je nodig hebt bij je leerproces. Op zich wel handig dat ze dat van tevoren doen en niet nadat hij is vastgelopenAan de hand van die gegevens wordt er ook een leerwerk bedrijf voor je gezocht. De één functioneert beter in een klein bedrijf en de ander juist niet.

Achteraf denk hebben we er wel goed aan gedaan om hem naar Kader te laten gaan. Hebben we niet de lat te hoog gelegd? 

' Mavo/havo/vwo hebben die datum naar voren gegaald in verband met het 2e en eventueel 3e tijdvak. Voor kader en basis maakte dat niet uit.'

Blijft een vreemde redenering. Mavo = VMBO. En waarom maakt het voor kader en basis niet uit of ze de examens in verschillende tijdvakken zouden kunnen doen, met eventuele herkansingen?

Maar vooral het gebrek aan helder nadenken steekt: je sluit toch met gemak en zonder nadenken een bepaalde groep af van de ontwikkelingen die hen ook aangaan.

Tsjor.

Volgens mij is het puur praktisch: van de digitaal gemaakte examens kwam de uitslag later. Neemt niet weg dat het niet zo leuk is dat niet iedereen op dezelfde dag de uitslag kreeg. 

Ik snap dat de uitslag voor mavo, havo, vwo naar voren is gehaald. Als voorziening voor leerlingen die tijdens het eerste tijdvak in quarantaine zaten, is er een volledig tweede tijdvak gecreëerd. Dat duurt langer dan normaal en begon daarom eerder, al op 14 juni. Het is wel handig om voor die tijd de uitslag te hebben. 

Bij de digitale versie van de examens voor kader en basis bepaalt de school het rooster binnen een periode die loopt tot en met 23 juli. Waarom de uitslag daar niet naar voren is gehaald, weet ik niet.

Overigens konden scholen ook voor een gewone versie van het examen voor basis en kader kiezen. Maar scholieren die die versie gemaakt hebben, kregen de uitslag volgens mij wel eerder.

@nnemoon en Zomer, super gefeliciteerd voor jullie zoon en dochter met het diploma! Wat fijn dat ze het hebben gehaald! 

Ik dacht nog even terug aan de start van ons draadje, hoe we begonnen met al onze kinderen op het VMBO-basis. Bij ons is het helaas allemaal iets anders gelopen, maar jullie kinderen hebben het gered, ondanks 2 hele lastige jaren met corona-maatregelen. En jouw zoon zelfs nog Kader, @nnemoon. Ik snap dat jullie er aan twijfelen of dit nou wel de goede stap was, maar hij heeft het toch maar gedaan.

Nu op naar de vervolgopleiding. Ik hoop dat ze het daar fijn gaan hebben en hoop er nog iets over te lezen. Pittig voor jouw zoon, @nnemoon, dat hij eigenlijk nog niet eens vakantie heeft nu. Want dat heeft hij wel hard nodig denk ik. 

Heel veel succes voor jullie kanjers!!!

Zomer, hoe gaat het met je dochter in de nieuwe opleiding?

Tango, ik kan jouw draadje niet meer zo snel vinden over jouw zoon. Kun je het zelf even naar boven halen. Ik ben erg benieuwd hoe het nu met hem gaat.

Het gaat hier een beetje op en neer met zoon. Hij zit nog steeds op de dagbesteding, maar gaat wisselen. Goed nieuws is dat hij wel gestart is met een MBO1 opleiding (richting horeca) die vanuit daar begeleid wordt en op de schooldagen (dat hij dus aan school werkt) gaat hij tot nu toe trouw. Thuis moet hij ook af en toe iets aan schoolwerk doen en dat gaat heel wisselend, maar alles wat strijd oplever laat ik hem dus daar doen
Zoon is wel weer redelijk trouw aan het trainen en voetballen. Hij is dit seizoen keeper en dat vindt hij eigenlijk dus wel erg leuk blijkt nu, al is hij er w.b. lengte iets te klein voor. Dit motiveert dus wel.

Ik ben ook benieuwd hoe het met jullie zoon en dochter gaat, @nnemoon en Zomer. Bevalt de opleiding en wat doen ze ook alweer?

Tango,

Je verhaal klinkt positief. Het lijkt of je zoon redelijk goed in zijn vel zit. Hij heeft zijn voetballen weer opgepakt en hij geniet er van om keeper te zijn. Wat fijn dat hij daar zijn ei in kwijt kan.

En super knap dat hij is gestart met een MBO opleiding. Hopelijk is dit een opleiding die helemaal bij hem past en krijgt hij er steeds meer plezier in. Knap hoor, hij doet het toch maar weer! 

Zoon is hier aan een MBO opleiding begonnen in de techniek. Hij volgt een BBL opleiding. Hij werkt als leerling monteur vier dagen in de week bij een bedrijf en één dag gaat hij naar school. In de zomervakantie heeft hij ook een maand gewerkt bij het leerbedrijf, maar dat was achteraf niet zo'n handige beslissing omdat hij toen ook nog drie avonden in de week werkte als vakkenvuller. Dat was een beetje teveel van het goede voor een knul van 17 jaar. Hij rijdt 's morgens om 7.00 uur op zijn scooter weg en meestal rond 16.30 uur komt hij weer boven water. Hij gaat 's avonds vaak nog met vrienden weg omdat hij het contact mist. Het weekend wordt gebruikt om lekker te genieten van zijn vrije tijd. Zijn schooldag ziet hij een beetje als rustdag. Hij heeft geen huiswerk volgens mij, ik denk dat hij het meeste op school doet. In het begin vond hij het werk nog niet zo leuk, maar als je nog niets kunt is volgens mij niets leuks. Nu hoor ik hem niet meer. Hij heeft volgens mij een goede klik met de monteur die hem begeleid.

Hoe gaat het met de VMBO leerlingen?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.