Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Tango

Tango

03-07-2018 om 13:43

Ouders van VMBO Kader/Basis leerlingen


@nnemoon

@nnemoon

31-08-2018 om 12:47

Triva

Bedankt voor je reactie. Je reageert net als mijn man, die zei ook gelijk ziek melden. Ik wil het volgens de regels doen, netjes bespreken op school maar dat kost alleen maar meer stress bij zoon. Hij moet zich al zo aanpassen.

Tango

Tango

31-08-2018 om 12:49

Moeizame start

Ja, gewoon ziek melden hoor, @nnemoon. Zo'n dagje Efteling kan hij best missen. Als hij dit niet kan, zou ik hem echt niet mee laten gaan. Heeft hij niets aan. En zoals ik al schreef heeft zoon hier ook diverse activiteiten gemist in de brugklas. O.a. dat waterskiën toen. Heeft niemand een probleem van gemaakt.

Wij hebben hier echt een moeizame start. Zoon had echt zin om weer naar school te gaan, maar de combinatie met die ortho en de voetbal die meteen weer volledig start is veel te veel bij elkaar.
Gisteren dus de ortho afspraak. Er zijn slotjes geplaatst en elastiekjes om de kiezen. Volgende week krijgt hij dan ringetjes aan de kiezen en een draad door de slotjes. Dit was al een lange zit en dat na die kaakchirurg vorige week. Zoon trok het echt niet. Had daarna heel veel last van zijn mond etc. Hij is na de afspraak dus ook niet meer naar school gegaan gisteren en niet naar de voetbaltraining. En vandaag ook nog thuis. Hij ging wel de deur uit vanmorgen, maar met buikpijn. En kwam na een kwartier weer terug. Volledig verkeerd gepland dit dus, achteraf gezien. Maar ja, we moesten toch een keer starten met die orthodontist. Gelukkig heeft hij nu van de slotjes al minder last, dat zal wel wennen, maar ik vrees al voor de volgende stappen.

Het rooster is hier tot nu toe wel te doen. Nog geen hele lange dagen. Maar sommige vakken moeten dus nog ingevuld gaan worden. Verder heel veel nieuwe docenten die het huiswerk niet in trajectplanner zetten, dus dat loopt ook nog niet echt. Zoon doet wel zijn best om zoveel mogelijk bij te blijven met behulp van klasgenoten. Hij heeft net nog huiswerk M&M zitten maken.

Zomer, hoe was jullie vakantie? Hebben jullie genoten. Jouw dochter ook weer naar school komende week. Heeft ze er een beetje zin in?

Triva

Triva

31-08-2018 om 12:53

neee

Niet netjes willen doen, dat kost idd nog veel meer stress bij je zoon. Gewoon zeggen dat je hem ziek wil melden als jij de avond er voor nog steeds niet wil gaan. Dat geeft rust en je geeft hem dan ook een keuze stel dat hij toch mee wil omdat hij iemand ontmoet die ook niet van die drukte houdt en ze rustig samen gaan wandelen maar er toch bij zijn. Dat is dan een escape.

Zomer

Zomer

01-09-2018 om 10:51

Boeken zijn hier ook binnen!

Ja we zijn weer thuis. Hebben een hele leuke week gehad! En het weer viel best mee. Ach als je in een primitief huisje zit (ik ben geen kampeerder ) dan ben je ook na elke regenbui meteen weer buiten. Dat is altijd een groot voordeel want thuis doe ik dat niet zo snel. Dus veel buiten geweest, gewandeld en de meiden hebben zich prima vermaakt. Ik ben zelf nog 1 week vrij en man moet dinsdag weer beginnen. Oudste en jongste ook dinsdag weer. Gisteren had dochter haar rooster al op de app. Valt op zich mee. Wel 2 dagen tot 16:10 uur. 2x keer tot 14:00 volgens mij en 1x tot 13:00 uur. 3x keer om 8.15 uur beginnen en 2x om 9.35 uur. Ik heb net de boeken bekeken. Alle methodes zijn hetzelfde gebleven dus dat is wel fijn. Van Engels heeft ze ALL RIGHT, Biologie voor jou (Malmerg), Moderne Wiskunde, Plein (MM) Nask NOVA. Alleen Nederlands is anders. Nu boeken van Talent. Dat was vorig jaar niet zo maar ik moet eerlijk bekenden dat ik dat niet meer zeker weet. Nu ik er over nadenk was het vorig jaar volgens mij ook Talent. Nou ja, maakt ook niet uit . Dochter is nog niet echt te porren voor school maar gaat dinsdag gewoon heen met gezonde tegenzin. Dat is altijd zo met haar. Als ze er eenmaal is dat is het prima. Moet even weer die drempel over. Maar geen drama hoor. Ze doet er niet moeilijk over ofzo.

@nnemoon, haha je zoon heeft de herfstvakantie al uitgerekend. Ik zou hem ook gewoon ziek melden. Inderdaad, wil hij op het laatst wel mee dan kan dat gewoon. Als je er over gaat praten dan is de insteek sowieso meegaan en alternatief is op school komen die dag. Ik zou voor de hele makkelijke weg kiezen.

Tango, oooh wat sneu voor je zoon. Ik heb net ook je andere draadje gelezen over de beugelperikelen. Pfffff, ik vind het wel heftig voor je zoon. Eerst de kiezen en nu al de beugel er in. Ik zie er dus ook zo tegenop bij dochter. Die is vorig jaar gestart. Eerst met een uitneembare beugel voor alleen boven. Dat ging na een kleine moeizame start heel goed. Daarna kreeg ze er 1 voor onder. Dat was net een muilkorf. Ze kon amper praten en het was een onding. Ook deze kon er uit dus je begrijp het al. Die deed ze amper in. En voor een goed effect moest die er dag en nacht in en alleen met eten er uit. We zijn in de vakantie geweest om te zeggen dat dit hem niet wordt (na diverse pogingen). Deze man was totaal niet empatisch maar zowaar de laatste keer wel. Nu gaan we dus een nieuw traject in. Ze krijgt nu een vaste beugel. Eerst een blokjesbeugel, dan nog een vreselijk onding en dan nog een keer een blokjesbeugel. Een traject van 3 jaar en we hebben nu dus al een jaar verspeelt. We beginnen weer helemaal overnieuw. Ik zie er nu dus al tegenop en als ik je verhaal zo lees dan weet ik zeker dat dochter net als jouw zoon reageert, ook overgevoelig. Dus ben blij met je verhaal en misschien laat ik dochter die nog lezen als het zover is. Dat ze niet de enige is. Ik moet nu een afspraak maken maar ik wilde even wachten op het rooster. Het komt nu ook niet op een maand aan. Ik moet er zelf ook niet aan denken aan een beugel in de mond voor 3 jaar maar goed, uiteindelijk krijgen ze er wel een heel mooi gebit van. Sterkte voor je zoon!

@nnemoon

@nnemoon

01-09-2018 om 11:03

Tango

Wat akelig van je zoon, hoop dat het alweer iets beter gaat. Leuk om te lezen dat iedere ortho een eigen volgorde van werken heeft Hier begon zoon met elastiekjes rond de kiezen en na een dag of drie, vier werden de ringetjes geplaatst. De slotjes en draad werden tegelijk aangebracht. Volgens mij heb je ook weinig aan slotjes zonder draad maar dat terzijde. Zoon hier heeft het ook niet op de tandarts en ortho, hij is er gewoon bang van. Ik moest dus iedere keer mee. Eén keer duurde de behandeling te lang voor zoon. De spanning werd hem gewoon teveel. We moesten nog een afspraak maken, maar hij ging alvast naar buiten. Kom ik even later buiten heeft hij staan spugen op de stoep bij de voordeur. Ik weer naar binnen om een emmer water om het een beetje op te ruimen. Na ruim drie jaar waren we allebei blij dat het er op zat.

Huiswerk is hier ook nog een dingetje. Bij zoon wordt het huiswerk niet gemeld in de klas maar staat wel vermeld op Somtoday. Vorig jaar was dat dus andersom werd het juist klassikaal gemeld en stond het vaak niet op Somtoday. Ik kijk dus regelmatig op de computer en schrijf het voor het gemak in zijn agenda. Handig want zijn eigen handschrift kan hij soms niet meer lezen.

Tango

Tango

01-09-2018 om 12:53

Gaat wel beter

Het gaat wel beter met zoon. Hij begint een beetje te wennen aan die slotjes. En natuurlijk, slotjes zonder draad hebben totaal geen nut, is alleen even om te wennen aan de slotjes volgens mij. En anders had de behandeling wel heel lang geduurd ook. Hij lag nu al 3 kwartier in die stoel. 1 slotje viel er trouwens meteen thuis al uit. Zoon had al aangegeven dat hij als hij met zijn kiezen op elkaar kwam, er een slotje tussen zat. Werd niet echt op gereageerd. Thuis liet het dus los. Ik heb maar meteen gebeld, maar we hoefden er gelukkig niet voor terug.
Zomer, ik ben blij dat jij er iets aan hebt, aan mijn beugelverhaal. Ik ben er namelijk zelf helemaal niet zo blij mee. Maar jullie hebben ook een heftig verhaal zeg. Dat je eigenlijk weer opnieuw moet beginnen.
@nnemoon, hier ondergaat zoon de behandelingen heel goed, tenminste zo lijkt het. Achteraf merk je dat dat het toch erg heftig was. Ze vinden hem dus ook altijd heel flink tijdens zo'n behandeling. Dat maakt het lastig vind ik. Want thuis blijkt dan dat hij toch heel veel last heeft.
Maar goed, vandaag heeft hij weer gevoetbald. Zometeen komt er een vriendje langs dus aardig afleiding. En volgende week zien we wel weer. Donderdag moet hij weer naar de ortho. Deze keer gaat mijn man mee. Zoon mocht ook alleen komen, maar vind ik nu nog niet echt handig.

Zomer

Zomer

04-09-2018 om 09:22

Hier ook weer van start

Dochter is net op de fiets vertrokken. Had er zowaar zin in! Ik ben heel benieuwd. Ze heeft maar 2 uurtjes en morgen gaat ze dus echt echt echt echt beginnen . Ik heb er zelf ook weer zin in. We gaan vanaf nu meer dingen samen doen en dan bedoel ik dat ik haar meer bij de planning betrek. Wanneer leer je wat etc. Dit heb ik vorig jaar af en toe gedaan maar dochter vindt het wel prima als ik dat allemaal regel. We gaan zien hoe dat loopt. We bouwen het langzaam op. Lukt het even niet dan niet. Ik ben nog lekker vrij deze week en ga zo even de boeken kaften. Daar was ik nog niet aan toegekomen.

Tango, wat een gedoe met die beugel maar ik las in het andere draadje dat het al wat beter gaat. Dat van die waterpeil (wie dat wordt ooit verzonnen heeft.....) had ik ook al eens eerder gelezen. Ik ga dat ding in ieder geval wel aanschaffen. Er staan bruikbare tips in dat draadje. Erg handig voor als dochter heen moet. Ik ga deze week een afspraak maken. Is hij vandaag wel weer naar school toe?

@nnemoon, is je zoon al een beetje gewend in zijn nieuwe klas? Hoe vindt hij de lessen tot nu toe? Al toetsen in het vooruitzicht?

@nnemoon

@nnemoon

04-09-2018 om 09:46

Tango en Zomer

Zomer, leuk dat je dochter vandaag ook weer begint op school. En dat ze er zin in heeft is een goed begin. Ik heb het gevoel dat zoon alweer weken op school zit. Hij zegt niet veel over school en zijn klas, maar gisteren zei hij tegen zijn tante (mijn zus) dat het wel goed gaat. Zijn rooster is inmiddels aangepast, eerst moest hij donderdag en vrijdag tot tien over vier naar school. Nu is dat maandag en vrijdag geworden en de overige dagen tot kwart over twee, wel iedere dag om tien voor half negen beginnen. Hij is wel zelfstandiger geworden met betrekking tot het huiswerk. Gisteren moest ik tot acht uur werken. Kreeg ik een app-je of ik niet te moe was om samen nog even naar zijn wiskunde te kijken als ik thuiskwam. Hij kijkt dus zelf wat hij moet doen en begint ook zelf, vind ik al een hele stap. Nog geen toetsen in het vooruitzicht, alleen nog maar lees- en maakwerk.

Zomer, hoe heet het onding tussen de twee vaste beugels in? Misschien een headgear activator? Beugel met twee haken, met een soort petje op je hoofd? Zoon heeft deze toevallig gehad vandaar.

Tango

Tango

04-09-2018 om 13:28

School

Zoon is gisteren en vandaag weer gewoon naar school. Gelukkig wel. Vandaag een heel kort dagje. Om 11.00 u. beginnen en om 13.45 u. alweer uit. En volgens mij blijft dat voorlopig zo. Gisteren had hij tot het 6e uur, maar dit wordt waarschijnlijk tot het 8e. Daar zijn we niet blij mee voor de voetbaltraining. Op donderdag heeft hij hetzelfde.
Ben benieuwd hoe het donderdag gaat, dan moet hij weer naar de ortho, voor het draadje door de slotjes en haakjes bij de kiezen.

Hier nog weinig huiswerk. Zoon begon wel in het weekend spontaan aan het huiswerk Nederlands. Hij moest een opstel schrijven over de vakantie. Nou vindt hij dat echt vreselijk om te doen, dus verder dan 3 zinnen kwam hij niet. De rest hebben we samen gedaan. Hij kwam het netjes vragen.
Ik merk wel dat ik er zelf nog in moet komen en vergeet te kijken naar het huiswerk. Veel docenten schrijven het er ook nog niet in of het staat er onduidelijk. Komt vanzelf wel weer denk ik.

Zoon gaat volgende week woensdag t/m vrijdag op kamp naar de Ardennen. Hij heeft er niet zoveel zin in. Zijn beste vriend gaat niet mee en daar heeft hij echt moeite mee. Ben heel benieuwd of het allemaal gaat lukken. We besteden er nog maar niet teveel aandacht aan.

Zomer

Zomer

04-09-2018 om 21:18

@nnemoon en Tango

Wat zijn jullie zonen goed bezig zeg! Gewoon zelf al aan de slag gaan. Hopelijk houden ze dit lang vast!!!!

Dochter kwam opgewekt thuis. Iedereen vond haar nieuwe sneakers helemaal gaaf en cool Dochter is niet zo van het tonen van nieuwe spullen. Denkt daar te veel over na en het is af en toe een drempel om een nieuwe broek o.i.d. Meteen naar school aan te doen. Maar dit ging gelukkig goed!. Het was maar een korte ochtend. Volgende week maandag ouderavond en dochter moet mee. Het gaat over de leerweg die ze moeten kiezen en daar krijgen we uitleg over. Hebben jullie al een ouderavond gepland staan? De tas is al ingepakt! Dit keer heb ik het voor haar gedaan maar vanaf morgen gaan we het samen doen! De klas is bijna hetzelfde gebleven. 1 meisje (waar ze wel regelmatig mee fietste) is er uit en een ander meisje is er in gekomen. De rest is hetzelfde. Tot de mentor aan toe Maar daar ben ik maar wat blij mee! Dochter krijgt morgen haar laptop weer mee. Hoe zit dat bij jullie?

@nnemoon, gelukkig nog geen toetsen. Hopelijk is er snel een vast rooster. Hier staat ook al op magister dat de komende 3 weken het rooster nog kan wijzigen. Hier zijn nu de lange dagen maandag, woensdag en donderdag (donderdag het langst) en dinsdag en vrijdag de pretdagen. Ik geloof dat ze dan beide dagen maar 3 uur heen hoeft.

Ik weet niet meer hoe die beugel heette maar het was geen buitenboordding. Als het goed is krijgt ze nu alleen maar vaste beugels de komende 3 jaar. Ik ga van de week even een afspraak maken.

Tango, Oja het is natuurlijk al dinsdag en je zoon moest gisteren ook gewoon naar school. Ben helemaal in de war met de dagen. Dacht ook de hele tijd dat het maandag was vandaag. Alvast sterkte komende donderdag. Ik bedoelde dus een waterpik maar de autocorrect had het aangepast zie ik nu. Wat een naam niet haha. Wat goed dat je hebt geholpen bij zo’n opstel. Dan is het fijn dat het thuis kan. Dochter vindt dat soort opdrachten ook heel moeilijk. Kan sowieso soms moeilijk uit haar woorden komen en dan vind ik het zelf ook fijn om haar even (op weg) te helpen met dat soort opdrachten. In de klas lukt dat toch vaak veel minder goed. Hier vullen ze magister altijd heel goed in en daar ben ik heel blij mee! Jammer dat het bij jullie niet altijd goed gaat. JIj zit nu toch ook in de Ouderraad? Is het nog wat om dit eens aan te kaarten?

Zomer

Zomer

04-09-2018 om 21:19

Triva

Is je zoon inmiddels al begonnen met zijn werken/lerentraject/BBL opleiding?

Tango

Tango

04-09-2018 om 23:14

Ouderraad

Zomer, ik ga inderdaad starten met de ouderraad. Volgende week maandag is de eerste vergadering. Het invullen van huiswerk is inderdaad 1 van de puntjes die ik wil meenemen en verder ook het plannen van toetsen (niet 5 in 1 week etc.). Er stonden verder ook al interessante punten op de agenda, o.a. de kampen van komend jaar. Daar kan ik ook nog wel over meepraten. Het lijkt me in ieder geval erg leuk om mee te gaan starten.

Hier heeft zoon een ipad en dat ding heeft hij gewoon thuis. Hij mag er ook gewoon alles opzetten, spellen etc. Daarnaast gebruikt hij hem voor school. Er staan ook digitale leermiddelen op. Dit jaar gaat dat opvallend goed, ik hoor geen klachten.
De opdracht voor Nederlands hebben we ook op de ipad gedaan. Zoon vertelde en ik typte. Dat doen we vaak zo. Voor zoon zijn twee handelingen tegelijk (bedenken wat hij wil schrijven en daarnaast typen) vaak teveel. Tas inpakken doet zoon hier eigenlijk al heel lang zelf. Heel soms doe ik het, als hij al in bed ligt en het vergeten is. Dan noemt hij de vakken op en stop ik de boeken er in. En meestal gaat er dan juist iets fout Vergeet ik er een tekstboek of juist werkboek in te doen of zo. Vindt zoon overigens nooit erg hoor. Maar hij kan het prima zelf dus. Vandaag ging hij ook weer vlot aan zijn huiswerk. Ik moest het wel even zeggen, maar hij ging probleemloos aan de slag. Zelfs M&M maakt hij ineens zelfstandig. Die nieuwe docent voor dat vak doet het goed volgens mij.

Wij hebben in de week van 24 september een eerste mentorgesprek, met zoon erbij. Kennismaking met de mentor stond er. Dat hoeft natuurlijk niet meer, want zoon heeft nog dezelfde mentor als vorig jaar. Ik vind een gesprek wel fijn.

Haha, ja waterpik, echt een rare naam. Ik heb al wel even gekeken maar die dingen zijn erg duur. We wachten toch nog maar even met aanschaffen. Als zoon erg veel klachten krijgt over slecht poetsen gaan we het misschien wel doen.

Zomer

Zomer

05-09-2018 om 09:49

Kamp

Oei, wat jammer dat zijn vriend nu net niet meegaat. Lastig. Maar leuk zeg die ouderraad. Ik ben heel benieuwd hoe dat gaat. Ik zou inderdaad dat punt van digitaal invullen huiswerk/toetsen aankaarten. Op school van dochter is Magister leidend en bij de oude school van oudste was het ook zo. Daar was het zelfs zo dat als een toets er niet een week van te voren opstond de toets niet doorging. Sommige leraren probeerden dat wel maar dan moet je net bij de leerlingen zijn. Die gingen massaal in protest en met succes. Dat laatste is op deze school niet zo maar ik vind het niet gek dat hier regels voor zijn. Hier (nog) niet in de ouderraad. Helaas moest er vorig jaar geloot worden want er hadden zich te veel ouders aangemeld. Misschien hebben ze dit jaar nog mensen nodig. Ik ga mij dan in i.i.g. Weer opgeven.

Goed hoor dat je zoon al met huiswerk begint. Ik ben benieuwd hoe dat hier straks gaat. Dat van tas inpakken is ook een beetje eigen schuld. Ik kies soms voor de makkelijke weg en dochter vindt het wel prima. Dat is ook wat ik dit jaar wil veranderen. Heeft ze echt hulp nodig dan help ik haar en doen we het samen. Denk ik, die leunt lekker achterover en vind het wel goed zo dan mag ze het zelf doen. En heel af en toe doe ik het dan als cadeautje .

Fijn een (kennismakings)gesprek met de mentor! Altijd goed om even zaken af te stemmen. Ja haha waterpik. En inderdaad, die dingen zijn echt heel prijzig . Eigenlijk zouden ze dat ding gewoon standaard bij dit proces moeten aanleveren.

Carry

Carry

05-09-2018 om 15:47

Haha, dat wiskunde schrift met kantlijn

Haha, dat wiskunde schrift met kantlijn. Dat wil de leraar van zoon blijkbaar ook. Stond niet op de lijst. Heb net tientallen kantlijnen getrokken, kon zoon verder met de rest van zijn huiswerk.

Lees hier illegaal mee, zoon zit in brugklas havo/vwo maar ik vind her geweldig om de belevenissen van jullie kinderen te volgen. Volgend jaar mag ik wel meeschrijven, middelste zal naar verwachting basis gaan doen.

Triva

Triva

05-09-2018 om 17:50

Zomer

Ja hoor, vorige week kledingpakket, hele koffer met nieuw gereedschap en een accuschroefdingweetikveel opgehaald en helemaal blij mee. Alles keurig gemerkt (als je iets kwijt bent moet je het betalen en ze moeten ook eens per week in klasverband praktijk doen dus als een klasgenoot iets kwijt is is het makkelijk jatten) en maandag begonnen met werken. Dinsdag introductie theorie en vandaag weer werken. Helemaal goed, helemaal naar zijn zin.

Vorige week verbaasde hij zich over de hamer in het pakket, hij zei nog: nou als ik die een keer nodig heb hoor je het wel, ik verwacht van niet.... maandag meteen nodig. Hele verhalen maar omwille van de herkenbaarheid twijfel ik daar wel over.

Tango

Tango

05-09-2018 om 21:29

Carry

Meelezen en reageren mag hoor! En naar de brugklas gaan is altijd spannend, maakt niet uit naar wel niveau natuurlijk.
Leuk als je volgend jaar ook mee gaat schrijven over je middelste zoon.

Flavia

Flavia

06-09-2018 om 09:26

Carry, Triva

Ik geniet hier ook volop mee hoor.
En heb voor mijn brugpieper havo ook al heel veel geleerd. Het helpt ons de eerste weken door.
Veel methoden zijn er voor vmbo tot vwo dus de knelpunten zijn dan vaak ook hetzelfde.
En veel dingen zijn herkenbaar voor zowel de vmbo-ers als de anderen.

Triva: wat een leuke verhalen over je zoon die alweer een stap verder is. Zo blijkt maar weer er zijn meer wegen naar Rome, je moet alleen voor jou het juiste pad zien te vinden.

Lente

Lente

06-09-2018 om 18:53

Triva

Kun je niet onder een andere nick de verhalen van je zoon schrijven?
Met zijn toestemming natuurlijk.
Of de verhalen wel opschrijven en daarna bundelen. Misschien wil de organisatie wel een bundel publiceren voor de toekomstige deelnemers. Dat kun je dan heel anoniem doen.

Ik zou het leuk vinden om de verhalen te lezen. Zo'n opleiding is voor mij een grijs gebied.
En omdat ik binnenkort begin als vrijwilliger voor 10-13 jarigen die wat extra steun kunnen gebruiken met school, is alles wat ik hier of elders leer meegenomen.

Triva

Triva

06-09-2018 om 20:19

Lente

Je kunt natuurlijk ook je vragen hier stellen maar het hele systeem van IW staat mij tot nu toe wel aan al staat en valt het natuurlijk wel met de werkgever die je treft.

Ik vind BBL echt heel geschikt voor deze groep, te vaak denken mensen dat BBL is voor leerlingen die niet te handhaven zijn in de klas maar dat was niet de insteek van mijn zoon. Hij was gewoon klaar met al dat klassegedoe en leeftijdsgenoten en het groepsgebeuren. Hij vindt het heerlijk om wat van verschillende volwassenen te leren en nu is zijn begeleider iemand die maar 4 jaar ouder is en die ook bij IW is begonnen. Deze dagen werken ze aan een stukje nieuwbouw aan een oud huis met nog drie andere disciplines (loodgieter, bouwvakkers etc) en zo ontmoet hij ook weer andere mensen in dezelfde situatie (zelfs andere IWer als loodgieter). Heel stimulerend.

Het is even de vraag hoe het gaat met de theorie. Ze beginnen allemaal (ongeacht het niveau) op MBO2 en ze krijgen meer betaald als ze dat halen. Daarna kunnen ze gewoon verder met 3 en 4. Ik wil hem stimuleren om niveau 2 in 1 jaar te halen (ipv 1,5 omdat hij van basis komt) maar hij wil geen 'nerd' zijn. Ik heb hem wel kunnen uitleggen dat hij kan zeggen dat hij een half jaar eerder meer salaris wil hebben en ik vermoed helemaal niet dat hij opvalt omdat er ook jongens (geen meiden helaas) zijn die van een hogere opleiding komen dan hij. Ik hoop dus dat hij zich bij hun kan aansluiten.

Lente

Lente

06-09-2018 om 20:49

Triva

De algemene argumenten heb ik hier al aardig meegekregen. Waarvoor dank! Niet alleen aan jou maar aan deze hele groep.
De verhalen over VMBO basis zijn heel waardevol. Die heb ik hier volop kunnen lezen. Waarvoor dank aan alle schrijvers!
Wat ik nog miste waren de verhalen over BBL. Vandaar dat ik daarom vroeg. En dan bedoel ik juist de ervaringsverhalen. Die verhalen zijn heel waardevol voor potentiële leerlingen.

Ik weet nog niet precies wat ik als vrijwilliger nodig ga hebben. Ik kan dat ook afwachten en me hier melden als ik specifieke informatie nodig heb. Dan kunnen we altijd kijken hoe dat anoniem kan.

Triva

Triva

06-09-2018 om 22:35

Lente

Zit er een IW bij jou in de buurt https://iwnederland.nl is fijner dan een gewoon mbo als je elektro of installatie wil.

@nnemoon

@nnemoon

07-09-2018 om 08:29

Van alles

Tango, hoe ging het bij de ortho? Heeft hij er veel last van? Wat leuk dat je bij de ouderraad gaat en mee gaat denken over de dingen op school. Ik las dat je zoon op kamp gaat en dat zijn vriend niet meegaat. Wat sneu voor je zoon en waarom gaat vriend niet mee?

Zomer, heeft je dochter ook alweer haar draai gevonden?

Triva, leuk om je verhaal te lezen over je zoon die BBL doet. Misschien ook wel het vervolg voor zoon hier.

Zoon was gisteren zijn schrift vergeten van bio. Hij heeft een boek, een werkboek met vragen en opdrachten en een schrift voor aantekeningen. Hij heeft nu een kruisje bij zijn naam en bij drie kruisjes moet je een uur terug komen, dus in het vervolg een beetje beter opletten dat hij niets vergeet.

Zoon had hier van de week ook iets. Het contact tussen wiskunde docente en zoon was niet helemaal goed begonnen door het schrift zonder kantlijn. De docente wilde aardig zijn tegen zoon en gaf hem een compliment dat hij zijn huiswerk altijd netjes maakt. Zoon reageert anders, kijkt haar aan met een blik als één groot vraagteken en zegt dan u heeft het toch zelf opgegeven als huiswerk dus dan maak ik het toch ook gewoon?

Tango

Tango

07-09-2018 om 11:58

Logisch toch, @nnemoon

Huiswerk dat wordt opgegeven dat maak je. Dat doet zoon hier ook. Niet altijd met even veel zin en soms moet ik hem er op wijzen. Maar opzettelijk niet maken zou niet in zijn hoofd opkomen.
Dat van die kruisjes deed de docent bio hier vorig schooljaar ook. Zoon was ook een keer zijn boek vergeten en kreeg een kruisje. Dat helpt dan ook echt, want de volgende keer denkt hij er zeker wel aan het mee te nemen want nablijven wil hij echt niet.

De afspraak bij de ortho viel mee gisteren. Zoon ging met mijn man samen, ik moest werken. Het was wel weer een lange zit en zoon was later op school dan gepland. Maar hij is wel gegaan! En ook naar de voetbaltraining. Ik haalde hem uit school (man had hem met de auto gebracht) en toen had hij wel pijn door de draad. Maar een paracetamol hielp goed. Op school had hij niet genomen, daar denkt hij dan niet aan, zat wel in zijn tas.
Vanmorgen had hij wel weer pijn, maar kon ook zijn omdat hij echt geen zin had om naar school te gaan. Eerste 2 uur kunst, dat vindt hij niet leuk. En hij mist de eerste 2 uur vrij op vrijdag van vorig jaar.
Zoon heeft ook een buitenbeugel gekregen en dat is nog wel een lastig iets. Hij kan hem zelf niet inbrengen, alleen man lukt het tot nu toe. Gisteravond hadden we hem ingedaan voor het slapen, maar om 23.00 u. sliep hij nog niet. Het deed teveel pijn.Toen maar weer uitgedaan. We gaan nu maar overdag, na schooltijd opbouwen. Hij moet aan 12 uur komen, dus slapen zal ook moeten, maar eerst maar wennen aan dat ding in de mond. En oefenen met zelf in doen.

Tango

Tango

07-09-2018 om 12:01

Kamp

Vergeet ik nog je vraag over het kamp te beantwoorden.
Het is ook een beetje een raar verhaal hoor. Vriend mag niet mee omdat hij straf had vanuit thuis. Hij was vorig schooljaar een week lang steeds te laat thuis gekomen uit school en zijn ouders hebben toen de straf gegeven dat hij niet mee mag op kamp. School is hier blijkbaar in meegegaan. Ik vind het heel bijzonder, omdat in principe verwacht wordt dat iedereen mee gaat op kamp. Er gaan nu nog 2 kinderen niet mee vanwege medische klachten (enkel gebroken en nog iets), dat snap ik. Dat verhaal van vriend niet. Maar ja, ik kan me moeilijk gaan bemoeien met de opvoeding van die ouders.

@nnemoon

@nnemoon

10-09-2018 om 15:04

Niet naar zijn zin

Zoon vertelde vanmorgen tussen neus en lippen door dat hij binnenkort een mentorgesprek heeft en dat hij had aangegeven dat hij het niet naar zijn zin heeft in zijn nieuwe klas. Ik weet niet wat hem precies dwars zit. Hij weet dat volgend jaar de klassen opnieuw ingedeeld worden omdat je dan een bepaalde richting kiest, dus hij zegt steeds ik houd het dit jaar wel vol. Ik weet niet waar we verstandig aandoen maar om nu alleen voor de sfeer terug te gaan naar zijn oude klas vind ik ook nogal wat. Ik wacht even zijn gesprek met mentor af, maar het zit me toch niet zo lekker.

@nnemoon

@nnemoon

10-09-2018 om 15:12

Beugel

Tango, hoe gaat het met de beugel?

Hier had zoon geen waterpik tijdens de beugelperiode. Hij kreeg na plaatsing van zijn vaste beugel poets instructie bij de ortho met een elektrische tandenborstel. Hij poetste daarvoor ook al elektrisch dus dat was geen probleem. Alleen hij adviseerde ook tandpasta en mondspoelmiddel van een bepaald merk. Ik netjes gekocht, maar zoon bleek daar allergisch voor te zijn omdat het op basis van appel was, dus is hij snel weer over gegaan op gewone tandpasta.

@nnemoon

@nnemoon

10-09-2018 om 15:19

Toetsen?

Hoe gaat het met het huiswerk?

Hier komen de toetsen alweer in zicht. Van de week Engels en biologie en volgende week Duits. Zoon ziet het meest op tegen Duits. Ik vind Engels een lastige omdat hij een nieuwe methode heeft en dat boek is helemaal in het Engels. Even kijken hoe hij dat het beste kan leren.

Tango

Tango

10-09-2018 om 22:31

Beugel en zo

Nou, hou maar op over die beugel. Ik ben er al weer aardig klaar mee. Het gaat wel redelijk goed w.b. pijn en zo, maar ik moest vanmorgen al bellen omdat zoon klaagde over 1 van de ringetjes om de kiezen. Er zat een scherp randje aan dus zijn tong lag een beetje open. Was hielp wel, maar ja, je kan niet blijven plakken natuurlijk. Gelukkig kon dit vandaag verholpen worden. Zoon zelf naar de ortho gefietst vanmiddag, ik was helemaal trots op hem. Komt hij net weer melden dat 1 van de slotjes los zit! Kan ik dus morgenochtend weer gaan bellen. Hij gaat woensdag op kamp dus ben benieuwd of ze morgen nog iets kunnen.

Met de buitenbeugel gaat het opbouwen best goed ook. Hij heeft er inmiddels 2 nachten mee geslapen. De eerste nacht had hij hem 7 uur in en de tweede nacht 9 uur. Het probleem is alleen dat hij hem zelf niet in kan doen, dus mee op kamp lijkt me geen optie. Dat wordt dus 2 nachten zonder....

Wat naar dat jouw zoon het niet naar zijn zin heeft in de klas, @nnemoon. Ik begrijp dat wel hoor, dat het lastig is om te verwoorden. Misschien moet hij erg wennen aan de grotere klas. En verder zijn er natuurlijk ook best veel veranderingen. Wel goed dat hij het heeft aangegeven.

Hier tot nu toe nog weinig huiswerk. Toetsen nog helemaal niet. Veel lesuitval ook. Vanavond ben ik er achter gekomen dat zoon helemaal geen natuurkunde gaat krijgen. Ze zijn hier vanaf gestapt en gaan mens en natuur geven. Blijkbaar was het boek wel besteld maar gaat dus niet gebruikt worden. Ze kunnen ook geen docent krijgen, vandaar dat dit nu al is ingevoerd.
Zo hoor je nog eens iets als je naar een vergadering van de ouderraad gaat. Was verder ook wel een zinvolle vergadering vond ik. Er is gesproken over o.a. huiswerk, straffen, pesten etc. Er waren veel nieuwe ouders, waaronder ook nog 2 uit zoon zijn klas. Best leuk vond ik.

Tango,

Dus biologie ipv natuurkunde, lekker dan als je interesse hebt voor techniek.
Kan de ouderraad zich niet wat harder maken voor al die lln die hierna mbo-techniek willen kiezen?
Of anders een workshop elektronica of de bekende hefboomwerking.
Straks hebben ze een diploma, maar missen ze de aansluiting op een opleiding.

Triva

Triva

11-09-2018 om 18:59

Flanagan

Dat krijgen ze dan in de derde en vierde.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.