Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Tango

Tango

03-07-2018 om 13:43

Ouders van VMBO Kader/Basis leerlingen


Eerste reactie

@Tango, het is mij niet vreemd dat als kind een tegenslag had, het eerste gevoel in mij een vorm was van frustratie wanneer een volwassene niet stil wenste te staan bij de gevoelens of de oorzaak van een misverstand. Een ‘snel in de alarm alert’-modus, als gevolg van gebeurtenissen in het verleden.
Gelukkig bleek vaak de soep niet zo heet gegeten te worden als hij werd opgediend; ik heb geleerd van de alarm alert knop af te blijven. Dat was ook goed voor de bloeddruk.
Het was ook goed voor zoon omdat hij daardoor ook realistischer werd in de kijk op zaken.
Hij zal ook wel eens op zijn kop hebben gekregen van de ortho, maar dat hield hij op een gegeven moment wijselijk voor zich; een stressloze moeder heeft ook zijn voordelen.

Tango

Tango

05-10-2018 om 16:27

Cijfer

Zoon kreeg vandaag ook een mooi cijfer terug, een 7,4 voor Engels. Hij moest 3 kolommen van ongeveer 15 woordjes leren. Was echt lastig. Gisteravond heeft zijn vader nog met hem geoefend omdat ik niet thuis was. Papa vond het nog leuk ook, dus heb al gezegd dat hij voortaan Engels mag doen. Maar blijkbaar was het ook inderdaad goed blijven hangen. We gaan weer de goede kant op.
Volgende week heeft zoon weer zo'n zelfde Engelse toets, dus dan mag papa weer aan de slag. Verder nog een toets Nederlands, maar dat is niet veel leerwerk. En mogelijk nog biologie inhalen.
Het dagje bijtanken heeft inderdaad geholpen. Ik vond het vervelend dat het net na het weekend was en ook nog met die schoolfoto. Maar blijkbaar was het weekend toch de onrustig geweest, door al die toetsen die opeens gepland stonden en ik was er ook een dag niet, dus was allemaal blijven liggen. Op 1 zo'n dagje gaat het dan inderdaad weer een hele tijd goed. Gisteravond was zoon (te) laat gaan slapen, kwam om 24.00 u. nog zijn bed uit omdat er iets pijn deed aan zijn beugel. Maar vanmorgen ging hij toch probleemloos naar school. Terwijl ik dus anders verwachtte.

Carry

Carry

05-10-2018 om 19:37

Ups and downs

@Flavia
Leuk een kamp. Heeft ze het fijn gehad.? Lijkt mij best spannend, zo met kinderen die je nog niet zo goed kent. Of zijn er veel oude klasgenoten naar deze school gegaan?

Die wisselende cijfers komt bekend voor. Eerste zware onvoldoende is hier binnen, en dat terwijl hij wel geleerd had. Hij kreeg een black out.Mag ze nog wat herkansen?

@Zomer
Wat een prachtig cijfer voor Nederlands. Die is mooi binnen. En succes met Engels maandag. Zal duimen voor een mooi cijfer.

@Tango
Ook hier zijn er bijtankdagen nodig voor de kinderen. Dan is het allemaal net teveel. En na een dag thuis, lekker op de bank uitrusten met Duckies en wat TV kijken kunnen ze er weer tegen.

Concentratie is hier ook wel een dingetje. Die boog is soms erg erg slap. Dan wordt er op alles gelet behalve op het schoolwerk . Zal wel beter worden naarmate ze ouder worden, hoop ik.

Wat een gedoe met die beugel. Lees het altijd gretig want zoon mag er ook 1 . Hij wil niet en vindt het grote onzin maar het zal toch moeten.

En wat een prachtig cijfer voor Engels. Heeft hij zijn extra game tijd werd verdiend, of niet.

@Annemoon
Zo, 5 toetsen in 1 week! Het zal dan misschien wel mogen maar naast het gewone huiswerk is dat erg pittig. Als het nu Proefwerkweek is , dan is het wat ander maar dan heb je niks anders dan toetsen.

Fijn dat zijn nieuwe klas prettig is. Is toch altijd spannend om zo in te stappen.

Leuk die sportactiviteit die gaat komen. Hij is ook wel sportitief toch?

Zoals gezegd, al een echte onvoldoende hier. Gelukkig telt die maar 1 keer. Het is voor Engels. Samen met Frans vindt het dat de meest stomme vakken van zijn rooster. Gelukkig wel een prachtig cijfer voor wiskunde, een 9,1. Telt nog 3 keer ook. En voor Frans een 6. Ik vond het een prima cijfer als ik naar zijn problemen met de talen kijk maar zoon vond het slecht want'iedereen had een hoger cijfer'. Heb maar gezegd dat hij niet naar iedereen moet kijken maar alleen naar zichzelf. Hopelijk gaat de toets van Engels volgende week beter. Hou mijn hart vast.

@nnemoon

@nnemoon

06-10-2018 om 19:40

Ook een dagje vrij

Tango en Zomer wat een prachtige cijfers voor Engels en Nederlands. Knap hoor!

Flavia, hoe was het kamp?

Zoon kwam van de week uit bed met de mededeling ik ben zo moe. Hij zag wel heel erg wit maar ik dacht die ziet op tegen een SO. Niet aanstellen dus en gewoon naar school. Nog geen half uur later gaat de telefoon. Mevrouw uw kind is flauw gevallen op school, we willen hem graag even thuisbrengen als u dat goed vindt. Thuisgekomen is hij op de bank in slaap gevallen en heeft de hele dag geslapen. En dan ook echt diep geslapen. Ik heb gewoon naast hem staan stofzuigen. 's avonds gewoon op tijd weer naar zijn bed en de volgende dag weer naar school, dus ja hier komt zo'n dag ook regelmatig voor. School kost hem gewoon heel veel energie.

Zoon heeft zich vorige week vergist in zijn huiswerk. Hij had vraag 1 t/m 12 moeten maken en hij dacht 1 t/m 8. Hij heeft dus vier vragen niet gemaakt. Kreeg hij gelijk strafwerk. Hij moet vijf keer iets overschrijven dat hij zijn huiswerk niet gemaakt heeft en dat moet ondertekend worden door de ouders. Ik vind het een beetje over de top, het is de eerste keer dat hij vier opgaven vergeten is voor de rest heeft hij het huiswerk altijd nog gemaakt van dit vak. Misschien wel een leermomentje dat hij voortaan beter moet lezen wat er precies staat. Ik zag wel een mooie fout in de schrijfopdracht er staat in de tekst ik wordt in plaats van ik word. Ik zal dat even mooi onderstrepen en aan de docent terug geven. Zo ben ik dan ook wel weer.

Flavia

Flavia

06-10-2018 om 23:11

Kamp

Kamp was erg leuk, ze kregen alleen wat weinig eten aldus dochter die behept is met een zeer goede eetlust.

Na 5 minuten hing ze al boven een sloot, droog over natuurlijk. Ze hebben een ei-val proef gedaan die ze gewonnen heeft op orginaliteit want er bleef geen ei heel.

Veel spelletjes en bv levend stratego, kortom het was SAAAAIIIII hahaha.

Ze had vrijdag wel een kort lontje maar moe was ze niet volgens haarzelf, het was wel lekker rustig want ze was haar stem ook kwijt.

Maandag zal ik wel meer horen, ze is nu bij haar vader.

Tango

Tango

06-10-2018 om 23:13

Haha, die is goed, @nnemoon!

Wat slordig zeg van die docent, een fout in het strafwerk. Maar pff, inderdaad zeg, om daar alleen al strafwerk voor te geven. Beetje kinderachtig hoor.

We zijn hier begonnen met de volgende toets Engels. De vorige keer had ik de tijd niet, maar nu heb ik de lijst met woordjes samen met zoon in Quizlet gezet. Dit heeft hij op zijn ipad. Ik vind het een leuk programma, je kan op meerdere manieren de woordjes leren. Hopelijk heeft zoon er ook iets aan. En gelukkig kan je de lijsten meestal gewoon opzoeken. Het was alleen zo dat hij de helft van de woordjes moest leren en de andere helft dus al gedaan had en de lijst dus alle woordjes bevatte. Met enig puzzelen hebben we dit aangepast, eerst de lijst kopieren en dan de woordjes die niet nodig waren weghalen. Nu heeft hij alleen de volledige lijst er ook nog instaan en die kan ik niet meer verwijderen. Dus als iemand toevallig weet hoe dit moet, houd ik me aanbevolen.

Verder hier nog steeds gedoe met de beugel. Maar dat schrijf ik even bij gezondheid. Zomer, niet lezen hoor Dan begin je helemaal niet meer denk ik.

@nnemoon

@nnemoon

10-10-2018 om 19:36

Niet zo'n leuk gesprek.

Zoon had van de week mentor uur. Zij vertelde dat er een groep in de klas was die als ze zo door zouden gaan terug konden naar hun oude klas. Zij noemde de namen en zoon zijn naam zat er ook bij. Hij was er erg van geschrokken. Hij heeft nog iets tegen haar gezegd van ik doe heel erg mijn best hoor. Zoon begon er 's middags gelijk over toen hij thuiskwam, het zat hem echt hoog. Ik vind het prima dat school de vinger aan de pols houdt wat betreft behaalde resultaten maar ik vind het nu nog te vroeg om conclusies te trekken. Zoon heeft voor sommige vakken nog maar één cijfer. Hij heeft dit jaar voor de meeste vakken een andere methode. Misschien moet hij even wennen, andere manier van de stof terugvragen. Hij staat nu voor een paar vakken onvoldoende maar wie weet kan hij het met een volgend cijfer iets ophalen?

Ik ben blij dat het hier volgende week herfstvakantie is. Na de herfstvakantie 3 toetsen (Duits, Engels en geschiedenis) en een opstel in het Engels van minimaal 120 woorden dus er moet wel iets gedaan worden in de vakantie.

Raar,

Dat de namen van de desbetreffende kinderen tijdens een mentor-uur genoemd worden.
De vinger aan de pols, kan ook via mail aan ouders van die leerlingen. Nu weet de hele klas hoe iemand er voor staat, terwijl de leerling dat mogelijk voor zichzelf wilt houden.

Meestal is zo’n uitspraak aan begin van het jaar gebaseerd op de werkhouding. Denk aan; hoe geïnteresseerd komt de leerling tijdens het lesuur over. Beeldvorming in de klas is niet hetzelfde als thuis veel tijd steken in het oefenen van bv woordjes Engels; dat laatste kan een docent niet zien.

Je zoon kan beter niet zeggen dat hij heel erg zijn best doet. Want als hij dat aangeeft, en toch matige cijfers haalt, kan ze denken dat het niveau hem te hoog gegrepen is; bevestiging dat hij inderdaad volgend jaar, of misschien zelfs per januari, wordt overgeplaatst naar de oude klas.

Begeleiden jullie je kind met huiswerk? Overweeg anders een bijles-student.

Tango

Tango

10-10-2018 om 22:16

Nou ja zeg!

Wat raar van een mentor om dat op die manier te zeggen, @nnemoon. Het klinkt inderdaad alsof ze bedoelde dat dat groepje niet hun best doet. Ik begrijp helemaal de reactie van jouw zoon. Ik vind dat ze dit niet zo kan doen. Zoiets deel je toch een op een mede in een gesprek? En inderdaad nog veel te vroeg om conclusies te trekken.
Wanneer krijgt hij een rapport? En volgen er dan gesprekken?

Wij moeten nog een weekje langer wachten op de herfstvakantie maar zijn er ook wel aan toe moet ik zeggen. Het gaat hier erg rommelig. Een tijdje dat huiswerksysteem eruit, wat een onvoldoende voor wiskunde veroorzaakte. Zoon heeft die toets nog steeds niet terug, heel vervelend. Want hij wil naar aanleiding van dat cijfer gaan vragen of hij hem over mag doen. En verder gaat het ook moeizaam. Geen idee wat het is eigenlijk. Van de week een toets M&M terug met een 4,7. Zoon kende dit helemaal niet zo slecht, maar de vragen waren gewoon erg moeilijk vond ik. Veel over details en niet over de grote lijnen. Verder heeft hij van de week een toets Nederlands gemist omdat hij naar de orthodontist moest. Ik dacht dat ik goed gepland had, maar het rooster was precies die week weer gewijzigd.
Schiet niet op zo met de cijfers en nog veel in te halen dus. Er stond ook nog een bio toets van toen hij ziek was. Daarna was de docent ziek, dus nog niet ingehaald.
Morgen zegt zoon een toets te hebben over tuinaanleg. Staat niet in het systeem, geen idee wat hij ervoor moet leren. Kortom, erg rommelig hier. Zoon kan daar niet goed tegen en maakt zich er druk om.
Tot overmaat van ramp moest hij ook nog iets maken voor Engels op de ipad. Een soort oefenprogramma van Stepping Stones. Was echt niet te doen voor hem. Je moest zinnetjes vertalen en als er maar 1 lettertje fout was werd het fout gerekend. Heel frustrerend, zelfs mij lukte het soms niet eens om een voldoende score te halen. We zijn er dus mee gestopt. Hij gaat aan de docent zeggen dat hij het te moeilijk vond. Maar dit zorgde dus ook voor een hoop frustratie.

@nnemoon

@nnemoon

11-10-2018 om 09:37

Even reaktie terug

Flanagan, ik denk dat je wel gelijk hebt dat zo'n uitspraak gebasseerd is op werkhouding. Zoon neemt tijdens de les niet zo veel op omdat hij het moeilijk vindt om lang geconcentreerd te blijven bij een onderwerp dat hem totaal niet boeit. Sommige docenten hebben dat door en helpen hem om bij de les te blijven. Ook heeft hij natuurlijk geen goede beurt gemaakt door zich te vergissen in zijn huiswerk en daardoor vier opdrachten over het hoofd te zien. Dit werd gelijk bestraft met strafwerk wat hij netjes heeft ingeleverd.

Tango, zoon krijgt dit jaar geen rapport alleen een overgangsrapport dus ook geen gesprekken. Misschien is dat de reden dat mentor zo boven op de cijfers zit. Zoon haalt niet alleen onvoldoendes hoor, hij heeft bijvoorbeeld ook een 9,4 voor geschiedenis staan, maar daar wordt natuurlijk niks van gezegd.

Wiskunde was hier ook niet zo goed gemaakt. En wat jij vertelt over dat oefenprogramma van Engels zoiets had mijn zoon met rekenen Studyflow. Hij moet een bepaald cijfer halen om verder te gaan maar omdat hij moeite heeft met rekenen komt hij niet aan dat cijfer. Lekker handig dus.

Zomer

Zomer

11-10-2018 om 09:43

@nnemoon

Had je bericht gisteren vlak voor het slapen nog gelezen maar dacht ook meteen, wat raar dat dit zo plompverloren in de les wordt gezegd. En idd, veel te vroeg voor conclusies. Ik hoop dat je zoon wel gemotiveerd blijft. Ze maar dat wij hem i.i.g. Een bikkel vinden . Dat van dat concentreren herken ik helemaal, ook thuis. Tenzij ze van te voren weet dat het haar makkelijk afgaat, dan is er niks aan de hand maar als ze het al moeilijk vindt of het lijkt haar moeilijk dan kan ze al snel afhaken.

Later meer. Moet even aan de slag hier.

Zomer

Zomer

11-10-2018 om 11:17

Carry

Hoe is Engels gegaan? Of hij die vandaag of morgen, dat kan ook nog. Maar wel een supemooi cijfer voor wiskunde!!!! Jammer dat het in Nederland zo gelijk getrokken wordt. Ik ben ook meer een voorstander van het Amerikaanse systeem. Dat je vakken op niveau doet.

De 6 voor Frans is ook maar weer in the pocket. Vooral als je er moeite mee hebt is dat gewoon heel goed! Nog even en lekker herfstvakantie!

Molleke

Molleke

11-10-2018 om 11:19

Flavia

Fijn dat je dochter zo heeft genoten van kamp. Zo hoort het ook! Is het samen leren al wat meer gelukt?

Molleke = zomer haha

Molleke = zomer haha

11-10-2018 om 11:20

Nog een oude Nick die tevoorschijn kwam

Zomer

Zomer

11-10-2018 om 11:24

Tango

Hier ook wel toe aan de herfstvakantie. Nu is dochter altijd wel aan vakantie toe eigenlijk Wel een prachtig cijfer voor Engels!!!! Dat moeizame herken ik hier zeker. Ze heeft ook veel meer huiswerk dan vorig jaar. Maar gelukkig staat hier wel alles netjes in Magister en dat is inderdaad een must. Misschien een onderwerp voor de ouderraad?

Ik ga zo even lezen in het beugeldraadje.....

Flavia

Flavia

11-10-2018 om 11:35

samen

Ja, het samen leren gaat eigenlijk best goed. Het is meer dat ik er naast zit en zij het werk doet. Daardoor blijft ze beter bij de les. En ondertussen werk ik mijn wiskundekennis bij. Ik doe een inleidend vak van de open universiteit, gewoon omdat mijn kennis is weggezakt.

We hebben een heel groot buro dus daar kunnen we ook mooi met zijn tweeen tegelijk werken.

Gister had ze een geschiedenis SO en dan zullen we zien of het samen werken resultaat heeft.

Zomer

Zomer

11-10-2018 om 11:40

Cijfers en hoe het gaat

Dochter heeft cijfer Engels nog niet terug. Dinsdag had ze een openboek oefentoets voor Bio. Ik dacht dat gaat hem niet worden want dochter is slecht in teruglezen en goed teruglezen, vooral als het haar niet interesseert. Terwijl alle antwoorden in het boek staan. Dan is ze ook echt een add er die niet weet waar die moet beginnen. Ik heb een aantal tips gegeven. Ze had een 5.8 en ik moet zeggen, blij mee. De hele klas had het slecht gemaakt. Een paar hadden even boven de 6 en de rest er ver onder. Dus ze hebben er allemaal moeite mee.

Ook had ze een wiskunde toets en ik zie daar net een 7.1 staan! Supergoed want wiskunde is niet haar ding. Volgende week weer een toets Nederlands, weer bio maar dan de echtte toets en een theorietoets techniek. Die is vorige keer niet door gegaan. Ik verwacht binnenkort ook die van MM. Dochter hobbelt echt achter je zoon aan Tango. Wat jij verteld krijgt dochter nu ook. We zitten nu dus in de termen koolstofdioxide Iets wat dochter nog niet vloeiend kan uitspreken en nu steeds koolstofshit noemt

Het leren gaat hier best moeizaam ondanks de mooie cijfers. Ik merk dat ze minder stof oppikt in de les zelf. Dat was vorig jaar wel anders. Toen wist ze al best veel. Ze heeft ook een beetje te veel een I don’t care houding (en dit roept ze ook om de haverklap pffff) en gisteren zei ze, mam, je praat tegen mij alleen nog maar over schooldingen en verder niet. Oeps. We maken er nu maar een geintje van en kunnen er om lachen maar ik ga er wel op letten. Ze is ook erg aan het puberen en dan ook maar dan ook nog lichamelijk. Ik denk dat het daar ook voor een deel van komt dat ze moe is.

Maar goed, we gaan gestaagd door hier Wanneer is er bij jullie herfstvakantie? Hier in de week van 22 oktober.

Dochter heeft trouwens afgelopen weekend een topweekend gehad met paarden en vriendinnen. Komend weekend heeft ze wederom een leuke activiteit met 2 vriendinnen. Op sociaal vlak gaat het hier wel heel goed. Oudste en ik waren alleen thuis want man was mee. Wel lekker hoor, hebben gezellig geshopt, ook met mijn moeder er bij. Was heerlijk!

Tango

Tango

11-10-2018 om 13:38

Puberen

Zomer, het is zo herkenbaar wat je schrijft. Zoon hier is net 14 maar begint volgens mij nu pas met echt puberen. Hij is ook moe, snel boos of juist huilen en verder interesseert het hem allemaal niet. Hij zegt ook veel vaker dan vorig jaar dat hij geen zin heeft om naar school te gaan. Hij leert er niets, zegt hij.
Moeilijk inderdaad. Volgens mij speelt bij hem nog mee dat hij slecht slaapt door die buitenbeugel. Ik heb nu 1 beugelloze nacht ingesteld om bij te slapen. Zal de orthodontist niet leuk vinden, maar het lijkt echt nodig. En van de week kreeg zoon te horen dat hij deze beugel wel een jaar of langer moet blijven dragen, was even een flinke tegenvaller. Dan moet 1 nachtje zonder per week maar kunnen vind ik. Menig kind zou het ding meteen aan de kant gooien maar daar is zoon nog te braaf voor.

Waar hij niet te braaf voor was is spijbelen. Ik kwam er vanmorgen achter dat hij gisteren een uur weg is gebleven. De mentor mailde me erover en bij navraag bij zoon bleek het waar te zijn. Hij had het 7e uur begeleidingsuur Engels (extra ondersteuning) en daarvoor een tussenuur. Tegen mij had hij gezegd dat het begeleidingsuur uitviel. Ik had dit geloofd.
Heb er vanmorgen een lang gesprek over gehad met hem (hij had de eerste 2 uur vrij dus dat kon). Gezegd dat ik hem had vertrouwd en dat ik nu niet ga zeggen dat hij ziek was o.i.d. Ik heb wel gezegd dat ik de mentor ga mailen (heb ik inmiddels gedaan) over dat ik het niet lekker vind gaan op school momenteel. Dat zoon met tegenzin gaat en dat hij maar even met hem moet gaan praten. Of ze straf geven laat ik verder bij school.

Mededeelzaam

Op PO was ik als ouder best mededeelzaam. Ik dacht dat dit in belang was van het kind. Maar ik heb mogen meemaken dat dit tegen ons gebruikt werd. Ik heb mijn les geleerd; eenmaal op VO een pas op de maat wat betreft het delen van info. Als ze niets vragen; hoeft je ook niets te delen. En als ze iets vragen, hoef je ook niet alle kaarten op tafel te leggen.

Een mentor die aangeeft dat leerling niet aanwezig was, vraagt niet om uitleg of om info wat eventueel nadelig kan uitvallen qua schooladvies.
Hij deelt het gewoon mee, zodat je als ouder weet dat in het magister een X aantal uur ongeoorloofd verlof komt te staan.
Ouders zijn soms 'te' goed van vertrouwen.

Ga zelf met je kind aan de slag als het dreigt vast te lopen.

De leeftijd waarop menig manlijke puber onder de vleugels van moeder willen weg vliegen.
Toendertijd heb ik mijn man naar voren geschoven; eens zien of dat dan beter werkte.
Ik denk dat die switch voor jongens beter uit pakt.
Ik keek in magister mee, en kan zo mijn man attenderen op zaken die speelden.
Dus man schoolse zaken en ik de beugelperikelen of de kapper.
Zoon ging vanaf die tijd ook met zijn vader of zus kleding kopen.

Best bot naar mij toe, maar bevrijdend tegelijk.

Tango

Tango

11-10-2018 om 18:00

Flanagan

Ik begrijp deels wel wat je zegt, maar ieder kind is anders natuurlijk. Daarnaast vind ik dat een mentor best mag weten dat een kind niet goed in zijn vel zit en dat het niet lekker gaat op school. Mentor vond het, zo reageerde hij later, voldoende aanleiding om even met zoon te gaan zitten. Dat gaat hij doen en daar ben ik blij mee. Daarnaast pakken we natuurlijk thuis dingen op maar ik heb, zoals ik ook bij mentor aangaf, geen invloed op wat er op school speelt. En daar zit op dit moment het grootste probleem. Thuis gaat het prima met zoon.

Verder heb ik inderdaad de laatste tijd wat dingen naar mijn man doorgeschoven, ook omdat ik zelf met werk in de knel kwam. Maar die doet dan juist de beugel-toestanden omdat hij dat kan inplannen omdat hij voor zichzelf werkt. School doe ik grotendeels maar we gaan wel altijd samen naar afspraken en ik stel man op de hoogte van wat er speelt.

En zo doet iedereen het op zijn eigen manier. Zoon mag wat mij betreft met mijn man zijn kleding gaan kopen. Met zijn zus is ook prima. Zou ik geen problemen mee hebben. Tot nu toe doe ik het en kan ik meestal nog kopen zonder dat hij erbij is. Op het moment dat dat verandert gaan we dat ook aanpassen. Dan krijgt hij kleedgeld en mag hij zelf op pad. Zo deden we dat met zijn zus ook.

Sandra

Sandra

16-10-2018 om 11:13

Tango en @nnemoon

Tango, hoe gaat het nu met je zoon? Heeft hij inmiddels een gesprek met de mentor gehad? Ik kan mij ook zo maar voorstellen dat die beugel een grote rol speelt. Als je daar steeds last van hebt en daardoor minder slaapt. Tja, 1 + 1 = 2 zou ik zeggen. Ik hoop dat het inmiddels weer beter gaat en het gesprek met de mentor heeft geholpen.

@nnemoon, ik ben ook heel benieuwd hoe het met jouw zoon gaat? Is hij die 5 toetsen een beetje goed doorgekomen. En heb je zelf nog contact gehad met de mentor over zoon. Omdat zij nogal (te minste dat vond ik 😊) plompverloren in de klas meldt dat je zoon niet zo goed gaat? Hopelijk gaat het nu beter!

Hier gaat het wel goed op dit moment. Dochter had voor Engels een 8.4 dus dat gaf weer even een boost. Voor Bio had ze een 5.8, maar voldoende (zoals ze zelf zegt). Donderdag heeft ze Nederlands. Dat zit er al goed in. Ik ga er vanuit dat dit een goed cijfer gaat worden. Ook heeft ze donderdag een theorietoets van techniek. Daar hebben we de vorige keer wel wat aan gedaan maar toen ging de toets niet door. Ik weet niet of daar veel van is blijven hangen. We gaan er vandaag en morgen nog mee bezig. Wij kregen van de mentor een mail dat er veel onrust is in de klas. Er wordt wat gepest en de andere leerkrachten klagen bij de mentor over de klas. Er wordt te veel gepraat en te weinig geluisterd. De mentor heeft afgelopen vrijdag 2 uur met de klas gepraat en hoop dat de ouders er thuis ook over gaan praten. Dat hebben we gedaan. Dochter zelf staat aan de zijlijn en vindt de reuring wel leuk volgens mij. Vooral de jongens zitten aldoor te klieren in de klas en worden met regelmaat de klas uitgestuurd. Dochter nog niet maar haar i don't care houding past er precies bij. Volgende week lekker vakantie!

Carry

Carry

16-10-2018 om 21:50

Een voldoende voor Engels

Een voldoende voor Engels, een 6,7. Dat vele leren en oefenen is niet voor niks geweest
Zoon ging dolgelukkig slapen. Hij was zowat blijer met dit cijfer dan met zijn 9 voor wiskunde.

Nog een paar toetsen en dan mag de vakantie weer beginnen. De kinderen dan , ik moet werken maar op mijn vrije dag gaan we een dagje weg.

Zoon krijgt extra ondersteuning op spelling na de vakantie, wel fijn want dat is een zwak
bij zoon.

Zomer

Zomer

16-10-2018 om 22:19

Carry

Wat goed zeg!!!! Weer een mooi cijfer in the pocket! Ja hier ook toe aan herfstvakantie ! Met de late zomervakantie is het helemaal snel gegaan. Wat ga je voor leuks doen tijdens je vrije dag? Hier wil dochter graag met vriendinnen naar een Halloween gebeuren. Even zien of iedereen kan. Verder is het hier vooral uitslapen en chillen. Vind ik helemaal prima

Tango

Tango

16-10-2018 om 23:27

Engels

Sandra, ik ben even kwijt of je hier al eerder had geschreven. Welk niveau doet jouw dochter? Wat een mooi cijfer had ze voor Engels zeg! Dat doet altijd goed natuurlijk.

Zoon hier haalt momenteel ook goede cijfers voor Engels, vorige week een 7,4, nu weer 7,8. Maar we besteden er dan wel heel veel tijd aan en het gaat puur om het leren van woordjes. Hij krijgt nu een toets met grammatica erbij. Ben benieuwd hoe dat gaat, want dat vindt hij veel lastiger. En ik vind dat ook veel lastiger leren met hem.

Hij had vandaag het gesprek met de mentor gehad. Volgens mij ging het wel goed. Ze hadden gesproken over het lage cijfer voor wiskunde en de mentor ging hier nog overleg over hebben met de wiskundedocent, zei zoon. Ben benieuwd wat daaruit komt. Zoon had uitgelegd waar het mis was gegaan en blijkbaar had de mentor hier begrip voor.
Verder weet ik niet precies wat er is besproken, maar ik hoef ook niet alles te weten natuurlijk.

@nnemoon

@nnemoon

17-10-2018 om 11:51

Vakantie

Hier lekker een weekje vakantie voor moeder en zoon. Nou ja vakantie, ieder dag doen we een klein beetje aan de toetsen van Engels, Duits en Geschiedenis die voor volgende week op het programma staan. Voor zoon is het switchen tussen Engels en Duits best lastig. Een werkwoord vervoegen vindt zoon al moeilijk in het Nederlands, het heeft heel lang geduurd voordat hij het uit zijn hoofd in het Engels kon en nu moet hij het ook nog in het Duits kunnen. Apart dat hij hier zoveel moeite mee heeft.

Tango ik denk dat Sandra een andere nickname is voor Zomer.

Tango, wat een prachtige cijfers heeft je zoon voor Engels. Wat fijn dat je zoon een gesprek heeft gehad met de mentor en dat hij zelf heeft uit kunnen leggen wat er mis is gegaan bij wiskunde.

Zomer, jouw dochter heeft ook prachtige cijfers voor Engels en wiskunde gehaald. Knap hoor!

Ik heb zelf geen contact meer met de mentor opgenomen, maar wel een gesprek hierover gehad met zoon. Ik heb hem gezegd hoe zij er blijkbaar over denkt en hoe wij er als ouders in staan. Dat hij bij de eerste onvoldoende niet gelijk moet denken dat dat gevolgen heeft maar gewoon proberen positief verder te gaan. Hij staat voor drie vakken een vijf, alle drie gebasseerd op één cijfer. Hij wil proberen daar een zes van te maken, zijn wil en doorzettingsvermogen vind ik al een pluim waard. Jammer dat er alleen naar zijn slechte cijfers gekeken wordt. Hij heeft bijvoorbeeld nog nooit Duits of Nask gehad en haalt voor die toetsen een 7,4 en een 6,5.

Ik had gevraagd aan zoon wat hij wilde doen van de vakantie. Hij wilde graag gaan koffie drinken met zijn tante en een restaurantje en een keer tosti's eten dus geen grote eisen. Voor de rest lekker veel buiten, mountainbiken longboarden enz. Oh ja hij baalt wel een beetje van het weer want hij heeft vorige week een nieuwe winterjas gehad en die wil hij graag aan. Haha!

Zomer

Zomer

17-10-2018 om 12:09

Haha Sandra = Zomer

Ik maak er wel een potje van he met die nicks. Heel leuk verhaal want ik had het met mijn oudste over onze nicht Sandra terwijl ik aan het typen was Sorry voor de verwarring

Zomer

Zomer

17-10-2018 om 12:21

Vakantie!

Wat heerlijk zeg @nnemoon, lekker vakantie! En wat een leuke plannen zeg! Je zoon is zeker een doorzetter!! En inderdaad, wat kan je nu van 1 cijfer zeggen..... en knap hoor dat Duits. Ik vind zelf Duits ook erg moeilijk.

Tango, sorry, it was me Maar fijn die goede cijfers! Jouw zoon heeft komende week toch ook herfstvakantie? Dat van dat Engels herken ik wel bij dochter. Gramatica is een stuk lastiger. Inderdaad, oefenen, oefenen en nog eens oefenen.

Flavia

Flavia

18-10-2018 om 19:16

genieten

Er wordt hier nu voorbereid voor het eerste schoolfeest. Heerlijk 2 meiden die zich aan het klaarmaken zijn. Ze gebruiken nog geen make-up maar de haren moeten natuurlijk wel goed zitten en ook de outfits moeten op elkaar afgestemd zijn.

Morgen nog 1 dagje en dan vakantie. Na de vakantie nog 1 dag gewoon les, dan 2 dagen persoonlijk rooster (kiezen ze zelf hun vakken) en dan begint de toetsweek.

Ze hebben samen met de mentor een planning gemaakt voor het leren, ook gebaseerd op wat ze moeilijk vinden en wat ze hebben geleerd over plannen. (minimaal 3x herhalen, dag ervoor niets nieuws meer leren)

Triva

Triva

18-10-2018 om 19:34

hier ook goede berichten

Zoals ik wel had verwacht is de theoriedag een rommeltje. Ik ben zo blij dat IW er tussen zit en je niet alleen bij het MBO zit.

De eerste cijfers zijn binnen; bijna 8 en 8 en zoon kreeg het gevoel dat hij bij de hoogste cijfers zat. Omwille van de privacy gaat alles heel ingewikkeld en geheim.

Eén dag in de week praktijkles bij IW. Hij heeft het super naar zijn zin daar.

Dan nog drie dagen werk: hele leuke jonge begeleider en echt hij vindt het zo geweldig. Elke dag ergens anders heen en regelmatig ook weer eens terug om verder te gaan. Nog twee leer/werkenden op het bedrijf die andere begeleiders hebben. Gewoon helemaal wat hij wil dit!

Zaterdagochtend na het ontbijt doen we samen het theoriehuiswerk: theorie van zijn vak, Nederlands en Burgerschap. Nederlands nog maar 1 blaadje huiswerk gehad. Burgerschap is samen prima te doen (zou hem alleen veel en veel te veel tijd kosten vanwege zijn dyslexie) maar de theorie is echt pittig. Tot nu toe komen we bijna nog overal uit doordat ik snel lees en het probeer te begrijpen om het zo snel mogelijk weer te vergeten waar mijn zoon aanvult uit de praktijk. Nou ja hier waren die twee goede cijfers uit gekomen dus we gaan 'geen winning team changen nu'.

Erg lang concentreren blijft een dingetje en als we eens een druk weekend hebben zullen we naar de avonden moeten maar dat kan ik dan vast wel uitleggen. Nu verdelen we het theoriewerk in 3x over zaterdag en zondag.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.