Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Tango

Tango

03-07-2018 om 13:43

Ouders van VMBO Kader/Basis leerlingen


Triva

Triva

14-11-2018 om 07:11

Tango

Mijn zoon zat niet bij 1 vd 2 teams maar moest ver omlaag, team 9 terwijl die twee teams, beide geen selectie, 5 en 6 werden.

Handbal is veel sneller en fysieker. Leuker om naar te kijken ook en elke speler is van belang.

Flavia

Flavia

14-11-2018 om 08:41

wisselend

De cijfers van de proefwerkweek komen nu binnen. Het houd niet over, veel zesjes, 2 vijfen. Gelukkig gemiddeld nog wel 6,3 en nog geen te korten.
Maar we hebben wel afgesproken het leren en voorbereiden gedurende de komende periode wat anders en meer samen te doen.
Het zit ook in het kort door de bocht antwoorden en slordige schrijven (spaties waar ze niet horen zijn natuurlijk funest bij frans, geen hoofdletters en spelfouten)

Komende periode staan er heel veel toetsen in de planning 5 of 6 voor Biologie in 10 weken. 3 proefwerken voor wiskunde in diezelfde 10 weken.
Dat is dan wel weer fijn van het krijgen van een periodeplanner.

Verder is het wat chaotisch want ik heb het heel druk op mijn werk, een reorganisatie aan de gang en nu is ook dochter's stiefmoeder nog in het ziekenhuis opgenomen wat de hele logistiek natuurlijk in de war gooit.

Zomer

Zomer

14-11-2018 om 13:56

Toetsen

Tango, ik heb er nog even over nagedacht en als je zoon het echt niet meer leuk vind dan zou ik ook lekker stoppen. Vooral als je man er ook zo over denkt. Maar goed, ik ga hier natuurlijk niet over haha.

Flavia, alles stroomt dus al binnen. Gelukkig nog steeds gemiddeld een 6.3. Dat met kort door de bocht en een slecht handschrift is hier ook aan de orde. Dochter wil vaak te snel en is daardoor ook slordig in lezen. Maar wel fijn zeg zo'n periode overzicht. Dat zou ik ook wel graag willen. Sterkte met de reorganisatie en dan ook nog stiefmoeders in het ziekenhuis. Dan is het wel meteen extra hectisch allemaal.

Dochter heeft hier toets Nederlands terug en ze heeft een 6.5. Heel blij mee want dochter dacht echt dat ze haar eerste 1 binnen had . Gisteren ging het leren heel goed. We doen nu heel straks 10 min leren per vak. Ik bereid het voor en vooral kleine hapjes. Ging lekker en ik merk meteen dat dochter in de actieve stand zit om er exact na 10 min ook weer uit te gaan , dat dan weer wel. Ze zei ook meteen, als ik nog in een vraag zit en de tijd is voorbij dan stop ik ook meteen. Huh, ok ja. Ik had daar nog niet over nagedacht .

Tango

Tango

14-11-2018 om 14:43

Flavia, Zomer

Flavia, altijd spannend wat de eerste resultaten zijn. Gelukkig gemiddels nog voldoende. En heel goed dat je het een tijdje gaat begeleiden. Die slordigheden zijn vaak wel dingen waar iets aan te doen is, maar dat is even een kwestie van aanleren.

Zomer, herkenbaar weer wat je schrijft. Zoon zou dat ook zo doen, zeggen dat hij precies na 10 minuten stopt, ook al zit je middenin een vraag
Hier laat ik zoon vaak zelf kiezen hoe laat hij wil beginnen, dat helpt al in de motivatie. 10 minuten per vak zou hier ook ideaal zijn. Ga ik ook meer proberen. Gisteren een stuk langer aan Engels gezeten omdat de woordjes er toch minder goed in zaten dan ik dacht. Hij bleef wel redelijk gemotiveerd, met even een pauze tussendoor. Uiteindelijk vond hij nog dat hij het voor niets had gedaan want Engels viel vandaag uit. Ja, beetje jammer, want dan moeten we nog een extra keer oefenen. Het blijft namelijk meestal niet lang hangen bij hem.
Zoon kreeg een 8,4 voor wiskunde terug vandaag. Heel mooi dus. Daarnaast een 4, nog wat (hij wist het niet meer precies en in het systeem staat het nog niet) voor M&M. Ik baal hier een beetje van. Niet omdat hij zo laag scoort want dat snap ik ergens wel. Het is een vak waar je heel veel dingen voor moet onthouden en de toetsen zijn vaak veel leeswerk. Ik baalde echter van de docent. Die had aan zoon gevraagd hoe ze dit konden oplossen. Daarop had zoon gevraagd of hij de toets de volgende keer mondeling mocht doen. De docent had toen gezegd dat dat niet kon. En dat vond ik dan weer erg jammer. Ik denk namelijk dat dit wel helpend is en vond het goed van zoon dat hij dit aan gaf. Ik heb nu tegen zoon gezegd dat ik dit met de docentgesprekken ga bespreken.

En over de voetbal, we gaan het ook echt doorzetten hoor. Al vind ik het nog steeds heel lastig om het te gaan vertellen. Toevallig sprak ik vandaag iemand die er net zo over dacht als jij. Erg fijn om daarin gesteund te worden. Zoon gaat nu zo met tegenzin. En dat is heel veel als je 2 keer per week traint en daarnaast nog een wedstrijd. Ik meld hem soms af voor de training maar dat wordt helemaal niet gewaardeerd door de trainer. Afgelopen week zat hij de eerste helft op de bank, zonder te horen waarom. En normaal zou zoon dit heel vervelend vinden, maar het deed hem eigenlijk niets. Hij is er echt klaar mee.

@nnemoon

@nnemoon

15-11-2018 om 08:40

Tango

Wat jij schrijft over de voetbal is heel herkenbaar en hier ook de reden waarom zoon gestopt is met voetbal. Het laatste jaar zat hij in een team waar hij echt geen aansluiting mee had. Het was een heel zwaar jaar voor hem. Hij wilde zo graag van voetbal af, maar voetbalde wel iedere dag buiten met zijn vrienden. Wij snapten het niet totdat het ons opviel dat hij zich voor de training nooit lekker voelde. Dat was voor ons de druppel, volgens mij is hij gestopt met de winterstop. Achteraf vond hij het jammer dat hij gestopt is want hij voetbalt heel graag maar in dat team liep het gewoon niet lekker. Als ik jouw verhaal zo lees zie ik mijn zoon weer op de bank zitten met de zelfde reactie. Ik hoop dat je zoon het erg naar zijn zin zal krijgen op de handbal.

Wat super een 8,4 voor wiskunde! Knap hoor!
Akelig dat het niet zo loopt met M&M. Waarom zou dit vak niet mondeling getoetst kunnen worden? Ik vond het vorig jaar bij zoon ook een lastig vak. Veel onderwerpen bij elkaar die niet echt iets met elkaar te maken hadden. Wat dat betreft mis ik dat vak niet.

Hier leren we meestal ook 10 minuten achter elkaar omdat anders zijn aandacht weg is. Maar we gaan wel door als we midden in een vraag zitten hoor. Haha ik zie het al voor me stoppen want de tijd is om.

Zoon heeft volledig zijn wiskunde verknalt. Best zonde want hij snapte het hoofdstuk best goed. Hij had alleen daarvoor een gesprek gehad met zijn mentor en die had gezegd dat hij minimaal een acht moest hebben om een ruime voldoende te staan. Hij legt de lat voor zichzelf toch al hoog en dan nog faalangst erbij en dan nog dit gesprek. Zoon kreeg de toets en wist niks meer en kreeg buikpijn van de spanning. Resultaat een 1,7. In principe mogen ze hier geen toetsen overmaken maar ik ben toch zo vrij geweest om in een e-mail het voor te stellen aan de wiskunde docente. Tot op heden nog niets gehoord.

Tango

Tango

15-11-2018 om 09:28

Wat naar!

Wat sneu voor je zoon, @nnemoon. En goed dat je er een mail aan gewaagd hebt. Heel begrijpelijk dat zo'n gesprek voor zo'n reactie zorgt. De lat ligt dan echt veel te hoog.
Zoon hier zou dat ook hebben. Hij heeft zo zijn intelligentie-onderzoek destijd totaal verknald doordat hij wist wat er vanaf hing (geplaatst worden op de school van zijn keuze). Moet er meteen weer aan denken.

Heeft jouw zoon nu geschiedenis en aardrijkskunde apart? Dat zou ik ook fijner vinden dan dat M&M hoor. Hier dus inderdaad ook zo'n boek met onderwerpen in 1 hoofdstuk die niets met elkaar te maken hebben. En als je die dan ook nog door elkaar in 1 vraag zet (zoals op de toets iets vragen over de handel van de WIC en dan ineens iets over koude klimaten) dan ben je zoon echt kwijt. Ik heb de toets vanochtend eens door zitten kijken en er zitten heel veel lastige vragen in, zeker voor kinderen met dyslexie. En daarnaast waren bij 1 vraag over duurzaamheid eigenlijk alle antwoorden goed, maar moest je degene aankruisen die in het boek stond. We gaan hierover in gesprek op de docentenavond. Want op deze manier gaat het niet lukken.

Wat bijzonder dat jij net zo'n verhaal hebt over voetbal, @nnemoon. Hier gaat het precies hetzelfde. Zoon is ook vaak niet lekker als hij moet trainen. Zeker op donderdag, als hij ook een lange dag op school heeft. Op die dagen zegt hij vaak af. Als hij wel gaat en ik breng hem, is hij altijd heel stil in de auto.
Ik weet nog niet of het handbal gaat worden of dat hij toch blijft voetballen maar dan bij een andere, kleinere club. We gaan bij allemaal kijken en hij mag de keuze maken. Volgende week dinsdag kijken we bij handbal en de zaterdag daarna gaan we bij een wedstrijd kijken waarin de 2 teams van de clubs waar hij mogelijk naar toe wil tegen elkaar spelen. Toevalliger kon bijna niet. Op die zaterdag moet hij zijn eigen wedstrijd afzeggen vanwege een feest van opa en oma. We kunnen van die andere wedstrijd echter net even de eerste helft meepakken.

Flavia

Flavia

15-11-2018 om 10:59

woordjes leren?

Kunnen jullie ons wellicht helpen?

Woordjes voor Frans, ze blijven niet plakken.
Herhalen, schrijven, WRTS hebben we nu geprobeerd, maar zelfs een rijtje van 5 woordjes lukt niet. Ik ga vanmiddag al systeemkaartjes halen om zo flitskaartjes te maken.

Hebben jullie nog creatieve ideeen om ze er in te krijgen?

Flavia

Flavia

15-11-2018 om 11:07

chromebook kapot

Nou gister was echt een heel fijne dag. NOT!

Behalve dat de kranen in de keuken en de badkamer bedachten van de druppelstand naar de 'ik stroom lekker door'stand te gaan heeft dochter ook haar chromebook gesloopt.

Even op haar bed gelegd, vriendinnetje struikelt en komt natuurlijk net op het chromebook terecht. En nu functioneerd het toetsenbord niet meer, althans de linkerhelft, wat niet handig is als je inlogcode begint met een 2.

Gelukkig kun je een deel van de boeken en leermiddelen nog bereiken door in te loggen op de gewone laptop maar een aantal andere dingen kan niet.

Dat boven op alles wat er al lag maakt het even niet zo leuk. Gelukkig kan ik dat dan wel weer op 13-jarige niveau uitleggen en dan wordt ze wel heel behulpzaam en ontziet ze me ook echt. Gisteravond kwam ze naast me zitten sloeg een arm om me heen en zei: 'jij kan wel een kroelbeurt gebruiken.' Dat is dan wel weer heel erg lief.

Tango

Tango

15-11-2018 om 20:26

Kaartjes

Flavia, wij oefenen Engelse woordjes ook met kaartjes. Ik maak ze gewoon van witte A4 tjes. Niet teveel woordjes tegelijk oefenen werkt het beste.
Wat balen van het chromebook. Hopelijk kan het nog gerepareerd worden. Hier had dochter laatst zo'n ongelukje met thee over de laptop. Dat liep gelukkig goed af. Maar dit klinkt erger.

Triva

Triva

16-11-2018 om 01:22

Flavia

Verzekering van ouders vriendin?

Flavia

Flavia

16-11-2018 om 03:18

verzekerd

zou kunnen idd maar die van mij was er net zo schuldig aan en het ding is verzekerd.

Flavia

Zonde van de tijd als het oefenen niet blijft hangen.
Hier werden de wrst-training in hardnekkige gevallen, afgewisseld door 10x het woord opschrijven. Daarna mocht er weer getypt worden.
Een voldoende voor een toets, na het saaie geschrijf, was een bevestiging voor de saaie wijze van oefenen voor de daaropvolgende toets.

Valkuil:
Ik vond het best vervelend dat we wel eens moesten checken of er daadwerkelijk met wrst getest werd. Je kan de wrst namelijk zo instellen dat ze het woord laten zien, terwijl je aan het testen bent of je het wel onthouden hebt. Zo kan er een hoge score uit komen terwijl een kind als het ware heeft zitten spieken.

Ongeluk:
De vriendin heeft niet expres schade aangebracht maar je dochter zit nu wel met de ellende. Als de ouders van het meisje dit zo ook zien, kan het via de verzekering geregeld worden.
Hier destijds nog een klein kind die de seniorenstoel met afstandbediening te ver doorstrekte tot er een raar geluid te horen was. De stoel is gerepareerd met goedkeuring van onze verzekering. Ook al is het een ongeluk, je kan een ander niet met de kosten achter laten.
Het hangt van de onderlinge verstandhouding af; als het meisje toegeeft onzorgvuldig te zijn geweest, is dat heel wat anders dan als ouders het gevoel krijgen gebruikt te worden. Zo kregen wij pas achteraf te horen dat die stoel al eens eerder te ver was doorgestrekt en gekraakt had en niet helemaal goed meer was. De reparatie had het probleem verholpen.. Zo leer je mensen dan weer kennen.
Bespreek het voorval, mogelijk dat haar ouders welwillend zijn.

Je hebt een lieve dochter als ze ziet dat je een knuffel kan gebruiken.

Flavia

Flavia

16-11-2018 om 11:09

Flanagan

Mijn dochter is net zo schuldig aan die schade als het vriendinnetje.
De financiele schade is beperkt want het ding is tegen dit soort dingen verzekerd.
De ouders ken ik uberhaubt niet, ze kennen elkaar sinds september.
Op dit moment laat ik het liever even zo.

Dochter heeft gewoon een week huisarrest met rotklusjes. (ze moet haar kamer opruimen, extra Frans leren, oliebollen eten (het gezicht toen ik zei dat ik een rotklusje voor haar had, duurde even voor ze besefte dat ze in de zeik genomen werd hihi)

Ze deden het geen van beiden expres, en ze voelen zich beiden wel heel schuldig. Ze hebben er allebei wel van geleerd.

Zou het nu nog een keer gebeuren dan wordt het een ander verhaal.

Zomer

Zomer

16-11-2018 om 14:27

Weekend!

Tango, wat goed zeg die 8.4 voor Wiskunde! Maar mooi even weer in the pocket! Jammer van die onvoldoende voor MM maar ik zou er zeker even naar infomeren hoe dat nu precies zit met mondeling afnemen en waarom dat niet zou kunnen.

@nnemoon, haha heel goed dat jouw zoon wel even de vraag beantwoord ook al is de tijd om. Dat heb ik er nog niet door bij dochter. We hebben er wel lol om en dat is ook wat waard. Maar wat balen dat je zoon wiskunde heeft verknalt maar als ik dat zo lees dan begrijp ik dat wel. Ik hoop toch zo dat hij nog een herkansing krijgt. Maar waarom moest hij een acht halen?

Flavia, ik heb geen creatieve out of de box ideeën 😊 maar als het hier niet blijft hangen dan hak ik het nog meer in stukjes. Dus ipv. 5 woordjes tegelijk dan 2 woordjes tegelijk en dan steeds aanvullen met 1. Daarna herhalen, herhalen en nog eens herhalen. En inderdaad laten opschrijven. Dat werkt hier beter. Vindt dochter ook prettiger. Succes! En oeps, stom ongeluk maar wel balen zeg. Is hij al in reparatie? Hopelijk is die snel gemaakt. Trouwens, wat lief dat je dochter aanvoelde dat je een knuffel nodig had!

Hier gaat het leren best goed. Die 10 min per vak werkt wel. Gisteren had ik het voorbereid. MM in kleine hapjes gedaan en de belangrijkste zaken op 1 blad geschreven. Toen 10 min leren. Het zit er al goed in. Dinsdag heeft ze de toets maar dit weekend zijn we zo druk (komt net zo uit, staat al heel lang gepland) dus vanavond en maandagavond nog even flink aan de slag. Gisteren heb ik de laatst 2 minuten gebruikt om tips te geven voor de open boek toets die ze volgende week bij bio heeft. Normaal luistert ze amper maar omdat het in de 10 min. Leertijd viel ging het best goed. Ik merk dat niet alleen dochter hier goed bij vaart maar ik ook. Tango, ik laat dochter wel bepalen hoe laat we beginnen maar ik wil dat altijd wel voor acht uur 's avonds omdat ik zelf ook wat aan de avond wil hebben. De afgelopen dagen zijn we meestal rond 19.15 begonnen. Ik begin liever iets eerder maar dat laat ik dan wel aan dochter over. Zo, lekker weekend en even geen huiswerk/leren! Iedereen goed weekend alvast!

Tango

Tango

16-11-2018 om 17:47

Zomer

Dat bepalen van de tijd is hier ook wel binnen bepaalde marges hoor Ik merk dat het bij zoon ook niet werkt als we veel te laat, dus bijvoorbeeld na 20.30 u. starten. Soms is het niet anders, want hij heeft 2 keer in de week voetbaltraining en dan is hij pas rond 20.00 u. thuis. Meteen starten werkt dan ook niet. Diezelfde dagen heeft hij ook t/m het achtste uur school, dus 's middags gebeurt er ook weinig, zeker omdat ik die dagen ook werk.
Op dagen dat hij niet traint is het meestal tussen 19.30 u en 20.00 u. dat we beginnen.

Zoon is op het moment niet fit. Veel hoofdpijn en moe. Deze week was ook een beetje een rommelige week. Ik was zelf veel weg dus hij was veel op zichzelf aangewezen. Vanmorgen kwam hij nauwelijks zijn bed uit. Met heel veel moeite is hij naar school gegaan, door de kou. Viel ook nog even flink tegen. Nu ligt hij weer in bed, hij heeft hoofdpijn en is duizelig. Vanmiddag had hij ook last van zijn allergie. Hij had les gehad in het dierlokaal.

Gelukkig een redelijk rustig weekend w.b. leren. Alleen Nederlands en de toets Engels die afgelopen week kwam te vervallen. Hopelijk weet hij nog een groot deel van die woordjes. Ik ga ook maar eens aan de slag met zo'n 10 minuten systeem. Al vraag ik me af of we het daarmee redden. We hadden dan waarschijnlijk eerder moeten beginnen, maar gisteren was ik dus niet thuis en vanavond zie ik zoon niet veel doen.

Jasmijn

Jasmijn

18-11-2018 om 11:38

Woordjes leren

Wat hier heel goed werkt is quizlet. Ze hebben met de klas een groep in quizlet waar ze alle lijsten in delen. Scheelt weer tijd met lijsten maken.
Quizlet kan ook onthouden welke woordjes je lastig vond, of juist makkelijk. De makkelijke vraagt hij dan minder vaak dan de moeilijke.
Er zijn ook verschillende manieren van leren, als je de woordjes kent, kun je nog eens herhalen, of een game spelen om te testen of je ze echt kent.
Het is echt het proberen waard. Ik hoop dat je er wat aan hebt!

Carry

Carry

18-11-2018 om 21:22

Oke, poging 2

Had ik net na lange tijd mijn reactie getikt, ben ik bijna klaar, verdwijnt het, grrrrrrr.

Merz, Triva en Flanagan
Leuk om te lezen over jullie al wat oudere pubers. Altijd fijn om verhalen te lezen van ervaren puberouders.

Tango
Wat jammer van M&M , wat lastig dat dat vak zo van de hak op de tak gaat, zou zoon ook heel moeilijk vinden als er geen verband is. Hier heeft zoon geschiedenis en aardrijkskunde apart, en dat lijkt mij wel zo prettig. Top, dat cijfer van wiskunde, een 8,4, heel goed.En ook jammer dat hij zich zo ongelukkig voelt in zijn team, sport moet toch echt voor je plezier zijn, om je lekker te kunnen ontladen. En als je je dan onprettig voelt is dat niet fijn. Hopelijk vindt hij gauw een team of sport waar hij zich meer thuis voelt. En wat een giller, het eerste uur prinsheerlijk uitslapen. Persoonlijk zou ik dat ook weleens willen, doe ik niet, maar het zou best wel lekker zijn. Zoon heeft nog niet bedacht dat je dat zou kunnen doen, maar hij heeft geen oudere broer of zus die al hevig aan het het puberen is.

Zomer
Goed idee om maximaal 10 minuten per vak te werken en dan aan wat anders te beginnen. Ga dat misschien ook maar doen met zoon. Hij heeft zijn draai nog niet echt gevonden en kan echt nog wel begeleiding gebruiken. Ookal vindt hij dat niet altijd.
Spannend die beugel, heeft ze er zin in? Hier zoon ook over niet al te lange tijd. En misschien wel wat vakken op KB, mooie beloning.

@nnemoon
Al cijfers binnen voor Engels en economie? Of heb ik die gemist? Wat jammer dat de energie van je zoon zo laag is. Hopelijk trekt het snel wat bij. Toch zijn het geen heel slechte cijfers, voldoende of bijba voldoende. Maar prachtige cijfers voor Duits en geschiedenis.

Jasmijn
Goed idee van Quizlet, was wel voor Flavia maar ben wel heel blij met je tip. Gaan we maar eens introduceren.

Flavia
Komt vast goed met de toetsen van je dochter, geen hele zware onvoldoendes toch? Het voordeel van veel toetesen voor 1 vak is dat je je eens een misser kunt vooroorloven als je je eens een dag wat minder voelt. Hopelijk komt het snel goed met het chromebook van haar. Zal je altijd zien, is er 1 plek waar je beter niet kunt vallen, val je juist daar. En het was nog niet eens een lekker zacht plekje ook ; ). Wel een schatje dat je lekker geknuffeld werd. Helaas heb ik geen goede ideeen voor Frans, hier naast Engels ook een struikelblok. Maar het idee van Jasmijn vind ik wel een goede en zelf zoiets maken voor gewoon tussendoor vond ik wel een goed idee van je.

Hopelijk ben ik niemand vergeten en ook geen dingen door elkaar gehaald. Dat heb je ervan als je lang niet reageert : ).

Hiet wisselden de cijfers van een zware onvoldoende( wat ik absoluut niet snap want hij snapte het gewoon) tot een dikke vette 9. En alles wat ertussen zit. Nog wel een voldoende gemiddeld maar zoon gaat wel vragen of hij die onvoldoende mag overmaken, die drukt het cijfer behoorlijk.

@nnemoon

@nnemoon

19-11-2018 om 09:28

Druk weekend

Hier een druk weekend wat leren betreft. Zoon heeft van de week naast het gewone huiswerk drie toetsen. Voor aardrijkskunde, geschiedenis en Duits. Vandaag heb ik een late dienst ben ik om 21.00 uur thuis dus die dag valt al af om samen te oefenen. Geschiedenis en Duits zal het probleem niet zijn, maar zoon heeft niet zoveel met aardrijkskunde en dan is zijn aandacht heel snel weg.

Tango, is je zoon al een beetje opgeknapt? was niet zo fit vorige week, zei je.
Zoon heeft hier aardrijkskunde en geschiedenis gelukkig apart, vind ik een hele vooruitgang want M&M vond ik vorig jaar nogal van de hak op de tak om te leren.

Oh ja, van de docente wiskunde een leuke e-mail terug gehad. Er waren maar twee kinderen in de klas met een voldoende (vind ik een beetje weinig) maar van sommige kinderen had ze dat wel verwacht. Maken nooit hun huiswerk en hadden bij de toets niet eens hun rekenmachine bij. Van zoon zijn cijfer stond ze zelf ook te kijken. Ze vindt hem wel heel snel afgeleid in de klas en het viel haar op dat hij weinig vraagt. Ze beschrijft zoon precies zoals hij is en zeker als hij op maandag het 8e uur wiskunde heeft is zijn aandacht van hele korte duur. Helaas mag hij de toets niet overdoen dat is hier eigenlijk standaard op school. Vorig jaar stond hij nog een 9 voor wiskunde, nu een 3. Het volgende hoofdstuk zal ze iets meer op hem letten en hij moet proberen meer vragen te stellen. Oh ja waarom de mentor wilde dat hij een 8 haalde. Hij stond gemiddeld een vijf en de mentor vindt een zes geen voldoende. Dus ze had gezegd je moet een 8 halen.

Flavia, hoe is het afgelopen met het chromebook?

Zoon blijkt hier nogal goed te zijn in geschiedenis, maar wat moet hij daar nu mee? Ik plaag hem door te zeggen dat hij misschien beter de geschiedenis van de techniek kan gaan doen in plaats van de techniek zelf.

Tango

Tango

19-11-2018 om 23:04

Kwakkelen

Zoon was nog niet helemaal opgeknapt. Achteraf gezien had ik hem beter vrijdag thuis kunnen houden. Hij gaf toen al aan niet lekker te zijn. Zaterdag ging het echter wel weer, ook met voetballen. Gisteren was hij weer wat hangerig en deed niet veel. Vanmorgen was hij misselijk en had hoofdpijn. Ik heb hem thuisgehouden al was ik er niet blij mee want hij had 2 toetsen vandaag. Zoon beloofde me zo snel mogelijk te regelen dat hij ze in kan halen. Ik moest de hele dag werken en was in de loop van de middag weer thuis. Hij was toen nog niet veel beter. Paracetamol gegeven en daar knapte hij weer aardig van op. Ik zei tegen hem dat ik geen zin had om hem weer af te melden voor de voetbaltraining. Hij zei toen: dan doe je dat toch niet, dan ga ik gewoon. Vond het wel grappig, want daarvoor twijfelde hij nog of hij zou gaan.
Hij is gegaan en daarna was hij weer aardig fit, alleen nog wat buikpijn, maar dat had ik ook afgelopen dagen. Misschien toch een virusje.

Zoon is verder ineens weer aan het twijfelen over de voetbal, dus we kijken het toch nog even aan. We gaan wel rondkijken maar dat kan ook voor volgend seizoen handig zijn. Afgelopen zaterdag speelde hij zo'n goede wedstrijd dat hij diverse complimenten kreeg van teamgenoten. Daar groeit hij dan weer door. Misschien maakt hij dus toch het seizoen, inclusief toernooi, nog af. Zou het allemaal wel makkelijker maken.

Wat leuk dat jouw zoon zo goed is in geschiedenis, @nnemoon! Geen idee hoor wat hij er aan heeft, maar het is altijd fijn als ze goed zijn in een vak. Dat geeft weer wat vertrouwen. Zoon hier heeft er niets mee, in ieder geval niet met de geschiedenis-onderdelen van M&M, maar met aardrijkskunde ook niet echt.

Wel fijn die reactie van de wiskundedocent, maar je schiet er niets mee op. Ik vind het van de mentor echt een rare reactie. Een 6 is gewoon een voldoende hoor. Heb je het met de mentor ook besproken? Want het probleem komt dus echt daar vandaan. Moet hij/zij niet vaker gaan doen natuurlijk.

Flavia

Flavia

20-11-2018 om 08:38

rust

Het chromebook heb ik persoonlijk afgegeven bij de reparateur. (kwam er langs en dan was het sneller dan wanneer ik het liet ophalen via UPS)

Cijfers voor de belangrijke vakken zijn binnen, het varieert van 4,9 tot 6.7. Gemiddeld staat ze nog een 6,5, dus heel veel speling is er niet meer. Ze moet gemiddeld een 6,3 staan om over te mogen naar havo2. Geen tekorten, maar dan ook maar net aan.

Het is nu een hele drukke week. een toets voor biologie, meer uren en dus ook meer huiswerk voor wiskunde, frans wat ze echt wil bij poten dus herhaalt ook nog de woorden van vorige periode. Met systeemkaartjes lijkt het wat beter te plakken.

Ik verwacht eind van de week ook nog de zelf-reflectiebrief die ze na afloop van een periode moeten schrijven.

Er komt ook wat meer rust in de tent ondanks alle drukte. We weten welke surprises gebouwd moeten worden. Ik weet bij welke groep ik ingedeeld ben, daar waar ik ook graag wilde, nu alleen nog te weten komen wat ik dan precies moet gaan doen.
Vandaag nog een beetje lastige dag want mijn zus zou jarig geweest zijn.
Van het weekend weer een toernooi dus qua huiswerk is het ook goed plannen.

Gister wel heel erg gelachen. Ik had dochter natuurlijk huisarest gegeven en ze mag niet afspreken, dus ook niet bij ons thuis. Ik kwam laat thuis omdat ik bij een leverancier was de hele dag. Ze hebben zich keurig aan de afspraak gehouden. Ze waren aan het face-timen......... Daar had ik idd niets over gezegd. Het huiswerk was wel af.

Zomer

Zomer

20-11-2018 om 13:16

Iedereen

Carry, leuk je reactie te lezen. En, mag je zoon de onvoldoende overdoen? Ik ben benieuwd. Maar gelukkig staat hij gemiddeld een voldoende! Soms kan je best een black out hebben. Heeft oudste een paar keer in de eerste gehad en werd daar heel onzeker van. Gelukkig is dat allemaal goed gekomen.

Flavia, duurt het lang voordat je de cromebook weer terugkrijgt of konden ze daar niks over zeggen? Gelukkig heeft je dochter nog een lang de tijd om een flink aantal voldoendes te halen en bovendien staat ze gelukkig boven het gemiddelde. Maar tis wel zo lekker om wat meer speelruimte te hebben.

Tango, fijn dat hij toch wel gewaardeerd wordt binnen zijn voetbalteam als ik dat zo lees. Niks aan dat je zoon niet zo fit is. Tis wel de tijd van het jaar. Al een paar collega's hier die ziek zijn. Ja dat van die toetsen inhalen is dat wel weer een dingetje. Hopelijk is het de komende week wat rustig zodat hij zich kan concentreren op de inhaaltoetsen.

@nnemoon, je zoon heeft het ook druk zo te lezen. Ja dat is hier ook zo bij bio en Nask. Dat wil er zoveel minder goed in omdat ze er totaal niks mee heeft. Ik ook niet dus dat schiet ook niet op haha. Gelukkig ging bio nu over voeding dus dat viel mee. Geschiedenis gaat hem goed af! Dat is altijd leuk en wie weet waar hij het later voor kan gebruiken. Ik vond geschiedenis vroeger ook altijd leuk! Niet dat ik er ooit wat mee deed maar ik vond het leren altijd erg makkelijk.

Zomer

Zomer

20-11-2018 om 13:18

Beugel

De beugel zit er in! Sinds gisteren. Ik had mij vergist en het is nu eerst alleen boven dus dat valt mee maar wel een heuse slotjesbeugel. Dochter is er redelijk stoer onder en tot nu toe geen last. Ik hoop zo dat het zo blijft. Een groot struikelpunt is het goed schoonhouden en poetsen. Ze is daar nu nog serieus in maar dat moet ik echt in de gaten houden. Fase 2 is een gehele beugel en dan kan ze haar kaak alleen nog maar op en neer doe en niet meer heen en weer, Daar zie ik wel tegenop maar laat ik vooralsnog los 😊

Dochter heeft 4 toetsen deze week. Bio en MM heeft ze vandaag, dan morgen Nederlands en vrijdag Nask. Die van Nask zag ik gisteren pas dus dat hebben we alleen gisteren nog maar doorgenomen. Dat is ook meteen weer een heel hoofdstuk. Maar ik moet zeggen dat het gisteren best goed ging. Voor die 2 toetsen van vandaag durf ik het niet te zeggen. Kan alle kanten op. Voor MM best goed geleerd maar ik heb het idee dat het niet echt bleef hangen dit keer. Afwachten dus. Voor volgende week alweer een toets bio zag ik staan. Ook weer een heel hoofdstuk. Daar gaan we vanavond alvast mee aan de gang. Ik ben al aan het aftellen voor de kerstvakantie haha.

Tango

Tango

20-11-2018 om 15:02

Beugel

Wat goed dat de beugel er in zit bij je dochter! En fijn dat het tot nu toe goed gaat en dat niet alles in 1 keer gebeurt.
Hier gaat het zomaar alweer een week goed Vorige week dinsdag geweest bij de ortho. Was wel weer even drama. Zoon kreeg onderin een soort veertje, omdat er 1 tand nog te ver naar achteren staat. Er moet nu ruimte komen om deze naar voren te krijgen zodat daarna de draad ook aan dat slotje vastgezet kan worden. Begrijpelijk allemaal, maar werd weer niet goed uitgelegd wat er gedaan was en al helemaal niet dat dit flink pijn zou doen. Zoon heeft er 4 dagen last van gehad. Gelukkig werd het vrijdag minder maar anders had ik weer gebeld.
Zoon kreeg verder een hele preek over de buitenbeugel, dat hij hem meer moet dragen (niets gezegd over of de voortgang wel of niet goed was) en dat hij hem toch echt zelf in moest gaan doen. Voor het niet goed kunnen slapen was weinig begrip. En anders moest hij hem maar op andere momenten gaan dragen. Hij ging thuis wel oefenen met zelf indoen en nu lukt het soms. Maar steeds in en uit doen als hij iets eet is dan erg onhandig. Voorlopig draagt hij hem dus nog steeds alleen maar 's nachts, ongeveer 9 tot 10 uur.

Tango

Tango

20-11-2018 om 15:09

En verder

Zoon is vandaag met enige moeite weer naar school gegaan. Ik was gelukkig thuis aan het werk en hij de eerste 2 uur vrij. Hij was wakker maar daarna weer in slaap gevallen. Ik maakte hem nog net op tijd opnieuw wakker en heb hem maar even met de auto gebracht toen. Vanmiddag weer opgehaald. Hij had gelukkig maar een korte dag. Hij is nog steeds wel moe maar verder gaat het wel.
Gelukkig niet zo'n drukke week. Morgen gaat hij vragen of hij Engels mag inhalen, dus vanavond de woordjes weer doornemen. Donderdag een mini-toets wiskunde. Iets op de rekenmachine. Dat nemen we ook vandaag al door. Dan dus nog Nederlands en Biologie inhalen en volgende week vrijdag staat pas de volgende toets: Engels, maar dan wel een heel hoofdstuk. Het is dus te overzien.
Volgens mij krijgt hij volgende week vrijdag ook zijn rapport. Ben benieuwd of hij dan alles heeft ingehaald, want hij staat nu onvoldoende voor biologie omdat hij 1 toets nog niet heeft ingehaald.

Flavia, waar doen jullie surprises in groepjes? Is dat ook op school? Hier doen ze dat (gelukkig) niet meer. Zoon is niet van het knutselen dus meestal kwam een groot deel op mij neer. Ben dus wel blij dat dat klaar is.
Sterkte op deze moeilijke dag voor jou! Wat naar dat jouw zus is overleden. Was ze erg jong nog?
En wat een grap van jouw dochter met dat facetimen. Volgende keer daar ook maar een afspraak over maken

Zomer

Zomer

21-11-2018 om 10:53

Tango

Ik heb wel te doen met je zoon met die buitenboordbeugel. Wat een gedoe. Zo jammer dat er zo weinig begrip is. Kom op zeg. Dat was eigenlijk eerst hier ook zo. Ik was van plan om naar een andere ortho te gaan, ook voor een second opinion maar toen we het gesprek aangingen om te bespreken hoe nu verder (want met die losse beugel van dochter werd ook niks en het was ook een vreselijk onding) toen was hij een en al empathie (en we hadden nog niks gezegd ). Man was afgelopen maandag met haar mee en de vrouw die had geholpen was ook heel aardig. Dus we hebben goede hoop. Dochter moet in januari weer heen, als er geen draadje eerder knapt .

Ooh heerlijk met de auto. Daar kan dochter ook zo van genieten als man haar eens brengt en ophaalt. Dat is best al vroeg toch een rapport? Ik weet eerlijk gezegd niet wanneer dochter hem krijgt.

Hier het eerste cijfer binnen van bio. Een 7.1! Vandaag Nederlands en vrijdag Nask. Voor volgende week zag ik ook 2 staan. Weer Bio en weer Nederlands. Best veel achter elkaar, maar goed, we doen gewoon ons best. Gisteren hadden we te weinig aan die 10 min voor Nask maar dochter wilde absoluut niet langer, dus middenin een vraag was ze er klaar mee. Ik dacht, ik ga er ook geen ding van maken. Voor vanavond heb ik nu 15 minuten geclaimd . Maar die tijdslimiet werkt wel.

@nnemoon

@nnemoon

21-11-2018 om 13:16

Hier gisterenavond een aavaring

Zoon vond dat hij zijn Duitse woordjes wel kon leren zonder der, die of das er voor te zetten. Heeft natuurlijk geen enkele zin, heeft hij het woord goed maar het lidwoord fout. Zoon had er echt geen zin in, dus ging een beetje zitten kwallen. Hij weet ik waarschuw twee keer, bij een derde keer stop ik direct. Zo gezegd zo gedaan, hij ging door met zeiken, ik heb het boek dicht gedaan en ben op mijn gemak de krant gaan lezen.

Zoon schrikt dan heel erg, maar ik ben ook maar een mens en heb ook mijn grenzen. Vanmorgen zei hij mam vandaag nieuwe dag, nieuwe kansen he? Ik zag trouwens dat de toets van Duits voor hem helemaal niet doorgaat. Hij gaat vrijdag met zijn techniekklas naar een beroepen oriëntatie dag in de techniek. Hij volgt dan een workshop autotechniek. Er zitten vier jongens van zijn gewone klas in de techniekklas, geen idee of ze de toets verplaatsen voor de hele klas naar volgende week of dat zij alleen de toets later maken.

Docente wiskunde let heel erg op zoon. Hij mag in de les vaak sommen voor komen doen op bord. Kan ze gelijk zien of hij het begrepen heeft. Zoon vindt dat erg prettig.

Zomer, haha dat zie ik helemaal voor me zit je middenin een onderwerp zijn de tien minuten om.
Fijn om te horen dat de beugel geplaatst is en dat ze er tot nu toe weinig last van heeft.

Tango, wat akelig dat je zoon slecht slaapt door zijn buitenbeugel. Zit het elastiek bij hem in zijn nek of als petje op zijn hoofd. Zoon had zo'n petje op zijn hoofd en had daar niet zo'n last van, als je de gaten in zijn beddengoed en pyjama niet meerekent. Ik vind een beetje begrip van zo'n ortho ook wel prettig.

Tango

Tango

21-11-2018 om 22:08

In de nek

De band van de beugel zit in zijn nek, @nnemoon. En op zich is dat het probleem niet maar meer het stuk dat uitsteekt rondom zijn mond. Zoon ligt graag op zijn zij maar dan ligt hij dus op het ijzerdraad van de beugel. Hij heeft nu een extra kussentje (met een soort bolletjesvulling) in zijn bed liggen, als hij daarop ligt gaat het beter, maar het blijft natuurlijk een onding. En vooral dat hij hem zo lang moet dragen, misschien wel meer dan een jaar. Al zei de orthodontist de laatste keer dat het waarschijnlijk wel korter is. Maar allemaal vrij onduidelijk in ieder geval. Ik doe er niet meer zo moeilijk over. Hij draagt hem gewoon alleen met slapen en momenteel gaat dit ook redelijk. We hebben een heel ritueel met indoen, met een zaklamp en zo, want anders kan ik het ook niet En af en toe slaat hij een nachtje over. Zo blijft het draaglijk.

Ik vind een rapport eind november niet heel vroeg eigenlijk. Gelukkig komen er de laatste tijd vooral voldoendes binnen. Vandaag nog een 6,3 voor Engels en van de week een 7,2 voor Nederlands. O ja en een 7 voor godsdienst. Dat viel me weer reuze mee, want zoon vond daar echt niets aan en heeft de laatste opdrachten echt een beetje afgeraffeld. Hij moest opdrachten uit het boek maken voor een cijfer. Hebben we samen gedaan, want het boek was voor hem echt erg ingewikkeld.
Morgen nog een toets wiskunde, maar was echt een makkie volgens zoon. Hij snapte alles al en dat klopte ook. We waren zo klaar met leren. Ging makkelijk binnen 10 minuten.
Volgende week alleen 1 toets Engels en mogelijk nog Nederlands inhalen. Maar dat was ook niet zo'n moeilijke toets. Komt wel goed uit want we hebben een druk weekend, met zaterdag een feest omdat mijn ouders 50 jaar getrouwd zijn.

Carry

Carry

22-11-2018 om 12:02

Helaas pindakaas.

Zoon mag de toets niet inhalen. Voor dat vak heeft hij nu net aan een voldoende. Voor de volgende toets nog harder oefenen en dan hopen op een goed cijfer .

We wachten nog op 1 toets van de toetsweek. Ben heel benieuwd wanneer die eens gaat komen, het vak is al een paar keer geweest sinds de toetsweek.

Straks als hij thuis is maar alvast gaan oefenen voor volgende week want tot nu toe staan er al 2 geplant, wiskunde en Frans.

@nnemoon, Hoe gingen de toetsen van je zoon? Jammer dat hij wiskunde niet maag overmaken. En volkomen normaal toch dat je na een lange schooldag niet helemaal meer gefocust bent het 8ste uur. Wat gek dat de mentor een 6 geen voldoende vindt, is het toch echt wel. Of vindt hij een 9 ook geen hoog cijfer? En leuk, morgen autotechniek, even geen saaie theorie dag .

Flavia, Waarom moet ze van school eigenlijk gemiddeld een 6,3 staan? Geven ze in de eerste net iets hogere cijfers dan normaal? Hoe ging haar bio? Verjaardagen van overleden dierbaren zijn altijd een pijnpuntje ja. Ookal denk je heus op andere dagen ook aan ze, op die speciale data mis je ze toch net iets meer.

Zomer, Hoe gaat het nu met de beugel van je dochter? Heb je ook zo'n speciale borstel om goed te kunnen poetsen? 4 Toetsen in 1 week, toe maar de docenten hebben er zin in . Mooi cijfer voor bio, hopelijk is de rest ook zo. Aftellen naar de kerstvakantie doe ik ook, zal blij zijn als het zover is.

Tango, Wat een aparte ortho heeft je zoon. Communicatie is blijkbaar niet zijn sterke kant. Het is toch fijn als er wat meer uitgelegd wordt. En aanvoelen dat je patiënt wat meer uitleg nodig heeft lijkt mij wel belangrijk in dit soort beroepen. Heerlijk om even gebracht te worden. Helaas voor zoon heb ik de auto niet vaak bij huis dus dat gelukje heeft hij nog niet gehad. Hoe ging het met zijn toetsen? Mooie cijfers die hij nu al binnen heeft. Gefeliciteerd met je ouders. Wat een prachtig jubileum . Veel plezier van het weekend met de festiviteiten.

Flavia

Flavia

22-11-2018 om 12:21

onduidelijk

Ik merk dat ik door alle drukte ook onduidelijk wordt.

Surprises: dat is bij vrienden bij gebrek aan familie die ook surprises willen doen van ons allen zullen we maar zeggen. We zijn nu met z'n 9-en. Dochter heeft met een paar vriendinnen van school nog een surprise-feestje afgesproken. Ze hebben een onverwachte studiedag gekregen en kunnen het dan mooi vieren.

Werk: daar weet ik dus in welke groep ik zit en ik ben er blij mee. Onze voorspelling gemaakt aan het begin van de maand was voor 90% goed. Er zitten een paar verrassingen bij die wij niet ingecalculeerd hadden als mogelijkheid.

Gemiddeld 6.3: Ze moeten gemiddeld 6.3 staan om in de havo klas bevorderd te worden naar havo 2. Bij lager gaan ze naar mavo2. In de mavo klas moeten ze 7.8 halen om naar havo2 te gaan, en 6.0 om naar de mavo te gaan. De dakpanklas krijgt 2 cijfers en op die 2 cijfers gelden de respectievelijke overgangsnormen. Ook aan het eind van mavo2 kun je nog naar havo3 bevorderd worden. Ze zijn gewoon behoorlijk streng.

Chromebook: geen idee wanneer haar eigen weer terug komt. Ze heeft nu een leen-exemplaar van school.

Biologie: toets is vandaag. Ze kent het wel goed, en ze heeft echt geoefend op het gebruiken van de woorden zoals ze in het boek staan.

Straks ga ik jullie berichten weer eens helemaal lezen en daar op reageren.

Zomer

Zomer

23-11-2018 om 11:23

Toetsen

@nnemoon, wat goed dat jij zo rustig blijft en je zoon de volgende dag "nieuwe dag, nieuwe kansen" geweldig! Hopelijk heeft hij vandaag een leuk workshop! Even wat anders dan in het klaslokaal.

Tango, alvast gefeliciteerd! 50 jaar! Wij hebben dat 3 jaar geleden mogen vieren met mijn ouders. Het blijft toch bijzonder! Alvast heel veel plezier!

Op zich valt eind november inderdaad wel mee. De tijd gaat zo snel. Nog 4 weken. Hier las ik dat je je in moet plannen voor de mentorgesprekken en die zijn 10 en 12 december. Dan krijgen we het rapport mee. Te minste, dat was vorig jaar zo. En wat een goede cijfers zeg! Top!

Carry, wat jammer dat hij de toets niet over mag doen. Inderdaad, hopelijk de volgende keer een ruim voldoende. Een aparte borstel voor poetsen heeft dochter niet. Ze heeft wel poetsinstructies gekregen.

Flavia dat zijn/worden drukke weken. Succes op je werk. Hopelijk pakt het goed uit. Nooit leuk zo'n reorganisatie.

Hier heeft dochter haar eerste echte onvoldoende. Vorig jaar had ze nog een 5 voor bio maar dat was een tekening. Maar ze heeft nu een 3.8 gehaald op Nederlands. Het ging over werkwoordspelling en ze zei steeds dat ze het wel begreep, maar niet dus. Gelukkig is het cijfer nog aangepast (iets met procenten) en het is een 4.3 geworden. Nu staat ze nog een 7.1 gemiddeld dus dat is wel fijn. Vandaag heeft ze Nask en dat zit er ook niet goed in dus ik vrees een 2de onvoldoende. Ze zat daar wel een beetje mee dus gisteren nog even een goed gesprek gehad. Aan de ene kant wil ze goede cijfers maar aan de andere kant wil ze ook niet extra oefenen.I k moet echt goed in de gaten houden dat ze haar koppie niet laat hangen want die onvoldoende van Nederlands zit haar ook niet lekker. Nu vindt ze Nask en Bio ook 3x niks dus dat speelt ook mee. We hebben afgesproken dat ik weer uittreksels ga maken van Bio en Nask. Volgende week heeft ze 3 toetsen. Nederlands, Bio en Wiskunde. Van Wiskunde snap ze niks zei ze gisteren dus daar gaat oudste vanavond met haar meebezig. Het is volgende week vrijdag pas dus dan heeft ze mooi een week om te oefenen. Nederlands moet ook te doen zijn. En bio zit er ook al redelijk in. We gaan er voor! Gelukkig geen druk weekend zoals vorige week, dat scheelt wel. Man en ik gaan morgen wel even gezellig de stad in. Sintcadeautjes kopen en ergens een hapje eten! Hebben er nu al zin in!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.