Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Tango

Tango

03-07-2018 om 13:43

Ouders van VMBO Kader/Basis leerlingen


Tango

Tango

06-12-2018 om 11:57

Niet echt

Het gaat nog niet echt beter. Gisteren nog thuis gebleven, hij had ook maar 2 uurtjes les en daarna gingen ze met de klas naar de snackbar i.v.m. Sinterklaasviering. Ik vond het maar een raar uitje en zoon wilde ook niet. Leek me ook geen goed plan met buikpijn.
Vandaag zou hij echt weer naar school gaan, maar vanmorgen werd hij weer wakker met buikpijn en hij gaf ook aan dat hij vannacht nauwelijks had geslapen van de pijn. Ik vind het lastig want de drempel om weer naar school te gaan wordt steeds hoger lijkt het wel. Vanmorgen zei hij te hebben overgegeven, maar weet niet of het zo was. Uiteindelijk moest ik aan het werk en appte hij dat hij toch thuis was gebleven, hij had de eerste 2 uur vrij dus begon later.
Gisteravond Sinterklaas gevierd met gourmetten en daarna kadootjesspel. Toen had hij weinig last, gewoon mee gegeten en zo. Ik weet het even niet zo goed.

@nnemoon, hoe gaat het met jouw zoon? Hebben jullie nog een gesprek op school gepland?

@Zomer, vervelend dat jouw dochter ook thuis moest blijven en veel in moet halen nu.
Goed zeg, dat ze die presentatie Engels op school al had gemaakt!

Wij hebben hier volgende week docentengesprekken. Heb me net nog even snel aangemeld. Ik ga met de docent M&M en Biologie in gesprek. Omdat zoon op deze beide vakken wat achter blijft in cijfers. Bij biologie speelt daarin ook mee dat hij inmiddels 2 toetsen en een SO heeft gemist en ik geen idee meer heb hoe hij dat moet gaan inhalen.

Tango,

‘Omdat zoon op deze beide vakken wat achter blijft in cijfers. Bij biologie speelt daarin ook mee dat hij inmiddels 2 toetsen en een SO heeft gemist en ik geen idee meer heb hoe hij dat moet gaan inhalen.’

Is dat de oorzaak van de buikpijn?

Tango

Tango

06-12-2018 om 16:59

Flanagan

Dat zou best mee kunnen spelen. Daarnaast heeft zoon ook echt wel buikgriep (gehad), is door de huisarts bevestigd. Maar ik merk dat ook de drempel naar school weer steeds hoger wordt. Ik was er echt vanuit gegaan dat hij vandaag weer zou gaan, maar het lukte dus niet. Ik vind hem vandaag ook wel een ziekere indruk maken dan gisteren. Mogelijk toch door teveel eten gisteren. Geen idee.
Zoon uit zich er verder niet over. Geeft zelf aan dat hij echt wel naar school wil maar het niet lukt. Lastig verhaal dus.
Ik zag verder dat er voor M&M volgende week dinsdag alweer een toets staat. Ik heb de docent maar gemaild, want die zou met zoon de volgende toets doornemen. Wordt moeilijk als zoon niet op school is en voor dinsdag sowieso geen M&M heeft.

@nnemoon

@nnemoon

08-12-2018 om 18:21

Even bijpraten

Tango, akelig van je zoon. Ziek is natuurlijk ziek, maar het is zo vervelend dat ze dan gelijk weer achterop raken met toetsen enz. Hopelijk is hij na het weekend goed uitgerust om er weer hard tegen aan te gaan.

Zomer, wat knap dat je dochter een presentatie kan geven in het Engels. Ik moest erg lachen om het mentorgesprek wat je dochter gaat leiden of lijden. Het zal vast goed komen. Hoe is het afgelopen met de Wiskunde?

Hier geen rapport en geen mentor gesprekken. Ik hoor zoon ook niet meer over terug gaan naar basis en ik heb van school ook nog niet gehoord dat hij met Kerst terug moet vanwege zijn resultaten. Zoon heeft zoiets van we gaan maar weer gewoon verder proberen. Hij wil ook geen gesprek hierover op school, dus ik laat de keuze en de beslissing bij hem. Hij vindt het huiswerk wel veel met gemiddeld drie toetsen per week, maar hij gaat stug door. Hij telt wel de dagen af, nog 10 dagen en dan twee weken lekker vakantie. Voor hem dan , ik moet gewoon werken.

Carry, een 9 voor wiskunde, super! Weet je zijn cijfer al voor Frans? Zoon had voor zijn verslag een 9.

Tango

Tango

08-12-2018 om 21:26

Gaat beter

Sinds gisteren gaat het eindelijk beter. Gisteren is zoon nog wel thuis gebleven. 's Morgens ging het echt nog niet. In de loop van de dag knapte hij op en vandaag heb ik hem niet gehoord over buikpijn. Gelukkig.
We zijn met M&M aan de slag gegaan en hij was ook weer redelijk gemotiveerd. A.s. maandag maakt de docent het eerste uur ruimte om de stof nog met zoon door te nemen. Zoon is het eerste uur vrij. Heel fijn dus. Hopelijk levert het iets op voor de toets.
En verder gaan we wel zien hoe alles ingehaald wordt. Ik ben eerlijk gezegd de tel kwijt. Volgens mij 2 toetsen biologie en een SO, een toets Engels en misschien nog iets van Nederlands, maar dat weet ik niet zeker.
Komende week gelukkig een redelijk rooster met wat uitval en donderdag 40 minutenrooster zag ik. Geen idee waarom eigenlijk.

@nnemoon, voor welk verslag had jouw zoon een 9? Wat een mooi cijfer zeg!
Ik vind het echt knap dat hij vol wil blijven houden. Zoon hier had dat niet volgehouden denk ik. Moet je nog veel samen met hem leren? Lijkt me voor jou dan ook erg intensief met 3 toetsen in de week.

@nnemoon

@nnemoon

09-12-2018 om 11:07

Tango

Fijn om te horen dat het weer beter met je zoon gaat en wat goed geregeld dat docent maandag tijd voor hem heeft om de stof nog een keer door te nemen. M&M is moeilijk omdat het zo van de hak op de tak springt vind ik.

Zoon heeft een verslag voor geschiedenis over de slavernij moeten maken. Het moesten twee getypte A-4tjes zijn exclusief plaatjes, met lettergrootte 12. Dus best veel tekst. Wij wonen toevallig in een slavenstad, er staat ook een monument waar ieder jaar een herdenking plaats vindt en dat had hij verwerkt in zijn verslag.

Zoon probeert veel alleen te doen, maar met een toets probeer ik hem wel te helpen zodat hij het overzicht houdt. En ja dat is best intensief en soms moeilijk te plannen in verband met onregelmatige diensten en ook weekenden die ik moet werken. Ik heb gevraagd of hij naar de huiswerk klas wil? Dat kan bij hem op school iedere dag na het achtste uur maar hij wil zich liever eerst even ontspannen voordat hij aan zijn huiswerk begint.

Tango

Tango

09-12-2018 om 22:02

@nnemoon

O ja, nu weet ik het weer. Het verslag over slavernij. Wat knap dat hij er een 9 voor had! Hier moest zoon een tijdje terug ook iets schrijven over slavernij voor M&M. Hij moest een verslagje schrijven uit de ogen van de slaaf en uit de ogen van de slavendrijver. Was wel leuk om te doen vond ik. Schrijft jouw zoon het helemaal zelf? Hier laat ik zoon vaak vertellen en ik typ het dan. Zoon vindt het lastig om tegelijkertijd te typen en te bedenken wat hij moet typen.
Knap ook dat jouw zoon het grotendeels zelf doet met leren. Dat krijg ik er hier echt nog niet in hoor. Maakwerk doet zoon gelukkig wel zelf maar leren doen we nog steeds samen. Zo'n huiswerkklas is volgens mij ook niet alles hoor. Dochter had het destijds ook, maar het was vaak alleen maar een beetje huiswerk maken en er liep een docent rond aan wie je vragen kon stellen. Vaak was het er nog lawaaierig ook. Ik kan me voorstellen dat je zoon het liever thuis doet. En zeker na het 8e uur vind ik nog erg laat ook. Dan is hij wel erg laat thuis.

Zomer

Zomer

10-12-2018 om 10:04

Nog 2 weken

En dan kan de vlag weer uit! Tango, fijn dat het alweer wat beter gaat. Voor het inhalen van die toetsen komt vast wel een oplossing. Anders misschien in het nieuwe jaar? Een beetje verdelen. Mooi dat hij MM kan overleggen met de leraar. Hopelijk levert dit een goed cijfer op!

@nnemoon, ik heb echt bewondering voor je zoon zoals hij zich opstelt en gewoon doorgaat! Het is echt een doorzetter! Wat een mooi cijfer ook zeg voor dat verslag!

Dochter heeft vandaag de presentatie Engels (vooral jezelf voorstellen) maar ze moet ook naar de tandarts. Ik zag gisteren pas dat dit net in het uur Engels valt en het is een beetje te laat om de tandarts af te bellen. Dochter vindt het niet erg en ze heeft de komende 2 weken nog een aantal keer Engels dus dan moet ze maar even opnieuw ingepland worden. Het gaat ook maar om een presentatie van 5 min ofzo. Dochter had hem al gemaakt en gisteren heeft oudste het samen met haar wat aangepast.

Hier help ik dochter ook met het leren. Dat lukt haar nog niet zelf. Maar dat vind ik ook niet zo erg. Huiswerk doet ze vooral zelf. Ik wil haar wel meer betrekken bij de planning maar tot nu toe lukt dat nog niet echt heel goed. Ik moet zelf ook nog even nadenken hoe ik dat ga doen. Maar dat wordt pas in het nieuwe jaar. Gelukkig deze week geen toetsen al moet dochter nog Nederlands inhalen. Die stond afgelopen donderdag gepland om in te halen maar de juf had niks gezegd en dochter ook niet. Ik zei nog, je moet hem sowieso doen dus waarom heb je niks gezegd pffff. Maar dochter dacht, juf zegt niks, ik ook niet Alsof het dan ook niet meer gaat gebeuren haha. Maar ik heb zo'n idee dat de mentor (= ook leerkracht Nederlands) hier bij het mentorgesprek over gaat beginnen. We gaan het zien!

Tango

Tango

10-12-2018 om 17:57

Haha, Zomer!

Ik herken hier echt weer zo mijn zoon in. Wat jij schrijft over die toets Nederlands inhalen, dat zou hier ook zo gaan. Hoewel zoon laatst wel uit zichzelf had gevraagd om iets van Engels in te mogen halen, meteen de volgende les. Maar hij moet daar dan ook net maar aan denken hoor. Kan evengoed fout gaan.
Zoon moest hier vorig jaar ook zo'n presentatie doen bij Engels. Iets over zichzelf vertellen. Ging best goed. Hij had de tekst nagenoeg uit zijn hoofd geleerd dus dan lukt het wel. Hij had ook zelf de powerpoint erbij gemaakt. Ben benieuwd wanneer jouw dochter het in mag halen.

Zoon is vandaag weer begonnen na anderhalve week thuis. Het was redelijk goed gegaan. Net had hij wel weer buikpijn. Het ligt niet echt bij school volgens mij. De docente biologie had hem al gesproken over het inhalen dus dat komt allemaal wel goed lijkt me.
Het probleem lijkt toch nog steeds de voetbal. Ik heb nu maar meteen een gesprek aangevraagd met de leider/trainer van het team over hoe verder. Ik moest de trainer toch bellen om zoon (weer) af te melden. Ben benieuwd wanneer het gesprek is en wat er uit gaat komen.

Zomer

Zomer

11-12-2018 om 13:30

Tango

Al lezend van je berichtje dacht ik, zou het dan toch voetbal zijn maar al verder lezend trek je zelf ook die conclusie. Ik ben benieuwd. Twijfelt zoon zelf ook nog steeds over wel of niet doorgaan bij deze club? Hoe is het gegaan met de toets MM? Heeft dat extra uurtje wat geholpen?

Dochter moest hem vandaag meteen doen, die presentatie. Ze zag er echt tegenop. Vroeg of ze thuis mocht blijven (nee dus). Echt sneu om te zien maar heb haar zoveel mogelijk (naast begrip tonen) gemotiveerd. Ze appte net dat ze een 7,5 heeft. Is weer in de pocket!!!! Dochter heeft de presentatie hier ook uit het hoofd geleerd

Hier trouwens op de laatste dag een kerstontbijt en een workshop en dan lekker vrij. Dus volgende week vrijdag geen les. Ik zie verder ook nog geen toetsten staan. Hopelijk blijft dat zo. Gaan we er in het nieuwe jaar weer tegenaan! Ik ben er ook wel weer klaar mee deze periode

Flavia

Flavia

12-12-2018 om 08:35

zo even jullie spammen

Nou ik heb net 2 mails de deur uit gedaan naar school.
Wat een stress zeg zo'n Chromebook.
Hij is gerepareerd, maar nu kan ze niet meer inloggen omdat ze haar account aan een verkeerd e-mail adres hebben gekoppeld. Stress alom natuurlijk want nu kan ze helemaal niet inloggen.
Ik heb maar een mail naar de administratie gestuurd of ze de het leen Chromebook weer terug mag. De ict-er die ze er voor moet aanspreken is maar 1 of 2 dagen per week op school.

En dan dat frans. Het digitale stuk is heel onoverzichtelijk en steeds maak je dus het huiswerk van het verkeerde hoofdstuk, dat helpt natuurlijk ook niet mee. De woordjes blijven nog steeds niet plakken al gaat dat wel een stuk beter maar door de stress die frans veroorzaakt gewoon niet zo makkelijk als bij Engels.

Ze heeft een 3,5 binnen voor een verslag van biologie waar qua verslag niets mis mee is maar ze heeft zich niet aan het onderzoeksvoorstel gehouden dat ze ingeleverd had. Ik vind dat ze dan wel heel zwaar bestraft is want wat ze wel gedaan heeft klopt qua opzet en qua uitwerking. Maar goed, het telt maar 1x mee dus haar gemiddelde ging nog niet eens zo veel omlaag.

Vorige week hebben we ook tafeltjes avond gehad en gesproken met de mentor. Ze hebben een testje gedaan op faalangst en bij dochter kwam er uit dat ze mogelijk faalangst heeft en of er verder onderzocht mocht worden. Wij hebben hier toestemming voor gegeven. Zeker gezien het drama met frans en de resultaten van andere toetsen die toch lager zijn dan verwacht met de kennis die ze bij het overhoren heeft zou dit kunnen.

Ondertussen rommelt het op mijn werk vrolijk door met de reorganisatie en een planloze manager er boven die het leidt. Hij geeft aan wel een plan te hebben maar deelt dit niet, dat helpt natuurlijk al helemaal niet.

Nog 1,5 week tot de vakantie. We hebben al leuke dingen gepland. Een toernooi in een andere regio zodat ze gewoon weer eens tegen 13 jarigen kan spelen ipv tegen 16-19 jarigen. Naar de musical de Adamsfamily en lekker rustig aan doen. De eerste week van de vakantie is ze bij haar vader, de 2e bij mij.

Zomer

Zomer

13-12-2018 om 14:18

Flavia

Pfffff wat een gedoe met dat chromebook. Hopelijk kan ze het leen exemplaar nog even krijgen. Wat gaan ze nu precies verder onderzoeken dan? Bij dochter kwam er bij een test op school ook faalangst uit maar ze is niet verder getest.

Oei dat op je werk klinkt niet leuk. Hopelijk is daar ook snel duidelijkheid over. Die onduidelijk komt de sfeer ook vast niet ten goede. Maar gelukkig heb je al leuke dingen gepland in de vakantie. Die musical zag ik ook al voorbij komen. Ben heel benieuwd!

Zomer

Zomer

13-12-2018 om 14:34

Gesprek

Gisteren hadden we het gesprek. Dat ging best goed! Dochter las vooral voor uit eigen werk . Het komt er op neer dat de mentor meer dan tevreden is over haar (en wij natuurlijk ook haha). Ze haalt hele goede cijfers. Alleen Nask en bio is een 6 op het rapport. De rest 7 en 8 en. De mentor wil haar weer extra werk geven voor o.a. engels maar dochter vindt het ook wel goed zo. Ook over KB gehad. Dochter zou dat in theorie moeten kunnen, alleen bio moet ze dan flink ophalen maar we zien het wel. Ik heb liever dat ze BB haalt met goede cijfers dan dat het toch niet lukt straks in de 3e op KB Ook een beetje door jouw verhaal @nnemoon, lijkt het mij best pittig voor haar. Ik zie haar dan eerder stapelen met MBO opleiding. Die richting kan natuurlijk ook gewoon. We gaan ook gewoon zien hoe het de komende tijd gaat. Ze moet van de mentor doelen stellen en haar doelen zijn. Deze goede cijfers vasthouden, dus doorgaan zoals ze nu doet en nog een doel, meer opletten tijdens de les zodat de stof er al wat in zit. Dat was namelijk vorig jaar wel het geval. Daarnaast had juf het ook al met de leerkrachten van bio en Nask gehad over de complete hoofdstukken die ze moeten leren. Dat vond zij ook veel te veel en als het goed is gaat dat veranderen.

Kortom, een fijn gesprek! Dochter moet in april weer aan de bak en dan middels een PowerPoint zich presenteren en kijken wat er van de doelen is terecht gekomen. Ik vond het wel leerzaam op deze manier. Dochter is van zich zelf helemaal niet met dit soort zaken bezig en nu wordt ze toch min of meer gedwongen om hier over na te denken.

Trouwens nog een vraag die ik gewoon stel zonder daar zelf nog naar gekeken te hebben . Maar klopt het dat de LWOO stopt na dit jaar?

Tango

Tango

16-12-2018 om 16:34

De kogel is door de kerk

Zoon heeft uiteindelijk toch besloten te stoppen met voetbal. En dus echt helemaal stoppen, voor dit moment. Afgelopen donderdag een goed gesprek gehad met de trainers/leiders. Ze gaven aan dat ze graag wilden dat hij bleef maar dat hij de keuze moest maken. Als hij het echt niet meer naar zijn zin heeft was het misschien beter te stoppen. Zoon mocht er nog over nadenken, maar eigenlijk wist ik dat hij de keuze al had gemaakt. De volgende dag heb ik het aan hem gevraagd en het was dus stoppen. Ik heb het toen meteen doorgegeven.
Het was een hele lastige beslissing voor zoon, dat was echt aan hem te merken. Hij was gisteren nog echt chagrijnig er van. Hij zou mee gaan naar een verjaardag van zijn neefje, maar op het laatste moment wilde hij niet en werd het een hele strijd.
Gelukkig nu bijna kerstvakantie en dan gaan we maar eens rustig kijken wat hij wil. Hij had het nu over badminton. Lijkt me ook wel beter, een beetje meer individueel. Zoon gaf op het laatst aan dat hij ook veel moeite heeft met de kritiek die hij krijgt van andere spelers.
Zelf moet ik ook wel wennen dat hij niet meer voetbalt. Hij heeft het 7 jaar gedaan, dus dan weet je niet beter meer. Man heeft er nog meer moeite mee, die vindt het echt zonde.

Zomer, wat fijn dat jullie zo'n goed gesprek hadden. Jouw dochter doet het ook echt goed. Hier heeft zoon ook het meeste moeite met vakken waar een heel hoofdstuk voor geleerd moet worden: bio en M&M. Wij hadden afgelopen week docentenavond en van deze vakken de docenten gesproken. Ze gaan voor de toetsen even met zoon apart zitten om de stof door te nemen. Bij M&M heeft dit de eerste keer al geholpen. Zoon haalde een 7,3. De docente van biologie gaf aan dat ze zag dat zoon het kan, maar dat het gewoon veel stof is. Fijn om te horen.
Zoon had nu wel weer een 3,7 gehaald voor Nederlands. Weer iets om in de gaten te houden. Bleek een hele lange en lastige toets te zijn, normaal heeft hij er eigenlijk nooit zo'n moeite mee en volgens mij beheerste hij het ook goed. We kijken het nog wel even aan, hij staat nog een 5,2 dus is wel op te halen. Na de kerstvakantie krijgt hij ook een andere docent, hij had er nu 2. Hopelijk helpt dat ook.

Tango

Tango

16-12-2018 om 16:43

Over LWOO

Op de school van zoon is volgens mij over de gehele leerperiode LWOO mogelijk. Dus t/m het vierde jaar. Kan het niet zo gauw terugvinden maar dacht wel dat het zo was.
Maar ik weet dat er ook scholen zijn waar het maar 2 jaar is. Misschien even navragen op jouw dochters school, Zomer.

Flavia

Flavia

16-12-2018 om 17:06

Tango: Badminton

Zeker proberen dat badminton.
Dochter doet het nu vanaf haar 7e. Echt een leuke sport die het individuele met team sport combineerd.
Na een paar trainingen kun je al wel een leuk balletje (ja ook die shuttle wordt een bal genoemd).
Laat je zoon lekker een paar trainingen doen voor hij een beslissing neemt.
In welke regio wonenen jullie? Wellicht gaan we elkaar tegenkomen.

Carry

Carry

16-12-2018 om 19:56

Cijfer Frans

Het cijfer van Frans is eindelijk binnen, een 7,5. Zo grappig hij vindt het een vreselijk moeilijk vak maar zijn cijfers zijn prima.

Zal wel blij zijn als het vakantie is, al mijn kinderen zijn aan het kwakkelen. Nog 5 dagen. Maar begrijp uit jullie berichten dat ik niet de enige ben die de vakantie van harte welkom heet.

Voor de rest zijn er nog wat zessen binnen gekomen onder andere voor tekenen. Daar liggen duidelijk niet zoons talenten.

Sterkte jullie allemaal nog met de laatste loodjes voor de vakantie.

Tango

Tango

16-12-2018 om 20:14

Flavia

Zuid Holland. Geen idee of zoon meteen competitie gaat spelen hoor. Al kan het wel zag ik en lijkt het me ook wel goed, want alleen 1 keer in de week trainen is eigenlijk te weinig voor hem. Ik merk nu al dat hij heel vervelend wordt van dat thuis hangen en alleen maar gamen
Badmintonnen doen we vaak op de camping. Man en ik hebben het vroeger zelf ook gespeeld, ikzelf zelfs jaren ook competitie. Zoon kan het best wel aardig, al slaat hij, zoals hij zelf ook zegt, vaak met 2 handen. Dat moet er dus nog even uitgetraind worden. Ik ben wel benieuwd hoe hij het gaat vinden. We gaan a.s. dinsdag kijken.

Flavia

Flavia

16-12-2018 om 20:17

Tango

nu maak je me wel heel nieuwsgierig.
Competitie zal dit jaar niet lukken de teams zijn al aangemeld, de competitie begint in februari in de regio zuidwest, de andere regio's hebben een najaarscompetitie voor de jeugd.

Dochter speelt in dezelfde regio.

Zomer

Zomer

17-12-2018 om 12:56

Tango

Mooi dat er een knop is doorgehakt. Geeft ook vast veel rust. Dus badmintonnen zit al in het DNA van zoon zeg maar . Leuk! Ik ben benieuwd! En wie weet wil hij volgend jaar wel bij een andere club voetballen.

Wat een mooi cijfer voor MM! Wel jammer van Nederlands maar net wat je zegt, nog tijd genoeg om die weer op te halen!

Ok, ik dacht dat LWOO

Zomer

Zomer

17-12-2018 om 13:01

Oeps, nog niet klaar

Ging hier even wat mis. Maar ik dacht dus dat LWOO gewoon 1 en dezelfde regeling was maar dat verschilt dus ook per school. Bij jullie dus 4 jaar. Ik dacht hier 2 jaar maar dat ga ik inderdaad even na.

Dochter telt de dagen ook af. Had vandaag wel uitval van laatste les dus dat is wel lekker. Morgen nog SO Nederlands inhalen en dan is het klaar! Mijn man is vrijdag vrij en gaat haar lekker heen brengen naar school en weer ophalen. Daar verheugt ze zich nu al op
Hebben jullie nog plannen voor in de kerstvakantie? Hier vooral lekker niksen Ik ga wel met man komende zaterdag lekker op pad. Middag en avond. Lekker uit eten, misschien filmpje pakken! Heb er zin in! Is al te lang geleden dat we dat hebben gedaan.

@nnemoon

@nnemoon

18-12-2018 om 07:04

Van alles wat

Carry, een 7,5 voor Frans super!

Flavia, zonde van de 3,5 voor bio maar zoals jij het uitlegt ook wel weer begrijpelijk. Ik las in je stukje ook iets over faalangst. Goed dat daar naar gekeken wordt. Hier krijgen ze op school voor faalangst indien nodig een training.

Zomer, wat een fijn gesprek en wat een prachtige cijfers. Je moet doen wat voor jouw dochter het beste voelt op school. LWOO is bij zoon op school vier jaar. Dat is per regio en zelfs per school anders. Elke school kan namelijk zijn eigen uitleg geven aan LWOO.

Tango, wat een moeilijke beslissing voor je zoon. Knap hoor dat hij de knoop heeft doorgehakt. Ik hoop dat hij weer veel plezier krijgt in een nieuwe sport. Misschien handbal, misschien badminton.
Jammer de 3,7 voor Nederlands, goed dat je daar even extra oplet. Wat een mooi cijfer voor M&M, super!

Hier van de week nog twee toetsen, aardrijkskunde en Engels en dan eindelijk vakantie. Vorige week waren hier de voortgangsgesprekken van de leerlingen van klas 2. Cijfers en gedrag werden besproken en door middel van een e-mail aan de ouders medegedeeld. Bij zoon stond er dat ze hem graag als leerling in de klas hebben. (hebben ze van mij nou nooit gezegd haha!) Dat hij meestal zijn huiswerk maakt en meestal zijn spullen bij heeft. Dat hij goed zijn best doet en dat hij gewoon verder mag gaan op kader. Hij staat nog twee onvoldoendes en ze hopen dat hij die nog op kan halen. Eén jongen uit zijn klas is vorig jaar begonnen op basis, zit nu in de schakelklas en gaat na de Kerst na de MAVO klas.

Zomer

Zomer

18-12-2018 om 09:37

@nnemoon

Wat fijn dat je zoon op kader blijft!!!! Dat gaat helemaal goed komen. Die 2 onvoldoendes gaat hij zeker wel ophalen. Je zoon is een doorzetter, dat heeft hij al meerdere keren bewezen!

Wat leuk zo'n succesverhaal! Bij mijn dochter tijdens het examen was er ook zo'n succesverhaal. Die jongen was begonnen op praktijkonderwijs maar stroomde erg snel door naar basis. Daarna een jaar kader en de 3e en 4e heeft hij TL gedaan. Hij is met Havo cijfers geslaagd en doet nu een mbo 4 opleiding. De mentor vertelde dat heel trots en dat begrijp ik heel goed dat ze zo'n leerling even goed in het zonnetje zetten. Is voor de school natuurlijk ook leuk.

Dochter moet vandaag haar SO Nederlands inhalen. Gisteren nog even geoefend. Ik weet het niet. Kan alle kanten op Ze pubert momenteel wel erg veel. Is alleen maar met zichzelf bezig en de rest van de wereld is niet belangrijk, zoiets . Een echte puber dus. Oudste heeft helemaal niet gepuberd dus eigenlijk is dit onze eerst haha. Maar ik had er al rekening mee gehouden dus wat dat betreft.
Ik ga even kijken op de schoolsite of daar iets staat over LWOO. Ik meende dat ik eens had gehoord dat het bij dochter haar school alleen de eerste twee jaar is.

Tango

Tango

18-12-2018 om 15:30

Puberen

@nnemoon, wat geweldig knap van jouw zoon! En fijn ook dat je dan, al is het maar via de mail, zo'n mooi bericht krijgt. Ik denk ook dat hij het gaat redden. Hij is echt een enorme doorzetter. Nu nog even de laatste loodjes (pittig hoor, nu in die laatste week voor de vakantie nog twee toetsen) en dan heerlijk vakantie. Moet hij in de vakantie nog iets doen? Of is hij dan ook echt lekker vrij?

@Zomer, ja dat puberen, dat begint hier dus nu ook echt volgens mij. Hier heeft de oudste juist flink gepuberd en had ik het idee dat het bij zoon weg zou blijven. Maar het afgelopen weekend dus een flinke aanvaring met hem, over die verjaardag van het neefje. Daarnaast is het gewoon even allemaal teveel voor zoon: school, het hele gedoe rondom de voetbal. Vanavond zouden we gaan kijken bij badminton, maar ik heb het maar over de vakantie heen getild. Zoon heeft last van zijn nek, sinds gisteren al weer. Ik denk toch allemaal nog spanning. Hij gaf zelf ook aan dat hij liever na de vakantie wil. Prima, dan doen we dat. Dat hij gestopt is met voetbal geeft overigens nu wel rust. Ook bij mij. Ik liep zelf ook al weken te stressen of hij wel of niet zou gaan trainen e.d. Ben eigenlijk dus ook wel blij dat hij deze beslissing heeft genomen. En ik vind het ook echt knap van hem, want het was niet makkelijk. Door het laten vallen van het badminton hebben we nog wel even tijd vanavond om de inhaaltoets biologie te leren die hij morgen moet doen. Vandaag had hij het SO en daar had hij een 6,1 voor. Voldoende, maar het houdt niet over. Gelukkig had de docente het doorgenomen met hem en wist hij waar we nog extra naar moeten kijken. Het leren gaat hier momenteel wel redelijk vind ik. Al heb ik soms het idee dat er niets blijft hangen. Hij is echter wel gemotiveerd om ervoor te zitten.

Al met al gewoon aan vakantie toe. Wij gaan ook niet echt veel doen. Eerste kerstdag ontbijten bij La Place, was een voorstel van dochter. Tweede kerstdag naar mijn ouders. Oud en Nieuw gewoon thuis denk ik. En verder hier en daar een dagje uit. Dierentuin in Rhenen staat op de planning en een film over panda's bij Omniversum. Misschien nog een dagje tennissen bij opa en oma als het er weer voor is en zoon wil naast badminton ook een cursus darten gaan doen, dus moeten we naar de winkel voor dartpijlen. En verder gewoon lekker uitrusten, hangen, hopelijk een keer met vrienden afspreken en genieten van het niets doen. Zodat we uitgerust kunnen beginnen aan het nieuwe jaar.

@nnemoon

@nnemoon

23-12-2018 om 11:36

Puberen

Hier valt het puberen erg mee. Meer de buitenkant. Hij is nu even lang als zijn vader, heeft een beetje onzuivere huid, een beginnende snor en een hele zware stem. Voor de rest een leuke knul, goud eerlijk maar met soms een iets te grote babbel.

Van de week bijvoorbeeld stond hij bij een groepje dat betrapt werd met vuurwerk. Hij stak het zelf niet af, maar bijgestaan is meegedaan dus een waarschuwing is dan wel op zijn plaats. De politie dacht dat hij hem nog even extra bang moest maken. Hij zei, ik ga zo je ouders bellen die zullen wel boos zijn. Zoon antwoordt dan doodleuk als ik eerlijk ben zijn mijn ouders nooit boos. Politie wilde wel even in zoon zijn tas kijken en wat denk je wat hij vond? Een spuitbusje deodorant, zoon had namelijk het eerste gym en daarna nog zeven uur les en hij wil natuurlijk niet naar zweet ruiken. De politie nam de deo in beslag want weet je wel hoe gevaarlijk zo'n spuitbus is. Haha, hoe verzin je het. Zoon was niet boos over de waarschuwing, maar wel over de in beslag name van zijn deo.

Zoon heeft nu lekker vakantie en heeft al drie keer gezegd dat hij zo blij is dat hij deze vakantie helemaal niets hoeft te doen voor school. Iedereen een fijne vakantie.

Ik ben met Kerst vrij, maar moet met oud en nieuw werken.

Eva

Eva

23-12-2018 om 21:45

Gaat goed op basis

Een tijdje geleden heb ik gepost over het voorlopig advies van mijn zoon. Dat was pro. Uiteindelijk heeft hij basis-advies zonder lwoo gekregen. Hij heeft net zijn rapport gekregen en het ziet er heel goed uit. Na periode 2 gaan ze kijken of hij getoetst kan worden op kader-niveau.
Het laagste cijfer was een 6, voor M&M. Hij heeft 50 landennamen met hoofdsteden moeten leren. Dat was een zware kluif.
Drie maal per week heeft hij sport en dat bevalt hem erg goed. Hij heeft daardoor vaak een spuitbus deo mee, @nnemoon. Ik hoop dat er geen gekke dingen mee gebeuren...
Leuk om jullie ervaringen te lezen.

@nnemoon

@nnemoon

24-12-2018 om 09:17

Eva

Wat fijn om te lezen dat het zo goed gaat met je zoon op basis. Goed rapport, knap hoor.. M&M vond ik altijd nogal veel verschillende onderwerpen. Zoon hier zag daar weinig verband in.

Tango

Tango

25-12-2018 om 15:28

Eva

Wat fijn een school met extra sport. Zoon hier wilde dat ook graag, maar de school die dat bood nam hem helaas niet aan omdat hij LWOO nodig zou hebben. Hij zit nu dus op een groene school, met LWOO.
Knap dat jouw zoon het zo goed doet! Het scheelt ook enorm als ze leerstof krijgen die ze aan kunnen. Ze doen dan veel meer succeservaringen op waardoor ze echt groeien. Dat zien wij gelukkig ook.
50 landen met hoofdsteden is erg veel, maar het zijn dingen die je uit je hoofd kan leren. Dat lukt zoon hier ook meestal wel, al heeft het inderdaad flink tijd nodig. Een 6 is dan toch prima.

Tango

Tango

25-12-2018 om 15:36

Vakantie

Zoon geniet hier erg van de vakantie. Hij doet weinig, moet echt even tot rust komen. Na een paar dagen merk je dan weer dat hij meer kan hebben, met dingen gaat helpen (zonder gemopper en geklaag). Gisteren even met een vriend afgesproken. Helaas gaat vriend vanaf donderdag anderhalve week naar familie in Duitsland.
We gaan af en toe een dagje weg. Vrijdag naar de Winter Efteling, volgende week een dagje naar de dierentuin in Rhenen. Misschien nog een keertje zwemmen. En morgen naar mijn ouders i.v.m. Kerst.
Zoon hoeft gelukkig weinig te doen voor school in de vakantie. De tweede week even de toets Engels weer doornemen die hij gemist had, want die moet hij de woensdag na de vakantie inhalen. En dan heeft hij vrijdag een toets wiskunde. Even kijken wat dit is en of we daar in de vakantie al iets mee doen. Meestal vraagt dit niet zoveel voorbereiding voor hem.

Tango

Tango

02-01-2019 om 12:29

De beste wensen voor 2019!

Voor jullie allemaal!
Wij genieten nog van de vakantie al heb ik wel weer een beetje behoefte aan regelmaat moet ik zeggen. Zoon vindt het allemaal prima zo. Hoeft echt nog niet naar school. En ik kwam er achter dat hij maandag ook nog studiedag heeft dus hij begint pas dinsdag.
Afgelopen vrijdag een dagje naar de Winterefteling geweest. Ging best goed eigenlijk. Zoon houdt niet echt van pretparken en vooral niet van wachten. En dat laatste moet natuurlijk erg veel. Toch zijn we in aardig wat attracties geweest. Regelmatig op de app gekeken waar de rijen niet zo lang waren. Af en toe opgesplitst, man met dochter ergens in en dan ging ik met zoon even gewoon een blokje door het park lopen. Dochter had nog geluk dat we twee mensen in een rij trokken met wie zij in een attractie kon die wij allemaal niet wilden doen (baron 1898) dus zij kwam ook aan haar trekken.
Op het laatst was het wel klaar voor zoon. We wilden nog in 1 attractie maar die had een wachtrij van 40 minuten. Zoon ging na 10 minuten de rij uit, was er klaar mee. Hij heeft ergens in een restaurant op ons gewacht en stond gewoon bij de uitgang toen we er uit kwamen. Hij had niet eens veel gemist want ik vond de attractie niet de moeite waard voor het wachten.
Morgen ga ik nog met zoon naar de dierentuin in Rhenen. Daarna eten we bij mijn ouders, die wonen daar in de buurt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.