Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Tango

Tango

03-07-2018 om 13:43

Ouders van VMBO Kader/Basis leerlingen


Lichtfestival voor Tango

Als je toch naar Ouwehand gaat; momenteel een mooie light-festival van Chinese kunst in de avond! Dus eerst eten bij ouders en dan bezoek aan die Chinese kunst, zou ik je willen adviseren.

https://www.ouwehand.nl/nl/ontdekken/activiteiten/china-light-festival

Tango

Tango

02-01-2019 om 20:33

Ja, ik zag het ook, Flanagan

Maar ik vind de combinatie dierentuin en China Light Festival dan toch wel weer erg prijzig worden. Je moet voor allebei kaarten kopen en er is nou niet echt een leuke combi-korting of zo. Bovendien wonen mijn ouders niet echt helemaal om de hoek dus wordt wel heel erg heen en weer rijden. Ik geloof dus dat we het toch maar overslaan, al is het vast erg mooi.

@nnemoon

@nnemoon

05-01-2019 om 15:08

Vakantie bijna voorbij

Ook jullie nog allemaal de beste wensen voor 2019. Hier een beetje rare weken geweest. Ik heb bijna ieder dag moeten werken behalve de Kerstdagen en dit weekend ben ik gelukkig vrij. Gelukkig was mijn man twee weken thuis dus zoon heeft genoeg aandacht gehad hoor. Vanavond gaan we nog met zijn 3-en naar de musical Kruistocht in Spijkerbroek gebaseerd op het gelijknamige boek van Thea Beckman.

Tango, hoe was het in de dierentuin? Leuk dat je naar de Winter Efteling bent geweest. Ik zou zoon er helaas geen plezier mee doen maar ik vond de show aan het eind van de dag in winter Efteling altijd zo mooi om te zien.

Oh ja zoon kreeg deze week nog een cijfer terug voor wiskunde. Misschien weten jullie het nog. Vorige keer had hij een 1,7 gehaald en stond daardoor een 3,2 gemiddeld. Hij mocht hem helaas niet over maken. Over de repetitie van het volgende hoofdstuk had hij een goed gevoel, maar ja dat zegt nog niet alles. En van de week stond dan eindelijk het cijfer op Somtoday, een 7,5. Hij staat nu gemiddeld een 4,6, waar we dus heel blij mee zijn.

Zoon heeft maandag ook een studiedag, dus een lekker weekje om te beginnen.

@nnemoon

@nnemoon

05-01-2019 om 15:16

Winter Efteling

Ik bedoel water en lichtshow Aquanura 2018 in de Efteling.

Tango

Tango

05-01-2019 om 23:29

@nnemoon

Wat een mooi cijfer voor wiskunde! Ik snap zeker dat jullie daar blij mee zijn. Een 4,6 is wel weer op te halen. Hier komen tijdens de vakantie geen cijfers binnen. Ik hoopte op een resultaat voor de toets biologie, maar staat er helaas nog niet op.

De dierentuin was leuk. Zoon had er van tevoren niet zoveel zin in, maar achteraf zei hij dat hij het erg leuk had gevonden. Is ook duidelijk meer een uitstapje voor hem. Het was ook niet al te druk dus je kon alles goed zien en bekijken. De efteling is ook niet echt iets waar je zoon hier een groot plezier mee doet, al vindt hij attracties wel steeds wat leuker worden en durft hij ook meer. Hij heeft er echter snel genoeg van, het moet allemaal niet te lang duren en vooral dat wachten niet. Maar ja, hij heeft eenmaal een zus waar hij ook rekening mee moet houden, vind ik, en af en toe wil je ook eens iets met z'n allen doen. Dat was dus toch aardig gelukt. We hadden het jaren niet meer gedaan. Ik denk dat we zo'n 5 jaar geleden voor het laatst geweest waren met z'n allen en toen durfde zoon nog haast niets. Dat was dan voortdurend opsplitsen. Ik zat dan met hem in de gondelbootjes meeuwen te voeren, terwijl man met dochter in de achtbaan ging.
Aquanura heb ik dus nooit gezien. Voorheen was er wel een andere watershow. Vond ik ook altijd heel mooi om te zien.

@nnemoon

@nnemoon

08-01-2019 om 12:49

Weer begonnen!

Zoon is vandaag weer begonnen, hij stond niet echt te springen. Hij zag er een beetje tegen op maar fietste toch opgewekt weg. Hier acht weken te gaan voordat het voorjaarsvakantie is, dus we beginnen vanaf vandaag weer enthousiast met het huiswerk. Wanneer is het bij jullie voorjaarsvakantie? Hier pas de eerste week van maart.
Ik heb zoon geadviseerd eens samen met zijn opa naar nask te kijken. Het hoofdstuk gaat namelijk over elektricteit. Mijn vader heeft in zijn werkzaam leven een technisch installatiebedrijf gehad en hij vindt het leuk om alles over serieschakelingen, paralellelschakelingen, wisselschakelingen enz. op zijn manier uit te leggen aan zoon.
Wie weet blijft er op deze manier iets extra van de stof hangen.

Tango

Tango

08-01-2019 om 22:14

Hier ook weer begonnen

Zoon begon met een makkelijk dagje. Eerste 2 uur vrij en na het 5e alweer uit. Hij was later thuis want was met een vriend bij AH gaan staan om voetbalplaatjes te scoren. Zelfs op die leeftijd doen ze dat nog Gisteren was hij ook al geweest, toen was hij natuurlijk nog vrij. Ze hebben het halve boek al vol. Gaat lekker zo.
Zoon ging volgens mij zonder tegenzin, maar ik weet het niet zeker want ik was al lang de deur uit.
Hier is het de week van 23 februari voorjaarsvakantie, volgens mij hebben jullie dezelfde week, @nnemoon. Of heeft jouw zoons school een andere week gekozen?
Hier ook weer begonnen met huiswerk. Zoon moet morgen een toets Engels inhalen die hij voor de kerstvakantie had gemist. Vrijdag heeft hij wiskunde. Beginnen we morgen mee, volgens zoon was het namelijk goed te doen. Ik probeer hem iets meer zelf te laten bepalen hoeveel tijd we er in steken. Bij wiskunde kan dat.
Wat een goed idee, @nnemoon, om je zoon met je vader NASK te laten leren. Dat is voor je vader vast ook erg leuk. En vaak blijft het op die manier inderdaad beter hangen.

En verder ben ik achteraf erg blij met de beslissing van zoon om te stoppen met voetbal. Hij is echt weer een ander kind geworden. Veel meer ontspannen en blij. Achteraf zie je hoeveel het van hem vroeg.
Hij is gisteravond naar een training darten geweest, dat vindt hij momenteel helemaal geweldig. Was dus ook een succes. Vanavond ging hij zonder problemen ook naar de eerste badmintontraining (ik was nog bang dat 2 avonden achter elkaar een probleem voor hem zou zijn) en dit vond hij ook erg leuk. Hij gaat nu zaterdag weer badmintonnen. En dan is de week weer voldoende gevuld.

@nnemoon

@nnemoon

09-01-2019 om 09:00

Voorjaarsvakantie

Hier wijkt de hele provincie af van het advies voor de voorjaarsvakantie. Hier hebben ze vrij van 4 t/m 8 maart ivm met de carnaval van 3 t/m 5 maart. Wij hebben persoonlijk helemaal niks met de carnaval, maar ik denk dat als je zo opgegroeid bent je er anders tegen aan kijkt. Het is wel handig dat nu alle scholen hier van het advies afwijken want een paar jaar geleden was dat nog niet zo. Als je dan kinderen hebt op verschillende scholen die niet tegelijk vrij zijn is niet zo handig.

Een goede beslissing zo te lezen dat je zoon is gestopt met voetballen. Ik heb persoonlijk helemaal niets met darten, maar als hij dat geweldig vindt, prima toch? Als hij er maar plezier in heeft. Badminton vind ik wel heel erg leuk. Ik ben benieuwd waar hij voor gaat kiezen.

Haha, wij hadden gisteren precies het tegenovergestelde met die voetbalplaatjes. Zoon heeft die jarenlang gespaard dus ik dacht hij vindt het nog steeds leuk. Oma had speciaal om die plaatjes bij het boodschappen doen gevraagd. Antwoordt hij doodleuk, nee hoor oma daar ben ik nu wel een beetje te oud voor. Pubers, niet te volgen zeg maar.

Tango

Tango

09-01-2019 om 17:43

Hihi, @nnemoon

Leuk toch die pubers. Ik dacht juist dat zoon niet meer zou willen sparen, maar hij (en vriend) begonnen er zelf mee. Ze hadden het op televisie gezien en gingen spontaan samen bij AH staan. Ik vond het prima, beter dan alleen maar gamen wat ze meestal doen.

Met darten heb ik ook niets hoor. Zijn vader dan wel weer wel. Vind ik fijn, want dan doet hij ook iets met zijn vader, zoon is meestal nogal op mij gericht.
Badminton vind ik ook leuk. Hij mag van ons allebei doen, in ieder geval dit half jaar. Het darten kost weinig, badminton wel wat meer, maar de combinatie is prima te doen. 2 keer trainen voor badminton en 1 keer trainen voor darten. Dat is net zoveel als eerst met voetbal. Kiezen hoeft dus niet. Wel moet hij over een paar maanden beslissen of hij toch nog wil voetballen bij een andere club. Want daar twijfelt hij nog wel over. Voorlopig laten we dit even rusten.

Zomer

Zomer

11-01-2019 om 14:26

De beste wensen!

voor jullie en heel veel gezondheid (kan het nog? ach tuurlijk wel ). Wij hadden een rollercoater aan emoties omdat er een dierbare is overleden. Omdat dit een openbaar forum is wil ik hier verder niks over kwijt maar het waren dus geen gezellige maar verdrietige dagen

Maar goed, hier zijn we ook weer begonnen met werk en school. Dokter had deze week nagenoeg niks qua leren dus dat was heel fijn. Oja, ook dochter was afgelopen maand nog lekker vrij! Had ik al een paar keer gezegd maar had ze niet in zich opgenomen dus dat was nog een soort van verrassing voor haar . Volgende week 2 toetsen waarvan 1 er al goed in zit. Is een bio toets en op de een of ander manier gaat haar dit hoofdstuk makkelijk af. Het gaat over bloedsomloop, bloedstelsel. Omdat ze veel weet merk ik ook meteen de motivatie. Zo fijn! Voor de rest lag ze deze week steeds veel te laat in bed. Daar wil ik het komend weekend nog even met haar overleggen. Het is nu steeds wat gedoe en dat wil ik niet. Kijken of we tot elkaar kunnen komen qua tijden.

@nnemoon, leuk dat je vader je zoon dat allemaal wil leren! Wel een late voorjaarsvakantie. Ik dacht dat jij omgeving Zeeland woonde? Doen ze daar ook fanatiek aan carnaval? Ik zal eens kijken wanneer wij voorjaarsvakantie hebben.

Tango, ik lees net je verontrustende bericht over dat je zoon niet naar school wil. Heeft het gesprek met de mentor wat opgeleverd?

Tango

Tango

11-01-2019 om 19:53

Gesprek

Natuurlijk kan dat nog, Zomer, de beste wensen. En voor jullie ook heel veel sterkte bij het verlies van de dierbare. Dat is altijd verdrietig, maar zeker zo rond de feestdagen.

Fijn dat bij jouw dochter die bloedsomloop goed lukt om te leren. Zoon vond het wel een lastig onderwerp. Het volgende onderwerp vindt hij weer leuker, wat me dan weer niet verbaast. Het gaat namelijk over de puberteit, geslachtsdelen etc. Wij moeten daar van het weekend mee beginnen want hij heeft er volgende week een SO over en de week er na een toets. Zoon heeft verder nog een toets Engels en wiskunde volgende week. Maar wiskunde had hij al geleerd, want die zou hij deze week hebben. De docent is echter ziek.

Het gesprek met de mentor heeft vooralsnog wel wat opgeleverd. De mentor heeft na mijn telefoontje en aanvullende mail direct contact opgenomen met de docenten van de vakken die hij het lastigst vindt. Zij hebben toegezegd hem beter in de gaten te houden. Ook heeft hij er met de klas over gesproken, dat zoon het momenteel moeilijk heeft. Er waren een aantal leerlingen die hebben aangeboden hem te helpen met de lastigste vakken. Zoon heeft gezegd dat hij maandag weer naar school gaat. Ik hoop dat het ook daadwerkelijk gaat lukken. Het niet gaan heeft volgens mij namelijk ook echt te maken met het vroege opstaan. Als hij later naar school mag is het probleem veel minder groot. En zeker eind van de middag is hij dus weer vrolijk en gezellig. Dat is dus ook de reden dat ik niet direct aan een depressie denk.
Maar ook wij gaan dus dat slapen maar even onder de loep nemen. Hij gaat de laatste tijd wel weer op tijd naar bed, maar had wel last met inslapen, ook omdat hij in de vakantie veel later ging. Zijn ipad ligt ook altijd in zijn kamer en die moet hij maar weer een periode beneden gaan leggen en er ook niet meer op vlak voordat hij gaat slapen. Hopelijk helpt dat ook weer iets.

@nnemoon

@nnemoon

12-01-2019 om 15:04

Tango en Zomer

Tango, wat akelig voor je zoon dat hij niet lekker in zijn vel zit. De uitdrukking ik vind het saai op school, heb ik van zoon op de basisschool ook heel vaak gehoord. Zoon liep daar continu op zijn tenen.

Wat goed dat de mentor het serieus neemt en gelijk actie onderneemt. Ik hoop dat je zoon het maandag weer gaat proberen en dat hij met behulp van school en klasgenoten zijn draai weer zal vinden. Goed dat je gelijk de mentor hebt ingelicht. Wat versta je trouwens onder vroeg opstaan? Zoon staat hier iedere dag om 7 uur op en fietst om 8 uur weg.

Zomer, nog gecondoleerd en heel veel sterkte met het verlies. Hoop dat je mooie herinneringen hebt aan die persoon.

Wij hadden ook niet zulke goede kerstdagen. Precies een dag voor de Kerst kreeg mijn man zijn ontslag, wat hij absoluut niet aan had zien komen.

Ik woon inderdaad in Zeeland, doe niet aan carnaval, ben ik veel te nuchter voor maar heel de provinicie past hiervoor wel de schoolvakantie aan. Vooral in Zeeuws Vlaanderen en in Zuid-Beveland doen ze aan carnaval.

Tango

Tango

13-01-2019 om 15:13

Vroeg

Zoon vindt het eerste uur les dus gewoon heel erg vroeg. We hebben daar nu samen naar gekeken hoe we dat beter kunnen organiseren. Hij vroeg me om hem juist eerder wakker te maken, zodat hij meer tijd heeft om wakker te worden. Ik ga hem dus nu om 7.00 u. wakker maken i.p.v. half 8. Hij wil ook niet dat ik steeds naar hem toe kom om te kijken of hij zich daadwerkelijk aankleedt etc. En ik wil dat ook niet. Dat stuk gaan we voorlopig, helemaal van deze tijd, via what'sapp doen
Ik ben benieuwd of dat beter werkt.
Ik denk dat er van zoon ook best veel gevraagd wordt op school. Hij is, zoals de mentor ook zei, natuurlijk op randje basis/PRO binnen gekomen op deze school. Maar volgens de mentor kan hij het wel en wij denken dat ook.

@nnemoon, wat naar zeg dat jouw man zijn ontslag kreeg en helemaal omdat jullie het niet zagen aankomen. Ik hoorde toevallig van iemand hier in de buurt zo'n zelfde verhaal, ook vlak voor de kerst. Hoe is je man eronder? Heeft hij uitzicht op iets anders?

Zomer

Zomer

14-01-2019 om 18:48

Tango en @nnemoon

Tango, is je zoon vandaag wel naar school gegaan en zo ja, ging het goed?

@nnemoon, dat is zeker een hele dikke domper zeg Heeft je man al zicht op iets anders? Echt balen dit.....

Tango

Tango

14-01-2019 om 22:45

Zomer

Ja, zoon is vandaag weer gegaan. Vanmorgen het ochtendritueel aangepast aan wat hij prettig vindt en dit liep gelukkig veel meer ontspannen. Hij kwam keurig op tijd beneden om zijn jas en schoenen aan te doen en ging zonder al teveel problemen naar school. Hij klaagde nog wel heel even over buikpijn, maar fietste daarna weg. Vanmiddag heb ik hem nergens meer over gehoord. Volgens mij was het goed gegaan, maar heb hem maar kort gesproken want ik had vergadering en hij darttraining.

Zoon was wel gisteravond heel vroeg naar bed gegaan. Vanavond lag hij er alweer een stuk later in en morgen moet hij ook op tijd op want eerst naar de ortho en daarna naar school. Ben dus benieuwd hoe het morgen gaat.

Zomer

Zomer

15-01-2019 om 19:44

Tango

Wat fijn dat hij is gegaan en dat het, zoals het nu lijkt ook goed is gegaan! Hoe veel tijd heeft hij nu in de ochtend? Dochter heeft hier een uur nodig. Niet om zich op te tutten maar om gewoon rustig op te starten. Als ik haar roep dan komt ze naar beneden, ploft op de bank en pakt haar telefoon. Dan ontbijt ze. Het laatste kwartier komt ze van de bank en gaat ze zich aankleden en klaarmaken . Dit werkt prima voor haar. Als ze het eerste uur moet beginnen dan moet ze om 6:45 uur opstaan en dan fiets ze om 7:45 uur weg. Haar rooster is net aangepast en in plaats van 3x vroeg heeft ze nu 2x vroeg en de andere 3 x begint ze het tweede uur. Dat houdt in om 8:00 uur opstaan.

Weet je zoon al wat hij gaat doen qua sporten of gaat hij op allebei?

Dochter heeft op bio een 6.4. De eerste paar keer leren ging heel goed maar die laatste onderdelen wat minder. Maar we zijn er blij mee! Ook zag ik een 8.4 voor Mens en Maatschapij! Donderdag heeft ze een toets Nederlands. Dat gaat moeizaam. We hebben gelukkig morgen nog maar ze vindt dit hoofdstuk lastig. Veel leeswerk en ik merk dat ze heel slordig wordt en zich niet goed kan concentreren. De motivatie is er ook niet echt. Net ook Engels geleerd. Daar heeft ze volgende week maandag een SO van. Dat gaat helemaal goedkomen. Ze wilde met haar zus leren. Nou prima haha. Kon ik mooi even de was opvouwen

Daarnaast had dochter het over 1 dag stagelopen half februari maar ik heb daar verder nog niks van gelezen. Ook moet ze een werkstuk maken van een boek dat verfilmd is. Ook daar heb ik nog niks van gezien. Ik wacht nog even af deze week en anders mail ik de mentor even. Van dochter word ik niet veel wijzer. Stagelopen zou op zich op mijn werk wel kunnen. Ik werk bij een hele grote organisatie en kan wel regelen dat ze een dagje met de catering meeloopt of bij de postkamer. Een beetje een Doe dag. Oudste was destijds ook een dagje mee en die liet ik met mijn werk meelopen maar die vond dat zo saai (vooral vergaderen). Dat gaan we dus maar niet weer doen

Tango

Tango

16-01-2019 om 12:08

Opstaan

Zoon heeft nu ook 's morgens een uur de tijd. Hij doet het dan weer heel anders dan jouw dochter. Hij blijft zo lang mogelijk in bed liggen. Ik maak hem om 7.00 u. wakker. Leg zijn kleren op bed en breng hem wat te eten en drinken (wat zijn vader maar onzin vindt, want hij vindt dat hij beneden moet ontbijten. Ik vind het belangrijker dat hij wat binnen krijgt). Ik geeft zijn telefoon en zoon laat weten wanneer hij aangekleed is. Hij blijft dan gewoon nog in bed Tegen 8.00 u. komt hij naar beneden, heeft inmiddels zijn tanden gepoetst. Hij doet zijn schoenen aan en wat gel in zijn haar. Iets over 8-en trekt hij zijn jas aan en gaat hij weg.
Vanmorgen ging het al weer wat minder soepel. De oorzaak was overigens geheel duidelijk. Gisteren is hij bij de orthodontist geweest en hij had flink last van de nieuwe draad. Zou ik ook niet blij van worden. Morgen moet hij weer terug naar de ortho, want hij had zijn buitenbeugel niet mee. Tja, eh, dan moeten ze dat zeggen natuurlijk. Eerder had hij hem vaak wel mee maar werd er nooit naar gevraagd. Ik breng hem morgen en dan laten we meteen nog even naar de nieuwe draad kijken, als hij nog steeds veel last heeft.

Verder is het flink aanpakken hier momenteel. Deze week 3 toetsen, volgende week weer 3. We hebben dus een strakke planning. Zoon werkt best goed mee moet ik zeggen. Hij heeft het naar zijn zin bij darten en badminton gisteren vond hij ook leuk. Hij zei dat hij er wel op wil blijven. Hij gaat zaterdag nog een keer en dan beslissen we.

Zomer

Zomer

18-01-2019 om 12:22

Tango

Nou zo heel veel scheelt het ochtendritueel van jouw zoon en mijn dochter niet haha. Het enige is dat dochter wel uit bed komt maar verder dus de rest van de tijd op de bank ligt bij te komen, en zit op haar telefoon. Ook ik doe aan ontbijtservice En breng haar het ontbijt op de bank. Ik leg zelfs haar kleding klaar op de bank. Het laatste kwartier komt ze in actie. Toen ze beide nog op de basisschool zaten hebben we verschillende ochtendrituelen geprobeerd maar deze kwam als beste uit de bus . We hebben ook weleens gedaan van eerst aankleden en klaarmaken en dan nog even wat voor je zelf doen maar dat werkte allemaal toch niet. Dit wel en dus houden we dit vast!

Maar jouw zoon moet even flink aan de bak zeg! Wel fijn dat hij goed meewerkt. Soms kan werken (leren) onder druk ook een positieve uitwerking hebben. Maar het is wel pittig. Wat leuk trouwens dat het darten en badminton zo goed uitpakt. Dat geeft ook weer nieuwe energie en nieuwe mensen leren kennen!

Dochter moet toch ook aan de bak volgende week. Ik zie nu 3 toetsen staan. Wiskunde, Engels en bio. Engels en Bio komende maandag en wiskunde donderdag. Schiet mij net te binnen, dochter moet maandag naar de ortho dus ik moet nog even kijken of dat onder een proefwerkmoment valt. Ik ben bang van wel. Verder had ze gisteren een toets Nederlands. Het leren ging moeizaam en ze vond het moeilijk. Ik heb woensdagavond gefocust op de onderdelen die ze niet goed begreep en de rest op hoop van zegen zeg maar. Toen ik haar gisteravond vroeg hoe het ging zei ze: k.u.t. Nou, das duidelijke taal Ze had er een slecht gevoel over, vond het moeilijk maar had wel alles ingevuld. Tot mijn verbazing zie ik een heel mooi cijfers staan. Een 7.6 en 3x de weegfactor dus ze staat nu gemiddeld een 7! (ze had voor de kerstvakantie 2x een onvoldoende op Nederlands) Dus helemaal blij! Heeft ze zichzelf toch weer onderschat.

Zomer

Zomer

18-01-2019 om 12:23

@nnemoon

Hoe gaat het bij jullie? Heeft je zoon veel toetsen de komende week? En hoe gaat het verder met je man? Wat een rotsituatie voor jullie.....

Flavia

Flavia

18-01-2019 om 14:41

8 proefwerken

Volgende week heeft dochter 8 proefwerken, maar het is dan ook toetsweek. Er zijn geen lessen.

Ze staat er best goed voor, zeker nu ze een 9.3 heeft gehaald voor haar luistertoets Frans die 4x meetelt.
Het wiskunde hoofdstuk is erg eenvoudig (hoeken meten en tekenen), biologie kent ze ook al want gedurende de hele periode goed bijgehouden. Geschiedenis is niet heel veel. Frans gaat beter dan verwacht nu we het boek samenvatten en daarna opzij leggen. Aardrijkskunde is een toets atlasgebruik. Engels zal ook wel loslopen nadat ze voor een SO een 4.4 had en wakker is geschud. Muziek is vooral heel leuk om te doen. En Nederlands is vooral opletten op haar spelling en leesbaar schrijven.

De faalangsttest is nog niet geweest maar ze is wel aangemeld door de mentor, die gaat daar nog verder achteraan. Hopelijk gaat het deze toetsweek wel goed.

@nnemoon

@nnemoon

20-01-2019 om 19:51

Toetsen

Hier moet zoon iedere dag het eerste uur beginnen, behalve op dinsdag. Normaal ritueel is dat ik 's morgens om 7 uur het licht aan doe in zijn slaapkamer en zijn pap neer zet (ook hier roomservice). Om kwart over 7 staat hij onder de douche en om half 8 is hij beneden. Hij heeft dan nog een half uur om iets over te kijken voor school of lekker op de bank te hangen met zijn telefoon. Van de week hadden zowel mijn man als ik tegelijk vroege dienst en was hij op zichzelf aangewezen. Man en ik staan dan om half 5 op, man rijdt om 5 uur weg en ik fiets om half 6 naar de trein. Zoon kan goed voor zichzelf zorgen hoor maar is bang dat hij iets vergeet. Hij kan dan de hele dag daar aan denken en kan zich dan niet concentreren op school. Hij heeft nu zelf een oplossing bedacht. Hij maakt foto's van de douche en wastafel (water is uit), van zijn slaapkamer en woonkamer (licht is uit) en maakt een filmpje als hij de voordeur uitgaat (deur is dicht). Ik vind het een beetje overdreven maar als het hem rust geeft vind ik het prima.

Zoon had van de week nog iets met docente wiskunde. Hij was moe en deed niet goed mee. Docente sprak hem erop aan dat hij erg snel afgeleid was en dat zij daardoor een beetje geirriteerd raakte. Waarop hij doodleuk antwoordde: " ik vind u eigenlijk best aardig". Die vrouw had deze reactie helemaal niet verwacht en moest erg lachen, haar irritatie was gelijk weg. Ze zei knul dan proberen we toch samen de sommen te maken.

Hier van de week 3 toetsen gehad, Engels, biologie en economie. Engels en economie gingen wel goed volgens zoon, maar hij had zijn twijfels bij biologie. Volgende week gelukkig alleen een toets nask op het programma.

Dinsdag een voorlichtingsavond op school over wat ze gaan doen in klas 3. Ik ben benieuwd.

Oh ja ik wilde van de week even om de koffie bij mijn ouders. Die wonen toevallig in de zelfde straat als zoon zijn school. Dus ik zei ik fiets wel even met je mee. Hij zei mam je fietst toch niet helemaal met me mee door het park. Hij vond dat echt niet meer kunnen. Hij voelde zich wel bezwaard dat hij dat gezegd had, maar ik vond het alleen maar goed. Hij moet lekker met zijn vrienden gaan, daar heeft hij de leeftijd voor.

Zoon wil als hij 16 jaar wordt een schakelbrommer kopen. Hij wil daarvoor gaan sparen en dan is een baantje misschien niet zo gek. Hij heeft online gesolliciteerd als vakkenvuller bij de AH. Hij is nu nog maar 14 maar hij vond het wel een goed idee met het oog op de zomervakantie.

Met mijn man gaat het ook weer goed. Hij heeft zich op zijn werk altijd voor de volle 100% ingezet en hij liep echt het vuur uit zijn sloffen. Hij was gewoon gekwetst dat hij ontslagen werd. Het lag gelukkig niet aan zijn funktioneren maar het gaat gewoon niet goed met het bedrijf en nog meer collega's moesten eruit. Hij heeft gelukkig al een nieuwe baan gevonden waar hij vanaf 1 februari aan de slag kan. Dat is wel een pak van zijn hart want hij is al in de 50 en dan is het toch iets moeilijker om weer aan de bak te komen.

Tango

Tango

20-01-2019 om 22:50

Baan

Wat fijn dat je man alweer een nieuwe baan heeft gevonden, @nnemoon. Dat geeft natuurlijk rust. Maar ik begrijp ook helemaal dat hij gekwetst was. En zeker niet makkelijk om op zijn leeftijd weer wat te vinden. Dat zegt wel hoe goed hij is in zijn werk!

Ik moet wel weer lachen om die reactie van jouw zoon naar die wiskundedocente. En eigenlijk reageerde hij dus precies goed, want het effect was dat ze samen met hem de sommen ging maken. Dus hij kreeg nog hulp ook. Geweldig.

Fijn ook om te lezen dat er meer ouders zijn die roomservice bieden aan hun puber. Ik ben altijd al lang blij als zoon iets naar binnen krijgt en doe het daarom dus maar zo. Soms doe ik het bij dochter ook, maar die moet vaak eerder de deur uit dan dat ik opsta, dus lukt niet altijd.
Zoon ontbijt nu met 2 koekjes (Prince Start heet het volgens mij) en een glas yogidrink. Dat gaat er nu goed in dus laten we maar even zo. Heb al van alles geprobeerd, fruit, crackers, brood etc. maar het meeste liet hij gewoon staan.
Douchen doet zoon meestal in de avond, al wil hij het als hij later naar school gaat ook wel eens voor school doen. Hij doucht sowieso erg veel tegenwoordig. Was het gevolg van de biologieles waarin verteld wordt dat je als puber meer gaat 'ruiken' dus vaker moet douchen. Nou dat neemt hij dan heel letterlijk. Ik moet het wel binnen de perken gaan houden, want soms doucht hij ook nog erg lang en dat gaat wel veel water kosten.

En verder had ik vorige week te vroeg gejuicht. Zoon is nu helemaal niet meer gemotiveerd om te leren. Er komt dit weekend niets zinnigs uit. Hij moest biologie en Engels, maar bij beide gooide hij er met de pet naar. Het hoofdstuk van biologie was daarnaast ook nog flink lastig, in ieder geval de laatste 2 paragrafen. De rest ging wel. De laatste gingen over geslachtsziekten en geboortebeperking en er stonden veel lastige begrippen in zoals periodieke onthouding, seroposief etc. Je merkt dan dat zoon het te lastig vindt en afhaakt. Ik heb de docente gemaild, had toch al regelmatig contact met haar, of ze in de les bij het herhalen nog wat aandacht aan die paragrafen wil geven. Ben benieuwd.
En verder heb ik even alles losgelaten deze week. Zoon wilde alles zelf leren dus ik laat hem even. Eerst maar even de resultaten afwachten en dan zien we verder. Deze week heeft hij 3 toetsen en volgende week niets (want dan is een groot deel van de 1e en 2e klassen op wintersportreis) dus het kan ook even.
Ik vind het heel spannend, maar het lukt gewoon nu even niet. En ik wil zoon ook best de kans geven om het zelf te doen.

@nnemoon

@nnemoon

22-01-2019 om 08:26

Toetsen

Tango, wat veel 3 toetsen in één week. Dat vergt echt veel energie. Succes met het leren.

Flavia , bij jullie helemaal veel toetsen maar daarnaast gelukkig geen school.

Zomer, hoe was het bij de ortho?

Hier een docente Engels die het buskruit heeft uitgevonden. Ze geeft op maandag een SO op voor woensdag. SO gaat over 7 (30 t/m 36) kleine hoofdstukjes. Woordjes, zinnen en uitdrukkingen. Op zich best te doen maar niet als je op maandag tot 10 over 4 naar school moet en dinsdag avond een voorlichtings avond hebt op school. En ook nog een repetitie Nask hebt. Waarom had ze het vrijdag al niet op kunnen geven zodat hij er van het weekend al naar had kunnen kijken? Blijkbaar zie ik dat heel anders! 🤔

Zomer

Zomer

23-01-2019 om 14:54

@nnemoon

Wat fijn dat je man weer zo snel een nieuwe baan heeft! Gefeliciteerd! Ik begrijp heel goed dat je man zich gekwetst voelde. Had hij een tijdelijk contract dat hij zo op staande voet ontslagen kon worden? Normaal kan dat toch niet? Te minste niet zomaar.

Volgens mij is je zoon een echte lieverd! Die opmerking naar de Wis docente, briljant en je haalt meteen de angel er uit! Echt geweldig! Heeft ie al cijfers terug? Wat een goed, een bijbaan! En inderdaad, is het nu nog te vroeg, dan evt. in de zomervakantie!

Dat is wel pittig zeg, dat van Engels! Dochter zou in paniek raken of denken, dit gaat niet lukken, laat maar. Hier kunnen we ons inschrijven voor docentgesprekken halverwege februari. Ik ga voor de bio/nask docent (is namelijk 1 en dezelfde) en wiskunde. Is ook tevens haar mentor. Dochter is vandaag trouwens een dagje vrij in verband met de open dagen! Dus die heet mazzel en hoeft niet de sneeuw door!

Ortho wat positief. De beugel is weer aangespannen/nieuw draadje (man gaat altijd mee). Nog 6 weken en dan is fase 1 alweer klaar! Daar stond toch ongeveer 9 maanden voor maar het resultaat is al bijna bereikt! Over 6 weken dus fase 2 en ook meteen de vervelendste fase maar goed, wellicht gaat dit ook sneller dan verwacht en is ze hier ook binnen een maand of 4 - 5 mee klaar. Daarna nog blokjesbeugel maar die fase 2 wordt heel lastig maar daar gaan we ons nu nog niet druk om maken

Dochter moet nog 2 proefwerken maken. Die vielen net onder de ortho afspraak. Eentje is komende maandag. Verder nog volgende week MM en komende vrijdag Nask. Die stond er gisteren pas in en het is een volledig hoofdstuk. Net al bij jouw zoon met Engels. Zo\n korte leertijd maar we doen ons best.

Hier is de voorjaarsvakantie al vanaf de 16e febr.!

@nnemoon

@nnemoon

24-01-2019 om 14:03

Werk man

Mijn man werkte er al ruim 10 jaar en had een vast contract bij dat bedrijf. Door dat het niet zo goed gaat met het bedrijf moesten er vijf werknemers uit. Man heeft eigenlijk een opzegtermijn van twee maanden, maar werkgever deed er alles aan om te zorgen dat de mannen aan een andere baan konden komen. Solliciteren tijdens werktijd. Kijken of bij bedrijven in de buurt nog mensen nodig waren. Man krijgt de twee maanden gewoon uitbetaald waarvan hij één maand dus niet eens komt werken. Hij begint 1 februari met nieuwe baan. Man vond het wel zo netjes om lopende zaken netjes af te ronden en zijn werk netjes over te dragen. De werkgever vindt het ook heel vervelend dat ze weg moeten en is juist blij dat ze niet thuis komen te zitten. Dat vind ik dan ook wel weer een warm gebaar. Daarnaast krijgen ze allemaal ook nog een bedrag omdat ze er uit moesten.

Zomer

Zomer

25-01-2019 om 10:57

Tango

En hoe ging alleen leren van je zoon? Wel goed dat hij dit aangeeft en dan moet je hem zeker een kans geven! Heeft hij al cijfers terug van al die toetsen? Dochter loopt wat bio betreft een hoofdstuk achter op jouw zoon en krijgt dat wat jij noemt de volgende keer. Ik ben benieuwd hoe dochter dit hoofdstuk vind. Dochter had trouwens een 7.6 op wiskunde. Vooral met dank aan oudste die steeds met haar leert. Vandaag heeft ze Nask en ik weet het niet. Ze vindt het heel moeilijk. Ook hier heeft oudste enorm haar best gedaan om haar te helpen maar of het voldoende is..... ik weet het niet. Ze mag bij een voldoende naar de Mac. Heeft ze zelf bedacht en vonden wij prima Maandag moet ze Engels en bio inhalen en dinsdag heeft ze Mens en Maatschappij. Dat wordt nog even flink aan de bak!

Zomer

Zomer

25-01-2019 om 11:05

@nnemoon

Ok, dus al 10 jaar daar werkzaam. Maar verder wel goed geregeld als ik dat zo lees maar kan mij wel voorstellen dat als je het niet ziet aankomen het wel even als een mokerslag voelt. Wel fijn dat hij dan nog een paar weken lekker rustig aan kan doen voordat het 1 feb. is!

Zomer

Zomer

25-01-2019 om 11:08

Flavia

Hoe is het je dochter vergaan in de toetsweek? Al cijfers terug?

Flavia

Flavia

25-01-2019 om 11:43

nog geen cijfers

De cijfers mogen pas volgende week bekend worden gemaakt. Dit om te voorkomen dat kinderen de moed opgeven of denken: 10 voor Engels hoef ik aan Frans niets te doen.

Maar ze had wel het idee dat de meeste vakken goed gingen. Wel een black-out bij Biologie, maar ik denk dat ze meer weet dan ze zelf inschat dus het zou zo maar een voldoende kunnen zijn. En dan dat Frans daar raakte ze wel in paniek omdat ze woordjes niet wist in te vullen. Bij de tafeltjes avond ga ik toch maar een afspraak maken bij die docent.

Nu een weekend heerlijk niks voor haar want voor maandag mag er geen huiswerk opgegeven worden.
We gaan wel samen even kijken wat er de komende periode te gebeuren staat, dat helpt volgens mij wel.

Zomer

Zomer

25-01-2019 om 12:14

Flavia

Fijn! een lekker rustig weekend wat school betreft! Ik ben benieuwd maar het klinkt in ieder geval al positief!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.