Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Tango

Tango

03-07-2018 om 13:43

Ouders van VMBO Kader/Basis leerlingen


@nnemoon

@nnemoon

25-01-2019 om 12:51

Voorlichtingsavond

Van de week naar een voorlichtingsavond geweest op school wat er gaat gebeuren in klas 3. Ik kom nog uit het stenen tijdperk waar je gewoon een vakkenpakket kon kiezen en ging er bij zoon vanuit dat hij binnenkort ook voor die keuze kwam te staan. Nou er is helemaal geen sprake van een keuze. Hij heeft in de eerste klas gekozen voor techniek en daar horen de vakken, Nederlands, Engels, wiskunde, natuurkunde en techniek bij. Ze gaan wel kijken aan de hand van karakter wat beter voor zoon is. Techniek op basis of techniek op kader.

Bij basis krijg je gewoon een opdracht die je uit moet voeren. Op kader moet je zelf iets verzinnen, een schets ervan maken, daarna in 3-D op de computer zetten en daarna nog eens iets gaan maken. Zoon vindt dat hij op kader veel te lang bezig is met schetsen en achter de computer hangen. Hij wil gewoon met techniek bezig zijn. Hij heeft dit jaar zes uur techniek in de week en dat wordt volgend jaar 12 uur.

Wij willen dat hij plezier heeft in techniek en als dat op basis blijkt te zijn vinden wij het prima als hij teruggaat naar basis. In februari komt er een advies en in mei nog een keer. We wachten dit advies even af. Wel al een goed gesprek met zoon hierover gehad.

@nnemoon

@nnemoon

25-01-2019 om 13:19

Zomer en Tango

Tango hoe ging het met jouw zoon deze week?

Zomer, zoon hier loopt ook een hoofdstuk achter met bio op de zoon van Tango.

Wat een mooi cijfer had je dochter voor wiskunde. Wat fijn dat haar zus haar helpt.

Waar ging het hoofdstuk Nask trouwens over?

De toets hier voor Engels heeft zoon niet gedaan. Na de voorlichtingsavond zat hij helemaal onder de uitslag van de spanning. Woensdag een dagje thuis gebleven om even bij te komen. Toets van Engels kijken we volgende week wel weer naar.

Wat staat er bij jullie op het programma voor volgende week.?Hier een toets van Nederlands en Engels.

Oh ja zoon had nog een weddenschap met docente bio. Als hij de opgave foutloos zou maken dan kreeg hij een reep chocolade van haar en als het fout was kreeg zij van hem een reep. Hij heeft de weddenschap verloren. Hij is vanochtend vertrokken met een grote reep chocolade voor haar.

Flavia

Flavia

25-01-2019 om 13:39

@annemoon

Dat je niet een vakkenpakket hoefde te kiezen op basis verbaast mij niets dat was destijds op LHNO/LTS ook al zo. Bij een richting hoorde een vakkenpakket, als je geluk had kon je nog 1 of 2 extra vakken doen.

@nnemoon

@nnemoon

25-01-2019 om 13:55

Flavia

Ik had gehoopt dat hij nog 1 of 2 vakken zelf mocht kiezen.

Tango

Tango

25-01-2019 om 16:18

Moeizaam

Het zelf leren werkte toch niet helemaal voor zoon. Nederlands heeft hij wel gedaan en zei hij voldoende te kennen. De Engelse woordjes waren de hele week blijven liggen en gisteravond dus paniek, want het lukte niet om ze er nog in te krijgen. Ik had door de week heen wel steeds gevraagd of hij geleerd had en of het lukte. Hij zei van wel...
Gisteren alweer buikpijn en met moeite naar school en vanmorgen kreeg ik hem dus echt weer niet. Heb hem afgemeld met de opdracht dat hij gaat regelen dat hij volgende week alles inhaalt. Is een rustige week, want de helft van de klas is op winterwerkweek.

Verder heb ik met hem besproken dat dit dus niet lukt. Heb hem voorgesteld om een middag huiswerkbegeleiding te doen, een mevrouw hier in de buurt doet dat. Dochter is destijds ook daar geweest. Vooral ook om de strijd hier thuis weg te halen. Zoon wilde daar wel over nadenken. Verder gaan we ook weer planningen maken en per vak bespreken of hij het zelf doet of dat we het samen doen. En zo hobbelen we weer verder.
Eerst maar weer even weekend.

Flavia, spannend hoor het afwachten van de cijfers van de toetsweek. Hier hebben ze dus geen toetsweek. Zoon zou dit dus graag wel willen, want toetsen naast de gewone lessen is veel voor hem, zeker als het er 3 of meer zijn.

Zomer, @nnemoon, wat gaan ze hier dan hard met biologie! Ik vind dat ook hoor. En Engels al net zo snel (te snel voor zoon eigenlijk). En het nakijken duurt dan ook nog eens vreselijk lang. Zoon krijgt nog een toets van Engels terug van weken terug. Geen idee dus hoe hij er nu voorstaat.

@nnemoon, wat jammer dat je zoon geen vakken meer mag kiezen. Had hij graag iets anders gewild? Ik vind het ook wel heel vroeg om in de brugklas al een richting te kiezen. Hier is dat gelukkig niet.

@nnemoon

@nnemoon

28-01-2019 om 13:33

Tango

Zoon heeft dit jaar voor het eerst Duits en economie. Economie vindt hij best leuk, maar dat vervalt volgend jaar alweer. Hij vindt de vakken die bij de richting techniek horen prima maar hij had graag het idee gehad dat hij zelf ook nog iets mocht kiezen. Hij begrijpt niet waarom hij wel verplicht moet gymen en geen economie meer krijgt.

Tango, wat moeilijk voor je zoon. Hij wil het zo graag zelf doen, plannen, leren enz. maar dat gaat zoals jij zegt nog niet goed als hij het alleen doet. Lastig hoor. Ik begrijp best dat hij je niet nodig wilt hebben maar zonder jou gaat het gewoon nog niet. Dat is hier ook hoor. Ik ben ook nog van de planning hoor anders gebeurt alles op het laatste moment en raakt hij helemaal in paniek. Huiswerkbegeleiding vind ik een moeilijke, ik begrijp voor de lieve vrede dat het misschien beter is maar jij weet het beste hoe hij leert en wat hij daarvoor nodig heeft.

Tango

Tango

28-01-2019 om 17:23

@nnemoon

Ik begrijp het ook helemaal van zoon hoor, dat hij het zelf wil doen. Zijn oudere zus wilde dat op die leeftijd ook graag. Zij kon het iets beter, maar heeft dus ook een tijdje begeleiding gehad buitenshuis.

Ik heb heel lang hetzelfde gedacht over huiswerkbegeleiding. Maar omdat we nu op het punt komen dat zoon echt aangeeft geen hulp van mij te willen, overweeg ik het wel. De mevrouw die het hier in de buurt doet staat ook erg open voor adviezen van ouders. Daarnaast doet ze het begeleiden in de huiselijke sfeer, dus het is geen massaal gebeuren, dat zou bij zoon echt niet werken.
Maar ik moet zeggen dat ik afgelopen weekend toch weer mocht helpen met biologie en Engels, dus misschien was ook dit maar tijdelijk. We kijken het dus nog even aan. Het is altijd fijn om in ieder geval iets achter de hand te hebben.

Zomer

Zomer

30-01-2019 om 10:42

Tango en @nnemoon

Hoe gaat het nu met je zoon Tango? Is hij deze week verder wel naar school gegaan?
Heeft hij het kunnen regelen om volgende week de toetsen in te halen? Dat huiswerkbegeleiding klinkt wel goed, laagdrempelig. Ik begrijp heel goed dat hij het alleen wil proberen maar er zijn zoveel kinderen die hulp krijgen. Je kan ook zeggen, het huiswerk doe je zelf, ik heb je bij het leren van de toetsen. Dat is wat ik doe. Huiswerk is eigen verantwoordelijkheid tenzij de cijfers heel slecht worden. Maar deze mevrouw klinkt wel heel gemoedelijk.

@nnemoon, haha leuk stukje met de reep chocola Geweldig! Maar als ik het goed begrijp dan kan hij er wel voor kiezen om techniek op basis te doen en de andere vakken op KB niveau? Ik dacht ook dat dochter een profiel mocht kiezen maar dat is op basis helemaal niet zo. Ik dacht dat ik al alles wist maar niet dus . Maar goed, nog even afwachten dus wat het gaat worden.

Zomer

Zomer

30-01-2019 om 11:06

En hier

Hier gaat het zijn gangetje. Het leren gaat af en toe moeizaam maar aan de andere kant zet ze wel door, ondanks dat ze de stof moeilijk vind. Beetje tegenstrijdig maar ook wel positief. Oudste had flink met haar geleerd voor Nask. Oudste zei al, ik had eigenlijk nog een paar dagen extra nodig, dan begrijp ze het helemaal. Dochter had een 5 voor de toets alleen de toets is herzien en nu heeft ze een 5.8! Blij mee. Daarnaast had ze maandag een toets van Engels, die moest ze nog inhalen. Dat zat er wel goed in dus een voldoende had ik wel gedacht maar ze had zowaar een 10!!!!! Daarnaast moest ze nog bio inhalen. Dat ging echt moeizaam. De stof bleef maar niet hangen en ik was er zelf ook klaar mee. Hier ligt mijn interesse ook totaal niet. Maandag hebben we ook niet meer geleerd en ik dacht, deze onvoldoende gaan we gewoon maar incasseren. Maar zowaar, ook hier een verassing, een 7.4! Dus het harde werken en de goede cijfers hebben we beloond met een bezoekje aan de MAC. Bij ons in de buurt was net een nieuwe vestiging geopend. Gisteren had ze nog een toets MM. Die hadden we wel goed geleerd maar zelf vond ze het heel moeilijk. Het ging ook over een deel wat wij i.i.g. niet hadden geleerd. Ik ben er nog niet helemaal achter wat precies want dochter is momenteel van de korte antwoorden en meer dan 2 vragen stellen achter elkaar lijdt toch irritatie Dus dat is afwachten wat daar uitkomt.

Voor nu zie ik alleen volgende week dinsdag een SO Nederlands staan dus dat valt mee. We hebben gisteren ook niks gedaan en ik ga zo even kijken wat Nederlands inhoudt (volgens mij niet veel) en anders starten we daar morgen mee!

@nnemoon

@nnemoon

30-01-2019 om 13:13

Zomer

In klas 3 is er op deze school geen kb meer. Het wordt dan kader of basis. Hij kan niet het één op kader doen en het ander op basis. Qua cijfers zou hij op kader kunnen blijven maar qua karakter en interesses voelt hij zich beter thuis op basis.

Op basis en kader kies je voor de derde een soort richting. Dat kun je ook als een profiel zien, alleen staan de vakken hierbij al vast. Bij zoon kun je kiezen uit techniek, foodlab (koken, bakken, serveren), mens en maatschappij, sport en kunst. Bij iedere school is dat anders en bij jullie kinderen ligt misschien meer de nadruk op een groene richting.

Wat een mooie cijfers heeft je dochter gehaald. Waar ging het hoofdstuk van Nask over? En een 10 voor Engels, echt super knap! De Mac had ze in ieder geval wel verdiend. Ik doe het zelfde als jou, maakwerk doet hij zelf maar leerwerk doen we samen.

Zomer

Zomer

30-01-2019 om 14:29

@nnemoon

Dank je voor je uitleg! Het is mij nu duidelijk. Gelukkig hoeven jullie nog niet te beslissen. Daarnaast is het een keuze voor 2 jaar. Dat is ook goed om mee te nemen. Bij ons ligt de nadruk inderdaad op groen. Ze doet ook examens in Groen. Wat dat inhoud weet ik nog niet. Heb ik mij nog niet in verdiept Maar er zijn over het algemeen weinig kinderen die echt doorgaan in het vakgebied Groen zullen we maar zeggen. Ik heb ook niet de indruk dat dochter iets in die richting gaat doen maar dat wachten we nog even af. Ik weet zo niet waar Nask over ging. Oudste heeft met haar geleerd. Kijk ik nog even voor je na. Even zien of je het herkent.

Flavia

Flavia

30-01-2019 om 22:26

Wisselende resultaten en grappige opmerking

De resultaten uit de toetsweek zijn wisselend. Een 4,8 voor wiskunde wat ze echt kon dromen tot een 7,8 voor Engels.
Frans en NL zijn nog niet terug.

Vanavond gingen we eten bij IKEA en we hadden het over de vele verschillende balletjes bij het restaurant. Waarop dochter zegt: "IKEA moet wel opgericht zijn door een man, die heeft ook balletjes".
Je kon me opvegen.

Tango

Tango

31-01-2019 om 10:53

Haha, Flavia

Dat is dan echt weer zo'n puberopmerking. Zoiets zou zoon hier inderdaad ook kunnen zeggen. Toevallig ook met hetzelfde onderwerp bezig bij biologie?

Tango

Tango

31-01-2019 om 11:55

Stand van zaken hier

Zoon gaat deze week gelukkig zonder problemen naar school. Maar dat heeft dan vooral te maken dat er deze week totaal geen druk op ligt. Bijna de helft van de klas is op wintersportreis en de andere helft van de klas voert op school (overigens tegen de afspraken in) weinig uit. Ik laat het maar even zo, want het geeft hier rust.
Volgende week wordt dan wel weer een heel drukke week, met volgens mij iets van 5 toetsen. 2 geplande en 3 dingen die zoon nog moest inhalen. Zoon was gelukkig gisteren gemotiveerd om er een strakke planning voor te maken. Dat hebben we dus samen gedaan. Ik heb met hem afgesproken dat we die week aangrijpen om te bekijken hoe het gaat als we hem thuis begeleiden. Gaat het weer mis dan ga ik contact opnemen met de mevrouw van de huiswerkbegeleiding. Zoon gaf toch wel aan dat hij liever wil dat ik help. En we hebben in de planning dus ook meegenomen wat hij zelf gaat doen.

Overigens had ik wel een aanvaring met hem deze week die wel met school te maken had. Hij vond dat we hier teveel over door zeurden en ging vervolgens ook niet naar badminton. Tja, daar was ik behoorlijk boos over want hij was net lid geworden. Ik had vervolgens zijn ipad en telefoon afgepakt en was gaan sporten. Toen ik terug kwam, iets na 20.00 u. lag hij al in bed. De volgende dag was hij weer prima aanspreekbaar. Moeheid speelt dus zeker ook een rol en wintertijd denk ik.

Zomer

Zomer

04-02-2019 om 09:14

Weer een nieuwe week!

Fijn Tango, dat je zoon wel de hele week naar school is geweest. Dat wordt een pittig weekje. Nog veel kunnen leren dit weekend?

Ik weet niet of jouw zoon contact heeft gehad met mijn dochter maar die ging ook gisteren op eens zelf leren Ik mocht niet meehelpen. Man kwam beneden en die zei dat dochter druk aan het werk was zonder dat hij wist dat ze alleen aan de slag was. Ik ben heel benieuwd. Ze heeft dinsdag Engels en woensdag toets Nederlands. Dat van Engels stond er gisteren pas op. Heel raar en ik denk dat ik hier toch een mail over stuur. Het moet er namelijk een week van te voren op staan. Ik overleg nog even met dochter want ik vind dat ze hier zelf ook wat van kan zeggen. Voor de rest wel een rustig weekje. Dochter voelde zich niet topfit maar is wel gegaan!

Volgende week hebben wij gesprekken met de vakdocenten. Ik heb gekozen voor wiskunde, rekenen en BIO/Nask. Ik ben benieuwd!

Zomer

Zomer

04-02-2019 om 21:10

Nog even

Net was dochter toch weer heel serieus aan het leren, op haar kamer, achter haar bureau!!!! Ik houd tijd over zo

Tango

Tango

04-02-2019 om 21:54

Fijn toch!

Het scheelt hier ook hoor. Zoon heeft het weekend zelf Nederlands geleerd. Samen hebben we Engels en biologie gedaan. Morgen doet hij dan zelf nog Engels. 1 toets is gelukkig een week verzet wegens de cito's. M&M dus pas volgende week, maar dan ook weer een grote toets Engels. Een grote toets is dan woordjes, grammatica en andere regeltjes. Die toetsen gaan bij zoon steeds mis, hij haalt er onvoldoendes voor. Ik weet niet waar het in zit, want hij krijgt de toetsen nooit terug. Ik heb hem voor deze week dus de opdracht gegeven dit met de docente te gaan bespreken, want ik weet niet goed hoe hiermee te helpen. Zoon zou dit doen, moet hem dan wel helpen onthouden, want hij vergeet dit soort dingen vaak.
En of ze contact hebben gehad weet ik niet hoor Volgens mij zouden ze wel goed bij elkaar passen.

Over het algemeen gaat het hier nog goed. Zoon heeft een ander rooster en is nu weer maandag de eerste 2 uur vrij. Dat is dan een lekkere start van de week. Morgenochtend om 8.30 u. een inhaaltoets voor Nederlands en zoon koos er zelf voor om dan vanavond niet te gaan darten, want dat is tot vrij laat. Vond ik heel verstandig.
Van het weekend was hij ook ineens weer veel positiever. Hij ging zaterdag badmintonnen, moest daarna zijn fiets ophalen bij de fietsenmaker en ging ook nog voetbalplaatjes vragen bij AH. Voor zijn doen is dat heel veel op een zaterdag, maar hij werd er best blij van vond ik. Hopelijk blijft het even zo.

Ik moet nog wel even een pittige mail doen naar de docente van Dierverzorging. Afgelopen vrijdag had zoon ineens dierverzorging, waarschijnlijk vanwege het 'pret' rooster omdat de helft van de klas op wintersportreis was. Voor zoon is dierverzorging geen pret vanwege zijn allergie. Hij wilde dus vrijdag niet naar school. Ik heb uiteindelijk een briefje meegeven voor de docente, met de reden. Hij had een vervangende opdracht gekregen, maar daarna kreeg ik een mail van de docente dat dit echt niet kon. Hij moet het vak serieus nemen want het is een examenvak. En hij moest dan maar aan de medicatie. Tja, ging dat maar zo makkelijk. Zoon heeft allergie medicatie maar die werkt in deze extreme situaties niet voldoende.
Ik heb de mail maar een paar dagen laten liggen want was een beetje boos. Man ging nu een opzet maken voor een reactie (hij heeft zelf ook een allergie dus hij weet waar hij over praat). Ga de mentor ook maar in de cc. meenemen. Wordt weer vervolgd dus...

@nnemoon

@nnemoon

05-02-2019 om 09:52

Drukke week!

Flavia, lachen om zo'n opmerking! Hoe komt ze erop.

Zomer, wat knap dat je dochter uit zich zelf gaat zitten leren op haar kamer. Super!

Tango, wat akelig dat er zo weinig begrip is voor je zoon zijn allergie. Hij kan er toch ook niets aandoen. Bij ons moet de mentor trouwens altijd in CC staan bij de e-mails aan vakdocenten.

Hier een druk weekend gehad. Zoon had gisteren twee toetsen Nederlands en geschiedenis, vandaag weer twee wiskunde en aardrijkskunde en vrijdag nog Engels. Ze belde zaterdag ook nog op van mijn werk of ik zondag wilde komen werken. Ik had het weekend er voor ook al gewerkt en met vijf toetsen om te leren leek het me beter om rustig thuis te zijn.

Engels vind ik nog het moeilijkst om te helpen. Hij heeft de methode Think. Het boek is volledig in het Engels en wat moet je dan wel en wat niet leren.

Hier nog een meningsverschil met zoon. Donderdag 7 februari is er een landelijke scholierenstaking voor het klimaat. De school heeft het standpunt dat als de leerlingen gaan staken dat gezien wordt als ongeoorloofd verzuim maar bij een schriftelijke toestemming van de ouders gaat de school wel akkoord dat leerlingen donderdag afwezig zullen zijn. De meeste zien dit als een vrijbrief voor een extra vrije dag. Zoon stuurde een berichtje of hij ook vrij mag zijn. Ik stuur terug dat ik het grote onzin vind en dat hij gewoon naar school mag gaan. Hij antwoordde dan ben ik alleen in de klas, waarop mijn man reageerde met oh leuk dan heb je privé les.

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het klimaat heel belangrijk. Maar ik denk dat die leerlingen die donderdag niet naar school gaan niet vier uur in de trein gaan zitten om te demonstreren maar lekker gaan genieten van hun 'vrije' dag en daar werk ik niet aan mee.

Elsemiek

Elsemiek

05-02-2019 om 11:08

Den-Haag (ot)

De leerlingen op de school van mijn dochter moeten een selfie maken, waarmee ze aan kunnen tonen dat ze echt in Den-Haag geweest zijn. Er zijn meer regels hoor, maar een dagje lekker thuis zitten kan op deze manier in ieder geval niet.

@nnemoon

@nnemoon

05-02-2019 om 14:28

Elsemiek

Kijk dat zou ik een goed idee vinden voor de school hier. Niet alleen een briefje van de ouders, maar een selfie zodat je kan bewijzen dat je er echt geweest bent.

Is jouw dochter van plan om te gaan?

Elsemiek

Elsemiek

05-02-2019 om 15:04

@nnemoon

Ik denk niet dat mijn dochter gaat. Ze moet binnenkort een profiel kiezen en voor 2 vakken uit het profiel wat ze wil kiezen, heeft ze volgende week een toets staan. Natuurlijk net van vakken die ze donderdag heeft, dus ze wil nog wat vragen stellen. De docenten moeten een advies uitbrengen, dus ze wil gemotiveerd overkomen. Ze zei: "Mam, ik vind wat er in Den-Haag gaat gebeuren heel goed, maar ik moet nou eenmaal prioriteiten stellen." 😂

Het is bij ons vandaan ook een mijl op zeven, dus ik heb niet de indruk dat er heel veel leerlingen van haar school die kant op gaan.

Tango

Tango

05-02-2019 om 17:13

Herkenbaar, @nnemoon

Ik vind Engels ook het lastigst om mee te helpen. Zoon hier heeft Stepping Stones. Is ook geen prettig boek vind ik (haha, ik wilde eigenlijk book typen). Vooral de grammatica en de stones (soort regeltjes) vind ik lastig aanleren. En ik weet dus ook niet hoe dit gevraagd wordt omdat de toetsen nooit terugkomen. De volgende keer maar een gesprek met deze docente aanvragen.

Ja, is echt waardeloos dat gedoe met Dier. Zoon vindt dieren ook nog eens erg leuk, dus hij zou de lessen echt wel willen volgen maar ziet op tegen de last die hij ervan krijgt. En aanpassingen worden niet gedaan. En zouden ze nou met katten of honden werken, of buiten met dieren, dat zou al een hoop schelen. Maar het is allemaal binnen met knaagdieren etc. Wij hadden dit ook niet voorzien natuurlijk, dat hij zoveel last zou hebben. En bovendien hadden wij geen keuze voor een andere school destijds.
Heb inmiddels gemaild met o.a. wat ik hier nu neerzet. Ben benieuwd...

Hier heb ik zoon nog niet gehoord over staken donderdag. Ben benieuwd of hij ermee gaat komen. En ik sta er hetzelfde in als jij hoor. Ik geloof ook helemaal niet dat hij de enige in de klas zal zijn.

@nnemoon

@nnemoon

07-02-2019 om 11:42

Eerste advies is binnen

Zoon heeft zijn eerste advies binnen voor klas 3. Op zijn papier staat Kader ingevuld. Hij wil zelf terug naar Basis dus dat gaan we nu invullen. In mei krijgt hij een tweede advies. Ik vind het een beetje dubbel. Hij zou Kader kunnen volgens de docenten maar hij vindt techniek gewoon niet leuk op dit niveau. En wat is dan verstandig zo snel mogelijk terug naar Basis of dit jaar nog op Kader afmaken. Hij wil ook niet terug naar zijn oude klas daar zijn een paar leerlingen bijgekomen die hij veel te druk vindt.

Metz

Metz

08-02-2019 om 20:26

Annemoon, Tango. Niet alles gelezen, jullie schrijven nogal wat!

Ik ben best nieuwsgierig/ benieuwd wat je zoon zo anders vindt aan techniek tussen kader of basis. Het grote verschil bij zoon op school was alleen de theorie, basistheorie wel hetzelfde maar kader uitgebreider, veelal bij wiskunde en Nask (ikzelf vond het verschil in moeilijkheid wel groot trouwens). De praktijk was helemaal herzelfde, de basis-en kaderkinderen hadden hetzelfde praktische programma en deden dat dus ook gewoon door elkaar. Vandaar mijn nieuwsgierigheid.

Stepping stones/engels: voor zoon het leukste vak op school. Dat waren de leukste overhooravondjes. Verder was zoon een draak in leren. Sorry zoon

Tango

Tango

08-02-2019 om 20:31

Knap!

Wat knap dat je zoon Kader advies heeft gekregen, @nnemoon.
Ik denk dat als hij nu niet terug wil naar Basis dat ik hem dit jaar nog op Kader zou houden. Kan hij wel volgend jaar vakken op Kaderniveau blijven volgen?
Of krijgt hij nu dan ook al de techniek die hij niet leuk vindt? Want dan ligt het misschien anders. Kun je er niet over in gesprek met je zoon en school?

Bij zoon hier gaat het redelijk. Woensdag en gisteren had hij weer buikpijn. Gisteren weer thuisgebleven. Was een dag zonder toetsen. Ze hebben deze week wel cito's dus ik heb ergens het idee dat het daar vandaan komt. Vandaag moest hij van mij weer gaan. Door een foutje in het rooster had hij de eerste 2 uur vrij, dus dat scheelde weer. Hij had 2 toetsen vandaag en 1 cito, dus ik wilde niet dat hij thuis zou blijven. Hij is gegaan en kwam tevreden thuis. De toetsen waren goed gegaan. Voor Nederlands had hij het cijfer al, een 6,1.

Zoon vertelde vanavond dat hij de komende periode weer dierverzorging op het rooster heeft. Ik had dus helemaal geen reactie terug gehad op mijn mail aan de docente. Ik heb nu meteen maar weer een mail uitgedaan aan de mentor en de docente. We willen zo snel mogelijk in gesprek hierover. Ben benieuwd wat het op gaat leveren. Ik sprak van de week de moeder van een vriend van zoon die net zo allergisch is. Zij gaat ook een mail sturen zei ze. Zoon is gelukkig niet de enige.

Zomer

Zomer

13-02-2019 om 11:05

Tango en @nnemoon

Tango, ik word gewoon naar van die opmerkingen van docente Dierverzorging. Wat een aannames van deze mevrouw. Jammer dat ze niet kwam informeren hoe het precies zit. Heb je inmiddels al een gesprek gehad? Balen dat je hier weer bovenop moet zitten

@nnemoon, wat goed van je zoon! Lastige keuze. Met kader heb je wel meer mogelijkheden en als hij het kan dan is het zonde als je dit laat liggen. Aan de andere kant, zoon moet zich wel happy voelen anders wordt het niks. Voor wanneer moet het rond zijn? Volgens mij hebben jullie nog even toch. Kan hij niet nog een goed gesprek met de leraar van techniek hier over hebben?

Hier heeft dochter een rustige week, een hele rustige week. Ze was gisteren vrij ivm studiedag en geen toetsen. We wachten nog een 1 cijfer, Engels. Helaas had ze maandag wel last van hyperventileren. Het was lang weggebleven maar nu toch weer last er van. Ik denk (na gesprek met dochter) dat ze toch te weinig eet. Plus alle hormonale ontwikkelingen. Dochter denkt zelf ook dat dat het was want verder was er niks aanwijsbaars gebeurt. Ik heb het al vaker met haar daar over gehad. Ze eet te weinig gezonde dingen. Snoep en koek gaan er altijd wel in maar vitamines zijn natuurlijk veel belangrijker. Ik heb nu wel een aanleiding om hier samen mee aan de slag te gaan. Ze is daarnaast ook moe. Niet extreem dat ik echt denk dat er wat is maar wel moe. Volgende week vakantie en anders misschien na de vakantie toch even bloed laten prikken. We houden het in de gaten zeg maar . Jullie volgende week ook vakantie? @annemoon, jouw zoon moet nog even wachten volgens mij toch?

Tango

Tango

13-02-2019 om 16:41

Zomer

Ja, bah, het is allemaal heel vervelend met die dierverzorging. Na mijn laatste mail heeft de docente na een week eindelijk laten weten dat ze het ging bespreken met de leerjaarbegeleider. Dat was afgelopen maandag, nu nog steeds niets gehoord. Morgen heeft zoon dus dierverzorging en we hebben geen idee wat te doen nu. Zoon wordt daar natuurlijk heel onrustig van. Hij wil niet zomaar wegblijven maar al helemaal niet naar dierverzorging. Ik overweeg al een briefje mee te geven dat hij naar de orthodontist moet ofzo Moest hij vandaag zijn, maar ja dat weten ze natuurlijk niet. Zoon is namelijk vandaag vrij i.v.m. studiedag.

Verder is het hier ook redelijk rustig. Zoon had gisteren toets Engels, ging naar zijn idee niet goed. Morgen heeft hij M&M en dat hebben we nu twee keer doorgenomen. Ik moet zeggen dat het best aardig ging. De docent had het ook een keer met hem doorbesproken en dat helpt wel.
Zoon lijkt verder ook weer wat beter in zijn vel te zitten. Misschien doordat het beter weer wordt, geen idee. Hij moet wel heel erg wennen dat zijn zus nu voor 11 weken op stage is en bijna niet thuis komt. Ze loopt stage bij een vakantiepark in Zeeland. Heb haar gisteren weggebracht. We gaan over anderhalve week een weekendje op vakantie daar.
Helaas hier ook nog geen vakantie volgende week. Zoon wilde dit wel heel graag, is er aan toe. En vindt het ook maar stom dat hij de week daarna maar 1 week vakantie heeft. Hij vindt dat die vakantieweken wel wat beter verdeeld mogen worden. 6 weken zomervakantie vindt hij te lang, liever dan met de herfstvakantie en voorjaarsvakantie een weekje extra. Ik kon hem niet anders dan gelijk geven.

Zoon groeit overigens momenteel enorm, in lengte bedoel ik dan. Misschien was dat ook de oorzaak van minder in zijn vel zitten. En dat eten, tja herkenbaar hoor. Als zoon hier alleen thuis is pakt hij alles wat kant en klaar is: koeken, snoep, chocola. Een mandarijn of een appel is teveel moeite, een boterham ook.

Zomer

Zomer

13-02-2019 om 20:43

Tango

Wat grappig. Hier is oudste ook begonnen aan stage, 10 weken lang. We elke dag thuis maar ze heeft veel reistijd en maakt lange dagen. Ik hoop dat je dochter het naar haar zin heeft. Die heeft vast drukke weken voor de boeg met de voorjaarsvakanties van alle regio’s.

Ik begrijp heel goed dat je zoon onrustig wordt. Kan je geen mail sturen met daarin het bericht dat zolang er geen gesprek is geweest je zoon niet deelneemt aan dierverzorging? Gewoon een hele duidelijke boodschap afgeven. Wellicht nemen ze het dan eens serieus.

Jullie hebben dus een week later vrij. Dochter is er ook aan toe. Inderdaad wat je zegt Uit haar zelf pakt ze zulke dingen niet terwijl er genoeg gezonds is in huis. Als ik thuis ben, zoals vandaag dan doe ik het gewoon voor haar. Dan maak ik een bakje met fruit, bakje met rauwkost. En dat gaat er ook wel in. En soms zeg ik heel kinderachtig, dan wil ze wat lekkers, eerst je fruit/rauwkost op eten, dan wat lekkers. Dan hoor ik mij dat zelf zeggen en dat zei ik ook al toen ze nog op de kleuterschool zaten pfffff Maar goed, dit werkt dus dat houden we er maar in . Dat van dat groeien en je zoon daar last van heeft dat zou heel goed kunnnen. Dochter had van baby af aan al last van groeipijn en elk sprongetje en ontwikkeling heeft altijd veel invloed op haar gesteld gehad. Dochter eet momenteel thuis best veel, vandaag ook 6 boterhammen en ze doet verder niet veel meer dan bankhangen. Toch heeft het lichaam het blijkbaar nodig en ze komt niet aan. Ze is juist eerder tenger. Kan over een aantal dagen zo weer minder zijn maar net of ze weer een soort van groei doormaakt. Het lichaam draait tijdens de pubertijd natuurlijk ook op volle toeren met al die veranderingen.

@nnemoon

@nnemoon

14-02-2019 om 12:59

Metz, Tango en Zomer

Metz, bij zoon op school is techniek op basis heel anders dan op kader. Leerlingen zitten ook niet in het zelfde lokaal.

Op basis moet je iets maken, met een tekening en wat je daar bij nodig hebt. Bijvoorbeeld een huis, je krijgt dan een stuk hout, spijkers, schuurpapier enz.Je hebt dan allemaal ongeveer het zelfde gemaakt als de opdracht klaar is.

Bij kader verwachten ze dat je zelf iets bedenkt of een oplossing voor iets zoekt. Als je weer het huis als voorbeeld neemt, maakt de één een huis van hout, een ander van metaal en nog een ander van gebogen pvc buizen. Je hebt dus allemaal een verschillend werkstuk als de opdracht klaar is.

Docent van techniek zei dat kinderen op kader opgeleid worden tot eerste werknemer of leidinggevende en dat kinderen op basis gewoon uitvoeren wat er gevraagd wordt.
Zoon wil gewoon doen wat hij moet doen dus hoort meer thuis op basis. Met de theorie heeft hij geen moeite en zou met dit rapport gewoon over kunnen.

Tango, hoe is het met jouw zoon afgelopen met dierverzorging? Wat akelig dat het zo lang duurt voordat er actie ondernomen wordt. Er zijn toch wel meer kinderen allergisch geweest op zijn school?

Zoon kan volgend jaar geen vakken op twee niveaus doen het is of basis of kader.

Zomer, je zegt meer mogelijkheden met kader. Ach met basis kan hij kiezen uit 42 vervolgstudies ik vind die keuze wel genoeg hoor.

Heerlijk, dat je dochter volgende week vakantie heeft. Lekker even rustig aan doen. Hebben jullie nog plannen?

Zomer en Tango, wat leuk dat jullie dochters allebei stage lopen op het moment. Weer een hele nieuwe periode en ervaring voor de meiden, super! In het ziekenhuis zijn er ook veel stagiaires op het moment. Leuk hoor om die jonge gasten zo bezig te zien.

Tango

Tango

14-02-2019 om 17:41

Zomer, @nnemoon

Zomer, wat toevallig dat jouw oudste ook net begonnen is met een stageperiode. Dochter hier moet nog wel wennen hoor. Het is ook een grote verandering, ineens alles zelf doen. De stageverblijven op het park zijn ook echt heel primitief moet ik zeggen. Het lijkt wel een studentenwoning/bouwkeet. De eerste avond appte ze al over vieze borden en bestek. De activiteiten gisteren vond ze ook niet echt leuk. Hopelijk vandaag beter. Het is nu natuurlijk ook nog heel stil op het park dus niet veel te doen. Zal inderdaad vanaf het weekend wel beter worden.

Zoon is vandaag niet naar dierverzorging geweest. Hij wilde toch graag dat ik en briefje schreef dat hij naar de orthodontist moest en dat hij niet ongeoorloofd afwezig was. Dit dus ook gedaan met als gevolg dat de concierge het verkeerd in het systeem zette (2 uur te vroeg) en hij alsnog ongeoorloofd afwezig was bij dier. Daarna belde wel de docente me meteen. Ze gaat nu met zoon proberen om met hem de opdrachten buiten het lokaal uit te voeren (o.a. geslachtsbepaling van dieren, hanteren etc.). Verder kon ze niet heel veel anders bedenken. De lesstof moet allemaal behandeld worden. Andere kinderen met allergie redden het volgens haar wel met medicatie en af en toe even het lokaal uitlopen. Zoon was dus daarin toch de eerste bij wie het zo heftig is blijkbaar. We gaan nu zien hoe het gaat. Ben wel benieuwd.

@nnemoon, zo te lezen is basis voor jouw zoon de goede keuze. Hij lijkt daar het best op zijn plek. Prima toch. En ik blijf het enorm knap vinden dat hij dit jaar wel kader heeft geprobeerd en het nog best heel goed is gegaan ook!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.