P
19-01-2012 om 20:18
Ouders vragen voor hulp op school....
.... blijkt soms toch, op een gewone werkdonderdag, geen probleem te zijn als je naar Ajax kan!
http://www.trouw.nl/tr/nl/4492/Nederland/article/detail/3128662/2012/01/19/Met-een-pakje-sap-op-de-tribune-voetbal-kijken.dhtml?utm_source=dailynewsletter&utm_medium=email&utm_campaign=19/1/2012

sinas
19-01-2012 om 20:25
Ah!
idee, volgend jaar zeggen we dat de schoolreis het bijwonen van een voetbalwedstrijd is en dan hebben we begeleiding genoeg LOL.

Picasso
19-01-2012 om 20:48
Ach
Ik heb dit schooljaar wel vrij genomen om mee te gaan op schoolreis maar dat zou ik never doen voor een voetbalwedstrijd En ik gun het die ouders met hun kinderen wel, is toch uniek zo'n wedstrijd met alleen maar kinderen en begeleiders erbij?

Annet
19-01-2012 om 21:33
Hier was het wel een probleem
Ja, er waren ouders die mee wilden gaan. Maar school zou geen school zijn als ze niet minstens twee dagen moesten nadenken en overleggen of dit allemaal wel kon en hoe dat dan moest. Dus onze school viste achter het net.
Hulp op school doe je als je al vrij bent, de activiteit je ligt en je geen andere verplichtingen hebt.
Voor Ajax-AZ met een kinderpubliek neem je vrij.
Logisch toch. Vrij nemen doe je op bijzondere dagen.
Overigens komt bij ons beiden voor (vrij nemen voor een speciaal uitje, ouderhulp als dat uitkomt). Maar ik neem echt geen vrije ochtend om te controleren op luizen of de bibliotheek opnieuw in te richten.

Tihama
20-01-2012 om 11:34
Onze school
heeft al nooit te klagen over ouderhulp, maar afgelopen week was het een overdosis
Mijn dochter is dus gisteren geweest.
Gelukkig is onze school enorm flexibel, dus die besteden geen dagen aan overleg. Ze hebben overigens hier de begeleiding netjes geregeld: eerst is gevraagd aan de klasse-ouders of die wilden. Mensen die dus normaal gesproken vooraan staan met helpen, kregen nu de eerste kans. Daarnaast hadden zich nog de nodige andere ouders gemeld.
Maar aangezien bij ons er eigenlijk nooit een tekort is aan hulpouders, was dit niet heel bijzonder.
Vrijdagochtend hoorde ik het, vrijdagmiddag was alles geregeld. Nu moet er alleen nog een sponsorloop georganiseerd worden om het geldtekort op de begroting te herstellen, want de bussen kostten natuurlijk geld.
Het was ook de eerste keer van mijn leven dat ik op afstand (ik zat op een congres) gecheckt heb hoe de wedstrijd verliep
Tihama

Tihama
20-01-2012 om 11:38
Oja
Over dat onderwijsinspectieverhaal: we kregen maandag bericht dat de school de LPA om toestemming had gevraagd én gekregen had. De school had sowieso nog genoeg reserve-uren, maar hier zat ook een educatief tintje aan.
Ik vond het wel azijnpissers dat ze direct aangekondigd hadden dat er controle zou zijn. Hier was overigens de gemiste lestijd maar 1 uurtje. Het continurooster liep tot 14 uur en de bussen vertrokken om 13 uur.
Tihama

kaatje43
21-01-2012 om 16:10
En dan die vaders
Normaal is er bijna nooit overdag vaderhulp te vinden, op een uitzondering na.

Nely
21-01-2012 om 17:16
Mij niet gezien
want ik hou niet van voetbal, terwijl ik voor heel veel andere activiteiten op de basisschool wel vaak vrij nam om mee te kunnen helpen.

Marit
22-01-2012 om 09:11
Dan niet
@joyeux wel een beetje kort door de bocht. Als je alle hulp weigert, zal het resultaat zijn dat sommige voor de kinderen leuke dingen gewoonweg niet doorgaan.
Ga ervan uit dat jouw hulp bedoeld is voor de kinderen. Dat beschouw je het misschien als minder belastend.
Niemand is overigens verplicht.
Groet,
Marit

M Lavell
22-01-2012 om 09:46
Zou ik niet doen
Marit:"Ga ervan uit dat jouw hulp bedoeld is voor de kinderen."
Dat zou ik niet doen. Dat lijkt me juist zo duidelijk aan dit voetbalvoorbeeld: die kinderen waren derde keus in het voetbalgevecht om publiek op de tribune. Niets schijnt erger voor de voetballers dan een leeg stadion.
Kinderen als figuranten in het blang van het voetbal.
Nou hoef je je daar niet boos om te maken. Het is een soort 'iedereen blij' formule, maar het is niet voor de kinderen. Om hen of voor hen zal het niet geregeld worden.
Er is veel schoolactiviteit dat op dezelfde manier tot stand komt. Kinderen als vulling bij een parade of opening, kinderen als marketingobject onder het mom van sport, gezondheid of cultuur, kinderen als laatste bestaansrecht voor gemeentelijke subsidie aan het zwembad.
En dan, last but not least, kinderen als object van de hobby van ouderraadouders.
Nee, niet voor de kinderen. Dat hoeft ook helemaal niet, want kinderen komen over het algemeen niks tekort.
Groet,
Miriam Lavell

Roosje Katoen
22-01-2012 om 13:07
Leuk
Ik ben dan wel geen vader, maar ik doe ook alleen maar de dingen die ik leuk vind op school. Vrijwel altijd op mijn vrije dag, heb tot nu toe 1 keer een paar uur vrij genomen om ergens mee naartoe te gaan, maar dat was omdat ik het zelf zo leuk vond. De rest laat ik graag over aan de moeders die tijd over hebben.

Tihama
22-01-2012 om 22:24
Dwang
Dwingen? Welnee.
Ik heb geen idee hoe het in de rest van het land geregeld was, maar dwang was echt niet aan de orde. Ook niet voor de leerlingen: je kon aangeven als je niet wilde dat je kind meeging. En nee: dan hoefde je geen vrij te nemen omdat je kind opeens thuis was. Dan was er gewoon iets geregeld op school.
Ik geef zelf geen klap om voetbal, dochter ook niet, maar mijn dochter vond het een megakick om met zoveel kinderen in een stadion te gaan zitten juichen en waven (zoals ze me op de foto's aanwees).
Maar zoals ik al eerder zei: op onze school is er nooit een probleem met ouderparticipatie. Ik doe alleen maar die dingen waar ik lol in heb: zo was ik dit jaar de Zwarte Piet die Sinterklaas met de motor op het schoolplein afleverde. Kostte me een snipperdag, maar het was ontzettend leuk.
Ik weiger overigens categorisch om bij te dragen aan het reguliere onderwijs. Leesouders en zo. Ik vind namelijk principieel dat dit door betaalde krachten moet gebeuren. En als daar onvoldoende geld voor is: dan moet dat opgelost worden door de regering. Beschaafde landen zorgen namelijk voor voldoende middelen voor een adequaat onderwijsniveau.
Het is zo simpel: al er te weinig ouders zijn voor alle leukigheden, dan houden die leukigheden gewoon vanzelf op. En dat is helemaal niet erg.
Je moet je dus als ouder (lees: moeder) niet aanpassen aan het systeem, dan past het systeem zich vanzelf aan aan jou.
Tihama

M Lavell
23-01-2012 om 08:59
Ouderbetrokkenheid
P. ik ken alleen het Franse model. Daar schreeuwen ouders om huiswerk. Een school die weinig meegeeft, is een slechte school.
De kinderen zijn laat uit, maar woensdag vrij. Aan de keukentafel wordt elke dag huiswerk gemaakt. Dat is de Franse manier om betrokken te blijven bij het onderwijs van de kinderen.
In NL bestaat de algemene opvatting dat onderwijs op school gebeurt en dat het opvoeden buiten school iets heel anders is. In veel andere landen bestaat de opvatting dat onderwijs heel dicht bij opvoeden staat, iets waar ouders zelf een vinger in de pap hebben en ook willen hebben.
Je ziet het al aan de taal. Education. Dat is meer dan school. Dat is grootbrengen, intstrueren, vormen en opvoeden samen.
Ik denk dat wij in Nederland ook die kant op gaan. Dat kan ook, nu ook in Nederland bekend is wat kinderen geacht worden te weten (referentieniveaus). Daar kun je gericht aan werken, thuis.
Groet,
Miriam Lavell

Tihama
23-01-2012 om 09:42
Klaas (ot)
Klaas zat achterop, met wapperende baard en tabberd
En toen raakte zijn snor los. Dus ik heb hem ergens in een brandgang afgezet, snel naar school om daar een collegaPiet op te halen, snor vastlijmen en weer naar school waar we in een enorme hagelbui aankwamen. Met een juichend schoolplein. Heel erg leuk. Volgend jaar ben ik weer Piet
Tihama

Tihama
23-01-2012 om 09:47
Gelijkheid
Ik denk dat we al veel langer die kant opgaan, Miriam. Maar ik vind persoonlijk dat daarmee de ongelijkheid in de samenleving alleen maar toeneemt. Iets met dubbeltjes en kwartjes.
Tihama

M Lavell
23-01-2012 om 09:51
Klopt
Dat is ook het bezwaar in Frankrijk. De minister heeft al meerdere malen uitgevaardigd dat er niet zoveel huiswerk mee moet. Maar ouders komen daar tegen in opstand.
Franse ouders hebben het gevoel opvoedterrein in te moeten leveren als ze zich minder met het onderwijs zelf bezig mogen houden.
Dat verschil in opvatting wilde ik eigenlijk alleen maar duiden.
Groet,
Miriam Lavell