Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Oudste kind scoort beter op school, of toeval?

Hallo allemaal,

In de klas van mijn zoon heb ik iet vreemds opgemerkt: na de VO-info avond van school realiseerde ik me dat de kinderen die een oudere broer of zus hadden niet zoals zij naar de havo of vwo gaan maar de entree toets/ advies gaf eerder vmbo of mavo/havo aan. Dacht direct aan toeval natuurlijk maar toen ik in mijn familie en omgeving keek bleek dat de gezinsoudste over het algemeen ook hoger onderwijs haalde. Hoe is dat bij jullie in de omgeving? bij mij is het waarschijnlijk 30x toeval of is het omdat een oudste vaker wat serieus/ zelfstandiger is dan een jongere broer/zus en misschien een betere leerhouding heeft wat belangrijker is dan een hoog IQ?
Gekke vraag misschien maar het viel me hier in de omgeving ineens op...

Groet,

Angeela

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

15-11-2011 om 14:20

Hier ook

Bij de meeste gezinnen die ik ken heeft het oudste kind de hoogste opleiding. Ik ken maar enkele gevallen waar dat anders is. Daar zullen vast onderzoekscijfers over zijn.

koentje

koentje

15-11-2011 om 16:39

Ik snap

je vraag niet... maar ja ik ben ook de jongste van mijn oorspronkelijke gezin.
Nee, angeela, bij mij klopt het niet.
Gelukkig niet want anders ben ik blij dat ik maar een kind heb. Die oudste van mij heeft al genoeg leerproblemen, als de volgende er nog meer zou hebben...

Tineke

Tineke

15-11-2011 om 18:59

Nee, hier niet

Voor mijn kinderen geldt het niet, oudsten naar havo -gewone cijfers-, jongste naar vwo -hoge cijfers-. Voor het gezin waar ik uit kom,geldt het ook niet. Jongste is de enige die een titel mag voeren.
Volgens mij is het dus toeval.

ishtar

ishtar

15-11-2011 om 19:13

Hier ook niet

gezin waar ik uit kom niet, gezin waar man uit komt ook niet. In mijn eigen gezin is het wat lastiger te bekijken, mijn (en dus niet mans) oudste heeft VMBO, onze oudste een verstandelijke beperking, middelste is wel slimmer dan jongste, maar heeft (nu nog?) minder doorzettingsvermogen. Dus dat jongste verder komt ligt in mijn lijn der verwachting. Nu nog dan he, wie weet ziet middelste ook nog het licht

Rafelkap

Rafelkap

15-11-2011 om 19:28

En hier ook niet

Ik scoorde beter dan mijn oudere broer.
Toeval dus.

Inge M

Inge M

15-11-2011 om 21:20

Hier ook niet

Zowel niet bij kinderen (scoren gelijk) als bij gezin van partner en ik. Bij partner scoorden beide kinderen gelijk, bij mij scoorden de jongste 2 het hoogst (ook nog meisjes en ook nog betavakken)

Ook niet

Als middelste ben ik het enige kind zonder verstandelijke beperking uit ons gezin.
Wel was de oudste degene met het meeste doorzettingsvermogen.

Bij mijn kinderen zou het best kunnen zijn dat de oudste het het beste doet op school. Hoewel de jongste ook heel slim is, is zijn houding tov school niet echt bemoedigend.
Mijn middelste is denk ik het minst begaafd van mijn kinderen, maar heeft absoluut het meeste doorzettingsvermogen en drive op dit moment.

Ely

Ely

16-11-2011 om 21:48

Ook niet

Voor ons eigen gezin valt er nog niks te zeggen. Maar voor het gezin waarin ik ben opgegroeid klopt het niet en als ik gedachten mijn vrienden/vriendinnen afga kan ik ook niet tot die conclusie komen. Ik heb eigenlijk maar 1 voorbeeld waar oudste zoon het significant beter in het onderwijs deed dan zijn jongere broer al strandde hij wel op de universiteit. kan ook gebeuren

Maar ik vind het een aparte theorie. Maar ben dan ook de jongste maar gelukkig wel met een universitaire titel )). Ik heb mezelf trouwens nooit kunnen herkennen in de oudste/jongste filosofie. Ik was als kind ontzettend serieus en voelde me erg verantwoordelijk. Maar misschien ben ik de uitzondering die de regel bevestigd

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Tango

Tango

19-11-2011 om 12:09

Hier wel

Tangoman heeft een lagere opleiding (LBO) dan zijn oudere zus (Havo) en ik heb een hogere opleiding (VWO) dan mijn jongere zus (Havo). Maar ik ben dan wel weer een keer blijven zitten op het VWO en mijn zus niet op de Havo.
Hoe het bij onze kinderen zal gaan, daar kan ik nog niets zinnigs over zeggen. Tangodochter zit in groep 7 en gaat w.s. naar Havo of misschien VWO. Tangozoon zit pas in groep 3, maar is naar ons idee best slim. Ik hoop dat hij ook die kant opgaat.

ol3

ol3

19-11-2011 om 23:18

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.