Sandra
17-06-2012 om 18:56
Over van 4 atheneum naar 5 havo?
Zoonlief is er erg laat dit jaar achter gekomen dat hij veel harder moet werken om over te gaan van 4 naar 5 atheneum dan hij tot nu toe gedaan heeft. Inmiddels heeft hij al veel onvoldoendes weggewerkt, maar het kan goed zijn dat hij toch net een punt tekort komt om over te gaan. Blijven zitten is geen optie, want dat heeft hij vorig jaar al gedaan.
Nu vraag ik me af: van 3 atheneum kan je wel over naar 4 havo, dan geldt een andere berekening, waardoor je er met 1 tekortpunt wel komt. Geldt dat ook van 4 atheneum naar 5 havo? Ik realiseer me dat er in 4 havo ook al SE's zijn afgenomen, maar is dat onoverkomelijk?
Ik heb gekeken op de site van school, maar kom daar niets tegen. Zal het ook daar aankaarten in het kader van een 'what if' scenario, maar ben benieuwd of iemand hier daar misschien iets meer over weet.
Groet, Sandra

cqcq
17-06-2012 om 19:29
´t kan vaak niet
Niet alleen omdat er al toetsen zijn afgenomen die meetellen voor het eindexamen, maar ook omdat de stof heel anders verdeeld is.
In VWO-4 worden vaak nog (veel) meer vakken gegeven dan in havo-4. Waardoor er dus voor veel vakken een achterstand ontstaan. Dat gecombineerd met toch al niet zulke goede cijfers, maakt de overstap heel erg moeilijk.

Elka
17-06-2012 om 20:32
Vragen
1 vak kom je al tekort maar dat zou misschien inhaalbaar zijn bij een sterk gemotiveerd kind. Verder denk ik toch dat je bij school moet zijn. Bij mijn kind op school kan het in ieder geval niet las ik net.

Mach
17-06-2012 om 20:35
Is hier op school heel gewoon
Er is een regel om de cijfers om te zetten en omdat het vwo meer vakken heeft kan je ook een vak laten vallen.
Natuurlijk moet je wel een fatsoenlijk profiel overhouden.
Ik zou informeren en me niet laten afschepen.. Er zijn genoeg scholen die dit doen.

Ginny Twijfelvuur
17-06-2012 om 22:28
Klopt niet cqcq
Ikzelf heb vroeger de overstap gemaakt van 5 havo naar 5 vwo en dat kon alleen als ik de hele zomer mezelf bijspijkerde voor een aantal vakken.
Als je 4 VWO hebt lig je dus voor op 5 HAVO. Meer vakken doet daar niks aan af. Het tempo op het VWO ligt namelijk ook een stuk hoger. En als je 4 VWO bijna hebt, zul je zeker het niveau van 4 HAVO behaalt hebben.
Ik denk dat het zou moeten kunnen, maar wellicht via Volwasseneducatie. Daar is vaak meer maatwerk mogelijk.

cqcq
17-06-2012 om 22:43
Grappig
Ik heb namelijk de overstap gemaakt van 4 havo naar 5 VWO. Mijn ervaring was dat ik bij vrijwel alle vakken behoorlijk voorliep. Juist doordat 4 VWO nog zo ontzettend breed is. Van veel vakken had ik in 4 havo dubbel zo veel uren gehad dan in 4 VWO, dan mag het tempo daar wel iets hoger liggen, dat betekende niet dat ze verder waren. Heb dan ook nog nooit zo'n gemakkelijk jaar gehad dan juist in 5 VWO.
In vergelijking met toen wordt nu eerder begonnen met schoolexamens, zodat niet gelijk oplopen tussen havo en VWO extra vervelend is.

Silone
17-06-2012 om 22:48
Hier niet
Zoon redt het ook niet in 4 vwo. Hier geldt de regel dat je niet instroomt in een examenklas. Hij gaat nu van 4 vwo naar 4 havo. Wel zonde, een jaar verloren. 't Is niet anders.

Mach
17-06-2012 om 23:36
Tegenwoordig is niet te vergelijken met vroeger
Ook in VW4 is het profiel al gekozen. Dus hebben ze niet zo veel vakken. Ik herinner mij van vroege dat ik in VWO 4 nog bijna alle vallen kad, maar dat is dus nu niet meer zo.
Er kan dus zeker niet gekeken worden naar de persoonlijke wrvaringem van de OOLers.
Gewoon vragen op school. En als je bij ons op school zit zou het waarschijnlijk gewoon kunnen. Ik vraag me ook af of weigerachtige scholen in hun recht staan.

cqcq
18-06-2012 om 06:58
Nu ook
Hier is de ervaring dat dat nu ook nog zo is. Even geteld levert hier in 4 VWO nog 15 vakken op.

Mach
18-06-2012 om 08:21
Nou dat snap ik niet
Hier hebben ze in vwo 4 gewoon de 8 vakken waar ze examen in doen. Dat zijn 4 vakken van het profiel, engels, nederlands, 2e vreemde taal en nog een keuzevak.En dan daarnaast nog anw, gym en maatschappijleer, ckv (of kcv) Die laatste vakken zijn ook op de havo (behalve anw, die gaat er dus sowieso af).
En die laatste vakken zijn ook niet om je druk om te maken.
Het werkelijke verschil is 1 examenvak en anw. Je krijgt het dus logischerwijs veel makkelijker als je van vwo 4 naar havo 5 gaat. Lijkt me ook normaal, normaal ga je van havo 5 naar vwo 5 bij een overstap.
Zoals ik al zei, hier op school komt het geregeld voor bij mensen die lijken te stranden op het vwo. Een aantal van hen kiest ervoor om naar havo 5 te gaan. Het is nooit verplicht. Maar het gaat meestal prima.
Ook van havo 3 naar vmbot 4 komt geregeld voor. Is een vergelijkbare situatie.
Van havo 3 naar vwo 4 kan hier ook.
De methodes op alle nivoos zijn gelijk en sluiten aan bij een nivo hoger of lager. Het kan allemaal als de school het maar wil en georganiseerd heeft.

Sawo
18-06-2012 om 10:35
Hier niet
Hoi Sandra
Bij ons op school kan het niet. Maar wij hebben 2 weken geleden een brief gekregen welke mogelijkheden er allemaal zijn aan het einde van 4 vwo en met welke punten. Daar is geen mogelijkheid van 4 vwo naar 5 havo. Ook mijn nichtje is ook vastgelopen in 4 vwo en zij moest ook naar 4 havo. Dit heeft zoals cqcq te maken met de verdeling van de stof. Bij ons op school wordt in 4 havo ongeveer dezelfde stof behandeld in 5 vwo dus kan je 4 havo niet overslaan. Maar misschien kan het bij jullie op school wel.
groet
Saar

Silone
18-06-2012 om 13:02
Cobi (ot)
In principe wel, maar hij is ook wel eens toe aan mooie cijfers na knetterhard werken. Universiteit was al niet zijn idee over de toekomst, HBO wel. Hij werkt zich nu te pletter voor 5-en en 6-en. Het is de vraag hoe dat dan verder gaat in 5 en 6 VWO.
Overigens (nog meer ot) gaat zoon 2 nu over van 2 HAVO naar 3 TL. Beetje zelfde verhaal. Kan het niet allemaal behappen nu.

Marjolein
18-06-2012 om 13:25
Hier niet...
Hier staat in de schoolgids heel duidelijk dat je van 2 havo kan afstromen naar 3 TLH of 2 TLH of 2 TLM.
En dat je van 3 havo alleen naar 3 TLH of 3 TLM kunt vanwege het examendossier dat al wordt opgebouwd in de derde klas (?)
Ik neem aan dat dat dan ook geldt voor 4V naar 4H, maar dat weet ikniet zeker: de schoolgids is alleen voor de onderbouw.

Tirza G.
18-06-2012 om 15:45
Hier
kan het niet. Op de twee scholen die ik ken. Je stroomt af naar 4 havo. En gaat daar dan dus een jaar zitten duimendraaien.
Tirza

Annet
18-06-2012 om 18:40
Aantal vakken 4 vwo
Dochter gaat volgend schooljaar naar de 4e (gym). Ze heeft een NT profiel gekozen.
Maar in de 4e hebben alle leerlingen nog verplicht de volgende vakken (onafhankelijk van gekozen profiel)
ANW
Economie
Biologie
KCV
Gym
Literatuur
Frans of Duits (ze mag dus maar één van beiden laten vallen, vanaf de 5e mag ze ze allebei laten vallen, ze heeft dan Grieks als 2e taal, Latijn laat ze in de vierde al vallen.)

Mama 5
18-06-2012 om 18:49
Hier mag het niet
Hier mag het niet. Dat wordt in vwo3 al benadrukt en in dat jaar wordt iedereen aangeraden om heel goed na te denken of het nog wel gaat lukken, dat vwo. Er stromen dan altijd een paar leerlingen af.
Mijn dochter (en klasgenoten met haar) vinden de overgang van VWO 3 naar 4 enorm. Groter dan die van de basisschool naar de brugklas. VWO 4 is zwaar.

Mach
18-06-2012 om 19:00
Aantal vakken vwo 4 is hier dus duidelijk anders dan bij annet
Dochter zit in vwo 4, NG profiel.
Voor alle leerlingen is Engels, Nederlands, wiskunde, anw, ckv /kcv, gym en maatschappijleer en een tweede vreemde taal verplicht. Ckv, anw en maatschappijleer zijn geen centraal examenvakken. Ze worden deels ook al weer afgesloten in de 4e of evt 5e klas.
En dan nog de profielvakken (na, sk, bio) en als keuzevak heeft ze muziek.
Zelf vindt ze al die gemeenschappelijk verplichte vakken zoals Anw, gym, maatschappijleer en ckv grote onzin, je leert er weinig en je hebt het nergens voor nodig ( ik citeer dochter).
De serieuze vakken zijn ne, en, wi, sk, bio, na, du en muziek.
En op de havo heb je 7 van die zogenaamd serieuze vakken. En daarnaast ook die flutvakken( ik citeer wederom ) zoals maatschappijleer en ckv en gym.

Mach
18-06-2012 om 19:12
Verplicht bio en eco in 4vwo
Zoals Annet beschrijft lijkt me ook niet erg nuttig. Maar her kan zijn dat op annets school in de derde klas geen eco of bio gegeven is. Dan moet het dus nog in de vierde.
Mijns inziens kan je je in de 4e beter met je profielvakken en verplichte vakken voor je eindexamen bezig houden dan met vakken die je weer laat vallen. Het is vooral in net nadeel voor leerllingen die een NT profiel kiezen en beide vakken niet willen hebben in hun pakket. Die zijn een jaar lang bezig met een in hun ogen onziinig vak terwijl de leerlingen die bio en eco kiezen alvast voor hun examenvak aan de gang kunnen.
Annet, betekent het dan dat de NTers meer vakken hebben dan bijvoorbeeld de NG ers of de CMers in de vierde klas? Rare situatie.

Annet
18-06-2012 om 19:43
Nee, ik geloof niet meer vakken
We kunnen even zo snel het keuzeboekje niet vinden. Maar per profiel zijn er combinaties waaruit gekozen moet worden. De studielast is dus voor iedereen gelijk (misschien met uitzondering van degenen die zowel Grieks als Latijn houden) en uiteraard een extra vak niet meegerekend.
Biologie is er vanaf de brugklas, maar in de derde is er geen biologie.
Economie is in de derde klas begonnen, duurt een half jaar. Ik hoor net van dochter dat in de 4e alleen een half jaar verplicht is voor degenen die economie niet in hun profiel kiezen.
Ik ga er simpel vanuit dat school goed nagedacht heeft over deze indeling. Ze blinken uit in een strakke organisatie. (verder ben ik heel kritisch op scholen hoor ))