Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Vic

Vic

25-02-2009 om 11:56

Overblijfkosten

Hoe worden bij jullie op school de overblijfkosten in rekening gebracht? Bij ons op school wordt gewerkt met 10x kaarten. Die kaarten kun je op bepaalde dagen tussen 9 en 10 uur kopen. Welke dagen dat precies zijn wordt volgens mij doorgegeven middels de tamtam, die tot op heden langs mij heen is gegaan. Mijn kinderen zitten sinds september en januari op school en ik heb dus nog nooit een overblijfkaart gekocht. Na diverse keren geïnformeerd te hebben bij de leerkracht had ik besloten maar af te wachten tot iemand van de overblijf wakker zou worden. Dat gebeurde gisteren en de overblijfcoördinator kon helaas de humor van de situatie niet inzien. Ik snap niet dat ze niet gewoon een factuur sturen. Op onze vorige school moest je aan het begin van het schooljaar de 'vaste' overblijfdagen doorgeven en aan het eind van elke maand werd automatisch geïncasseerd. Dat is toch veel handiger dan dat gedoe met stempelkaarten?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
angel3

angel3

25-02-2009 om 12:08

Stempelkaart

maar die wordt beheerd door overblijf en als ie vol is krijg ik een brief met de volle kaart in de broodtrommel weer terug. Ik teken dan een autom. incasso en de volgende ronde gaat weer in. Ik vind het een ideaal systeem. Je kan kiezen voor 35 of 70 strippen ofzoiets. Onze zoon blijft altijd over dus die heeft altijd de 70 kaart, maar incidentele overblijvers kunnen een kleinere kaart kopen, al gaat die kaart het hele schoolleven mee. Kopen op spec.tijdstippen is niet handig nee..

Ook kaarten

Bij ons ook kaarten; ik zou overmaken ook veel fijner vinden. Tot dit jaar was de kaartverkoop elke 2 e woensdag en/of vrijdag van de maand (of zo) - geen touw aan vast te knopen dus. Het stond wel elke maand in de maandkalender, dus als je wilde kon je het wel weten wanneer het was. Sinds dit schooljaar is het elke woensdagmorgen, en kun je betalen met pin. Een hele verbetering, maar het blijft behelpen.
Overigens krijgen de kinderen als hun kaart bijna op is een brief mee naar huis met die mededeling, zodat je weet dat je een nieuwe moet kopen. En als je dat niet doet komt er een week later echt weer een brief! Een half jaar overblijven zonder te betalen zou niet lukken denk ik.
Ik zou als ik jou was vragen om duidelijker verkooptijden, en duidelijker bekendmaking daarvan.

caroro

Jvo

Jvo

25-02-2009 om 12:13

Gewoon...

Ik betaal de overblijf gewoon vooraf (overschrijving). Mijn kinderen blijven vaste dagen over.

Je kan ook een strippenkaart kopen, dat kan gewoon op elk moment (als er iemand is, en dat is vrijwel altijd). Er gaan 10 strippen op een kaart van 20 euro. Normaal kost overblijven 1,65 (je bent dus iets duurder uit).

Jvo

Vic

Vic

25-02-2009 om 12:47

Envelopje

Ik krijg natuurlijk nog de rekening van het afgelopen half jaar, ben benieuwd of dat een beetje klopt. Toen ik vroeg of ik het bedrag dan kon overmaken, vertelde de coördinator dat ik het geld gewoon in een enveloppe mee moest geven. Maar ik kan mijn kind toch niet 100 euro ofzo mee naar school meegeven? Andere oplossing is dan om een dag vrij te nemen (voor het kopen van die strippenkaarten tussen 9 en 10 uur moet ik toch ook al vrij nemen) en het dan zelf op school af te geven. Wat zouden jullie doen?

Tirza G.

Tirza G.

25-02-2009 om 13:10

Minder meegeven

Ik zou nooit 100 euro meegeven, kom op zeg. Dan geef je toch 10 of 20 euro mee, met een briefje er bij dat je het in kleine gedeelten betaalt?
Het hoogste wat ik wel eens in handen krijg bij het overblijven is 50, maar dat is dan vaak door de ouder 's ochtend om 8.20 aan de docent gegeven.

Tirza

Julia64

Julia64

25-02-2009 om 13:42

Aan de juf geven?

Ik ga er even vanuit dat je je kind(eren) naar school brengt, kun je het geld dan niet 's ochtends aan de juf geven met de vraag of die het weer wil doorsluizen aan de overblijf? Het kan toch niet de bedoeling zijn dat je een vrije dag moet opnemen om de overblijf te betalen..?

Hier trouwens 1 of 2 x per jaar een automatische incasso, en aan het begin van het jaar geef je door hoeveel keer per week je afneemt. Mijn zoon blijft standaard 3x per week over, hoe het geregeld is met incidentele overblijf weet ik eigenlijk niet.

groetJ
Julia

Nasha 1st

Nasha 1st

25-02-2009 om 14:12

Lekker praktisch...

waarom blijven kinderen over? Waarschijnlijk omdat ouders werken....handig dat je dan spreekuren instelt om de strippenkaarten te verkopen, ook tijdens werkuren van ouders kennelijk....Een praktische overblijf dus....Hier wordt TSO inmiddels gedaan door de stichting die ook de BSO regelt en krijg je achteraf een faktuur toegestuurd....kost hier wel 3 euro per keer per kind (dus ik gebruik het nauwelijks)

1 keer per 3 maanden

kosten bedragen 1,50 per keer. Ter plekke wordt genoteerd, op papier, welk kind aanwezig is. Bij afwezigheid, ook al sta je vast op het schema, wordt er geen 1,50 in rek. gebracht. Deze papieren registratie wordt in computer ingevoerd. 1 keer per 3 maanden komen de facturen er uit gerold, waarbij keurig alle data waarop het kind bij de TSO is geweest vermeld staan. Vervolgens per post opgestuurd. Maand betaaltijd, daarna herinnering met 14 dagen betaaltijd. Daarna herin. met 5 euro verhoging.

Werkt prima! Beter dan ons vorige stempelsysteem waarbij kinderen geld mee moesten nemen naar school

Jesse_1

Jesse_1

25-02-2009 om 15:19

Netjes janitha!

Ik wilde dat ze het bij ons ook zo netjes deden!
Wij krijgen achteraf (en dat was de eerste keer een jaar later een rekening met hoeveel dagen onze kinderen zijn overgebleven: vaste dagen, telt ook bij afwezigheid, tenzij er geen overblijf is (bv door een vrije middag). Aangezien ik de eerste keer véél te veel middagen in rekening gebracht heb gekregen, tel ik zelf de keren nog eens na.
Voor losse dagen is er een virtuele strippenkaart. Alleen krijg je volgens mij nooit een overzicht hoeveel er nog op staat (maar ze blijven bij mij zelden 'los' over).
Daarna wordt het met automatische incasso geïncasseerd.
Eénmaal was ik het dus helemaal niet eens en er werd niet op mijn mail gereageerd (tot 2-maal toe), toen heb ik de afschrijving laten storneren. Ik kreeg toen een mail dat ze zelf niet meer konden controleren of mijn aantal klopte omdat het al te lang geleden was (....), dus dat ik gelijk kreeg.
Jesse

liora

liora

25-02-2009 om 18:17

Dit draadje

Zouden we dit draadje niet eens aan politici moeten laten lezen? Dit is toch eigenlijk het beste argument voor een continuerooster. Dat geklooi met strippenkaarten en zo.
Vreselijk!

Annet

Annet

25-02-2009 om 19:28

Hier werkt het nu goed

Eerst moest je geld meegeven voor een aantal keren. Juf noteerde dat en hield vervolgens de aantal keren bij tot het op was. Veel werk en onhandig.
School ging over op stempelkaarten die je 2x per week kon kopen. Kaarten bleven op school. Volle stempelkaart (met datum per vakje dat overgebleven was) werd meegegeven naar huis. Dit werkte al beter maar het kopen van de kaarten bleef lastig.
Dit jaar zijn er grote stempelkaarten. Wij hebben gelijk voor ongeveer één schooljaar gekocht. School houdt de kaart bij. Ideaal voor ons. Geen gedoe meer.
Er is ook een kaart voor onbeperkt overblijven voor een heel schooljaar. Voor ons is dat te vaak maar lijkt me voor kinderen die vaak overblijven ideaal.
Incidenteel overblijven kan nog steeds. Dat is wel duurder dan met een kaart.
En helaas..... Er zijn ook enkele kinderen die wel overblijven maar niet betalen. School zou ze kunnen weigeren maar dat betekent waarschijnlijk dat kinderen op straat overblijven. Dus ze mogen toch blijven.

Asa Torell

Asa Torell

25-02-2009 om 20:29

Hier ook strippenkaart

Die gelukkig elke dag te koop zijn rond de aflevertijd. Dus daar hoef ik geen vrij voor te nemen, al vergeet ik het wel makkelijk. Zo'n factuur lijkt me nog een stuk handiger trouwens, ze schrijven het toch elke keer in een schriftje op als zoon overblijft. (ook op de vaste dagen).

Sjillie

Sjillie

25-02-2009 om 21:30

Hier

kun je indien gewenst vaste dagen opgeven. Rekening voor het hele schooljaar kun/ mag je in 2 termijnen betalen.

Dan kun je via email een strippenkaart kopen. als je kind dan overblijft kun je een (uitgeprinte)strip in de brievenbus van de overblijf doen met naam en klas van je kind erop.
Strippen blijven het hele schoolleven geldig.

Als je kind echt sporadisch overblijft dan kun je 3x per schooljaar een strip van de school kopen.

Mogelijkheden genoeg dus en financien worden allemaal via giro/ bank verwerkt dus kinderen hoeven nooit met geld te sjouwen, alleen als je via school een strip koop, maar dan heb je het over een paar euro.

Gr Sjillie

Mamba

Mamba

25-02-2009 om 23:42

Overblijfbrievenbus

Geld in envelop met naam van kind er op en dat gaat in de speciale brievenbus in de hal. Kan elke dag, op elk tijdstip. Extra overblijven of afzeggen: voor 8.35 briefje in de bus doen en het komt allemaal goed.
Als de kaart bijna op is, komt er een briefje in de brooddoos. Het enige wat ik jammer vind, is dat ik niet per mail kan afzeggen.

ayla

ayla

26-02-2009 om 07:59

Hier

kun je 1 keer per week strippenkaarten kopen. kun je dan niet dan kun je ook het geld in een envelop doen met naam en klas van kind en dat in de brievenbus van de overblijf. Idem met losse overblijf. geld in envelopje en in de brievenbus.

Hanne.

Hanne.

26-02-2009 om 10:41

Dagelijks

Hier kan je dagelijks strippenkaarten kopen op het moment dat je de kinderen naar school brengt.

Keuze uit kleine (10x) middelgrote (30x) of grote kaarten (50x). voor echt incidenteel overblijven kan je ook nog een keer los betalen.

Kosten varieren van 2,- tot 1,65 per keer afhankelijk van de grootte van de kaart. Volle kaarten krijg je inderdaad in de broodtrommel mee naar huis. Keurig met een datum stempel voor iedere dag dat ze geweest zijn, dus goed te controleren (maar klopt altijd).

Op de lijst in de klas zet je een kruisje als ze moeten overblijven, als een kind ziek naar huis gaat wordt dat altijd automatisch gecorrigeerd.

Hier

Kun je per keer betalen (1,50) of je kunt wanneer je dat wilt, bij iedere leerkracht op iedere dag van de week een 12x kaart kopen voor 15 euro.

Ik bedenk me steeds dat ik die kaarten moet halen (kinderen bleven de laatste maanden 3 keer per week over) maar ik vergeet het steeds dus komt er meestal op neer dat ik per keer betaal.

mama 78

mama 78

26-02-2009 om 20:58

Bij ons

Op onze school wordt op presentielijsten bijgehouden wie er over-eet.
De kosten zijn 0,50 cent per kind. Als er 3 of meer kinderen structureel overblijven uit een gezin, krijgen ze korting.
Elke maand houden we bij hoeveel en hoevaak de kids hebben overgebleven,(handighoor, zo'n computer die alles bijhoudt en optelt en ook uitrekent!!) zodat we een gemiddelde hebben en ook kunnen zien of het behapbaar is.
Tenslotte krijgen de ouders elk half jaar een rekening.
het werkt prima zo, en we hebben een heel enthousiast overblijfteam van vrijwilligers.

strippenkaarten en van te voren overmaken is vroeger aan de orde geweest, maar werkte gewoon niet. kaarten waren kwijt, of leerkrachten vergaten af te strepen enzo.
Dit werkt prima.

Vic

Vic

27-02-2009 om 11:07

Overmaken

Ik heb de coördinator niet meer gesproken. Dat is zo'n type dat 's morgens om 08.25 uur binnen komt en dan minstens tot 5 minuten na aanvangstijd blijft plakken. Ik ben in de regel twee minuten na inloop alweer vertrokken. Als ik haar volgende week zie zal ik wel aandringen op het overmaken van het geld. Gelukkig ben ik niet de enige (gezien de reacties hier) die de huidige manier wel een beetje amateuristisch vindt. Ik zie alleen nog niet helemaal hoe ik dat zou kunnen veranderen (zonder mezelf als vrijwilliger op te werpen voor optimalisering van hun AO). En ik vraag me ineens af of de contante betaling inhoudt dat ze met een ouderwets geldkistje werken. Ik kan het me haast niet voorstellen.

Tirza G.

Tirza G.

27-02-2009 om 14:47

Hier wel hoor vic

Hier gaat alles contact en wordt er gewoon met een geldkistje gewerkt. Wat is het probleem? Een zakelijke bankrekening is hartstikke duur

Tirza

kaatje43

kaatje43

28-02-2009 om 11:21

Niet meer contant

Bij ons gaat alles via de giro. Aan het begin van het schooljaar krijg je een brief waarin je kunt aangeven of je kind gaat overblijven of niet. Zo ja, dan kun je meteen aangeven van welke soort abonnementen je gebruik wilt maken. Bijv. een jaarkaart voor 4 keer in de week, een halfjaarkaart voor 2,3 of 4 keer in de week, een veertig rittenkaart of een tienrittenkaart. Deze laatste kaarten zijn voor meerdere kinderen en voor meerdere schooljaren te gebruiken, net als een strippenkaart. Dit wordt door de overblijfcoördinator bij gehouden. Je krijgt vanzelf een berichtje wanneer je het bedrag weer moet overmaken. Allemaal heel makkelijk en voor ieder wat wils. Ik zou inderdaad mijn kind niet met zoveel geld naar school laten gaan.

Tirza G.

Tirza G.

28-02-2009 om 12:31

Wanbetalers

Maar hoe gaat het dan met mensen die níet betalen? Ik lees hier alleen maar over "je krijgt een briefje en je maakt geld over" - en als je dat nou niet doet (al dan niet opzettelijk). Hoe komt dat briefje bij je, via je kind of via de post?

Tirza

kaatje43

kaatje43

01-03-2009 om 10:54

Wanbetalers krijgen een herinnering

Als de achterstand teveel oploopt wordt het kind van de overblijf uitgesloten. Dit is wel na 2 herinneringen met duidelijk gesteld betalingstermijn.IN de derde brief staat ook dat hun kind, indien niet betaald, van de overblijf wordt uitgesloten. Na deze brief zie je dat ze ineens heel snel zijn met betalen. Maar of je nu contant of per giro betaalt wanbetalers heb je altijd. Overigens, kunnen ze altijd aangeven als ze een betalingsregeling willen.

Geen wanbetalers meer

hier gaan de rek. op de post, elke 3 maanden. Ik heb al eerder in dit draadje omschreven hoe het bij ons gaat. Er is een overblijffolder en een overblijfreglement. Daarin staat alles vermeld. (www.woldzoom.pentaprimair.nl) Bij de foto's staan div. leuke dingen die georganiseerd worden.

Vrgr, Janitha

Strippenkaart en factuur achteraf

Ik heb beide systemen in werking gezien. Strippenkaart vooraf met overschrijving betalen werkte goed. De strippenkaarten bleven gewoon op school, konden netjes worden ingezien en de overblijf-ouders hielden het keurig bij. Werkte als een trein. Als je bijna de strippenkaart vol had, kreeg je een brief en kon je tijdig een nieuwe kopen. Ouders die bijvoorbeeld niet begrepen hoe overschrijven in zijn werk ging (allochtone ouders die hier nog niet zo lang woonden, bijvoorbeeld), konden ook nog contant afrekenen. Kocht je niet tijdig een nieuwe strippenkaart, dan werd de door de overblijfcoördinator persoonlijk aangesproken.
Toen moest alles professioneler van Den Haag en verzon men het achteraf factureren. Dat deed een stichting. Het gevolg: betalingsachterstanden. Geen nood, de stichting factureert gewoon de keer erna nogmaals het openstaande bedrag, vermeerderd met het bedrag van de dan geldende periode plus een soort van boetebedrag. Helemaal een rekening die mensen niet kunnen voldoen. En wat doe je dan met een kind, voor wie niet is betaald, dat niet wordt opgehaald en zijn brood bij zich heeft? Bij het strippenkaartsysteem was die problematiek stukken minder, omdat de achterstanden niet zo enorm opliepen. Je betaalde immers vóóruit en je kon zelf kiezen hoe groot de strippenkaart was (variërend van 5 en 10 in stappen van 10 tot 100). Voor veel mensen was dat blijkbaar een stuk overzichtelijker.
Overigens kan aan- en afmelden hier per telefoon en per mail. Heel praktisch.

Tirza G.

Tirza G.

02-03-2009 om 22:01

Janitha (ot)

Enne..........de ouders van de kinderen op die foto's heben allemaal toestemming voor plaatsing gegeven? Dit mag een school niet zomaar zonder toestemming doen, foto's op het internet publiceren!

Tirza

Tirza

Jawel hoor, ouders zijn daarvoor benaderd tijdens introductiegesprek. Ook staat regelm. in de nieuwsbrief dat ouders bezwaar kunnen aantekenen anders komt hun kind niet op internet op een foto. Er wordt terdege rekening mee gehouden.

Gr, Janitha

Marjoleine64

Marjoleine64

04-03-2009 om 15:26

Hier

betalen we achteraf. De 'rekening' is een briefje wat met de kinderen meekomt eens per maand, of per 2 maanden. Niet betaalde bedragen worden de volgende keer erbij gezet. Als het teveel oploopt wordt er achteraan gebeld. Ik heb nog nooit gehoord dat er kinderen uitgesloten worden, maar er is ook niet zo'n grote groep hier die overblijft. Je kan op vaste dagen overblijven, of 's ochtends voor school bellen dat je kinderen komen (of juist niet komen). Niet komen zonder afmelden op vaste dagen betekent wél betalen. De administratie klopt meestal voorzover ik kan zien.
Marjoleine

Vic

Vic

05-03-2009 om 17:27

Wat moet ik hier nu weer mee?

Ik heb de afrekening gekregen van de openstaande kosten. Er staat 'saldo strippen: -24'. Volgens mij doelen ze echt op 24 strippen, dus 2,4 strippenkaart. Maar dat klopt helemaal niet, ze heeft dan gerekend vanaf medio januari, terwijl mijn oudste al sinds september overblijft. 24 strippenkaarten zou ook niet kloppen, want daar kun je twee jaar mee overblijven. Mijn idee is nu maar om te doen of mijn neus bloedt en gewoon die 24 strippen te betalen. Is dat heel fout?

Goed narekenen en gewoon het juiste bedrag betalen

Ik zou alle rekeningen van dit jaar goed nakijken en narekenen, er erover bellen en gewoon het juiste bedrag betalen. Als het andersom zou zijn zou je dat toch ook doen?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.