Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Lynna

Lynna

22-03-2012 om 20:35

Overbruggingsjaar tussen gym en universiteit

Omdat ik denk dat mijn dochter straks nog een beetje jong is om naar de universiteit te gaan, zoek ik een overbruggingsjaar voor haar. Heeft iemand een idee in de regio Amsterdam?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Hoe oud?

Wat denkt je dochter? Hoe oud is ze? Wat zou de studie eventueel gaan worden? Moet jij dit wel regelen, of is je dochter toch nog oud genoeg om het zelf uit te zoeken (vooruit, help je een beetje)?
Groet,
Miriam Lavell (dochter heeft een tussenjaar voorbereiding filmacademie gedaan)

Inge M

Inge M

22-03-2012 om 21:03

Jaar buitenland lijkt me erg goed

Er zijn allerlei uitwisselingsprogramma's. Heel leerzaam op het sociale gebied en een perfecte overbrugging.

bibi63

bibi63

22-03-2012 om 21:48

Backpacken

En half jaartje Australie? Dat doen velen. Zelf daar geld verdienen om te overleven (zijn speciale organisaties voor om soort werkvergunning te krijgen), aubergines plukken of weet ik wat. Leer je heel veel van, wordt je zelfstandig van en als je weer terug bent, ben je klaar voor de uni.
Gr. Bibi

Elisa Gemani

Elisa Gemani

22-03-2012 om 22:21

Jaar

Mijn zoon zal naar verwachting als hij klaar is met het Gym ook pas net 16 zijn. Het lijkt mij een heel goed idee om hem dan een jaartje naar het buitenland te laten gaan; hetzij werken, hetzij een jaar High School in Engeland oid.
Zie http://www.travelactive.nl/ maar er zijn veel meer van dit soort organisaties. Waarom zou je dochter zich willen beperken tot Nederland?

Lynna

Lynna

23-03-2012 om 10:57

Dochter is 16 als ze van het gym afkomt. Het is een echt betakind en wil scheikunde gaan studeren.

Ik zie haar niet zelfstandig backpacken in het buitenland. Ook niet in Australie waar ik heel veel familie heb wonen.

En een jaar in een gezin in het buitenland wordt voor mij veel te kostbaar. Haar vader betaalt momenteel niet mee en ik kan dat niet alleen opbrengen.

koffiekwast

koffiekwast

23-03-2012 om 11:57

Uitwisseling

Lynna

als je kijkt bij de non profit organisaties voor uitwisselingen (AFS of YFU) ipv de commercielen - en vraagt of er beurs mogelijkheden zijn, heb je misschien kans dat er voor bepaalde landen kortingen zijn.
Waarschijnlijk zijn er bij AFS mogelijkheden voor een jaar Thailand voor een fiks goedkopere bijdrage.
Als je daarnaast aan dochter vraagt mee te werken (bijbaantje) en zich te laten sponsoren (ik ken een uitwisselingsscholiere die nu in NL zit en die via allerlei ludieke acties haar hele bijdrage voor het uitwisselingsjaar bij elkaar heeft verzameld.
Dus misschien is het toch een mogelijkheid!
Dochter hier spaart in ieder geval gewoon mee voor haar uitwisselingsjaar. (je kan ook kiezen voor een half jaar werken en dan een semester op uitwisseling)
succes

Te jong...

Lynna "Ik zie haar niet zelfstandig backpacken in het buitenland."
Daar was ik al bang voor. Als je haar al te jong vindt voor de universiteit, dan vind je haar zeker ook te jong voor backpakken of nog langer aaneengesloten ver weg van moeder.
Wat vindt ze zelf? Wil ze al gaan studeren?
Ze kan ook deze zomer beginnen met een baantje in de horeca, hopen dat ze dat een half jaar aan kan houden en dan van haar zelf verdiende geld een beetje op reis.
Maar wil ze dat wel?
Groet,
Miriam Lavell

Elisa Gemani

Elisa Gemani

23-03-2012 om 13:41

Zelfstandig

Belangrijkste vraag blijft: wat wil je dochter zelf? Waarom niet wel meteen studeren? Er zijn meer studenten van 16, krap 17 jaar oud. Het voordeel van jong beginnen is uiteraard dat je dan ook nog lekker jong bent als je klaar bent. Kan je je daarna toeleggen op verdere studie (Master) oid. Of reizen.
Persoonlijk vind ik iemand van 16 die de middelbare school heeft afgerond echt niet te jong om alvast te gaan studeren en ook niet om zelfstandig naar het buitenland te gaan. Eea hangt natuurlijk wel van het kind af. Maar misschien nog meer van de ouder. Vind je het (te) moeilijk om je kind los te laten? Ik neem aan dat ze bijv. al wel iets als een bijbaantje heeft, uitgaat etc.?
Toen ik 16 was ben ik (met toestemming van mijn ouders) samen met een vriendin naar Israel gegaan in de zomervakantie. Vriendin ging daar haar eigen weg na een week dus ik ook; heb vijf weken rondgereisd en her en der wat gewerkt in een kibboets etc. Ik heb er heel veel van geleerd qua zelfvertrouwen en zelfstandigheid.
Zoveel dat ik toen ik weer thuis was zelfstandig ben gaan wonen. Net als mijn zus; die was ook 16 toen ze op kamers ging.
Ik zou het alleen maar toejuichen als mijn zoon straks zou besluiten om eerst een jaar wat anders te doen voordat hij gaat studeren. Als hij meteen zou willen gaan studeren zou ik dat ook prima vinden.

Henriette123

Henriette123

23-03-2012 om 18:00

Zoon

Zoon was net 17 toen hij ging studeren Hij wilde gelijk na zijn vwo, door gaan met studeren.Inderdaad bij zijn studie de jongste, maar dat is/was geen probleem.Hij is ook in het bestuur van zijn studievereniging gekozen, ondanks dat de rest van de kandidaten ouder waren. Hij voelt zich echt helemaal happy daar. Het enige wat wat lastig was ,was dat hij nog geen 18 was, toen ze op studiereis naar Engeland gingen. Het leeftijds verschil wordt in de loop van de jaren juist steeds kleiner, of anders gezegd het maakt steeds minder uit of je een jaartje jonger of ouder bent.

Sociaal diaconaal jaar

of jaartje naar de Evangelische Hogeschool, die hebben speciale voorbereidingsjaren.

Lynna

Lynna

24-03-2012 om 19:04

Wat dochter zelf wil....

.... dat weet ze niet. Aan de ene kant wil ze heel graag naar de universiteit in de hoop daar gelijkgestemden te ontmoeten. Aan de andere kant vind ze dat ook wel eng en is bang dat ze daar uit de boot zal vallen vanwege haar leeftijd.

Ze mag van mij doen wat ze zelf wil. Ik zou liefst willen dat ze een jaar naar Australie gaat en daar bij familie verblijft. Maar financieel kan dat niet.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

24-03-2012 om 20:36

Lynna

Viel ze op het Gym buiten de boot vanwege haar leeftijd? Verder valt het leeftijdsverschil nog meer weg bij een vervolgopleiding; zeker op een universiteit. Als je dochter er zelf geen probleem van maakt zal dat echt reuze meevallen.
Misschien kan ze wat gaan werken en zo geld verdienen voor bijv. een tijd in Australie verblijven of iets anders? Ik weet verder niet hoe het zit met werkvisum oid in Australie maar wellicht kan ze daar ook wat gaan werken om bij te dragen in haar verblijf en onderhoud daar.

Annet

Annet

24-03-2012 om 20:39

Mooi doel: eerst geld verdienen, dan naar australië naar famili

Ik denk dat het een leerzaam jaar kan worden.
En dan vooral uitzoeken op welke manier ze in Australië nog een baantje kan doen.

Chippie

Chippie

24-03-2012 om 22:34

Lynna, australie

Jij zegt 'financieel kan dat niet' maar wil zij het überhaupt wel. Zo niet, dan houdt de discussie op. Heb je al eens gerekend wat zo'n jaar kost? Een vlucht heb je voor 1000 euro. Je wilt je kind misschien wat kost- en zakgeld meegeven maar dat ben je hier ook kwijt. Studeren kost meer dan 1000 euro per jaar... Ze kan zelf ook een aandeel betalen: verjaardagsgeld, oppasbaantje, etc. Hier heeft buurmeisje 1200 bij elkaar gewerkt voor trip naar derde wereld land.

Financieel?

Een halfjaarretour Amsterdam-Melbourne met vertrek eind september kost bij Qantas 1100 euro. Een working holiday visum is stukken voordeliger. Tel daar een reisverzekering bij op, en je hebt een bedrag wat zelfs een eindexamenkandidaat met een weekeinde- en vakantiebaan voor die tijd nog wel bij elkaar sprokkelt.
Is goedkoper dan een jaar universiteit zonder studiefinanciering hoor!

Elisa Gemani

Elisa Gemani

25-03-2012 om 14:19

Financieel

Financieel zou een tijd naar Australie best haalbaar zijn. Zeker als je dochter bij familie kan verblijven; dat is een enorme mazzel. Natuurlijk zal ze een bijdrage in de kosten van levensonderhoud moeten betalen maar als je alles bij elkaar optelt zal je niet of nauwelijks duurder uit zijn dan wanneer ze thuis is. Als je dochter eerst zelf wat bij elkaar spaart en ze zou dit graag willen, zou ik het doen. Zoiets is een waardevolle levenservaring waar je dochter heel veel aan heeft en bovendien is het gewoon leuk.
Ik ben zelf alleenstaand moeder met een inkomen op minimum maar als mijn zoon zoiets zou willen zou ik er alles aan doen om het mogelijk te maken. Zo'n kans krijg je maar een keer.
Nog even wat studiefinanciering betreft: als je op of na 1 juli nog geen 18 jaar bent, heb je recht op studiefinanciering vanaf het kwartaal dat volgt op de begindatum van je studie. Ben je nog geen 18 en begin je bijvoorbeeld op 1 september met je studie, dan heb je vanaf 1 oktober recht op studiefinanciering.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.