Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
dorle

dorle

22-11-2011 om 21:44

Overdracht

Ik heb hier nog niet eerder mee te maken gehad. Maar pas nu merken we dat het rapport van het intelligentie onderzoek van ons kind en de aanbevelingen niet doorgegeven zijn van de vorige juf naar de huidige. Van pluswerk is nauwelijks sprake geweest, omdat de juf zei dat kind niet goed genoeg presteerde dit jaar. Niet terug te zien op rapport van onlangs.
Ook vindt ze dat het kind geen instructie nodig heeft hierbij. Terwijl dat nou juist in de aanbevelingen van het rapport stond.
Kind gaat voor het eerst niet meer met plezier naar school. Hoe pak ik dit verstandig aan?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Anders

Anders

22-11-2011 om 22:10

Dorle

Tja, helaas enigszins herkenbaar. Soms willen leerkrachten kind eerst zelf zien, overdracht is niet goed, te jonge leerkracht of bv een schrijffout (AVI3 ipv AVIplus -> echt waar, en wij snapten maar niet waarom kind eerste week zo boos was). In november kun je niet meer spreken van opstartproblemen, maar hier werd pluswerk voorzichtig geïntroduceerd maar dit betekende voor zoon dat hij na drie weken bijna geen vertrouwen meer had, dat is voor mij dus wel een punt voor volgend jaar maar ik wil ook niet op dag 1 bij de nieuwe leerkracht staan.

Met school moet je nog wel even door een deur, leerkrachten zijn ook maar mens, etc. Ik zou een vriendelijk gesprekje aanknopen en uitzoeken hoe ze tegen kind aankijkt, wat kind thuis vertelt, wat ze van het onderzoek weet, wat ze daarmee wil, hoe zij er tegen aan kijkt, etc. Belangrijk is dat je doet alsof leerkrachten het zelf verzinnen/bedenken/aan het roer staan. Prima, als het maar gebeurt.

Heb je met IB-er destijds onderzoeksrapport besproken? Dan zou ik haar ook nog even contacten. Leerkrachten kloppen niet altijd even makkelijk bij IB-er aan (en dat is vaak de gang van zaken), maar zie IB-er als spil in dit geheel.

Gelukkig kan het ook anders, oudste heeft een juf die alles en meer oppikt vanaf dag 1. Super!

Fransien

Fransien

23-11-2011 om 11:31

Hier

Hier hebben we de leerkrachten (groep 4) eens naar gevraagd. Ja, er was een prima overdracht geweest en dochterlief was heus met stempel slim naar groep 4 gekomen, maar ze deden de eerste tijd nooit pluswerk omdat de kinderen aan de klas moesten wennen en zij tijd nodig hadden om te kijken welk pluswerk bij welk kind past (het pluswerk bestaat uit het reguliere pluswerk bij de methode en rekentijgers voor de erg sterke rekenaars bij rekenen. Voor taal was er de zonlijn, maar die is er in groep 4 niet meer, en dan moet je even met de ib-er overleggen). Kortom, de leerkracht wil echt zijn eigen oordeel vormen, duurt tot minstens de herfstvakantie, en kind en ouders mogen blij zijn dat ze die moeite nemen.
Voor de overgang naar groep 5 schakel ik de ib-er in, ik heb nog steeds een diepongelukkig kind, het door de leerkracht uitgezochte pluswerk voor taal is zo weinig uitdagend voor haar dat ze met twee vingers in de neus alles invult.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.