mama4
13-02-2012 om 15:03
Overstap naar vrijeschool
Wij denken erover om onze kinderen (groep 4 en 6) te laten overstappen naar de Vrijeschool. Geen makkelijk besluit: de school staat in een andere plaats, 15 km verderop. Maar... op deze school (openbaar, dalton) gaat het met zoon (gr. 6) hard bergafwaarts. Dat is op zich al een lang verhaal, maar het komt er samengevat nu op neer dat we denken dat een totaal andere (creatievere, intuïtievere) aanpak zijn redding kan zijn. Oudste kind zit al in groep 7 en die willen we niet meer laten wisselen.
Wie heeft ervaring met overstappen naar een andere school? En naar de Vrijeschool? Beviel het?

Temet
13-02-2012 om 16:02
Mama4
Geen ervaring, maar er wordt op dit forum vrij veel gepost over Vrije School. Ik krijg de indruk dat de ene VS de andere niet is, en dat ook niet per se gezegd is dat het daar erg creatief is.
Veel hangt van de school zelf af. Je zult denk ik moeten kijken hoe creatief en open deze specifieke VS is. En hoezeer de leer van Steiner nog wordt nageleefd. De ene school is naar ik begrijp wat strenger in de leer dan de ander.
Groeten,
Temet

mari39
13-02-2012 om 16:15
Mama4
Inderdaad als Temet zegt: de ene school is de andere niet en dat geldt ook voor VS. Ik heb zelf slechte ervaringen met de VS, met name als het gaat om kinderen met wie 'iets' is. Ze kunnen erg rigide zijn, intuitieve aanpak ben ik niet tegengekomen en allerlei aanpassingen die wellicht goed konden zijn voor mijn kind, konden/lukten of wilden ze niet. In het algemeen geldt dat VS didactisch niet heel hoog scoren. Maar er zijn er hier ook op het forum met hele positieve verhalen over de VS.
Ik zou gaan kijken, of heb je al gedaan, en bezien of de school inderdaad creatiever en intuitiever is en of dat goed is voor je zoon. Ik denk dat je jezelf de vraag moet stellen: waar loopt zoon op vast, en waar is dat beter. En dan scholen gaan bekijken. En is dat dan ook een goede school voor mijn andere kind?
Succes!

guera
13-02-2012 om 16:24
Jenaplan?
Wat is precies het 'probleem' van je kind waardoor hij niet uit de verf komt? Wellicht kun je eerder denken aan Jenaplan. Veel ruimte voor expressie, creativiteit en werken op eigen niveau. Ik vind persoonlijk de leer van de vrije school ook erg rigide. Ik zie dat ook echt bijna als een 'geloof'. Dat vind ik met andere schooltypes zoals Jena of montessori niet....

mama4
13-02-2012 om 16:30
Helaas, jenaplan...
Hoi Guera, ja, Jenaplan zou ook een goede optie kunnen zijn, maar helaas... de dichtsbijzijnde Jenaplanschool (8 km verderop) plaatst geen kinderen meer. Vol.
Het lastige is dat het lijkt alsof je moet kiezen uit uitersten. In het reguliere onderwijs loopt zoon vast, en wordt als gevolg daarvan ontzettend ongelukkig. Het zoeken is echt naar een manier om hem te bereiken. Hij is creatief, supergevoelig, heeft goede leercapaciteiten maar lopt minimaal een jaar achter op spelling en schrijven. Dyslexie-onderzoek wees niks uit, hij werkt keihard samen met een (externe) RT-er, maar het helpt niet. School geeft nu aan het ook niet meer te weten. En dus zoeken we naar een ei van Columbus
Is de Vrije school zo rigide? Waar zit dat dan in?

guera
13-02-2012 om 16:37
Mmmm
he balen zeg voor je!
Klinkt als mijn zoon en die doet t supergoed op de jenaplan .... Overigens zeg je dat je zoon nu op dalton zit. Dat is niet echt regulier toch? kun je anders iets buiten school organiseren waardoor je zoon bijtrekt in het schoolwerk?
Tja ik heb zelf geen ervaring met VS maar ken mensen die er kinderen hebben en hoor dus weleens wat. Alleen al de theorie van tanden wisselen dan kun je pas leren lezen krijg ik irritatie van. En breiwerken die bij de kleuters als huiswerk al meemoeten in het weekend.
Er klikt weinig ruimte in voor andere meningen. Het gaat volgens de theorie van de VS en anders niet. Dat moet je dan wel echt liggen. Maar goed missch is dat bij Jena ook en omdat het me ligt valt het me niet op....da s mogelijk ... Heb je er al eens gekeken? wat zegt je gevoel?

mama4
13-02-2012 om 16:57
Zoektocht
ja, het is idd balen, maar tegelijk ook mooi om te zien dat zoon zo zichzelf blijft al lijdt 'ie er wel onder, hoor.
Jenaplan spreekt ons zeker aan, het Dalton van de huidige school noem ik idd regulier: het heeft weinig meer om het lijf dan werken volgens weektaken. En laat plannen nou echt niet zijn ding zijn. Het heeft allemaal ook veel te maken met het (on)vermogen van school om met een 'ander' kind om te gaan. Keer op keer wordt duidelijk dat hij een persoonlijke benadering nodig heeft die in zijn klas van 30 kinderen niet kan worden geboden. Ze willen wel (denk ik) maar het werkt gewoon niet. Vandaar de zoektocht naar een paardenmiddel. Buitenschools bijspijkeren doen we (wekelijks RT, al een jaar, op eigen kosten trouwens omdat dyslexie-onderzoek niks uitwees), maar het helpt niet. Er is inmiddels ook een nieuw dyslexie-onderzoek gedaan, en hij wordt al als dyslect behandeld op school. Maar ook dat is niet de manier, zo blijkt.
Zou jenaplan voor hem persoonlijk een andere benadering betekenen! En hoe dan?

mari39
13-02-2012 om 17:11
Nou
als de taalachterstand een probleem op de huidige school is, dan zou ik inderdaad niet voor VS kiezen. Wb taalonderwijs ligt het nivo een stuk lager en is het onderwijssysteem belabberd. Kinderen stromen daar echt significant met een lager nivo uit. Ter illustratieL: in de klas van mijn zoon zaten 4 kinderen met taalachterstand/dyslexie. vanwege slecht onderwijs en ondersteuning, zijn inmiddels alle kinderen naar een andere school. En wat ik met rigide bedoel is dat alleen iets mogelijk is voor zover het binnen de antroposofie past. En dat is niet veel, is mijn ervaring. Verder houden ze ook erg aan het kindbeel van Bernhard Lievegoed vast. Past je kind daar niet in, dan is dat het probleem van het kind.
Verder vond ik de creativiteit erg tegenvallen. Het werd wel erg ingekaderd.

Fiorucci
13-02-2012 om 18:33
Mja
Ik vrees inderdaad dat de VS misschien niet is wat je zoekt. De creativiteit is zeer ingekaderd, het onderwijs zeer klassikaal. Het moet je liggen. Ik woon al heel lang naast een vrije school, ik ken kinderen die er juist zijn weggegaan, en naar de school van mijn kinderen gingen, maar ook kinderen die daar juist zijn weggegaan en naar de vrije school gingen. De kinderen die er vandaan kwamen hadden behoorlijke achterstanden inderdaad.

loontje76
13-02-2012 om 18:50
Beelddenker
Heb je al eens gelezen over een beelddenker??? Misschien dat je je zoon daarin kunt herkennen. Voor beelddenkers is er een aparte RT voor spelling, omdat ze op een andere manier denken.

mama4
13-02-2012 om 21:11
Beelddenker, ja!
Grappig dat je dit schrijft, want inderdaad is zoon een beelddenker. En heel fantasievol, en een dromer, en erg gevoelig. En precies al die dingen die zo lastig een plek krijgen op zijn huidige school, zorgen ervoor dat we nu aan de Vrije school denken. Nu is hij die eeuwige dromer die slim genoeg is, maar nietmeekomt.
Het valt me op dat de reacties hier over de VS niet zo positief zijn. Ik snap natuurlijk dat je achter de filosofie moet staan - en daar hoort bij dat het onderwijs niet overal in lijn is met wat de Onderwijsinspectie graag ziet. Maar ook op de benadering van de inspectie is nog wel wat af te dingen.
Wat zijn nou de grootste voor- en nadelen van de Vrije school?

mama4
13-02-2012 om 21:14
Kindbeeld?
Kun je dat toelichten, dat kindbeeld? En hoe werd de creativiteit ingekaderd?
Ja, sorry, ik ken de antroposofie alleen van de buitenkant, dus misschien zijn het domme vragen...

T&T
13-02-2012 om 21:26
Denken in mogelijkheden
De ene vrije school is idd de andere niet. Mijn kinderen zitten in de 3e en 5e klas (groep 5 en 7) allebei de kinderen hebben een vorm van autisme. Onze ervaring is dat de kinderen hier tenminste positief benadert worden, wat een hele verademing was na ervaringen op andere scholen. Er wordt niet steeds gehamert op wat ze niet kunnen, maar juist gekeken naar de sterke punten in ieder kind, en daar ben ik heel blij mee. Die sterke punten worden ook wat "breder" gezocht dan op andere scholen, omdat er niet alleen naar de leervakken wordt gekeken maar er ook meer aandacht is voor creatieve vakken; een kind dat niet mee kan met rekenen, maar wel heel goed is met muziek of handwerken, of schilderen krijgt dus ook eens wat leuks te horen
Nou heb ik in zoverre gemakkelijk praten dat mijn kinderen in de leervakken ook goed meekunnen, extra begeleiding hebben ze meer nodig op sociaal gebied. Maar ik ken ook een jongen die dyslectisch is, en daarvoor komt een ambulant begeleider op school die hem extra helpt. Uitstroomcijfers zijn hier absoluut goed! en de nieuwe brugpiepers vinden meestal vrij vlot hun weg in het vervolgonderwijs. Hier gaan niet zoveel kinderen naar het voortgezet vrije school onderwijs (ver reizen) maar de aanluiting met regulier vo is prima. (ik ken kinderen met grotere broers/ zussen die die overstap al gemaakt hebben)
Voor ons is de ervaring met de vrije school enkel positief! Mijn kinderen zijn er niet minder autistisch door geworden maar ze hebben wel veel bijgeleerd op school; niet alleen in taal en rekenen, maar vooral ook op sociaal gebied, en ze hebben allebei de muziek ontdekt, iets wat we nu ook buiten school oppakken, en ze spelen allebei een instrument.
Persoonlijk vind ik de leer van Rudolf Steiner trouwens een stuk minder rigide dan het huidige onderwijssysteem, waar kinderen in een vast schema steeds een avi niveau verder moeten zijn en een cito voldoende moeten scoren en anders krijgen ze al meteen te horen dat ze "achter" lopen. Kinderen krijgen heel vaak te horen wat ze allemaal fout doen, en of ze al dan niet achter lopen... daar bouw je geen zelfvertrouwen mee, en ook geen basis om graag te leren.
Ga eens kijken, en praten op een vrije school, en oordeel zelf.
groetjes, Tess

Evanlyn
13-02-2012 om 22:07
Hier
Tot nu toe goede ervaringen (overgestapt in groep 6). Maar dat ging niet om het leren, maar om het sociale gebeuren. Ze is nu dolgelukkig op de VS. Maar dit is wel een VS waar gewoon met CITO's gewerkt wordt (dus niet alleen de eind-CITO) en waar ze tot onze stomme verbazing al meteen zeiden dat ze dochter gingen doortoetsen. Dus er wordt gewoon geleerd. En omdat ze pas op latere leeftijd erbij is gekomen, heeft ze van al die rare theorieën niet zo'n last. Volgens mij gaat de VS naarmate het kind ouder wordt qua leerstof steeds meer op een gewone school lijken. Dus van die onzin van dat tanden wisselen en zo heb je dan geen last meer.

toja
14-02-2012 om 09:07
Ervaringsverhalen
Ik denk dat je niet zo zeer moet kijken naar het type school, maar naar de school zelf. Alleen al in dit draadje hoor je verschillende meningen. Bij de ene vrije school hebben ze moeite met kinderen die anders zijn en op de andere vrije school gaat het juist wel heel goed. Mijn zorgenkind (autisme), doet het juist weer heel goed in het reguliere onderwijs. Dit ligt wat mij betreft aan de inzet van school en niet aan het soort onderwijs.
Ben het met een van de vorige posters eens; kijk wat jou kind nodig heeft en ga dan naar verschillende scholen toe om te kijken wat ze te bieden hebben.
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

mari39
14-02-2012 om 09:07
Mama4
Bernhard lievegoed beschrijft het antroposofische kindbeeld. Het is een erg theoretisch boek, moeilijk om door te komen. Ik ben alweer veel kwijt, maar wat ik me herinner is dat kinderen opgroeien in 3 fases van 7 jaar, en daar hoort een bepaalde lichamelijke en geestelijke groei bij en positie in de wereld. Hoe kijkt/staat een kind in de wereld? En daar hielden ze bij ons op school strak aan vast. Vooral kleuters: veel extra kleuteren want pas bij 7 jaar de volgende stap. E zat zelfs een jongen bij mijn zoon in de kleuterklas die ruim 7,5 was voordat hij naar groep 3 ging (meen ik).
Als je het aankunt, moet je het boek maar eens lezen. Het is dogmatisch, en op sommige VS scholen houden ze er erg strikt aan (zullen ze overigens niet erkennen).
Creativiteit wordt ingekaderd doordat heel erg wordt bepaald wat kinderen moeten maken: nat op nat verven met 2 door de juf bepaalde kleuren, breien (jaja), niet voor de hobby of ontwikkeling van motoriek, maar echt opdracht: fluitenzak (voor de blokfluit), 3 kleuren en binnen bepaalde termijn af. Anders huiswerk.
Werkstukken: handgeschreven en met tekeningen. Dus niet met de computer, erg ouderwets. voor kinderen met taalachterstand is juist de copmuter zo'n goed hulpmiddel.
Ik kan nog wel even doorgaan, maar laat ik dat maar niet doen. Ik ben gewoon erg negatief over de VS. Er zijn er die andere ervaringen hebben.

T&T
14-02-2012 om 09:11
En ter geruststelling
Hier doen kinderen ook gewoon vanaf de 1e klas (groep 3) alle cito toetsen... dat zal misschien niet op iedere vrije school zo zijn, ze zijn nogal wars van allerlei toetsen en het uitdrukken van prestaties in cijfers maar het hoort er tegenwoordig bij, en je moet ook kunnen aangeven hoe een kind er cognitief echt voorstaat. Alleen bij de kleuters is cito toetsen nog vloeken in de kerk! maar goed, dat is jou kind voorbij.
Het verschil is wel dat er niet zoveel aandacht wordt besteed aan de cito toetsen (behalve die grote in de 6e klas natuurlijk), kinderen weten niet wanneer er een toets komt, dat gebeurd gewoon een keer tussendoor, en uitslagen worden ook naar mijn weten niet bekend gemaakt naar de kinderen. Maar als je als ouder de gegevens wilt inzien kan dat natuurlijk, en als je kind dreigt vast te lopen is er ook een geschiedenis opgebouwd aan al gemaakte toetsen en eventueel een handelingsplan. Het kind krijgt daar dus wel zo min mogelijk van mee, en dat vind ik prettig, dus geen gecijfer vergelijk in de klas. Maar goed, kinderen weten onderling ook precies wie er goed kan lezen en wie niet met of zonder avi's en cito's.
Mijn kinderen hebben ook ambulante hulp op school, en therapie, waarvoor ze wel eens uit de klas gehaald worden. Andere kinderen hebben dat ook wel, zoals genoemd; de dyslectische jongen, en er zijn ook kinderen die "gewoon" door de IB-er wat bijgespijkert worden op gebieden waar het wat minder gaat. Dat is naar mijn idee niet zoveel anders dan op andere scholen.
Het valt me altijd op dat de vrije school erg negatief bekeken wordt op dit forum, ik ben graag de tegenstem! Ik ga je niet vertellen dat het de oplossing voor alles is maar wel dat er heel veel positieve kanten zijn aan de vrije school, en dat het zeker de moeite loont om je erin te verdiepen.
Dat hoeft ook niet te ver te gaan, je hoeft niet alle boeken van Rudolf Steiner eerst te lezen (wat trouwens ook een hele opgaaf is) als je meer wilt weten is het boek van Bernard Lievegoed (ontwikkelingsfasen van het kind) een stuk leesbaarder, dat is het mensbeeld waar over gesproken wordt; een kind ontwikkeld zich in bepaalde fasen, en als je daarop inspeelt, en een kind iets leert als hij er ook echt aan toe is, komt het beter aan. Helemaal niet zo zweverig hoor.
Maar nogmaals, ga eens kijken! je moet er zelf wel een goed gevoel bij hebben.
groetjes, Tess

guera
14-02-2012 om 09:49
Tess
tja die gevoelige periode...als het goed is maakt elke onderwijzer daar gebruik van bij een kind. Kijken wanneer het iets oppikt en dan doorpakken. Maar het 'vreemde' bij de VS vind ik dan persoonlijk (maar goed misschien zijn niet alle VS scholen zo) is dat de VS daar een leftijd aanhangt. Stel dat een kind al interesse toont als ie 5 is in lezen. Dan 'kan' dat niet, want de fase van 7 jaar etc. Dat vind ik het dogmatische eraan. Maar wellicht is dat niet op elke VS zo. En inderdaad een theorie staat of valt met de uitvoering ervan en zo kan er veel verschil zijn in VS of andere scholen. Altijd goed om te praten, snuiven, proeven!

Temet
14-02-2012 om 11:58
Mama4 (oud draadje)
Een al iets ouder en erg lang draadje waarin zeer uitgebreid wordt ingegaan op voors en tegens van de VS, de theorieën van Steiner en nat-in-nat schilderen (onder nog veel meer) begint met deze posting:
http://www.ouders.nl/cgi-bin/TMMforum/PostLink.cgi?post=2027631
Ga er even voor zitten met een kopje koffie, want zoals gezegd: de draad is lang. Maar er komt een hoop langs en dat is als achtergrondinformatie misschien toch wel lezenswaard.
Groeten,
Temet

eefy
14-02-2012 om 11:59
Daar gaan we weer
Beste Mama4,
Laat je vooral niet ontmoedigen door deze verhalen. Dit Forum staat bekend om de negatieve houding tegenover de vrije school. Je hoort hier een hoop onzin, geloof mij. Ik ga er niet meer op in. Je mag me persoonlijk mailen (3 kinderen op de vrije school waarvan 2 hoogbegaafd en 1 op de bovenbouw VWO) Wij komen van een Montessorischool (de oudste) en ik heb zelf dalton gedaan. Verder geef ik je als tip kijk eens bij "antroposofie en het kind". Dit is ook een forum voor ouders met o.a. kinderen op de vrije school (maar ook dalton, montessori, regulier etc.) Daar kun je van alles horen op een goed onderbouwende wijze (positief en ook kritisch etc) Succes (moeder die zelf regulier juf is en dolgelukkig is met de Vrije school)En laat nog eens weten hoe en wat je besloten hebt en hoe het gaat. Heel veel succes (ik weet hoe zwaar het is als je kind ongelukkig is op school: (

eefy
14-02-2012 om 12:09
Tess
Inderdaad Tess, ik vind zelf ook het gewone schoolsysteem (waarvan ik zelf dus ook deel van uitmaak) veel rigider van de vrije School. Ik word er echt moe van hoe we daar in een keurslijf gepropt worden en wat er allemaal wel niet moet, zoveel woordjes in zo veel seconden lezen etc. O, ja voor die mevrouw die het had over je arm betalen, het schoolgeld is ongeveer 350 euro per jaar. Als je dit niet kunt betalen dan betaal je minder/niets en als je meer kunt/wil betalen doe je meer. heel simpel. In het buitenland betalen ze voor dit soort onderwijs minstens 10.000 euro. Dat je arm betalen is dus weer eens een broodje aap verhaal.

Evanlyn
14-02-2012 om 12:18
Niet mogen lezen
Mijn kind mocht op het regulier onderwijs ook absoluut niet lezen in de kleuterklas. Wij werden weggezet als pushende ouders die daar veel te hard achteraan zaten. En dat terwijl onze enige misdaad bestond uit voorlezen, waardoor kind zelf de truc doorkreeg. Dus regulier is ook niet alles wat dat betreft. En ons kind had dan op de VS tenminste nog haar tanden kunnen zetten in knutselwerkjes, die inderdaad niet vrijblijvend zijn op de VS. Net als al die werkstukken en samenvattingen op het regulier onderwijs trouwens! En mijn zoon (regulier) kreeg laatst nog op zijn kop omdat hij een ouderwets boek had gekozen voor zijn boekbespreking. Tja, dat vond hij een leuk boek.
Dus rare regels zijn overal, je moet echt naar de individuele school kijken. En naar jouw kind.

Jillian
14-02-2012 om 13:02
Vrije school
Ik ben geen antroposoof en ik heb weinig met het kindbeeld op de vrije school maar ik ben nog altijd tevreden dat we voor de vrije school hebben gekozen voor onze zoon. Onze andere kinderen zitten op het regulier onderwijs maar onze zoon is daar behoorlijk vast gelopen. Er zijn ook vast genoeg scholen waar hij niet was vastgelopen maar op deze school wel. De vrije school bleek een goed alternatief te zijn. De structuur en het klassikale van het onderwijs past goed bij hem. De verwachtingen naar de kinderen toe zijn helder en duidelijk. De aandacht voor de creatieve vakken is ook fijn want daar is hij erg goed in en aangezien hij soms met de reguliere vakken moeite heeft is dit voor zijn zelfvertrouwen erg goed.
Hier op school mag je ook voor je wisselt al leren lezen. In de kleuterklassen zijn gewoon boekjes beschikbaar en er zijn ook genoeg kleuters die al kunnen lezen. Ze bieden inderdaad geen leesles in de kleuterklassen aan maar dat doen de meeste reguliere scholen ook niet.
Werkstukken zijn inderdaad met de hand geschreven (op de middelbare school mag wel een computer worden gebruikt)maar ik heb dat zelf nooit als bezwaarlijk gezien.
Knutselwerk wordt inderdaad serieus genomen. Dat vind ik zelf ook onzin. In het leven is goed kunnen lezen nu eenmaal belangrijker dan goed kunnen breien.
Het meest belangrijke voor mij is dat mijn zoon zich hier goed thuis voelt, zich goed ontwikkelt, met plezier naar school gaat en ook nog wat leert. Natuurlijk is het niet perfect maar dat is geen een school.
Ik zou gewoon eens naar de plaatselijke vrije school gaan en het gesprek aangaan. Je merkt vanzelf hoe zij tegen bepaalde zaken aankijken.

mari39
14-02-2012 om 13:40
Eefy-onzin?
Mama4 vraagt naar ervaringen met VS om over te stappen voor kind met (taal)achterstanden. Daar komen positieve en ook negatieve reacties op. Ik vind niet dat mijn (inderdaad negatieve) reactie (maar ook die van anderen) als onzin weg hoeft te worden gezet, alleen maar omdat deze negatief is.
Ik heb die negatieve ervaring met de VS nu eenmaal en die kan voor mama4 net zo waardevol zijn als de positieve ervaring van jou.
En ik weet ook hoe het is als je kind ongelukkig is op school. Mijn kind was namelijk doodongelukkig op de VS.

rutiel
14-02-2012 om 14:13
En je andere zoon?
Wat ik een beetje mis in het verhaal is zoon 2. Ik begrijp dat hij, vanwege het vastlopen van zijn oudere broer, moet meeverhuizen naar een nieuwe school?
Op zich geen probleem natuurlijk, maar ik zou ook goed naar zíjn ontwikkelingsmogelijkheden kijken en je niet alleen fixeren op je oudste zoon. Biedt de vrije school het onderwijs dat ook bij je jongste zoon past?
n@nny

bibi63
14-02-2012 om 15:36
Wat ik hoorde
van een buurvrouw wier kind naar de VS ging. Dat kind zat toen in groep 3 (of hoe dat op de VS heet), die van ons in groep 2 van een reguliere school. Ik vroeg haar wat nu precies het verschil was. Zij gaf aan dat ze in groep 3 niet beginnen leren rekenen met getallen, maar met eikels en kastanjes. Ik dacht toen, huh...? Dat doen ze bij ons op school ook, maar dan in de kleuterklas..... In groep 3 gaan ze dat omzetten naar getallen. Meer heb ik niet uit haar gekregen, dus weet er niet meer van, maar dat viel me erg op..
Gr. Bibi

vs moeder
14-02-2012 om 16:06
Vooroordelen
Het gros van de reacties is hier doorgaans negatief tav de vrije school. Of van het genre "klok horen luiden...".
Het antroposofisch mensbeeld is ontstaan vanuit Rudolf Steiner. Bernard Lievegoed heeft dat "vertaald" naar het nederlands. Misschien niet het meest toegankelijke boek, maar er zijn ook andere boeken als je meer wilt weten. De hele levensloop van de mens is opgedeeld in fases van 7 jaar (dus niet alleen bij kinderen Mari) en daar zijn specifieke dingen aan gekoppeld. Het gaat dan ook over levensjaren, dus doorgaans ga je in het 7e LEVENSjaar naar de eerste klas.
Mari heeft dus niet door waar de "beperking van creativiteit" vandaan komt. Het is geen beperking, wel een begrenzing bij bv de verf. Een kind van 4 hoeft geen 10 kleuren verf. Ook achter de kleurkeuze zit een gedachte.
Ook achter breien zit een gedachte. Dat er een fluitenzak gemaakt wordt? Wat is er nu mooier als kind om je eigen fluitenzak te breien? Om echt iets te maken wat je kunt gebruiken?
Achterstanden? Zijn er vast wel, maar ook op andere scholen. De school hier heeft een 6e klas afgeleverd die grotendeels naar het VWO ging. Ook dit jaar ziet het er weer naar uit.
Mijn advies: ga eens kijken op de open dag van de vrije school. Laat je zoon eens een of meerdere dagen meelopen. En kijk ook eens bij andere scholen.

vrijeschool juffie
14-02-2012 om 17:17
Mijn ervaringen
Sinds kort ben ik juffie in de kleuterklas op een vrijeschool. Aanvankelijk was ik enthousiast, kleuters mogen echt kleuter zijn, leren door te spelen, en het kindbeeld is heel erg positief. Toch zijn er inmiddels grote scheuren ontstaan in mijn enthousiasme. Kleuters mogen kleuter zijn, nou nee, ze moeten kleuter zijn. Geen letters tot ze met hun rechterhand over het hoofd hun linkeroor kunnen pakken. Het kind dat groen als lievelingskleur heeft, heeft vette pech, want die kleur mag echt niet bij kleuters. Het zou in het kind rood opwekken, dus onrust. Niet kunnen strikken, knippen? Ach, dat komt wel. Vanzelf. Het moet nog wat rijpen. Als juffie kijk je toe en doe je er niets aan. Geen leerdoelen, niks. Niet kunnen leren lezen in de eerste klas (groep 3), ach dat komt wel goed, vanzelf, toch? En komt het niet in de tweede klas, dan toch wel in de derde?
En maar breien, mogelijk belangrijker dan taal of rekenen. Maar dan wel in de zoveelste klas een muts breien, want in dat jaar sluit de fontanel pas echt en heeft het kind extra bescherming nodig.
En bij zorgoverleg gaat het om diepzinnigheden als innerlijke kracht, groeikracht en helende kracht. Maar een fatsoenlijk RT-programma om een dyslect op weg te helpen komt er niet. Oh ja, wel, euritmie, dan komt het goed.
Wil je je thuisvoelen op de VS, dan begint het bij een heilig geloof in lichaam, ziel en geest; waaronder reïncarnatie. En ondanks dat anders eerste indrukken heel positief kunnen zijn, na maanden zal het gaan knagen, word je steeds meer allergisch voor de antroposofie. En hoe meer zorg er nodig is voor je kinderen, hoe sneller je dat stadium bereikt.

vs moeder
14-02-2012 om 18:14
Joyeux- zwakke scholen
Een rapport uit 2007 lijkt mij wel wat achterhaalt, niet waar? Een recenter inspectierapport over de betreffende school lijkt mij wat representatiever. ]
Overigens, in het Elsevierscholenonderzoek 2012 blijken er vrije scholen te zijn die met een + gewaardeerd worden i.t.t. de goed aangeschreven reguliere vo-scholen bij ons om de hoek die het met +/- moeten doen voor bepaalde richtingen.

Temet
14-02-2012 om 21:01
Vrije school juffie
Lieve hemel! Jij hebt kennelijk ook nog een VS getroffen waar de moderne tijd geheel aan voorbij is gegaan (is dat representatief, vraag ik me af).
Wat ga je doen? Op zoek naar wat anders, of je verbijten? Lijkt me geen fijne situatie, zoiets.
Wat me trouwens wel weer intrigeert: zag je dit soort narigheid niet aankomen? En zo nee, waarom dan niet? Had je je niet ingelezen of ben je fout voorgelicht?
Groeten,
Temet

Fiene
14-02-2012 om 21:29
Verwisseld van school naar vs
Ik ben voor een van mijn kinderen overgestapt van een reguliere basisschool naar de VS en het bevalt perfect. Mijn kind ging niet met plezier naar school en is een beelddenker. Op de vs gaat ze vanaf dag 1 met plezier en voelt zich er helemaal thuis. In een woord het is genieten van een kind wat zich eindelijk ontwikkeld op een positieve fijne manier. sterkte met je keuze