Zilli
21-09-2012 om 13:15
Overstap regulier naar vrije school
Ik overweeg een overstap van t reguliere onderwijs naar de vrije school. Is er iemand die daar ervaring mee heeft? Mijn dochter zit in groep 3.

Jillian
21-09-2012 om 14:57
Ervaring
Mijn zoon is in groep 4/klas 2 overgestapt van het regulier onderwijs naar de vrije school. Een keuze die vooral ingegeven werd door het feit dat hij helemaal vast was gelopen op school.
De overgang ging redelijk goed. Ik had me van te voren wat ingelezen dus ik wist wel wat we konden verwachten. Zoon hier ook wat op voorbereid. De inrichting van het onderwijs is wel behoorlijk anders maar voor zoon was dit alleen maar goed. Hij had nauwelijks vertrouwen meer in school dus ging hij met tegenzin heen. Echter hij voelde zich al vlug thuis. Na de eerste week ging hij eigenlijk al met plezier heen. Voor hem was het echt een goede match en dat is het nog steeds.

Zilli
21-09-2012 om 16:34
Jillian
Dank voor je reactie. Wat ik me nog afvraag: wij zijn eigenlijk niet van die 'vrije school ouders'. Alleen het respect voor het tempo van het kind en de hoeveelheid dans/muziek/toneel spreekt mij erg aan. Voel je je als 'reguliere' ouder (ik weet t, een beetje gechargeerd) wel thuis daar?

mopperkont
21-09-2012 om 17:31
Een kritische link
Misschien is het goed ook wat kritiek te lezen (in het Engels)

Jillian
21-09-2012 om 17:33
Zilli
Er lopen inderdaad redelijk wat alternatieve/zweef ouders en hard core antroposofen rond. Daar voel ik me ook niet echt thuis bij. Echter er zitten ook genoeg mensen bij die helemaal niet zo gericht zijn op de filosfie van de vrije school maar die inderdaad vooral hiervoor gekozen hebben vanwege de vele creatieve vakken of vanwege de veilige, knusse uitstraling van de school. Ik ben zelfs wel eens ouders tegengekomen die nog nooit van Steiner hadden gehoord. Het zijn dus echt niet alleen maar antroposofen.
In bijvoorbeeld het nieuwsblad voor de ouders staan er wel vaak dingen aangekondigd als lezingen over de antroposofie of een advertentie van iemand die zich bezig houdt met aardstralen of zo. Echter ik ken genoeg ouders die daar echt niet mee bezig zijn. Ik ben wel een buitenstaander maar ik voel me zeker niet buitengesloten.
Het verschilt ook erg per school hoe erg men vasthoudt aan het gedachtegoed van Steiner. Er zijn soms wel eens dingen op deze school waar ik me enigszins over verbaas. Bijvoorbeeld kleuters die niet met bepaalde materialen mogen werken want daar zijn ze nog niet aan toe (volgens Steiner dan) maar ik heb wel het idee dat in de hogere klassen dit soort dingen minder spelen. Ik loop dus wel af en toe tegen dingen aan maar het zijn echt maar kleine dingen. Het pure antroposofische gedachtegoed is redelijk vermengd. Je kiest echter toch voor een school met een bepaalde achtergrond dus het is natuurlijk ook logisch dat dit meespeelt in de lessen en dat er ook ouders zijn die wel echt uit die hoek komen.

mari39
21-09-2012 om 18:33
Toch een paar kritische opmerkingen
Ik heb zelf met een van mijn kinderen ervaring met de VS. Hij is daar weggegaan, het was niets voor hem. Ik realiseer me dat elke VS anders is, maar toch wil ik je mijn ervaringen geven:
* inderdaad mochten bij ons kleuters ook niet met bepaalde materialen aan de slag, was in groep 3 en 4 ook nog zo.
* bij ons waren er bijna geen mogelijkheden tot moderne hulpmiddelen. Geen pc, geen kurzweil etc. en werkstukken moesten met de hand geschreven en getekende illustraties.
* er was zeer gebrekkige kennis op de school over zorgenkinderen: ASS, dyslexie, eigenlijk alles. Nu verschilt dat sowieso per school, maar over de linie zijn VS hierin wat zwakker. Dus als je kind een zorgenkind is, dan zou ik me daar zeker in verdiepen. En ben daarin kritisch: bijv. het alleen hebben van een dyslexieprotocol zegt niet: belangrijker is de uitvoering.
* Rekening houden met het tempo van het kind. Ik vond dat de VS waar zoon opzat, dat wel heel ruim nam. Zijn taalprobleem (uiteindelijk dyslexie) werd gezien, maar dat was het dan ook. Er werd geen concrete actie op ondernomen. Want hij ontwikkelde zich op zijn eigen tempo, was de gedachte.

angel3
21-09-2012 om 18:39
Waarom geen jenaplan?
respect voor de eigenheid van het kind, eigen tempo werken, niveau werken, veel aandacht voor sociale vaardigheden, creatief en toneel. ....(zonder zweverigheid)

passiebloem
21-09-2012 om 18:57
Kinderen op vs
Mijn kinderen zitten tot volle tevredenheid op een VS. Deze school heeft een goed inspectierapport. Ik vind ze extreem goed met kinderen met ASS. Juist door het sociale karakter en het feit dat iedereen mag zijn wie hij is.
Mijn tip is om te gaan kijken op een VS. Hier is er elke maand een ochtend dat je als geintresseerde kan komen kijken in de school. Je krijgt een rondleiding, kunt een blik in de klassen kijken die op dat moment bezig zijn en je spreekt leerkrachten en ouders. Er zijn veel verschillende ouders op school, erg zweverige mensen, maar ook andere ouders. Veel ouders zijn heel betrokken bij de school. Je kunt tijdens allerlei feesten helpen, maar dat hoeft niet. Ik vind de sfeer altijd heel gezellig op deze gelegenheden.
Verder leren kinderen niet minder als op een reguliere basisschool. De VO scholen zijn blij met leerlingen van onze VS. Succes met je keuze!
gr Passiebloem

Zilli
22-09-2012 om 14:08
Bedankt
Bedankt, ik heb er iets aan. Gister de vrije school gebeld en gesproken met de directeur, en afgesproken om een keer te komen kijken. Dochter zit nu op de montessori maar struikelt over het cognitieve karakter vanaf groep twee. Ook het zelfstandig werken zorgt voor problemen, omdat ze haar tijd moeilijk overziet en niet ordent. Het is verder een intelligent (maar dromerig en creatief )kind zonder moeilijkheden. Ik vraag me alleen wel af of je op een VS dan wel op genoeg stimulans krijgt als t taakgericht zijn niet helemaal vanzelf
Komt?

passiebloem
22-09-2012 om 15:04
Zill
Volgens mij moet je die vraag gewoon gaan stellen. Hier op school wordt heel nouwkeurig bij gehouden op welk nivo een kind zit. Dit gebeurt in het aantal maanden dat een kind les krijgt. Als een kind meer dan een paar maanden achterloopt komt daar onmiddelijk extra hulp voor. Maar nogmaals stel die vraag aan de directeur. En ook alle andere vragen die je hebt! Succes!

T&T
22-09-2012 om 17:50
Positief
Hier een kind dat ook in groep 2 is overgestapt van regulier naar vs, en eentje in groep 4 van cluster4 (zmok) onderwijs naar vs. Ze zitten nu in groep 6 en groep 8 en ik ben heel blij dat we die stap destijds genomen hebben. Kinderen krijgen hier (naar mijn idee) meer de ruimte om zichzelf te zijn. Vergis je niet in het woord "vrij" wij troffen hier juist meer orde, regels en structuur dan op de andere scholen, iets waar mijn kinderen het heel goed op doen, die hebben vooral duidelijkheid nodig en moeten op zijn tijd gewoon aan het werk gezet worden. In die zin is het dus heel anders dan een montesori.
Ook voor zorgleerlingen loopt het hier merendeels goed; er worden "gewoon" handelingsplannen geschreven (en uitgevoerd) als dat nodig is, en er komen "gewoon" ambulant begeleiders in de klas als dat nodig is. Het niveau van de kinderen wordt wel goed bijgehouden maar dat zien de kinderen zelf eigenlijk niet. Maar als er op een gegeven moment hulp nodig is ligt er wel degelijk een dossier met de vorderingen van het kind door de jaren heen. Zelf krijgen ze geen cijfers of rapporten maar een getuigschrift om naar de volgende klas te gaan.
Tess

rodebeuk
22-09-2012 om 19:25
Zilli
Wat jij beschrijft van montessori herken ik. Ik heb door verhuizingen op verschillende schooltypes gezeten. Ik weet niet of je ook een jenaplan in de buurt hebt, maar ik moet zeggen dat ik daar toch met het meeste plezier op terugkijk. De kringgesprekken, het werken in niveaugroepjes, het elkaar helpen, het sociale en creatieve vond ik geweldig.

Evanlyn
22-09-2012 om 21:40
Hier
doen ze op de VS ook gewoon CITO toetsen. Alleen die lappen tekst die ze moeten schrijven, dat kan niet elk kind aan.

Emerence
27-09-2012 om 11:20
Ga sfeer proven
Mijn twee kinderen zitten met volle tevredenheid op een VS. Om cognitief te kunnen leren, moeten er aan een aantal voorwaarden worden voldaan; veiligheid en vertrouwen, gezien worden, jezelf mogen zijn. En ik vind dat ze daar op een VS voldoende aandacht voor hebben. Van mij hoeven kleine kinderen ook nog niet alles te hebben en te kunnen. Er is voor alles een tijd. En wat er aangeboden wordt past prima bij de ontwikkeling van het kind en zal daarom veel beter binnenkomen.
Ik geef je gelijk dat er wel gemonitord moet worden, maar dat moet je inderdaad met de school overleggen hoe dat geregeld is. Bij ons worden er in de eerste tot zesde klas ook Cito's afgenomen. Maar je krijgt ook een oudergesprek van een half tot een uur waarin je merkt dat je kind echt gezien is zijn gehele ontwikkeling ipv een 20-minutengesprek over alleen de resultaten.
Het is goed dat je gaat kijken en gaat proeven wat het onderwijs inhoudt. Het is anders dan regulier, en toch ook weer niet. En je kunt ook gelijk ervaren of je je er zelf thuis voelt. Bij ons zitten ook niet alleen maar tofu's en geitenwollessokken-types. Alle ouders gaan voor een warme en omhullende opvoeding en zijn betrokken bij school en hun kinderen.