Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Vera*

Vera*

02-04-2012 om 09:10

Paaslunch :(

Ik kreeg net een mailtje dat lootjes trekken voor de paaslunch ook op de school van dochter zijn intrede heeft gedaan.
Gelukkig zit dochter in groep 8 en is het maar eenmalig plus dat er (nog) geen lijstje ingeleverd is/wordt met wordt er in moet, maar dat zal ik vanmiddag nog wel horen.
Mogen jullie ook (weer) aan de bak met pistoletjes, bepaalde vleeswaar en andere dingen die je nooit in huis hebt?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Gelukkig niet

Hier al jaren de dag voor goede vrijdag een paasontbijt. Bord/bestek/beker en eventueel een gekookt ei moet je meegeven en voor de rest wordt gezorgd. De "rest" bestaat dan uit wit brood, bruin brood, creamcrackers, matzes, croissantje, krentenbollen, boter, suiker, hagelslag en jam. Geen worst of kaas dus.

Hier niet

Hier is ook dit jaar weer een paasontbijt, en net als in vorige jaren wordt dit geheel verzorgd door de school zelf.

Daar komen we dus weer mooi mee weg

Groeten,

Temet

sinas

sinas

02-04-2012 om 09:57

Bij ons

is het een paasbrunch dit jaar omdat er een sponsorloop aan vooraf gaat. Maar het eten komt van school. Alleen bord, beker en bestek e.d. hoeven we mee te geven.

Vic

Vic

02-04-2012 om 10:10

Gemengde school

Ha, dat is dan weer het voordeel van een gemengde school. Hier wordt het hele paasontbijt door de oudercommissie verzorgd, omdat opdrachtjes aan ouders via briefjes niet altijd goed gaat bij ouders die het niet kunnen lezen, of de briefjes helemaal niet krijgen. Op oudstes vorige school ben ik zelf wel eens de mist in gegaan. Toen zat ze in groep 1 dus ik wist zelf ook van toeten noch blazen. Op het briefje stond dat we een versierde doos moesten maken en daarin de broodjes van het lijstje. Dat had ik dus keurig gedaan, niet wetende dat het eigenlijk de bedoeling was dat je versierde doos een leuk mandje was en dat er ook nog een lading snoep in moest. Was wel even schrikken toen we met de versierde schoenendoos het lokaal binnen liepen en al die prachtige creaties van de andere ouders zagen. Arm kind ;-(

Hier ook verplicht een op maat gemaakt en creatief geknutseld (dienblad, eierhouder enz) paasontbijt, voor 2 kinderen. De lijstjes met wensen zijn binnen en uiteraard kan mama (die 4 dagen pw week werkt) ermee aan de slag. Ik vind het niet leuk maar om de kinderen niet tekort te doen doe ik er maar braaf aan mee.......

amk

amk

02-04-2012 om 10:49

Picasso: mama? waarom papa niet?

ik zou dit accuut afschuiven op de vader van mijn dochter. Hij brengt haar die dag naar school, hij regelt het maar.

In het algemeen dus: waarom doen moeders dit altijd? Vaders kunnen toch ook prima een ontbijtje maken.

Maar goed daar hebben we bij onze school geen last van. Dit wordt door de oudercommissie geregeld.

Vic

Vic

02-04-2012 om 10:52

Amk

Nou Amk, er zijn niet zoveel vaders die dat tot een goed einde zouden brengen hoor. Je hebt ze natuurlijk wel, van die zorgzame papa's (wij hebben twee klasse-vaders), maar over het algemeen zijn de moeders degenen die dit soort knutselopdrachtjes uitvoeren. Of de vriendin van vader, in voorkomende gevallen.

Hanne.

Hanne.

02-04-2012 om 11:01

Als je nooit oefent

Of kunnen de moeders het niet loslaten.

Hier heeft vader met kerst onze bijdrage voor het kerstdiner geregeld. Misschien niet perfect (naar mijn maatstaf) maar er was eten en het was op school. Missie geslaagd.

Het is toch wel erg bedroevend gesteld met de nederlandse vaders als ze nieteens een stapel broodjes of een doos met inhoud op school kunenn krijgen. Kunnen ze wel hun eigen ontbijt maken? Of verhongeren ze dan?

amk

amk

02-04-2012 om 11:40

Idd hanne

als je nooit zo iets hoeft te doen, omdat je lekker op je partner kunt leunen of omdat die het naar zich toe trekt gaat het nooit lukken natuurlijk.

Maar bij een kleuter geldt al: van proberen ga je het leren en oefening baart kunst.
De meeste topkoks zijn mannen dus waarom kan een gemiddelde man niet een eenvoudig ontbijt maken.
Waar gaat het eigenlijk om? Om gezellig met elkaar te ontbijten of is het een knutselwedstrijd?

Vic

Vic

02-04-2012 om 12:07

Ontbijtje

Het gaat toch niet om dat ontbijtje (pistoletje kaas en een croissantje), maar juist om de aankleding ervan. De meeste mannen zullen best een broodje in elkaar kunnen zetten, en in een boterhamzakje op een bordje aanleveren. Maar dan is het dus niet leuk voor het kind dat dat krijgt als andere kinderen prachtige creaties met paaskuikentjes, eierdopjes, ballonnen en ander fraais krijgen.
Daarom kan het dus beter centraal geregeld worden. Ik zie hier op school dat de oudercommissie die taak gedreven en serieus op zich neemt. Die mensen vinden het leuk en hebben er tijd voor, dus laat ze...

amk

amk

02-04-2012 om 12:35

Vic

dat het beter centraal gedaan kan worden ben ik helemaal met je eens.
Maar daar ging mijn punt bij Picasso niet om. Dat ging om de stelling dat het knutselen op moeders aankomt.
Vaders kunnen dat best. Echt, als we ze maar de gelegenheid geven (cq in hun schoenen schuiven). En de lat iets minder hoog leggen zowel voor moeders als voor vaders. Het is geen competitie.

Vaders en knutselen

Twee simpele feiten hier: vader werkt 50 uur in de week en heeft niks met knutselen. Daarbij breng ik de kinderen altijd naar school dus vandaar dat het op mijn bordje komt........Hij is wel zo lief geweest om ergens doosje vandaan te halen waar we de dienbladen mee hebben gemaakt.

Hoe dan ook komt het knutselen en maken van het ontbijt op het bordje van de ouders. Ik zou het fijner vinden als ze dat gewoon op school doen. Zo is het altijd geweest, dit is pas het tweede jaar dat ze het zo doen.

amk

amk

02-04-2012 om 14:07

Maar

hij werkt 50 uur per week, dat betekend dat hij 118 uur niet werkt. Daarin zou hij best iets kunnen knutselen zodat jij dan de broodjes er in hoeft te leggen klaar.
Knutselen hoeft niet op het laatste moment.
Het hoeft ook niet helemaal op 1 persoon neer te komen.

sorry dat ik jouw concrete voorbeeld er zo even uit pak.
Maar we maken het wel erg makkelijk om te zeggen dat kan niet.
Voor elke ouder is het een activiteit die ERBIJ komt die week/maand. Of 1 van de vele wisslende activiteiten.

Concreet?

Behalve het knutselen en broodjes erin moeten er croisants gekocht worden (en die broodjes ook), die moeten worden gebakken, eieren moeten gekookt worden, beleg moet gekocht worden......oh ja, net in mijn pauze ook nog even snel weggooi bordjes gekocht want het spul moet ergens op. Ik vind het best wat voor een half uurtje paasontbijt op school. Ik zie het graag anders, daar ging dit draadje toch over?

Vaders vs moeders

Er zijn dingen met de kinderen die ik altijd doe en er zijn dingen die hun (bonus)vader altijd doet. Ik vind dat geen enkel probleem. Dochter moet wekelijks zwemmen voor haar rug, dat zal ik nooit doen (ik ben niet zo goed in badpak). Kan mijnheer Savon niet, dan slaan we het zwemmen gewoon een keer over. Ik ben degene die altijd lees/knutsel/rij/handvaardigheid/klassenmoeder is op school.

Natuurlijk zijn er ook dingen die ik meestal doe en die hij in geval van nood overneemt en andersom. Fysio van dochter bijvoorbeeld doe ik altijd, pas was ik ziek en hij was toevallig thuis. Dan gaat hij, maar een gepland shopuitje zal hij echt niet overnemen.

Hanne.

Hanne.

02-04-2012 om 15:36

Nee hoor

De vraag ging niet of je het anders wilde maar of je weer an de bak mocht met spullen die je nooit in huis hebt. Jij haalt er bij dat je dat als 4 dagen werkende moeder moet doen, daarop wordt gereageerd dat vader het ook kan doen.

Het kost inderdaad tijd, en ik zit er niet op te wachten, maar laten we het in perspectief zien en een beetje praktisch aanpakken.

Waarom op donderdag ochtend croissantjes en broodjes bakken. Gewoon kant en klare croissantjes van de supermarkt. Beleg wat ik normaal niet in huis heb (en wij niet lusten) serveer ik niet. Ik weiger een pot pindakaas te kopen voor die ene boterham. De doos kunnen de kinderen versieren. Hoef je als ouder 's morgens alles alleen maar in de doos te doen.

En er dan lak aan hebben dat 'jouw' doos niet zo mooi is als die van een ander. Of misschien wel. Want 'jouw' doos is van een kind voor een kind en die kunnen elkaar soms wonderlijk goed inschatten.

Vera*

Vera*

02-04-2012 om 16:40

Het valt mee

Er zijn lootjes getrokken en op het lootje mocht je je wensen zetten. Het zijn hele redelijke wensen dus kan ik daar wel in meegaan. Helaas ben ik woensdag met dochter de hele dag afwezig en wordt het geen croissantje.

krin

krin

02-04-2012 om 17:28

Vader vs moeder

Juist met dit soort dingen is het een uitstekend plan om het naar vader door te schuiven. Grote kans dat hij in dit geval pragmatisch in plaats van competitief is en dus geen last heeft van die drang om het paasbeste mandje te produceren. Win-win. En mocht het kind erg mager vanaf komen, haal je je schouders op en geef je 'mannen, hè', de schuld. Met dit gedoe is de ratrace alleen te bestrijden door te weigeren mee te doen.

Annet

Annet

02-04-2012 om 18:40

Hier sinds vorig jaar

De bedoeling is een leuk mandje of bordje, eten erop (kind mag wensen aangeven maar die gaan niet verder dan wit/bruin brood, wel/niet croissant, wel/niet gekookt ei, zoet beleg/kaas/vleeswaren.
Behalve een croissantje hoef ik niets extra te kopen.
Het mandje hier wordt het mandje dat zoon vorig jaar kreeg. Die geef ik dit jaar weer door. Geel kuikentje en servetje erbij en klaar.

Pffff

Gelukkig hier geen knutseldingen en wensenlijstjes. Ik heb zelf een hekel aan knutselen en mijn kinderen hebben er ook hekel aan. Wij moeten wel iets meenemen. Minibroodjes. Nog nooit klachten gehoord van ouders dat ze dat vervelend vonden. Bij ons op school nemen ouders liever iets mee dan dat ze meer ouderbijdrage moeten betalen.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

bibi63

bibi63

02-04-2012 om 21:47

Is het dan zó erg?

Inmiddels zit dochter in de brugklas. Maar op de bs ook heel wat paasontbijtjes meegemaakt. Dochter en andere kids vonden het leuk en spannend. Dus what's the problem? Inderdaad kinderen konden op een briefje aangeven wat ze absoluut niet lusten of juist wel erg lekker vinden. Dochter vond het leuk, dus ik ook en met een klein ieniemieni beetje moeite kwam ze altijd op school met een lekker en leuk ontbijtje.
Gr. Bibi

Tango

Tango

02-04-2012 om 22:29

Lootjes trekken

Hoort wat mij betreft bij Sinterklaas en niet bij Pasen. Gelukkig denken ze daar hier op school hetzelfde over. Hier wordt afwisselend het ene jaar een paasontbijt georganiseerd en het andere jaar paasspelletjes. Beide door de evenementencommissie (die hier overigens bijna ter ziele is, maar da's een ander verhaal). Dit jaar de paasspelletjes en er wordt dan wel een oproep gedaan voor ouders om te helpen, maar dat kun je natuurlijk altijd voorbij laten gaan.

Bibi

Eén dingetje is misschien niet zo erg. Maar het is, als ik de berichten op het forum bekijk, nooit éen dingetje. Als dat paasontbijtje nou het enige fröbelmoment in het hele schooljaar was... Maar nu is het weer dit, dan weer dat, telkens wordt de medewerking van ouders gevraagd voor semi-creatieve uitspattingen van twijfelachtige relevantie want "dat is zo leuk voor de kinderen". En daar heb je ouders en dan vooral moeders bij hun zwakke plek, want je wilt je kind toch niet tekort doen, en als al die andere kinderen ook, etc...Zo juinen ouders (moeders) elkaar op. Daar is niemand bij gebaat.
Vaders hebben vermoedelijk minder last van dit soort toestanden en het is ook om die reden zinnig om dit soort klussen aan vader toe te delen. Andere mogelijkheden zijn om de ouderraad - die dit soort dingen volgens mij vaak verzint - ter verantwoording te roepen ("nee, dit is niet leuk, en we doen het niet") dan wel gewoon geen gehoor te geven aan dit soort oproepen. Maar dat laatste moet dan wel en masse, anders is de ene die haar poot stijf houdt de gebeten hond, en je wil toch niet dat je kind...etc.

Er is niks tegen om het schooljaar met enige leukigheid op te sieren, maar a) dat hoeft niet heel vaak, b) dat hoeft niet heel uitgebreid (paasontbijt is al leuk, dar hoeft niet per se met lootjes en versierde mandjes en verlanglijstjes) en c) er is geen reden waarom ouders daar om de haverklap dingen voor moeten regelen.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.