Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Paasontbijt

Naar aanleiding van het bovenstaande draadje: Waarom vinden zoveel ouders het toch zo vervelend om een paasontbijt te maken? Bij mijn oudste kinderen wordt dit al jaren gedaan. Het is net als bij Sinterklaas ze trekken lootjes en maken iets voor een ander kind. Dat vinden ze spannend en leuk. Is de jaarlijkste Sinterklaas surprise ook een probleem of ligt dat anders?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Hanne.

Hanne.

23-03-2010 om 09:52

Omdat

1) ik graag invloed heb op wat mijn kind eet,

2) mijn mening over een voedzame maaltijd (wat ik essentieel vind voor de maaltijd waar je de dag mee begint) niet per se het zelfde is als dat van andere ouders

3) er altijd flinke verschillen tussen de gemaakte ontbijtjes zijn, waardoor de kinderen met scheve ogen naar elkaars bord zitten te kijken.

4) ik 's morgens al blij ben als ik iedereen op tijd en met een boterham in z'n buik de deur uit heb en eigenlijk geen tijd heb om dan ook nog een ontbijtje voor een ander kind te maken (want 2 boterhammen met kaas in een zakje voldoet niet)

5) ik het niet prettig vind om mijn kind hongerig toe te laten kijken hoe de rest van de familie wel ontbijt krijgt

Tango

Tango

23-03-2010 om 10:05

Nou

Ik vind er nogal een verschil tussen zitten of je een paasontbijt maakt voor 1 kind of dat je een klassikaal of schoolpaasontbijt organiseert. Hier op school wordt altijd een paasontbijt voor de hele school georganiseerd. Er is een evenementencommissie die de inkopen hiervoor doet en alles verdeelt over de klassen: broodjes, beleg, eieren natuurlijk. Alle kinderen nemen zelf bord en bestek mee. Per klas is er een soort buffet waar kinderen zelf kunnen kiezen wat ze eten. Ik zit zelf ook in de commissie en help dus ook mee met het ronddelen van de ontbijtboel. Heel gezellig en gewoon onder schooltijd. Als je niet wilt of mee kunt helpen is dat ook prima, moet je niet in de evenementencommissie gaan natuurlijk.
Dit lijkt mij persoonlijk beter dan dat je voor 1 of 2 kinderen een ontbijt maakt. Is een hoop gedoe 's morgens vroeg en je krijgt altijd grote verschillen tussen wat de kinderen krijgen. Mijn kinderen, met name de oudste, zouden hier niet goed op reageren.
Surprise maken vind ik eerlijk gezegd ook wel een gedoe hoor, omdat de kinderen het zelf vaak nog niet echt kunnen, maar je kunt daar wel eerder mee beginnen. Bij zo'n ontbijt wordt toch wel een vers broodje verwacht en een versgekookt eitje.

Pippin

Pippin

23-03-2010 om 10:14

Heel stom

Dat was de conclusie van mijn kinderen. Bij ons op school is het eenmalig gedaan. Wij ons in alle bochten gewrongen om te geven wat er op het lijstje stond. Mijn kinderen kregen natuurlijk niet wat zij hadden gevraagd. Een beduimelde boterham met gesmolten hagelslag, brrrr. Ik heb ze gewoon laten ontbijten thuis, gelukkig maar. Het is gewoon niet lekker, iets eten wat een ander heeft klaar gemaakt. Bah, ik hou er zelf ook niet van.

Ik vind het echt onder de categorie: 'Hoe maken we het ouders zo lastig mogelijk?' vallen.
Suprises voor Sinterklaas vind ik van een heel andere orde. Daar heb je namelijk weken de tijd voor.

vlinder72

vlinder72

23-03-2010 om 11:51

Kleffe boterhammen. yech.

Bij ons eten de kinderen volgens mij wel een lekker lunch. Iedereen krijgt een briefje met daarop wat je mee moet nemen. Dat zijn onder andere. Mini croissantjes, mini bolletjes, mini krentenbollen, worstenbroodjes, soesjes en dergelijke. Niets boterhammen met hagelslag. Alleen lekkere smuldingen. Voor een keer is dat hartstikke leuk. En alle klassen krijgen hetzelfde. Mijn kinderen vinden het geweldig. Mijn oudste probeert het altijd voor elkaar te krijgen dat hij de slagroomsoesjes mag meenemen. En ik hoop altijd op dingen die niet hoeven te worden afgebakken maar die ik zo op een bord kan doen (en dan drie keer want ik heb drie kinderen op school) .

Nick de vierde

Nick de vierde

23-03-2010 om 12:20

Griebels

"Iedereen krijgt een briefje met daarop wat je mee moet nemen. Dat zijn onder andere. Mini croissantjes, mini bolletjes, mini krentenbollen, worstenbroodjes, soesjes en dergelijke."
Het is toch de betutteling ten top!!! Hier Piet of Mien, doe jij eens even boodschappen! Hier is je lijstje.....Zie je het voor je? Moet je gaan kopen: mini croissantjes, mini bolletjes, mini krentenbollen, worstenbroodjes, soesjes en dergelijke. En niet te laat zodat al die andere moeders je al voor waren en je het niet meer kunt krijgen. Maar ook niet te vroeg zodat het over de datum is als je het mee geeft.
Ik vind croissantjes en worstenbroodjes gore vette dingen en worstenbroodjes zijn ook nog veel te zout. Soesjes zijn vette suikerbollen. Maar nu opgelet: de week erop gaan ze weer "gruiten". Dan moet je weer voorgeschreven fruit mee geve. Misschien ook nog wel geschild, want ja anders is het zo lastig voor juf.....
Ik word misselijk van dit soort voedselvoorschriften. Is het misschien mogelijk om les te geven? Dat lijkt al moeite genoeg te kosten......

vlinder72

vlinder72

23-03-2010 om 12:26

Ncik

Je hoeft maar een ding mee te nemen. En ja het is een vette troep maar ik vind dat geen probleem (ik heb daar overigens nog nooit ouders over horen mopperen). Ze eten het toch niet iedere dag. Alleen met Pasen en dat is bij ons op school de belangrijkste dag van het jaar. Samen met kerst. En betutteling ten top. Ach, er zijn ergere dingen te bedenken dan ieder kind één keer in het jaar iets mee te laten nemen voor een paaslunch. En zoals ik al schreef bij ons op school is pasen belangrijk. En niet omdat de paashaas dan paaseieren komt brengen .

Nick de vierde

Nick de vierde

23-03-2010 om 13:25

Ergere dingen

"Ach, er zijn ergere dingen te bedenken dan ieder kind één keer in het jaar iets mee te laten nemen voor een paaslunch." Ach, er zijn ergere dingen te bedenken dan als school gewoon de feestelijkheden waar je denkt behoefte aan te hebben zelf te organiseren en ook nog zelf boodschappen te doen........

bertje1

bertje1

23-03-2010 om 13:38

Mondeling

Ik zou eea eens netjes opschrijven en een keer een afspraak maken met de directeur of met de ouderraad bespreken. Ik snap het, combineren van kinderen en werk is lastig, maar voor de kinderen zijn dit soort dingen wel leuk. Misschien kunnen ze zelf toch meer dan je denkt en laat de kinderen meer doen? (of je man?)
en: niet wachten tot de laatste druppel, maar eerder 'klagen' en kijken of er meer mensen zo over denken.

bertje1

bertje1

23-03-2010 om 13:38

Sorry verkeerde gereageerd!

deze reaktie hoort bij bovenstaand: 'boze brief aan directeur' hhaha.

Tinus_p

Tinus_p

23-03-2010 om 14:25

Aanvulling pelle

8. Juist dat met zn allen kunnen kiezen van een soort buffet is gezamenlijk gezellig.

Waarom die een-op-een koppeling? Het ondergraaft het eerlijk-zullen-wel-alles-delen idee. Vooropgesteld dat je een passontbijt een nuttig idee vindt -ik ben er vooral voor, dat kinderen op vaste tijden naar school gaan (en dat ouders dus niet hoeven te blijven ete cvoor dit soort flauwekul) zodat de ouders naar hun werk kunnen, om geld te verdienen, om belasting te betalen, wara het salaris van de leerkracht van wordt betaald.

Opleuken-afschaffen

Weten jullie wat het probleem is? Dat er altijd mensen zijn die dingen willen 'opleuken' (sowieso al een vreselijk woord, maar het dekt wel precies de lading). En het lijkt wel of mensen heel erg vatbaar zijn voor nieuwe tradities. Als iets 1 keer is gedaan (een paasontbijt! Dat is weer eens iets anders!) dan moet het volgend jaar weer. En erger nog, het moet iets leuker en groter dan vorig jaar. En het jaar daarop...etceteraetcetera. Zo ontaardt een eitje op goede vrijdag na 5 jaar in dit soort absurde prive-catering toestanden. Best logisch hoor, want in al die ouderraden komen om de paar jaar weer leuke frisse nieuwe ouders, die graag hun steentje willen bijdragen aan de schoolactiviteiten, en zo sluipt er regelmatig weer een lollig 'nieuw' dingetje op de schoolkalender, wat dan in no time uitgroeit tot wederom een vast en feestelijk ijkpunt in het schooljaar.

Wat mensen vergeten is dat je als er steeds maar weer nieuwe 'dingetjes' ontstaan je ook af en toe eens wat 'oude' dingetjes moet schrappen. Want anders loopt het nl uit de hand. En dat doet het zo te lezen her en der ook. Godzijdank hebben wij hier geen paasontbijt met lootjestrekkerij, maar ook hier zie ik voorbeelden van steeds maar 'aangroeiende' tradities.

Als je commentaar wilt leveren op school lijkt me deze insteek een aardige om eea aan te kaarten bij een schooldirecteur. Die van ons was het in elk geval vreselijk met me eens toen we het er eens over hadden, en doet erg zijn best eea binnen de perken te houden, hoe lastig ook, want al die overdreven wilde ideeen ontstaan echt allemaal uit goede bedoelingen (die trouwens vaker vanuit de ouderraad komen dan vanuit de leerkrachten zelf...)

In je uppie kun je ook best een steentje bijdragen door in elk geval zo min mogelijk mee te doen aan die malle tendens dat alles mooier moet dan vorig jaar. Laat je niet gek maken. Wat vorig jaar goed genoeg was is dat nu ook. Draai het zelfs eens om en doe alles een tikkie soberder dan vorige keer. Kan ook met traktaties, kadootjes voor juffen, overdreven bedank-acties, of wat dan ook En roep dat ook opgewekt tegen ouders om je heen, soms helpt dat mensen ook over de streep om ergens wat frisser tegenaan te kijken (had ik vorig jaar met die schoenmaatjes-goede-doelen actie. Zoveel ouders die zich lullig voelden als ze niet meededen, maar na mijn openlijk melding dat ik het kul vond opeens wel durfden te zeggen dat ze er niks aan vonden)

Ingrid

Bastet

Bastet

23-03-2010 om 15:00

Tarole

Waarom zou je het wel zo doen?Op de school van mijn dochter verzorgd de ouderraad een dergelijk ontbijt.De ouders die mee willen helpen kunnen dat doen,en de andere ouders hebben er geen omkijken naar.Simpel toch?
Bastet

amk

amk

23-03-2010 om 16:29

Didi (vanuit het andere draadje)

wel als ik daardoor boven mijn budget boodschappen moet gaan doen die ik verder niet gebruik en dus weggooi.'
Maar een van de oplossingen die in dit draadje is aangedragen, is om alles door de ouderraad te laten organiseren (en kopen). Dan gaat de ouderbijdrage omhoog. En dat kost toch ook geld? Misschien uit een ander 'potje' maar per saldo maakt dat niets uit."

Per saldo maakt dat wel uit.
Dan worden er veeel minder hele pakken hagelslag voor niets gekocht. Dus per saldo veel minder uitgegeven.
En is de door berekening daarom vele malen lager. 1 pak hagelslag a 1 euro delen door 10 is veel goedkoper dan 10x een pak voor een euro.

en ja ik heb de school bewust uitgekozen: bij ons wordt dit door de activiteiten ouders geregeld (waarvoor je je vrijwillig aanmeld), en het geld word niet via de ouderbijdrage geind maar via een geheel vrijwillige bijdrage aan de stichting vrienden van de school die dit soort extra activiteiten organiseert. Zoals bv het feest voor de ouders. Op basis van geen geld, geen activiteit.

De ouderbijdrage is voor de specifieke onderdelen die bij het type onderwijs horen zoals bv de klassekas en het bezoeken van musea en andere plaatsen.

Ellen Wouters

Ellen Wouters

23-03-2010 om 16:31

Opleuken en oneindige behoeften.

De behoeften van de mens zijn oneindig. Het zal nooit genoeg zijn.

Eten is niet genoeg. Gezelligheid is niet genoeg. Je moet uniek zijn, je uitdrukken, experiences creëren. En wil je dat niet, dan verzinnen juffen/marketeers/weetikveelwie wel dat jij dat wil.

Let maar op: als het paasontbijt met allemaal individuele ontbijtjes helemaal ingeburgerd is, dan komt de oproep aan ouders om het nog verder op te leuken met muziek, liedjes, schilderijen, een paasverkleeddag, etc.

Zie ook het cadeautjesdraadje met die narcissen en basilicum. Iemand zei dat ze het zo afgezaagd vond dat haar broer altijd een fles wijn meenam bij een etentje.

De functie van een cadeau is allang niet meer dat je iets krijgt wat nuttig of lekker of leuk is. De functie is dat je bewijst dat je Genoeg Moeite Doet. Je moet en zal gaan shoppen, want als je een makkelijk cadeautje geeft houd je niet genoeg van iemand.

De functie van een paasontbijt is niet dat je eten krijgt, en ook niet dat het gezellig is. De juf kan best een paar broden en wat potten beleg en plastic bordjes meenemen, als het gaat om Samen Eten. De functie is dat je als school moet laten zien dat je Zulke Enige Dingen doet met de kinderen. En aangezien het fröbelen van tientallen versierde ontbijtjes teveel werk is, moeten de ouders dat dus doen.

Nick de vierde

Nick de vierde

23-03-2010 om 16:55

Ellen

Amen!

Tarole

Tarole

23-03-2010 om 17:06 Topicstarter

Hier

Hier is het paasontbijt met lootjes trekken juist weer niet nieuw, maar traditie. Ze hebben het een jaar geprobeerd algemeen te verzorgen en dat is kennelijk niet goed bevallen, want het volgende jaar waren de lootjes weer terug. Ze trekken de lootjes overigens vroeg genoeg zodat je kind zelf een surprisedoos kan knutselen, daarbij weet je het natuurlijk van te voren dat het er weer aan zit te komen. Toch zijn mijn kinderen nog niet begonnen! Op school schrijven de kinderen zelf hun lootjes met hun eigen wensen, bijv. 'pakju sienasapelsap met wit brootje met sjem en vooral veel sjookoolaa', want de spelling kan nog wel eens verbeterd worden.
Toen ik jong was hadden we overigens ook ieder jaar een paasontbijt, maar dan inderdaad gezamenlijk geregeld. Financieel gezien wel efficienter inderdaad.Maar het knutselen vinden wij wel gezellig en daar gaat het om denk ik. Ze knutselen thuis toch wel en op school knutselen ze weer andere dingen.
Begrijp ik goed dat kinderen op die specifieke dag niet thuis ontbijten? Hier ontbijten ze gewoon net als op andere dagen. Het paasontbijt is meer het paaspauzehapje.

Bastet

Bastet

23-03-2010 om 18:20

Eens met cobi

Laat school op school blijven!!
En hier is het geen pauzehap,maar echt ontbijt.

Yta Chalne

Yta Chalne

23-03-2010 om 19:15

Mèn

Hier was vorig jaar mijn eerste schoolontbijt, bij jongste. Op de valreep bij mijn laatste kind nog even ingevoerd, hoera. Mijn kinderen knutselen ook nooit, zeker jongste niet, en aangezien hij pas vier is lijkt het mij ook een wat grote verantwoordelijkheid om het aan hem over te laten. En omdat ik niet zo'n moeder wil zijn die nooit wat wil doen omdat ze met de oudere kinderen alles al vierhonderd keer heeft gezien knutsel ik dan maar weer zo'n %$# ontbijt met papieren bordjes met stickers, een versierd dienblad en pakjes drinken van de Juiste Merken. En het ergste is: ik kijk ook nog tevreden rond als ik zie dat andere ouders het niet gesnapt hebben en niks hebben versierd maar gewoon een extra broodtrommeltje in de tas hebben gegooid. "Ha", denk ik dan, "wat een onnadenkende ouder." Dat ik dan blij ben dat ik het zelf zo keurig heb gedaan vind ik achteraf dan nog het ergst. Door en door vertrut ben ik, na 18 jaar basisschool...

vlinder72

vlinder72

23-03-2010 om 21:12

Wow, lidwientje

Voor dat bedrag mag je best iedere morgen een aardbeienbananenkiwismoothie verwachten. . Wij betalen 23 euro per kind aan ouderbijdrage en alleen als de kinderen op schoolreisje gaan nog een apart bedrag voor het schoolreisje. Ach, dan kunnen er best 6 mini krentenbolletjes voor een paaslunch vanaf.

Tarole

Tarole

23-03-2010 om 21:16 Topicstarter

Mevr. walg

Heeeel grappig Lidwientje. Ik zou het gewoon doen. Neem een citruspersje mee en ga het terplekke klaar staan maken. Hoe komen die kinderen aan zulke specifieke eisen??? 10+ kaas bestaat dat?

Wat een gezeik!

Hagelslag vraag je dan toch bij de buren of een vriendin ofzo? En dat witte brood: bij de bakker kun je ook losse bolletjes kopen.
Ik vind dat jullie wel erg a-creatief omgaan hiermee hoor, er zijn oplossingen genoeg te bedenken om het jezelf gemakkelijker te maken.
Als je dit soort toestanden niet had gewild had je geen kinderen moeten krijgen/ nemen, dat hoort er nou eenmaal bij. Bij dit soort discussies vraag ik me af hoe je je kind eigenlijk voorstelt als het in de puberteit zit; dan heb je namelijk vrijwel geen vat meer op hun eetgedrag. (Kijk maar eens in de prullenbakken op een middelbare school: één en al zorgvuldig gesmeerde boterhammetjes nog in de boterhamzakjes verpakt, en de kinderen zitten op het schoolplein chips te eten.)

Gr. Poezie.

Emmawee

Emmawee

23-03-2010 om 22:21

Poezie

Op de middelbare school krijg je doorgaans niet het verzoek om een zakje naturel en een blikje cola light mee te geven voor het lootjes-trek-paasontbijt-omdat-dat-zo-leuk-is.

En ik vind je opmerking: "Als je dit soort toestanden niet had gewild had je geen kinderen moeten krijgen/ nemen, dat hoort er nou eenmaal bij." erg onaardig en bovendien nogal kort door de bocht.

Als ouder kun je je laten leiden door de grillen van school, dat staat iedereen vrij. Maar er zijn nu eenmaal ook ouders die op dit opgelegde onderdeel van het ouderschap niet zitten te wachten. Er zijn trouwens ook scholen die dit soort dingen keurig zelf regelen. Ja hoor, van € 28,= schoolgeld per jaar!
Ik mag mezelf best creatief noemen in het vinden van oplossingen, maar dat hoeft toch niet voor iedereen te gelden? Ik zelf heb in het geheel geen bezwaar om iets voor school te doen. Ik ben zo'n hulpouder die dat leuk vind. Maar dat zo'n school dit soort dingen oplegt, beslist over de portemonee van ouders en beschikt over hun tijd, dat vind ik behoorlijk storend.
Ik zou echt niet blij zijn met zo'n paasontbijt maken voor een ander kind, maar ik ben er redelijk gerust op dat onze school daar niet mee gaat komen.
Groeten, Maw.

Nasha 1st

Nasha 1st

23-03-2010 om 22:50

Zoals ik in het andere draadje al aangaf

hier regelt de ouderraad gewoon het paasontbijt. Er worden broodjes besteld, er worden bij de Makro kleine pakjes hagel e.d. gekocht, we houden rekening met een aantal kinderen met dieten en er is drinken e.d. Dit jaar is er eerst een Zumba-les voor het ontbijt.....In die tijd zorgen wij dat de broodjes e.d. in de klassen komen, de kinderen mogen in pyama en klaar! En dat alles inderdaad van de ouderbijdrage! (hier 47 euro, maar daar zit de schoolreis al bij in)

Bellatrix

Bellatrix

23-03-2010 om 23:41

Ouderraad-ouder-types

Een en al herkenning hier. Wat een gedoe.
Hier begint het probleem vaak bij de ouders in de ouderraad. Dat zijn per definitie ouders die tijd over hebben (of vrij kunnen maken), houden van dingen regelen en graag bij school betrokken worden. Die vinden dit soort dingen fantastisch.
Ik ben niet zo'n ouder. Het kost mij de grootste moeite om een paasontbijt te regelen. En als het dan al lukt krijg ik toch vast weer klachten. Omdat de eierdooier blauw was, of omdat het croissantje nog afgebakken had moeten worden, of omdat er kerstmannetjes op het paaslint stonden. Altijd gezeik...
Ik was ooit 's-vonds laat met de auto op weg naar een vriendin aan de andere kant van de stad. Aanleiding was een briefje dat ik in de broekzak van mijn zoon had gevonden. Of ik ervoor wilde zorgen dat zoon morgen een geel bolletje wol bijhad. Ze gingen knutselen voor pasen.
Halverwege ben ik woedend omgedraaid. Vast van plan om de juffrouw eens goed de waarheid te zeggen. Gelukkig moest ik nog een nachtje slapen en 's-ochtends kon ik het weer iets meer relativeren. Ik heb heel rustig tegen de juffrouw gezegd dat ik echt geen gele wol had kunnen regelen en of het, voor volgend jaar, niet een goed idee zou zijn om een paar grote bollen voor de hele klas te kopen. En ja, dat vond ze ook best een goed idee. Dat idee was blijkbaar niet eens in haar opgekomen.
Sindsdien probeer ik rustig te blijven, lukt meestal best goed. Maar soms ...

Maylise

Maylise

23-03-2010 om 23:41

Poezie

Toen ik voor kinderen koos had ik niet gedacht dat ik ooit een ontbijt samen zou hoeven te stellen naar de grillen van een ander kind dan mijn kind. Ik zou het ook helemaal niet erg vinden om een ontbijt samen te stellen als ik zou denken dat de moeite de opbrengst waard was. Dat is het niet. Het is bijzonder weinig efficiënt.

Zoals ik hierboven ook schreef: "Bovendien vind ik het onlogisch: 28 kinderen in een klas bijvoorbeeld. Dat betekend 28 verschillende ontbijtjes waarvan je per ontbijt minstens 15 à 30 minuten kwijt bent met inkopen doen, versieren van materiaal en het ontbijt maken. Dat komt neer op tussen de 7 en 14 uur in totaal voor een hele klas. Dus de ouders van deze klas zijn gezamenlijk in elk geval tussen de 7 en 14 uur kwijt met het voorbereiden van het ontbijt. Voor een school met 8 groepen kan je vervolgens dit x8 vermenigvuldigen. Dus tussen de 56 uur en de 112 uur voor een school met groepen.

Andere oplossing is dat de ouderraad het ontbijt organiseert. Zij doen gezamenlijk inkopen voor de hele school en 's ochtends kunnen de kinderen (met uitzondering van de kleuters misschien) zelf het ontbijt voorbereiden. Laat het ritje naar de makro, de inkopen doen en vervolgens terugbrengen naar de school op maximaal 3 uur staan (en dat is best ruim gerekend). Daar komt dan het voorbereiden in de klas nog bij (wat de leerlingen zelf kunnen doen) van maximaal 1 uur per klas ongeveer. Kortom dan ben 3 uur kwijt met inkopen en in totaal 8 uur met voorbereiden (8 groepen x1 uur) dus 11 uur in totaal voor de hele school.

Het lijkt mij duidelijk welke oplossing het meest efficiënt is. Voor de kinderen maakt het echt niks uit. Die zullen ontbijt 1 even leuk vinden als ontbijt 2. En zelfs al vinden ze een individueel ontbijt leuker dan lijkt met de tijdsbesparing die optie 2 oplevert belangrijker te zijn.

En dan heb ik het nog niet eens over de kosten. Optie 2 is ook nog eens veel goedkoper dan optie 1. "

Daarnaast weet ik bijna zeker dat ik bijna niks in huis heb wat de meeste kinderen zullen vragen voor het ontbijt want dat soort producten heb ik gewoon vaak niet in huis. Nou kan ik dan de resten wel weer weggeven aan iemand of iets dergelijks maar wat een verspilling van geld, energie, materiaal...

Maylise

Primavera

Primavera

24-03-2010 om 00:20

Pelle

Pelle, ik kopieer even je reactie uit het andere draadje hieronder, zodat ik er vervolgens een reactie op kan schrijven:
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
"Primavera's oplossing kan natuurlijk ook: van te voren aankondigen dat jouw kind thuis eet & geen ontbijt meegeven en het ontbijt voor jouw kind naar het andere kind laten gaan. Vind ik wel een goed idee. "

Natuurlijk is dat geen goed idee. Hier mocht je dus als kind een aantal broodjes, broodjessoorten, beleg, een ei, boter of niet etc etc etc uitkiezen. Je kunt dus niet zomaar een ontbijtje inwisselen.

Ik weet wel dat de ouderraad toen een paar broodjes en beleg etc achter de hand hielden voor als iemand het vergeten was of ziek was.
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Kijk als een ander kind niet het betreffende ontbijtje zou krijgen wat het besteld had, dan is dat een probleem van school en niet mijn probleem.
Als de ouderraad nou gewoon ipv een paar broodjes en beleg achter de hand te houden voor eventuele zieken en vergeetachtigen er wat meer koopt, zodat er voor de hele klas genoeg is dan zijn de ouders van dit gedonder af. Het idee dat je je als ouder in allerlei bochten zou moeten wringen om een klasgenoot in de meest aparte bestellingen tegemoet te moeten komen, werkelijk ik zou er niet over peinzen.
En in mijn geval zou dat dan 4 keer op gaan. I stel mij al voor dat ik 's ochtends 4 verschillende paasontbijtjes klaar zou moeten maken voordat mijn kinderen naar school gaan. Eens kijken: ééntje wil een zachtgekookt ei een ander een hard gekookt, vervolgens willen ze natuurlijk alle vier verschillende soorten beleg die we geen van allen in huis hebben en die we daarna ook nooit weer zullen gebruiken vanwege niet lusten of allergie zoon. Zou er dezelfde boter op moeten of moet de één roomboter en de ander plantaardige zooi , terijl de derde aan cholesterol verlagende gezondheidsbevorderende smeersels gewend is. Shit, de vierde moest geen boter op brood, per ongeluk toch gesmeerd op het speciale bolletje wat bij de warme bakker was gehaald. Ojee, welk ei was nou hard gekookt en welke zacht? En nu die crackers met smeerleverworst. Moest daar nou boter bij of niet? Verrek de crackers gaan stuk. Nouja ,de hond eet het wel op, gelukkig hebben we een heel pak witte crackers moeten kopen, dus er kunnen er rustig een paar sneuvelen... Ja hoor, ik zie het helemaal zitten.
Nou hebben de scholen in Italië gelukkig (nog) niet zoiets als een paasontbijt op bestelling bedacht, maar zoals ik al in het draadje boven schreef, aan gefröbel voor ouders doe ik gewoon niet mee en dat geef ik netjes aan het begin van het schooljaar aan en verder heb ik er geen last meer van.
Groeten Primavera

reina

reina

24-03-2010 om 07:08

Moeilijk/makkelijk

"Bij mij dochter in de klas zitten kinderen die alleen 10+ kaas willen, en een aardbeienbananenkiwismoothie" Ik zou dan alleen maar blij zijn dat ik niet zulke kinders heb, aan de andere kant, hoe komen kinderen op het idee alleen maar 10+ kaas en aardnbeiensmoothie te lusten??
Het idee van ontbijtjes voor een ander maken is niet mijn idee van een leuk ontbijt, ik zou me er echter ook niet druk over maken. Je kunt dingen vaak zo moeilijk, maar ook zo makkelijk maken als je wilt. Mijn kinderen vonden de extra dingetjes op school altijd erg leuk, daar keken ze echt naar uit (maar ws hielden/houden ze net als hun moeder niet van sleur , dus elke afwisseling was welkom ), daarom deed ik altijd enthousiast mee met de vragen die kwamen, maar als ik het niet leuk gevonden zou hebben had ik me er makkelijk van afgemaakt. Waarom bijv. iets ingewikkelds of aparts meegeven naar een kerstdiner als je weet dat ze alleen van croissantjes met worstje houden? Dan maak je toch gewoon dat geliefde worstcroissantje. En als je echt verandering wilt zul je je misschien op moeten geven voor de ouderraad, kun je meedenken......

Bastet

Bastet

24-03-2010 om 07:24

Pelle

De clementines van AH smaken nog prima hoor!)
Bastet

Bastet

Bastet

24-03-2010 om 07:25

Alhier.....

Ik betaal 25 euro per jaar voor mijn dochter,incl. paasontbijt..
Bastet

vlinder72

vlinder72

24-03-2010 om 07:46

Ouderraad

Ik ben zo'n ouderraad type. Maar onze ouderraad voldoet volgens mij niet aan de beeldvorming die hier blijkbaar van de ouderraad heerst. Iedereen in de ouderraad werkt. Ikzelf ook. Ik werk 24 uur verdeeld over 4 dagen. Ik heb 4 kinderen en doe de ouderraad er vrijwillig, net als alle andere ouders bij. En nee, wij doen niet zoiets als lootjes trekken voor een paasontbijt. Hier krijgen alle kinderen dezelfde paaslunch. Oh, en de ouderraad zit ook geen dingen te bedenken om het voor de drukke werkende ouders moeilijk te maken. Mijn beeldvorming van de ouderraad is geheel verandert op het moment dat ik erin ging. Wat is dat veel werk zeg. En wat een gezeik altijd. Je doet het nooit goed maar de mensen met het meeste commentaar doen ook echt niets om het te verbeteren. Sommige mensen die hier reageren zouden voor de lol ook eens zo'n bijeenkomst van de ouderraad moeten bijwonen voordat ze altijd overal maar commentaar op hebben. En natuurlijk kunnen dingen beter. Daarom ben ik er zelf ook in gaan zitten. Commentaar leveren is namelijk eenvoudig. En kom niet aanzetten met ik heb daar echt geen tijd voor. Nee, ik ook niet maar tijd kan je maken. En tussen de zwemlessen,voetbaltrainingen, logopedie, muziekles, fysiotherapie etc. kan ik ook nog wel een gaatje vinden. Oh, en mijn man werkt meer dan 60 uur in de week en is minstens 1 week per maand in het buitenland en ook hier lukt het. Goed, ik kan niet altijd alle vergaderingen bijwonen maar zodra het nodig is dan ben ik er. Dit ga ik een paar jaar doen en dan is het de beurt voor een andere ouder. Maar ik zal inderdaad voorstellen om de inkopen voor de paaslunch voortaan door de ouderraad te laten doen. Ik ben alleen bang dat dan de ouderbijdrag met 1,50 euro of zo omhoog gaat en dan beginnen de ouders daar weer over te mekkeren. Want ja, er moeten natuurlijk wel leuke dingen voor de kinderen zijn (sinterklaas, kerst, avondvierdaagse, sport- en speldag, paasfeest, schoolreisje, eindfeest) maar het mag natuurlijk niets kosten.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.