Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Paasontbijt

Naar aanleiding van het bovenstaande draadje: Waarom vinden zoveel ouders het toch zo vervelend om een paasontbijt te maken? Bij mijn oudste kinderen wordt dit al jaren gedaan. Het is net als bij Sinterklaas ze trekken lootjes en maken iets voor een ander kind. Dat vinden ze spannend en leuk. Is de jaarlijkste Sinterklaas surprise ook een probleem of ligt dat anders?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Balletmama76

Balletmama76

25-03-2010 om 10:00

Didi

Bedankt voor de uitleg.

Op deze citaat van iemand anders wilde ik ook nog effe reageren:
'Met Pasen herdenken we de opstanding van Jezus. Ik zie werkelijk niet wat in elkaargeknutselde ontbijtjes voor verdieping leveren aan het herdenken daarvan.\'

En dit is nu juist een van de redenen, waarom ik ervoor ben, dat christelijke scholen blijven bestaan, terwijl ik zelfst atheist ben. Op een christelijke school kunnen ouders namelijk wel verwachten, dat met de christelijke achtergrond van pasen rekening gehouden wordt. Op een openbare school verwacht ik dan een meer seculare benadering.

Nu is er voor iederen wat wils. Stellen jullie nu eens voor dat bij alle uiteenlopende meningen over het vieren van pasen op een openbare school ook nog ouders zijn, die een christelijke benadering willen. Zoiets lijkt mij helemaal niet fijn voor de sfeer op een school. Want dan is er weer gezeur van niet-christelijke ouders, omdat de benadering niet seculaar genoeg is.

Tegenwoordig staat overal het woordje te voor.

Het kan allemaal wel wat minder. Onze zoon kreeg op school een geknutseld paasbakje met 3 chooclade eitjes. Vrijdag hebben we de paasbazar. Dat was het!

krin

krin

25-03-2010 om 11:49

Feestrituelen

Het hoort inmiddels helemaal bij mijn geestelijke voorbereiding op zowel Pasen als Kerst: het rituele en traditioneel lange OOl-draadje over hoe idioot het allemaal wel niet is. Ik kom al helemaal in de stemming.
Hier valt het wel mee. Voor Pasen hoeven we alleen maar bord en bestek mee te geven, voor een ander feestelijk ontbijt kun je intekenen (of niet) voor simpele etenswaren (geen sandwiches van rechtsgedraaide tarwe met biologische roomkaas op een bedje van bij maanlicht geplukte sterkers, in elk geval), en met Kerst krijgen we van links en rechts op het hart gedrukt het toch vooral simpel te houden, omdat het om de gezelligheid gaat. Het is de puristen onder ons vast nog te dol, maar ik kan er nog wel mee leven.

amk

amk

25-03-2010 om 13:38

Didi: makke schapen

hebben jullie het wel eens echt gevraagd? Zou het niet zo kunnen zijn dat er onderhuids veel gemor is zijn maar doet iedereen het toch maar als een stel makke schapen omdat niemand commentaar durft te geven, want ja je moet toch verder met de school?

Kruisdood en eieren

Het is toch al lang bekend dat de kerk heul lang geleden alle heidense feesten heeft ingelijfd en omgeturnd in Christelijke tradities. Eieren eten, paasontbijten en paasvuren hebben sowieso niks met Christus te maken en alles met vruchtbaarheidsrituelen en de terugkeer van zon.

Chris

Puck

Puck

25-03-2010 om 17:18

Balletmamma

Ik neem als OR lid wel eens leuke ideeën die ik hier zie mee naar de vergadering en heb ook wel commentaar. Maar weet je: je doet het nooit voor alle ouders goed, er is altijd wel iemand die het ergens niet mee eens is. Maar hier wordt wel geluisterd naar commentaar van ouders en zo nodig wel aangepast.

amk

amk

25-03-2010 om 19:49

Kleine beetjes zijn samen veel werk (voorbeeld)

wij krijgen op het werk vaak het verzoek even wat documenten te verandren. Per document kost dit 10 minuten. Zo gedaan dus.
Maar 15.000 maal 10 minuten betekend wel dat 1 persoon er 2,5 jaar 24 uur per dag 7 dagen per week mee bezig is om het 'klusje' te klaren.

Dat is met dit soort verzoeken van school ook het geval.
1x met 1 kind is leuk, maar 5x per jaar voor 2 of meer kinderen is het al heel wat minder gezellig. Zeker als je 2 kinderen op verschillende locaties hebt wat bij ons zeer gebruikelijk is.

Wat mij betreft mogen scholen wel eens wat meer aan klanttevredenheidsonderzoek doen. Kan nog wel eens heel verrassende uitkomsten bieden. Want wat de eigen organisatie denkt komt meestal niet overeen met wat de klant sterke en zwakke punten vindt.

Geen probleem

Op witte donderdag verzorgt de ouderraad een broodmaaltijd aan het eind van de ochtend. En dat is niet moeilijk, je levert een bestelling in bij de supermarkt, wellicht dat zij het ook nog bezorgen. Als je als ouderraadlid tijd heb kom je helpen met het klaarzetten van de maaltijd.....Kinderen zijn ondertussen in de kerk met de leerkrachten. Ik durf te bekennen dat ik niet zo bekend ben met het religieuse verhaal..., het gaat om het delen, breken van het brood en gezamelijk gaan eten. Dat delen vertaald zich ook in een bijdrage aan de voedselbank......
Hier moppert niemand..............( o, ja, er wordt de ouders wel vriendelijk verzocht om bord/bestek mee te geven.)
mamsa

En hier

Woensdag een Paasontbijt aangeboden door de juffen en ouderraad. Kinderen hoeven niks mee te nemen en/of te betalen. Goede geregeld dus

Didi

"Maar op de vraag of de school voldoende leuke dingen organiseert en op de vraag of er meer of minder ouderparticipatie zou moeten zijn, krijgen we steevast 'ruim voldoende' tot 'goed' en geen aanvullende opmerkingen of tips. "

Misschien ook een keer een vraagje opnemen of de school niet te vee leuke dingen organiseert? Ik schrijf zelf vaak het vakje "opmerkingen" bij een enquete helemaal vol, maar het is verbazend hoeveel mensen zich laten leiden door alleen de vraag.

Groeten,

Temet

amk

amk

26-03-2010 om 11:02

Didi (ot)

even geheel ot.
Sorry als het lijkt of ik speciaal op jou reageer, dat is niet de bedoeling.

Maar ik ben heel verrast om te lezen dat jullie wel een onderzoek houden. Dat ben ik nog niet tegen gekomen.
Mag ik je tzt vragen om een kopie van de vragenlijst?

Hillary

Hillary

26-03-2010 om 13:50

Klanttevredenheidsonderzoek (ot)

Ik heb het heel kritisch ingevuld, maar durf het nu eigenlijk niet in te leveren. Hoe anoniem is dat dan? Je moet invullen in welke klassen je kinderen zitten. Nou we zijn echt het enige gezin met een kind in groep 8 en 7.

amk

amk

26-03-2010 om 14:11

Cobi (ot)

schoolgids leuk document. maar nee, dit soort dingen staan daar niet in.

amk

amk

26-03-2010 om 14:16

Vandaag lag de intekenlijst op tafel

in de klas.
gezocht: 3 ouders die woensdagmiddag willen helpen met alvast de tafeldekken. (aansluitend aan de schooldag) (die dag zullen de lokalen wel niet schoongemaakt worden denk ik dan gelijk)
3 ouders die een thermoskan heet water mee willen nemen
3 ouders die na afloop willen helpen met de afwas.
Dit alles per klas natuurlijk.

Ik krijg sterk de indruk dat dit weer een happening van de evenementencommissie (ouderraad) is. Het zal mij niets verbazen als er voor de ouders ook nog een broodje geregeld wordt, net als bij het kerstdiner toen er een gluhweinbar was.

Tuurlijk wel hillary

Als je niet eerlijk bent schiet niemand iets op met zo'n onderzoek. En met 2 kinderen in gr 7 en 8 ben je natuurlijk een ervaren ouder die best iets zinnigs te melden heeft. En anders laat je toch fijn open in welke klassen je kroost zit? of je zegt vult gewoon heel summier 'bovenbouw' in?

Ingrid

Afwas?

3 ouders die helpen met de afwas ?

Wat onhandig dat ze zoveel inzet nodig hebben voor zoiets onbenulligs. Hier nemen kinderen zelf in een tas een bord, bestek en beker mee. Ze hebben zelf een eierdopje geknutseld. En dan krijg je de hele muk mee in dezelfde palstic tas als waar het in zat. Dan deuk je thuis het eierdopje terug in zijn vormpje (een paar nietjes erin en hij gaat tot pasen mee) en de rest in de vaatwasser.

Ik had het hier boven ook al gezegd, het wordt allemaal veel te ingewikkeld gebracht en ik kan mij de weerzin dus grondig voorstellen.

Bastet

Bastet

26-03-2010 om 16:13

Dit jaar.....

Zo,dit jaar is het helemaal handig,de kinders gaan even naar de kerk vlakbij voor een viering,dan gezellig even matzes eten in de klas.Daarna zijn in elke klas de voorrondes van de zgn. PaasXFactor,en 'smiddags in de aula de finale.Geen ouders nodig,en ipv paasontbijten maken zijn de kinderen nu lekker aan het oefenen voor de PaasXFactor.
bastet

Lol krin

Ik moet erg lachen om je posting. Ja inderdaad gelukkig geen geconfijteandesgeitkeutels besprenkeld met biologische maanzaad, dat is ook zo passé !

amk

amk

26-03-2010 om 17:15

Ja de afwas

want bv de bekers moeten bij de lunch weer gewoon gebruikt worden. Die zijn namelijk van het melkplan. Hier geen pakjes maar gewoon flessen melk die uitgeschonken wordt in bekers.

School heeft als streven zo min mogelijk afval te creeren. En dat geldt ook bij dit soort evenementen.

amk

amk

26-03-2010 om 20:36

En na 2 jaar mijn servies kwijt zijn

zeker! Want dan moet het mee van school naar BSO van BSO naar papa, van papa naar school, van school naar BSO van BSO naar mama. En gij gelooft dat zulke routes goed gaan! Je hebt humor Pelle. Ik ben al blij dat de schoolkrant electronisch wordt verspreidt.

De route naar de bso is hier voor 80% van de kinderen het geval. Die zitten ook niet op al die extra 'kwetsbare' tassen te wachten.

Daarbij houd je nu 3 ouders even bezig ipv 100.

krin

krin

26-03-2010 om 21:13

Maar amk

daar is campingservies toch voor uitgevonden? Gaat niet snel stuk, en het is geen ramp als het kwijt raakt. Met een leukoplastje onderop met de naam erop, en klaar is klara.

amk

amk

26-03-2010 om 21:36

En ook nu

wordt er over mijn portomonee bepaald
campingservies moet ook aangeschaft worden want het campingservies dat ik heb is wel prijzig en gaat zeker niet mee naar school. (van dat superlicht gewicht spul)

Ah joh amk

Een paar plastic hemabordjes! Wat kost dat nou? Ook handig wanneer er weer eens in de tuin pick-nickje gespeeld wordt....

Ingrid

Bastet

Bastet

27-03-2010 om 07:39

Amk

Ga je naar action,tis bijna gratis daar.
Bastet

reina

reina

27-03-2010 om 09:55

Amk

Heb je dan geen oude bekers en bordjes staan die je graag kwijt zou willen ? Ik kom altijd om in die dingen, helaas raken ze niet kwijt, vallen ze niet stuk en zomaar weggooien vind ik ook zonde....

amk

amk

27-03-2010 om 11:02

Nee

jullie missen het punt dat je over andermans portomonee wilt beslissen.
Ik bepaal zelf wel wat ik wel en niet koop. Ik ben zeer materialistisch in de vorm van zuinig op mijn spullen. Dus nee ik heb geen spullen die wel kwijt mogen raken etc. (ik heb mijn doos kleurpotloden van de middelbare school nog in gebruik)

Er zijn mensen die uit principe niet bij de Action kopen (duurzaamheid, biologisch, kinderarbeid, arbeidsomstandigheden) of gewoon geen Action in de wijde regio te bekennen.

Tineke

Tineke

27-03-2010 om 11:25

Gratis bord

Men neme uit de oud-papierbak wat karton (lege pizzadoos bijv.). Knip een cirkel, ter grootte van een bord. Vervolgens een strook van ruim 2 cm. In de lengte doormidden vouwen en aan een zijde haaietandjes knippen. Die plak je vervolgens aan de cirkel. Dan heb je een opstaand randje van ongeveer 1 cm. Vervolgens (of desnoods eerder al) beplak je het met aluminiumfolie. Voila, een bord dat je niets kost, behalve dan een beetje folie.
(dit heb ik jaar in jaar uit gedaan voor het paasontbijt)

Amk

Ik snap je. Mijn zoon is ooit eens het bestek kwijt geraakt dat van mijn ouders was. Als klein meisje at ik daarmee. Auw dat deed zo zeer.

Bastet

Bastet

27-03-2010 om 11:40

Amk

Sorry,nee,ik vind het zelf niet zo'n punt,er gaan oude borden mee,en er is ooit een keer een bord gesneuveld.Het zijn gebruiksvoorwerpen,dus kan gebeuren.Ik ben niet zo gehecht aan materie.Nee,ik beslis niet over je portemonnee,het was slechts een tip.
bastet

Bastet

Bastet

27-03-2010 om 11:40

Nikus

Waarom geef je spullen mee waaraan je bent gehecht??
Bastet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.