Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Pabo toelatingstoetsen

Mijn dochter heeft zich ingeschreven voor wat (online) voorlichtingen van hbo-opleidingen dus ik heb me eens verdiept in de toelatingseisen. Van de vijf gekozen opleidingen zijn er vier waarvoor ze zo toegelaten kan worden met haar NT/NG pakket en gek genoeg voor de (imo makkelijkste opleiding) pabo niet. Als havist moet je toelatingstoetsen maken voor AK, GS en Bio als je dat niet in je pakket hebt. Met vwo word je zo toegelaten. Nu heb ik die toetsen eens bekeken en ik zou waarschijnlijk voor alles zakken, ondanks dat ik een vwo-diploma heb. Mocht ik een lesje tachtigjarige oorlog moeten geven, dan is dat op basisschoolniveau natuurlijk prima voor te bereiden.
Dus waarom deze pittige toelatingstoetsen? En dan niet voor de vwo’er die al drie jaar geen geschiedenis meer heeft gehad? 


Ik dacht dat de opleiding héél erg rond pedagogie draait en minder rond de vakken die je geeft.

Bovendien loop je al vanaf 't eerste jaar stage.

Je zal als 17- à 18-jarige maar eens nooit gehoord hebben van de 80-jarige Oorlog omdat je nauwelijks geschiedenis hebt gehad én die materie al gelijk in je eerste week stage moeten uitleggen aan kinderen van 10.

Je bent als leerkracht "de toekomst van Nederland" aan 't opleiden, dan mag er best wat geëist worden voor je zomaar de opleiding binnenwandelt. Vind ik.

Met een VWO-papiertje gaan ze er waarschijnlijk vanuit dat je toch minstens al ooit in 't verleden van de 80-jarige oorlog hebt gehoord.

omdat er van een leerkracht verwacht mag worden dat die behoorlijke algemene kennis paraat heeft zonder eerst van alles voor te bereiden? Je hoeft echt niet alles te weten, maar alleen les kunnen geven na voorbereiding van de stof is óók niet gewenst. Denk dat het daarom zo gaat? 

Waarom denk je overigens dat de pabo de makkelijkste opleiding is? Waarop baseer je dat? 

OrganicDeer76

OrganicDeer76

15-10-2021 om 21:22

Als ze VWO heeft mag er toch vanuit gegaan worden dat ze dingen weet. Juist goed dat de er pittige toelating toetsen zijn. Maar schijnbaar vind je dit bizar. Had je dat ook gevonden als ze makkelijk waren? Je wilt toch dat een leerkracht goed ontwikkeld voor de klas staat 

Ik vind dat ook raar hoor. Dat die kennis er moet zijn voordat een PABO student aan zijn lio begint lijkt me logisch maar dat de toelatingseisen zo streng zijn lijkt me in deze tijd van lerarentekort niet handig. Ik ken jongeren die hierdoor afhaken terwijl we deze toekomstige leraren hard nodig hebben. 

MMcGonagall

MMcGonagall

15-10-2021 om 21:30 Topicstarter

Hebben jullie al eens een proeftoets gegoogeld? De vragen gaan echt diep en mijn algemene kennis is in het algemeen heel OK.
Maar goed, er schijnen boekjes te zijn waarin alles staat wat getoetst wordt. Als je die uit je hoofd leert, haal je de toets wel.

jij zou waarschijnlijk zakken omdat je die kennis niet (meer) paraat hebt. Scholieren hebben dat allemaal nog vers in het geheugen als het goed is. 

En anders gaat je dochter toch studeren voor de zo gewenste opleiding? Het wordt tijd dat de pabo van het imago -de makkelijkste opleiding- afkomt. 

Biscuitje schreef op 15-10-2021 om 21:30:

Ik vind dat ook raar hoor. Dat die kennis er moet zijn voordat een PABO student aan zijn lio begint lijkt me logisch maar dat de toelatingseisen zo streng zijn lijkt me in deze tijd van lerarentekort niet handig. Ik ken jongeren die hierdoor afhaken terwijl we deze toekomstige leraren hard nodig hebben.

Het werkt ook andersom. Het kan juist inhoudelijk ambitieuze types aantrekken, mensen die dus hard nodig zijn. 

Als je toelatingseisen verlaagt wordt de studie er eentje voor de sukkels en het beroep ook eentje voor de losers (doe jij de lerarenopleiding??? Jij kon toch juist heel goed leren??) waardoor de inhoudelijk sterke (aankomende) studenten afhaken (en je uiteindelijk meesters en juffen overhoudt die niet zo heel veel kennis hebben die ze aan onze toekomstige schatjes kunnen overbrengen). 

MMcGonagall schreef op 15-10-2021 om 21:30:

Hebben jullie al eens een proeftoets gegoogeld? De vragen gaan echt diep en mijn algemene kennis is in het algemeen heel OK.
Maar goed, er schijnen boekjes te zijn waarin alles staat wat getoetst wordt. Als je die uit je hoofd leert, haal je de toets wel.

Toen mijn dochter pabo ging doen inderdaad de proeftoetsen gedaan omdat ik nieuwsgierig was. Prima te doen met mijn algemene ontwikkeling en mijn havo 3 aardrijkskunde en geschiedenis.

Mevrouw75 schreef op 15-10-2021 om 21:51:

[..]

Het werkt ook andersom. Het kan juist inhoudelijk ambitieuze types aantrekken, mensen die dus hard nodig zijn.

dat. Jarenlang had de pabo de naam “als je echt niks kan, dan kun je nog naar de pabo”, hoera als dat eens voorbij is. 

de oplossing van het lerarentekort zit deels in de status verhogen, in elk geval niet in de status nog dieper laten zakken. 

ReadyAnteater53

ReadyAnteater53

15-10-2021 om 23:00

Als je vanwege zo'n toelatingstoets al afhaakt/uitvalt, dan zou je de eindstreep sowieso niet hebben gehaald lijkt me. Tenminste ik zie om mij heen dat de pabo mensen nog behoorlijk tegenvalt.

Ik heb aardrijkskunde gegeven op de pabo toen daar nog geen toelatingstoetsen voor waren. Lekker van die studenten die de provinciehoofdsteden niet eens wisten of hoe een aardbeving ontstaat. Die lopen vervolgens wel stage op een basisschool bij kinderen die dat wel weten. Beschamend toch dat je dan niet eens weet dat de hoofdstad van Noord-Holland Alkmaar is 🤪

😉. 

En nee, niet terecht dat VWO’ers dat niet hoeven. Want ook zij kunnen die vakken na klas 3 laten vallen en er zit echt niet veel verschil tussen die vakken op beide niveaus. 
Sterker nog, als ik als VO docent in het PO zou willen werken moet ik een aantal van die toetsen ook doen. En dat terwijl ik meerdere bevoegdheden heb en een master SEN en nog wat aanvullende opleidingen. 
Ik kan uiteraard de verkorte variant doen en dan ben ik nog weer twee jaar onderweg. 
een PO docent die in het vmbo wil gaan werken is met een klein jaartje klaar. 

MMcGonagall

MMcGonagall

15-10-2021 om 23:19 Topicstarter

Tja, ik denk niet dat het toetsen op makkelijk leerbare feitjes het niveau van de instroom verhoogt. Ik zou het liefst zien dat leerkrachten foutloos kunnen spellen en rekenen, daar schort het nogal eens aan, en de daadwerkelijke lesstof valt nadien nog wel bij te brengen. Ik weet ook niet of de pabo het meest geschikt is voor mijn dochter, die voorkeur is echt van de laatste tijd. Wat uit haar beroepskeuzetesten komt is ook wat ik meer bij haar vind passen, maar ze wil er nog niet aan Gelukkig heeft ze nog anderhalf jaar voor ze echt moet kiezen.
Waarom ik de pabo het makkelijkst noemde? Ik denk zeker niet dat het makkelijk is om leerkracht te zijn, maar de lesstof is geen rocket science en niet te vergelijken met bijv technische of paramedische opleidingen. Een en ander hangt natuurlijk ook samen met je talenten en voorkeuren.

Het zal haar uiteindelijk wel meevallen, denk ik. Vergeet niet dat je lang niet alle vragen goed hoeft te beantwoorden voor een voldoende.

En veel van de vragen zijn inzicht vragen, geen kennis vragen. Wat mij betreft zouden die ook zwaarder mogen wegen, eigenlijk. Neem bijvoorbeeld de eerste vraag van deze voorbeeldtoets:

https://www.goedvoorbereidnaardepabo.nl/app/uploads/2016/12/Geschiedenis-voorbeeld-toelatingstoets-pabo.pdf

Die zou iemand met een MA in Nederlandse Geschiedenis nog fout kunnen beantwoorden, want het "startpunt" van de 80-jarige oorlog is niet simpel A, B, C, of D. Bovendien fris je die kennis inderdaad zo op. Maar als je vraag 2, 5 of 7 fout beantwoordt, dan ontbreekt het toch wel echt aan historisch bewustzijn en hebben de kinderen vrijwel niets aan je als geschiedenis docent. 

Je moet wel echt boven de stof staan om succesvol les te kunnen geven, juist ook aan jonge kinderen. Het is niet genoeg om een wikipedia pagina in simpele taal na te kunnen vertellen. Daar verkijk je je misschien op. 

MMcGonagall schreef op 15-10-2021 om 23:19:

Tja, ik denk niet dat het toetsen op makkelijk leerbare feitjes het niveau van de instroom verhoogt. Ik zou het liefst zien dat leerkrachten foutloos kunnen spellen en rekenen, daar schort het nogal eens aan, en de daadwerkelijke lesstof valt nadien nog wel bij te brengen. Ik weet ook niet of de pabo het meest geschikt is voor mijn dochter, die voorkeur is echt van de laatste tijd. Wat uit haar beroepskeuzetesten komt is ook wat ik meer bij haar vind passen, maar ze wil er nog niet aan Gelukkig heeft ze nog anderhalf jaar voor ze echt moet kiezen.
Waarom ik de pabo het makkelijkst noemde? Ik denk zeker niet dat het makkelijk is om leerkracht te zijn, maar de lesstof is geen rocket science en niet te vergelijken met bijv technische of paramedische opleidingen. Een en ander hangt natuurlijk ook samen met je talenten en voorkeuren.

Dan heb je het dus over de lesstof. Een opleiding bestaat uit meer dan dat. Juist bij de pabo draait het om vaardigheden die je moet hebben en ontwikkelen om een goede docent te kunnen zijn. Waar je met bepaalde andere HBO opleidingen nogal ver kunt komen door sterk te zijn in het beheersen van lesstof, is de pabo vooral een opleiding van vaardigheden. Voor de één maakt dat de pabo makkelijk omdat die vaardigheden aansluiten bij natuurlijke talenten, voor de ander is een technische opleiding juist passender. Daarom dat ik naar jouw motivatie vroeg om te zeggen dat de pabo de minst lastige opleiding zou zijn. Ik denk dat het vooral met vaardigheden, talenten en interesses te maken heeft.

MMcGonagall schreef op 15-10-2021 om 23:19:

Ik zou het liefst zien dat leerkrachten foutloos kunnen spellen en rekenen, daar schort het nogal eens aan, en de daadwerkelijke lesstof valt nadien nog wel bij te brengen. 

Het programma van de pabo zit al bomvol. Je hebt echt geen ruimte in het programma om al die vakkennis ook nog bij te gaan spijkeren.

Je hebt wel gelijk dat de pabo qua theoretische diepgang niet veel voorstelt, maar juist door dit soort toegangstoetsen voorkom je dat er nog meer lestijd verspild wordt aan oppervlakkige feitjes. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.