particulier
01-02-2010 om 21:12
Particulier basisonderwijs
Hallo,
Is er iemand die zijn kind op een particuliere basisschool heeft? Ik ben heel benieuwd naar de ervaringen. In welk opzicht is het anders? Ik bedoel dan niet de kosten uiteraard, maar qua onderwijs en wat wordt er meer/anders gedaan t.o.v. een reguliere basisschool. De groepen zijn kleiner. Dat is natuurlijk 1 voordeel.
Thanks

particulier
02-02-2010 om 09:04
Izar
Ja, ik weet dat er niet zoveel zijn in Nederland en dat het moeilijk is om daar echt een goed beeld van te geven, maar ik hoopte eigenlijk dat er hier iemand op het forum is die zijn kind of kinderen op zo'n school heeft. En daar had ik graag wat ervaringen van willen horen. Goed of slecht dat maakt niet uit.
Bedankt voor je antwoord.
Gr.

M Lavell
02-02-2010 om 09:12
Eens met izar
Onder particuliere basisscholen zijn de verschillen enorm. Je kan er niets algemeens van zeggen. Er is trouwens nog een verschijnsel: er zijn ook gesubsidieerde basisscholen die zich als particuliere school gedragen. Ze zien er zo uit, vragen een enorm bedrag, maar zijn feitelijk gewoon een gesubsidieerde school en dat enorme bedrag is daarmee feitelijk een vrijwillige bijdrage.
Groet,
Miriam Lavell

particulier
02-02-2010 om 09:17
M lavell
Je hebt helemaal gelijk hoor.
Hier in de regio zijn er wel een aantal en ik ken er eentje die nu nog niet begonnen is.
Ook hier in de regio zijn inderdaad ook die scholen die je bedoelt en die staan niet zo heel goed aangeschreven.
Hoop dat er nog iemand is die zijn kind op de "echte" particuliere school heeft zitten en er iets meer over wil vertellen.
Het kan zijn dat dit voor ons uiteindelijk de enige mogelijkheid nog is, vandaar dat ik het graag wil weten. Het kost ook erg veel geld, dus zomaar doe je dat niet.
Gr.

Tineke
02-02-2010 om 09:38
Verschillend
De verschillen zijn enorm. Heb je bijv. de Boerderijschool (ergens in Groningen), dan wordt er vrij gestructureerd lesgegeven. Met een gewoon lesrooster. En deze school is eigenlijk een soort vervanging van speciaal onderwijs van de Vrije School.
Iederwijs is compleet anders van opzet, maar daar kunnen de websites je meer over vertellen.
Mijn advies zou zijn: ga kijken, praat met de kinderen, ouders en leerkrachten. Proef de sfeer. Eventueel een proefplaatsing van twee weken, dan word je zoveel wijzer.

particulier
02-02-2010 om 13:53
K. heksenvet
Dank voor je reactie.
Er zijn meer soorten particuliere scholen dan ik dacht. Hier in de buurt heb je wel iederwijs, maar daar ben ik geen fan van. Zo'n school zou juist helemaal niks voor mijn dochter zijn.
Toevallig is er een soort van open dag deze maand, dus daar hebben we ons al voor op gegeven. Sfeer proeven is altijd beter natuurlijk. Zoals de website alles omschrijft enzo, dan lijkt het een perfecte school, maarja beloftes worden wel vaker gedaan.
Gr.

Particulier
02-02-2010 om 15:45
Izar
Hoi Izar,
Graag is het niet echt hoor. Het zou de enige uitweg kunnen zijn zeg maar.
Onze dochter heeft dyspraxie. Ze is 6 en zit in groep 3. Ze krijgt extra leestraining, omdat het heel moeilijk voor haar is om te automatiseren en ook de verwerkingssnelheid is niet goed. Zelfstandig werken is heel erg moeilijk voor haar. Normaal zou je zeggen, doe groep 3 nog een keer, maar haar iq ligt vrij hoog. Nu heeft ze een juf die haar heel goed begrijpt en haar met alles heel erg goed helpt. Zelfs met contacten maken. Echt een superjuf. Deze juf heeft ze in groep 4 niet meer. Grote kans dat ze gaat vastlopen en niet elke juf snapt het probleem. Het is een heel gecompliceerd probleem. Zelfs de man van het testburo, die bijna met pensioen gaat, had dit nog nooit eerder gezien. De juffen in groep 4 ken ik vanuit de kleuters en die wilden haar alleen maar in groep 2 houden, omdat ze dachten dat ze niet toe was aan groep 3, terwijl ze nu op lezen na al in groep 4 had kunnen zitten qua intelligentie. Dit even ter inleiding.)
Leonardo zou ze naar toe kunnen w.b.t. iq, maar niet door de dyspraxie. Speciaal onderwijs wordt afgeraden, want daar is ze te "goed" voor. Dus stel dat het nu op de reguliere basisschool niet goed gaat, dan hebben ze aangeraden een school met kleine klassen te zoeken, waar meer aandacht is voor de kinderen, eventueel ook met leerproblemen. Dan kom je al gauw bij particulier onderwijs terecht. Dit doe je niet zomaar. We zitten gelukkig in de positie dat we dat kunnen betalen, maar als het niet hoeft dan liever niet natuurlijk.
Ze valt eigenlijk overal een beetje buiten. Dus vandaar de vraag met ervaringen naar een particuliere basisschool. Hoop dat het een beetje duidelijk is.
Gr. van Particulier.

Particulier
02-02-2010 om 16:01
Izar
Dankje. Ja, het is heel erg lastig. En we zullen dan moeten gaan verhuizen, dus dat is ook nog moeilijk dan, maar als mijn kind op d'r plaats zit dan zit ik het ook hoor.
Gr. Particulier

Karly
02-02-2010 om 17:44
Kleine dorpsschool
Hoi Particulier,
Is het eventueel een idee om te kijken naar een kleine dorpsschool in de buurt? Vaak een school met combi-klassen, minder leerlingen en de mogelijkheid om juist individuele "speciale" gevallen goed op maat te begeleiden.
Mijn zus had in het verleden ook een specifiek probleem en is toen naar een goed bekend staande dorpsschool gegaan, waarna ze goede aansluiting heeft gekregen op het voortgezet onderwijs. Meer recent ken ik een geval van een kind van kennissen dat ook een soortgelijk probleem had en die nu naar volle tevredenheid in een klein dorp op fietsafstand naar school gaat.
Karly

Nasha 1st
02-02-2010 om 19:53
Kleine school in de buurt?
Misschien Dalton of Jenaplan oid in de buurt? Soms zijn die wat kleiner....Zoon en dochter zitten in een klas van 16 leerlingen

Particulier
03-02-2010 om 09:39
Karly en nasha
Dank voor jullie reactie.
We hebben inderdaad al een beetje in de omgeving gekeken naar scholen met kleine klassen. Maar de meeste scholen doen niks extra's zeg maar, dan dat haar eigen school nu doet. Het enige voordeel is dan de kleine klassen. En van sommige scholen is het zo dat ze groeischool zijn, dus die klassen worden nog groter. Ik weet niet hoe het precies zit, maar ik heb wel begrepen dat een school een bepaald aantal leerlingen moet hebben, anders hebben ze geen bestaansrecht. Weet niet of iemand weet hoe dat zit?
Bedankt voor het meedenken. Ik ga zeker nog even verder kijken of hier verder nog scholen zijn met kleine klassen enzo.
Gr. Particulier

Particulier
03-02-2010 om 09:42
Oja, nasha
De Dalton school hier zit naast de school van mijn dochter, maar heeft geen kleinere klassen. Helaas. Verschilt niet veel van onze school, alleen het les geven zeg maar. Jenaplan weet ik niet hier. Zal eens kijken.
Gr. Paticulier

Tineke
03-02-2010 om 15:44
Inspectie
http://www.onderwijsinspectie.nl/site/onderwijs/Particulier+onderwijs/B3-scholen
deze link geeft een overzichtje naar alle particuliere scholen. Waar is Iederwijs gebleven? (ik heb zitten slapen blijkbaar).
Overigens denk ik dat binnen particuliere scholen evenmin de kennis en ervaring aanwezig is voor de specifieke problemen van jouw kind. Als je een kleine dorpsschool zou kunnen vinden met veel bereidheid, dan zou dat eigenlijk veel mooier (en makkelijker, goedkoper) zijn.
Je woont zeker niet toevallig in het Noorden? "Onze" school heeft nu 35 leerlingen.

Particulier
03-02-2010 om 16:04
K. heksenvet
Bedankt voor de link. Heb al even gekeken. Er zijn hier verschillende particuliere scholen in de buurt en de indruk die ik ervan had klopt ook.
En ja, je hebt gelijk dat het niet per definitie hoeft te betekenen dat ze die zorg wel op een particuliere school krijgt. Wellicht is ze op een school met kleine klassen wel beter af.
De particuliere school waar we volgende week naar de infodag gaan is wel gericht op kinderen met leerproblemen, zoals dyslectie enz, maar ook meerbegaafdheid. Dat is wel een voordeel t.o.v. andere particuliere scholen.
En nee, we komen niet uit het noorden. We wonen in het midden van het land.
Gr. Particulier

Linda99
03-02-2010 om 19:02
Iederwijs
Heb er geen ervaring mee maar las vorige week dat Iederwijs zo goed als verdwenen is. Had te weinig bestaansrecht of financiële middelen. Er is geloof ik nog 1 school?

Massi Nissa
03-02-2010 om 20:55
Amersfoort (beetje ot)
In Amersfoort zit een particuliere school, De Kampanje. Ik ben er nooit geweest en ken niemand die er kinderen op heeft, maar die bestaat in elk geval nog wel. Ze werken volgens het Sudbury Valley principe. Net even tien minuten gegoogled, maar ik kan zo snel niet duidelijk krijgen wat dat nu precies is.
Groetjes
Massi

Particulier
03-02-2010 om 21:17
Massi
Ja, de Kampanje in Amersfoort ken ik. Is hier net ver vandaan.)
Ik heb er een tijdje geleden al wel alles over gelezen, maar staat niet echt goed aangeschreven. 4 en 12 jarigen lopen door elkaar. Als je dit wilt leren doe je dat en als je dat niet wilt dan doe je dat niet. Ik had er in ieder geval geen goed gevoel bij.
Dit zijn wel de scholen die velen malen goedkoper zijn dan de "echte" particuliere scholen.
Dank je voor het meedenken.
Gr. Particulier

Particulier
03-02-2010 om 21:21
Linda99
Hoi Linda,
Die school waar Massi het over heeft is een iederwijs school. Het rapport bij de inspectie was ook niet zo goed hoor. Ik heb pas wel iets gelezen dat het niet goed gaat met die scholen. Ze houden zich niet aan de regels ofzo. Nou zal dat niet voor elke school gelden hoor. Maar de school in Amersfoort spreekt mij niet aan.
Gr. Particulier

Sawo
04-02-2010 om 13:09
Buren wel
Hoi Particulier
Ik heb een heleboel buren die hun kinderen op de werfklas hebben zitten in Culemborg. Ze zijn volgens mij bijna allemaal tevreden.
Hier is echt sprake van kleine klassen waardoor er meer aandacht is voor de kinderen.
Verder heb je hier denk ik niet zoveel aan want ze zitten volgens mij vol.
groet
sandra

Particulier
05-02-2010 om 09:31
Sawo
Hoi Sawo,
Dank je wel voor je antwoord. Ik vind het wel fijn dat je het even neerzet hoor. Elke ervaring is meegenomen.
Dank je.
Groetjes Particulier

Sawo
07-02-2010 om 17:36
Extra begeleiding
Hoi particulier
Zelf heb ik trouwens wel ervaring met extra lessen tijdens school van een particulier instituut. Misschien niet helemaal ideaal voor jullie problemen maar er is wel veel meer aanbod dan particuliere scholen succes
saar

Particulier
10-02-2010 om 10:14
Sawo
Hoi,
Beetje late reactie.
Wat je zegt zou misschien wel wat zijn. Al dan niet tijdelijk ofzo. Ik weet alleen niet zo goed waar ik dat soort hulp vandaan moet halen. Ik zal eens even gaan zoeken.
Dank je wel voor je antwoord.
Gr. Particulier