Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Passend Onderwijsbeleid is 5 jaar oud

https://www.nporadio1.nl/reporter-radio/onderwerpen/513572-passend-onderwijs-zorg-of-zegen

Er wordt geevalueerd. Morgenavond op NPOradio 1.
Passend Onderwijs, zorg en zegen
zondag 29 september 2019, 19:00 uur

Toename van de wachtlijsten van het speciaal onderwijs
https://nos.nl/artikel/2303246-scholen-voor-speciaal-onderwijs-bezwijken-onder-wachtlijsten.html

De Toekomst van het Passend Onderwijs
https://www.nporadio1.nl/spraakmakers/onderwerpen/514355-schooldirecteur-teun-dekker-en-klaas-den-tek-over-de-toekomst-van-passend-onderwijs

Tamar

Tamar

28-09-2019 om 22:01

Nou

Ik hoef niet te kijken, ik zie het zo wel. Aaaargh...

bieb63

bieb63

29-09-2019 om 15:49

Tja

Je kan er van alles over zeggen, maar beter is het er niet op geworden. Dat is duidelijk.

Leen13

Leen13

29-09-2019 om 16:05 Topicstarter

Initiatieven

https://www.nporadio1.nl/onderzoek/18915-passend-onderwijs-zorg-en-zegen

"Maar het kan ook anders. De Kroevendonk in Roosendaal is een inclusieve school. Daar zitten alle kinderen bij elkaar. De Kroevendonk verwijst uit principe niet naar het sbo of het so. De expertise die nodig is om de kinderen genoeg ondersteuning te geven, huren ze in. Er lopen intern begeleiders en onderwijsassistenten rond, een logopedist, een ergotherapeut en ook een fysiotherapeut als dat nodig is. ......
......De Kroevendonk vraagt de maximale extra ondersteuningsgelden aan en heeft goed contact met Jeugdzorg van de gemeente. Dat laatste is ook erg belangrijk want een deel van de zorg bijvoorbeeld vervoer van en naar school komt uit het gemeentebudget."

Nou, als jeugdzorg kan zorgen voor schoolvervoer zie ik er nog wel toekomst in. Ik ben alleen bang dat ze advizeuren, na doorverwijzing door school, en dan toekijken of het jou als ouder al dan niet gaat lukken.

Bullshit dus. De keuze voor onderwijsassistenten, logopedie, ergotherapie en fysiotherapie lijkt me een heldere keuze.

Mijn zoon had zijn voortgezet onderwijs op een reguliere school met een autismeklas. Puur geluk gehad.

Dochter had aanvankelijk een school voor kinderen met autisme, die nu vervallen is tot een verzamelpunt van alle kinderen die verderop uit het samenwerkingsverband uitvallen en kinderen met PIJmaatregelen en schoolgaand vanuit gelieerde instellingen, open en gesloten.

Kortom, samen naar school, maar wel in het afvoerputje.

Ik ben dolgelukkig dat het achter de rug is hier.

AnneJ

Wele school is jouw dochter geweest?

WIj hebben u 3 (eigenlijk 2) opties voor VO scholen waarvan één (die feitelijk afvalt want: loten) maar echt enkel voor ASS kinderen is, andere twee v.n.l. internaliserende problematiek maar niet enkel ASS.

Bedankt

Gelukkig zit er voor ons niet tussen, al hebben we ooit wel zijdelings met De Bascule te maken gehad: was geen succes.

Wat betreft de openingspost: Passend onderwijs was gelijk al gedoemd te mislukken. Net zoals de transitie jeugdzorg: wàt een farce!

Leen13

Leen13

29-09-2019 om 22:20 Topicstarter

O zeker Mamsvaneen

Ik raad mensen altijd aan om voorzieningen te zoeken speciaal gericht op kinderen met autisme, wanneer daar sprake van is. Met name de Leo Kannerstichting. Ook als er een wachtlijst is kun je je beter richten op een instelling voor kinderen met autisme. Natuurlijk kunnen er redenen zijn om daar vanaf te wijken, maar de reden 'daar is plaats' of 'er is geen plaats' is geen reden.
Het is zo'n andere manier van redeneren en denken dat combineert moeilijk met mensen die er niets van snappen of die anders functioneren.
Dat kan kinderen nog verder in de put helpen.
De klas van mijn zoon was prima. Wel een autismeklas maar ook in een omgeving van een reguliere school. Er waren dan zeker ook lessen samen zeker in de bovenbouw.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.