Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Xandra

Xandra

18-10-2011 om 14:06

Pesten in de groep

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Xandra

Xandra

20-10-2011 om 12:41

Andrea

Ik ben inderdaad bang, dat de school van mijn zoon zo zal gaan reageren. Weten doe ik dat echter niet. Ik begrijp wel van de informatie op internet die ik kan vinden, dat het pesten op school aangepakt moet worden. Ik hou je opmerking in gedachten voor als dat niet gaat gebeuren en als ik tenminste mijn angst onder controle kan krijgen.

Xandra

Xandra

20-10-2011 om 12:51

Goed voorbeeld

Dankjewel.
Ja, mijn kind heeft er last van. Zijn geweten knaagt en hij voelt zich niet meer veilig.

In je volgende berichtje schrijf je over mijn "angsthazenstand". Ik heb in een eerder berichtje proberen aan te geven dat ik dit herken. Juist door er over te schrijven hoop ik die angst te overwinnen.

Los van jou persoonlijk...
Ik krijg wel een beetje het idee dat ik gek en immoreel ben als ik zo sommige reacties lees. Ik heb echter het gevoel dat ik het wel degelijk over een reeele angst heb. Blijkbaar herkennen maar weinigen deze angst.

Xandra

Xandra

20-10-2011 om 12:53

Bella

Mijn zoon is wel een typetje wat de rest van zijn leven met spijt/onmacht kan blijven zitten. Je hebt hier voor mij wel een belangrijk punt.

Xandra

Xandra

20-10-2011 om 12:59

Annet en pack

Anoniem melden is voor mij geen optie. Ik heb het idee dat ik dan helemaal de controle los laat. Er dan weer op terug komen lijkt me lastig en ik wil toch proberen er enigszins controle over te houden mocht ik naar de juf stappen.

kaatje43

kaatje43

20-10-2011 om 20:33

Zo is het bij mijn zoon opgelost

Ik had niets in de gaten tot ik 's nachts wakker werd van zijn gehuil (eind groep 6). De volgende dag heb ik hem thuis gelaten en de directrice verteld waarom hij niet naar school wilde.
Juf heeft een donderpreek in de klas gehouden waar de muren van stonden te trillen. De paar pesters (waaronder eerst één van zijn vrienden) kregen flink commentaar van de meiden. De ouders van de pesters zijn ook thuis gebeld. De volgende dag kwam zoon zenuwachtig op school en één van de pesters kwam meteen naar hem toe om zijn verontschuldigingen aan te bieden. Later is moeder van andere pester ook nog bij ons thuis geweest. Eind goed al goed.
Waarbij ik dus wil zeggen: Zeg het alsjeblieft tegen de juf en misschien ook wel tegen de ouders van de gepeste jongen. Ligt aan jullie relatie natuurlijk. Misschien weten zij ook van niets.
Niets doen is absoluut geen optie.

Goed voorbeed

Goed voorbeed

20-10-2011 om 20:49

Angsthazenstand

Xandra, ik begrijp je angst wel.
Ik zou het denk ik ook doodeng vinden, onder de gegeven omstandigheden.

Toch denk ik ook dat je jezelf moet afvragen of je echt de andere kant kunt opkijken. Ik zou dat in ieder geval niet kunnen. Soms kom ik situaties tegen waarbij ik niet meer kan zwijgen, een geval als dit zou er zeker een van zijn.
En ik denk dat Bella trots opzich zelf mag zijn en ik zou ook zeer trots op mijn kind zijn. Uiteindeijk is het dat toch waar het om draait. Dat je jezelf in de spiegel aan kunt kijken en kunt zeggen dat je goed gehandeld hebt.

mieke

mieke

20-10-2011 om 22:03

Ook mijn gedachte

Dat zat ik ook te denken, Cobi. Misschien de directeur inseinen en die kan dan het de juf melden zonder jullie naam te noemen. Juf kan dan ook niet verklappen welke ouder verteld heeft dat jongetje gepest wordt. En de ouders van jongetje aanspreken.
Mijn ervaring met het melden van pestgedrag is, dat dat goed wordt opgepakt en dat nadien het pesten of is opgehouden of nagenoeg is opgehouden. Maar dat hoe langer gewacht wordt, hoe lastiger het wordt het op te lossen.
Overigens lijkt het mij onprettig dat er niet van alles gezegd kan worden in een klas, eigenlijk een heel onveilig gevoel of dreiging voor een kind. Niet goed. En je moet nog 2 jaar mee in die klas.

Terpi

Terpi

21-10-2011 om 08:59

Een heel proces

Het oppakken van pestgedrag bij mijn oudste zoon is een heel proces geweest. Helaas kwam ik er dusdanig laat achter dat hij nu, op 2VWO, nog kampt met de gevolgen van anderhalf jaar lang gepest en geintimideerd zijn. Toen ik er eenmaal achter kwam is het eerst klassikaal aangepakt, er bleken namelijk nog 2 jongens te zijn die net als mijn zoon het mikpunt waren. Toen dit niet voldoende effect had zijn de pesters en ouders op school moeten komen om een contract te tekenen over hoe om te gaan met elkaar en welke gedragsregels aangehouden werden. Toen dit ook niet voldoende effect bleek te hebben bij in elk geval 1 pester is hij bij bureau halt terecht gekomen. Mijn zoon heeft het vreselijk zwaar gehad in die tijd maar het heeft hem goed gedaan te zien dat er steeds opnieuw doorgepakt werd waardoor hij zich langzaam veiliger is gaan voelen.

Xandra

Xandra

22-10-2011 om 09:23

Ik ben er voor nu uit

Dank voor de berichten. Zeker ook van de ouders waarvan hun kind gepest is. Het lijkt me vreselijk om dan van iemand anders te moeten lezen dat zij op het punt staat haar hoofd weg te draaien.
Alles op een rijtje zettend is er maar een conclusie mogelijk: het gaat in de groep al goed mis. Dat gaat zonder aktie niet veranderen. Dat gaat alleen maar erger worden.
Ik ga het tegen de juf zeggen omdat ik het aantal mensen zo klein mogelijk wil houden en omdat ik haar er dan later op aan kan spreken. Hoe meer lagen hoe ondoorzichtiger het wordt. Ik vertel het ook mijn zoon. Ik kan niet achter zijn rug om handelen nadat hij mij vertrouwd heeft.
Mijn angst is niet weg, maar dat hoeft denk ik ook niet. Man staat er overigens ook achter.
Xandra

Rosase

Rosase

22-10-2011 om 11:38

Xandra

Ik denk dat je het goed ziet. Pesten is een signaal. Je kunt het signaal wel negeren, maar dat is geen garantie dat het dan beter wordt.

Bovendien hebben we het hier over een, al beschadigd kind, dat helemaal alleen staat. Dat kun je toch niet laten stikken. Ik krijg daar China-visioenen van. Niet naar jou toe hoor, ik begrijp je dilemma helemaal. En kan me goed voorstellen dat je met knikkende knieën naar de juf gaat.

Maar ik vind dus echt dat je de enige juiste keuze hebt gemaakt. En ik zou mijn zorgen ook echt bij haar vragen hoe ze gaat garanderen dat jouw kind niet de prijs gaat betalen voor jouw openhartigheid. Lijkt me alleen maar fijn als juf ook nog even kan bevestigen dat jouw kind absoluut buiten schot gaat blijven in haar aanpak.

Rosase

Rosase

22-10-2011 om 11:41

Jee wat slecht

In de tweede alinea staat ergens een komma verkeerd, maar ik neem aan dat jullie daar wel uitkomen.

Maar in de 4e alinea is een heel stuk weggevallen: En ik zou mijn zorgen ook echt bij haar neerleggen en haar vragen hoe ze gaat garanderen dat jouw kind niet de prijs gaat betalen voor jouw openhartigheid.

Annet

Annet

22-10-2011 om 23:15

Goed plan xandra

Ik vind het een heel verstandige beslissing, al was het een zware.

mieke

mieke

23-10-2011 om 08:46

Ik ben blij dat je besloten hebt actie te ondernemen, voor het jongetje maar ik lees tussen de regels door dat er ook andere dingen aan het veranderen zijn die je er toe aangezet hebben er iets aan te gaan doen. Dat is belangrijk, in de groep van mijn dochter zat er toen ook een hoop mis. En mijn mening is dat hoe eerder gemeld, des te eerder kan er ook aan een oplossing gewerkt wordt. Hopelijk pakt de leerkracht het goed op. Succes met alles.

elsje78

elsje78

23-10-2011 om 22:26

Hoi

Klopt het dat je bang bent dat de juf "bekend" maakt aan de groep dat jij de melder bent en dat daardoor jouw zoon het volgende slachtoffer wordt?

Ik ben zelf mentor en ik zou er duidelijk bij zeggen dat dit jouw angst is. De juf MOET ervoor zorgen dat jij en je zoon hierin niet genoemd worden. Wat ik in zo'n geval doe is zeggen dat het collega's op het plein waren die het gezien hebben oid. Ik hou de melder altijd totaal buiten beeld.

Goede beslissing

Xandra, heel goed dat je gaat melden bij de juf! Pesten gaat altijd zo sneaky, dat kan heel goed langs de leerkracht heen gaan. Als jij (of je zoon zelf, waarom zou hij dat zelf niet doen?) dat meldt kan de juf tenminste actie ondernemen. Geloof me, daar is ze alleen maar heel blij mee. En er hoeven toch geen namen genoemd te worden? De juf heeft gemerkt dat. Punt. En dan dat pestprotocol weer in werking zetten.
Bij mijn zoon in de klas (groep 8) speelt momenteel net zoiets. Juist in dat laatste jaar is het groepsgevoel zo belangrijk, als het bij jouw zoon in groep 7 echt mis gaat krijg je de stemming er volgend jaar echt niet meer in.
Sterkte voor je zoon, niet leuk er zo tussen te zitten. Zeg maar dat ik heb gezegd dat ik plaatsvervangend trots op hem ben dat hij het bij jou heeft aangekaart . En ik hoop voor hem en zijn klas dat het op tijd is.
Engeltje

Xandra

Xandra

26-10-2011 om 16:26

Verteld

Vanmiddag ben ik bij de juf langs geweest.
Ik kan er niets uit opmaken. Ze reageerde afstandelijk.
Ze heeft beloofd onze namen niet te noemen. Ze wilde er morgen al op ingaan in de groep maar ik heb gevraagd of ze wilde wachten. Een aantal kinderen wist dat ik een gesprek had vanmiddag. Verder wilde ze mijn zoon graag spreken maar dat wil hij echt niet dus daarop heb ik nee gezegd. Ik denk, dat hij dichtklapt en dat lijkt me ook niet zo handig in deze situatie.
Zoon zegt overigens wel, dat het op het moment erg goed gaat in de groep. Tja...Ik weet niet wat daarvan te denken. Hij klinkt oprecht.
Ogen en oren open houden en duimen dat er nu iets positiefs gebeurt.

Tihama

Tihama

27-10-2011 om 18:51

Heel goed

Ik vind het echt heel goed van je dat je ondanks je angst de juf ingelicht hebt.
Ik was dit draadje even kwijt, dus ik zag nu pas dat je gevraagd had waarom ik die vraag over je man stelde. Je zei dat je man haarfijn wist hoe pesters te werk gaan. Mijn vraag was of hij dit wist uit ervaring als pester of gepeste. Ik denk namelijk dat je als ouder zeker als het om pesten gaat, veel van je eigen angsten of ervaringen projecteert op je kind. Het is dan heel moeilijk om zo objectief mogelijk naar de situatie van nu te kijken. Vandaar mijn vraag.

Ik hoop van harte dat de juf het goed gaat oppakken en ik ben erg benieuwd naar het vervolg.

Tihama

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.