Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Anoniem

Anoniem

26-06-2018 om 22:33

Pesten.. in groep 1???

Een paar maanden lang werd er hier ongeduldig gewacht tot het eindelijk basisschool tijd was.
Niet door mama natuurlijk (haha) maar door onze kleine grote meid.
Wat had ze er zin in.
Toen de wendagen eindelijk zo ver waren hoefde ik amper moeite te doen om haar wakker te krijgen.. ze wilde gaan!
Waar ik problemen met het afscheid voorzag zwaaide zij vrolijk en wilde beginnen.
Klinkt goed toch?
Naarmate de dagen verstreken begon ze wat stiller te worden en het afscheid werd toch moeilijker.
Het is gewoon wennen dacht ik, ze kent er immers niemand.
Toch zei mijn onderbuik gevoel op een gegeven moment dat er iets niet klopte.
Ze begon ook steeds minder te vertellen.
Waar ze over het KDV altijd honderduit vertelde was school nu ineens leuk, nee of weet ik niet meer.
Ook waren de kindjes gemeen.
Helaas vertelde ze verder niks dus tsjah wat doen ze dan precies?
Soms vertelde ze ineens uit zichzelf iets maar sloeg dan snel weer dicht.
Het waren dan wel specifieke dingen waarvan ik niet inzien waarom ze daarover zou liegen, het deed haar zichtbaar wat.
Doordat zij nog nooit iets heeft verteld over een ander kindje e.d. wat niet waar is, zag ik ook geen reden om hierover te twijfelen en heb de juf om een afspraak gevraagd.
Zij zag ons verhaal niet echt terug in de klas maar beaamde wel dat er meer klachten waren over de kindjes die door ons genoemd werden.
Ze gaf ook toe dat je als juf niet alles kan zien en het erg druk is.
Er zou beter op gelet worden en het leek even beter te gaan.
Totdat ik een keer stiekem op het schoolplein heb kunnen kijken met buitenspelen.
Daar zie ik een meisje staan die nergens aansluiting krijgt, stil om zich heen kijkt en jawel, wordt aangesproken door de pesters. Helaas buiten hoorafstand.
De juffen stonden om de hoek met elkaar te kletsen.
Ik had gelijk weer een naar gevoel.
Steeds meer zie ik dat ons kind veranderd in gedrag op school of zodra we het over school hebben.
Dan is ze stil, hoofd gebogen en ze wordt een beetje sip.
Ook verteld ze af en toe weer wat.
Met vandaag dat de kindjes hadden gezegd dat ze stom is en ze niet met haar gingen spelen.
Je moeder hart breekt.
Onze lieve, rustige allemansvriendinnetje die geen vlieg kwaad doet is stom?
Ze zit pas een paar weken op school..
Het is bijna zomervakantie en daarna wordt de instroomklas waar ze nu in zit plus de nieuwe kinderen verdeeld over 3 groepen.
Grote kans dat de pesters niet mee verhuizen.
Ik wil dit toch even aankijken en dan eventueel te beslissen om toch van school te wisselen.
Deze school is groot, veel contact met grotere kinderen en druk.
De andere school die onze 2de keuze was is dan toch wat kleiner.
Overstappen zou ook nu minder impact hebben aangezien er gaandeweg meer kinderen bijkomen die 4 worden.

Het liefste blijft ze op deze school maar mijn gevoel zegt me al een tijdje dat het niet goed zit met der.
Vindt het zo lastig.

Hebben jullie tips of eventueel herkenning?

Isella

Isella

26-06-2018 om 22:52

Wisselen

Wat naar voor je kleine vierjarige.

Naar een andere school gaan zou ik niet doen. Daar zitten misschien ook pesters. Voordeel van deze grote school is dat ze misschien niet bij ze in de klas komt. Een kleine school is niet zaligmakend.

Ik denk wel dat het belangrijk is dat je dochter het gevoel krijgt dat je voor haar opkomt. Ze zal zich nu eenzaam voelen, ‘niemand wil met me spelen’, en jij moet haar leren dat haar gedrag normaal is, maar dat er nu andere kinderen zijn die niet aardig tegen haar hebben gedaan.

Mijntje

Mijntje

27-06-2018 om 09:16

paar dingen

Je kan weer met de juf praten, zeggen wat je hebt gezien en ook dat zij dat niet zagen, zelfs om de hoek stonden. Nou kan je niet verwachten dat ze continu op je kind letten en op dat groepje pesters- maar hopelijk kan er wel wat meer aan gedaan worden. Dat groepje kinderen moet worden aangesproken.

Oefen met je dochter situaties: wat doe of zeg je als....
Dat ze haar stom vinden betekent niet dat ze stom IS. Wie dat zegt is zelf stom.

En laat haar kinderen opzoeken die wel gewoon aardig doen. Die zijn er heus wel. Help met het maken van speelafspraakjes, dat kan een 4 jarige nog niet. Dus laat haar ook positieve ervaringen opdoen. Niet iedereen doet stom.

School wisselen kan ook later nog. Als het niet lukt om aansluiting te vinden, als de school verder niks doet. Ze is nog maar net 4, net op school, dat valt niet mee.
Hopelijk trekt ze snel bij.Moeilijk om te zien als moeder hoe hard de grote wereld is.

Anoniem

Anoniem

27-06-2018 om 09:16

Zo moeilijk

Ja het is echt ontzettend sneu.
Wij proberen haar heel veel te vertellen dat het de kindjes zijn die dan stout doen en dat dat niet aan haar ligt. Maar ja ik kan me voorstellen dat het lastig te geloven is.
Het gekke is, is dat ze op het KDV heel veel vriendjes en vriendinnetjes had, thuis speelt ze met de buurkinderen en in een speeltuin vind ze ook zo aansluiting.
Daarom vindt ik het ook moeilijk te geloven dat het aan haar zou liggen.
Ze is zo lief en sociaal. Nog nooit hebben we haar lelijk zien doen of een klacht gehad dat ze iets gedaan zou hebben.

De keuze voor deze school was vooral vanwege het continuerooster, de activiteiten, Earlybird lessen EN het pestprotocol (hoe ironisch)
Zij is ook bij elke school mee geweest en koos zelf ook voor deze school.
Maar misschien is het toch te overweldigend voor der.
Wij kijken het sowieso aan in haar nieuwe klas.
Daar ben ik ook 1 ochtend in de week knutselmoeder.
En mocht ze toch niet kunnen aarden ga ik toch maatregelen treffen.
Ze zit pas een paar weken op school, dan ga ik geen maandenlange trajecten in.
Dan vraag ik een proefperiode op de andere school aan en dan kijken we hoe het daar gaat.
Nu gaat dat makkelijker als wanneer ze ouder is want dan valt ze weer buiten de boot.

Mijntje

Mijntje

27-06-2018 om 09:20

Natuurlijk

moet je het niet te lang laten aanmodderen.
Maar eerder hoefde je dochter niet weerbaar te zijn, was iedereen aardig tegen elkaar. Ze moet nu leren van zich af te bijten. Dat moet ze later in haar leven natuurlijk ook.
En ze moet ook naar de juf gaan als kinderen stom blijven doen ondanks dat ze er wat van zegt.
En die juffen moeten niet om de hoek staan te kletsen.

Anoniem

Anoniem

27-06-2018 om 09:41

Kdv

Op het KDV heeft ze weleens eerder gehad dat er 1 bepaald jongetje weleens lelijk deed maar daar waren de groepen natuurlijk ook kleiner.
Over een tijdje gaat ze ook op judo en proberen we haar al vanaf het KDV dat ze voor zichzelf moet opkomen.
Het probleem is gewoon dat ze te lief is.

Ik snap ook wel dat de juf er niet continue op kan letten maar de keren dat ik heb ongemerkt heb staan kijken waren ze aan het kletsen.
Er werd niet gekeken naar waar de pesters zich bevonden en dat echt minutenlang.
Het schoolplein is ook erg groot en L-vormig waardoor er een hoop om de hoek kan gebeuren.
Je zou zeggen dat je dan zo gaat staan dat je alles overziet maar dat is niet zo.

We geven de school de kans en willen ook liever niet switchen maar als het moet doe ik het.
Ik ben vroeger jarenlang gepest en dat laat ik haar niet gebeuren.
Ik zit er echt bovenop.

Pabo moeder

Pabo moeder

27-06-2018 om 09:50

wachten tot na de vakantie

en dan maar eens kijken in wat voor groep ze terecht komt, met een andere samenstelling van de groep kan het weer heel anders zijn. Zit ze volgend jaar bij dezelfde juf?

Spreek de juf weer aan als je dochter weer niet mocht meedoen met de andere kindertjes. Sowieso als je je dochter ziet veranderen in een stil ongelukkig meisje, of dat nou door het pesten komt of door iets anders. ('Pesten' is wel een groot woord bij kleuters trouwens.) Als je het gevoel hebt dat hetzelfde gebeurt als voor de zomervakantie en de juf ziet het weer niet, dan zou ik serieus een gesprek aanvragen. Ik wil geen kwaad spreken van de juf, maar het kan zijn dat jouw dochter niet haar aandacht heeft, dat ze (onbedoeld) een voorkeur heeft voor de andere kindjes of dat soort dingen. Niet zoals het zou moeten, maar ik heb het al meermaals gezien bij stages. Mocht het allemaal niet helpen dan kun je altijd een gesprek aanvragen met de IB'er. Als het zo'n grote school is dat er 3 nieuwe groepen gemaakt worden kun je ook vragen of ze in een andere groep mag, mocht blijken dat ze het volgend jaar echt niet naar haar zin heeft en dat niet is op te lossen.

Wat je niet moet doen is niet communiceren met school, en nu 'zomaar' vertrekken. Daar heeft helemaal niemand wat aan. Jouw dochter niet, want die komt op een andere school met nieuwe regels en nieuwe gezichten, in een andere groep, waar zomaar hetzelfde kan gebeuren. De school heeft ook niets aan een plotseling vertrek van jullie: die heeft nu geen gelegenheid gehad om naar het probleem te kijken en eventueel actie te ondernemen. Stel dat school iets fout doet, dan moeten ze wel de kans hebben om in te zien wat er niet goed gaat.

Pabo moeder

Pabo moeder

27-06-2018 om 10:20

intussen nieuwe reacties

oeps, ik was even weg terwijl ik mijn berichtje typte en er is veel nieuws bij gekomen.

Anoniem, je komt heel emotioneel over en dat is begrijpelijk als je zelf jarenlang gepest bent. Ik zie opmerkingen voorbij komen waarbij jij bij voorbaat uitgaat van het negatieve:
"En mocht ze toch niet kunnen aarden ga ik toch maatregelen treffen.
Ze zit pas een paar weken op school, dan ga ik geen maandenlange trajecten in."
Waarom denk jij dat je een maandenlang traject in gaat, als je probeert samen met deze school iets te doen aan het probleem van je dochter? Waar baseer je dat op?

Dan vraag ik een proefperiode op de andere school aan en dan kijken we hoe het daar gaat.
Nu gaat dat makkelijker als wanneer ze ouder is want dan valt ze weer buiten de boot."
Hoezo wéér? Het is niet eerder gebeurd toch?

"Het waren dan wel specifieke dingen waarvan ik niet inzien waarom ze daarover zou liegen, het deed haar zichtbaar wat."
Als jouw kind niets vertelt over wat ze op school heeft beleefd (heel normaal overigens, doen heel veel kinderen op die leeftijd), dan líegt ze toch niet?

Maar even objectief:
- Hoe vaak heb jij bij het schoolplein staan kijken dat de juffen om de hoek stonden en niet zagen wat er gebeurde met je dochter? Eén keer, of meer keer? En heb je de héle tijd staan kijken (kleuters spelen vaak wel een half uur of nog langer buiten), of eventjes?
- Hoe vaak heb jij met de juf gepraat hierover? Heb je verteld dat je bang bent dat je dochter gepest wordt, omdat je zelf het slachtoffer bent geweest? De juf zal daar best begrip voor hebben.

Je zit er bovenop zeg je.
Pas op dat je er niet teveel bovenop zit (of op de verkeerde manier), en jouw angst om gepest te worden overbrengt op je dochter. Doe in geen geval negatief over school in het bijzijn van je dochter, spreek geen kwaad over de juf, probeer een beetje neutraal te blijven. Als jij negatief bent, neemt de dochter dat zo over, die zal zich al onveilig voelen puur en alleen omdat jij zo bezorgd bent. Je zal niet de eerste zijn die onbedoeld juist ervoor zorgt dat je kind júist gepest wordt. Kinderen van gepeste ouders lopen meer kans om óók slachtoffer te worden van pesterijen dan andere kinderen.

Je hebt hier in je berichtjes al een paar keer gezegd dat je wil switchen. Echt, doe dat alleen als je er niet uitkomt met school of als je het in het geheel niet ziet zitten. Het kan ook zijn dat je een foute schoolkeuze hebt gemaakt, dat deze school niet bij jullie past bij nader inzien. Dat kan! Maar gooi het dan niet op dat je dochter hier gepest wordt. Je dochter zit er pas een paar weken (een paar weken!) op, geef haar een kans om te aarden. Naar school gaan is een heel ingrijpende verandering in je leven, daar moet elk kind aan wennen. Als je nu alweer van school verandert is het wéér ingrijpend, moet ze weer wennen en heb je misschien weer hetzelfde verhaal.

Te onoverzichtelijk

Als een lokatie te onoverzichtelijk is, en leerkrachten niet zien dat een ll er verloren bij loopt, is het niet nodig de leerkrachten een kans te bieden.

Als de andere school een proefwerk aanbiedt, zou ik die optie oppakken. De huidige school hoeft niet eens ingelicht te worden, eerst maar eens zien of die proefwerk een succes is. Het gaat om je kind en haar plezier om naar school te gaan. Als ze het op de kleine school prettiger vindt, blijft ze daar.

Dora

Dora

27-06-2018 om 11:03

met juf praten

Je moet zeker niet tegen de juf zeggen dat je vroeger zelf ook gepest bent. Dan zal de juf direct denken: zie je wel, ze is overbezorgd, het ligt aan haar. Dat is dan wel heel makkelijk. En pesten/buitensluiten aanpakken is juist heel moeilijk.

Je zou de juf kunnen vragen wat zij en jij kunnen doen om te zorgen dat ze aansluiting krijgt. En of ze volgend jaar niet bij de pesters hoeft.

Overigens kun je een 4-jarige ook gewoon thuis houden, die is nog niet leerplichtig. Dan is het nu zogenaamd zomervakantie, weet zo'n kleuter veel. Gepest worden is een zeer negatieve ervaring die geen dag langer moet duren. Het heeft mijn jongste echt jaren gekost om er overheen te komen.

Maar wat Flanagan zegt: een proefweek op de andere school, lijkt me ook een prima optie. Van school wisselen is een zware beslissing, maar nu valt het nog wel mee. En als de proefweek niet bevalt, doe je het niet.Juffen die om de hoek staan te kletsen...dat lijkt er niet alsof het pestprotocol serieus wordt genomen. Want juist in vrije momenten vindt het pesten plaats.Mocht je blijven, dan kun je natuurlijk je kind ook zeggen dat het beter bij de juffen in de buurt kan blijven. Maar dan geef je weer de boodschap dat zij te zwak is. Het blijft lastig.

Anoniem

Anoniem

27-06-2018 om 11:24

@Pabo moeder

Natuurlijk ben ik emotioneel hierover..
Ik zie duidelijk hoe mijn kind veranderd is in een paar weken tijd.
Dat zij huilend dingen verteld en ik haar dus meerdere malen sip uit school haal gaat je niet in de koude kleren zitten.
Om antwoord te geven:

"Waarom denk jij dat je een maandenlang traject in gaat, als je probeert samen met deze school iets te doen aan het probleem van je dochter? Waar baseer je dat op?"
Omdat we nu al een paar weken bezig zijn en het erger lijkt te worden.
Er is al eerder een gesprek geweest en ik vertel vaker hoe zij dingen beleefd etc maar ik zie geen veranderingen.

"Hoezo wéér? Het is niet eerder gebeurd toch?"
Nu toch

"- Hoe vaak heb jij bij het schoolplein staan kijken dat de juffen om de hoek stonden en niet zagen wat er gebeurde met je dochter? Eén keer, of meer keer? En heb je de héle tijd staan kijken (kleuters spelen vaak wel een half uur of nog langer buiten), of eventjes?"
Een paar keer zeker ruim 10 minuten.

"- Hoe vaak heb jij met de juf gepraat hierover? Heb je verteld dat je bang bent dat je dochter gepest wordt, omdat je zelf het slachtoffer bent geweest? De juf zal daar best begrip voor hebben."
Nu 2x met de juf het erover gehad en zij weet van mijn verleden en snapt dat het me bezig houdt.

Maar..
Ik ben juist ontzettend voorzichtig dat ik mijn verleden en angsten hiervoor niet doorgeef.
En het was ook niet aanwezig totdat zij ging vertellen over wat er gebeurde op school.
Wij laten het gewoon zelf vertellen, leggen haar geen woorden of iets dergelijks in de mond en laten haar gewoon gaan. Ze komt echt uit zichzelf hiermee. Daarom durf ik met zekerheid te zeggen dat het echt een probleem is.

"Het kan ook zijn dat je een foute schoolkeuze hebt gemaakt, dat deze school niet bij jullie past bij nader inzien. Dat kan! Maar gooi het dan niet op dat je dochter hier gepest wordt. Je dochter zit er pas een paar weken (een paar weken!) op, geef haar een kans om te aarden."
Het is misschien een combinatie maar mochten we switchen is dat echt vanwege het pesten.
Dus ik gooi het helemaal niet onterecht daar op.

Ava

Ava

27-06-2018 om 13:17

groepssamenstelling

Het is heel vervelend voor jouw dochter (en jou) maar probeer nog even geduld te hebben en kijk hoe je de komende periode kan overbruggen. Tegen het eind van een schooljaar staat de groepssamenstelling namelijk al helemaal vast en is het voor elke nieuweling moeilijk om er bij te horen. Aan het begin van het komende schooljaar, zit zij er meteen bij en kan makkelijk in de beginnende groep meekomen en haar stempel drukken. Bovendien is dan de huidige groep 2 uit de klas (die voelen zich heel erg groot natuurlijk).

Om haar wat rust te gunnen kan je haar de komende weken een dagdeel thuis houden, als dat kan natuurlijk (of anders een dagdeel bij met een oppas of opa en oma).

Is het volgend schooljaar precies hetzelfde, dan kan het hetzelfde zijn als bij mijn zoon: lastige sfeer onder de kleuters omdat niemand van de kinderen kreeg wat het nodig had van de leerkracht (juf was te streng en teveel eisend) of kan de leerkracht de groep niet aan (te veel kinderen of te drukke kinderen).

Anoniem

Anoniem

28-06-2018 om 08:05

Het zit hier anders.

Iedereen bedankt voor de reacties.
Wij zijn momenteel in gesprek met beide scholen om te zoeken naar een passende oplossing.
Zij zijn ook van mening dat dit veel te bizar is voor een groep 1 en dat dit zeker geen dag langer mag duren omdat zij er anders aan onderdoor kan gaan met haar leeftijd.
Hopelijk start zij het nieuwe jaar weer relaxed op 1 van de 2 scholen.

Mijntje

Mijntje

28-06-2018 om 10:52

paar weken

Ze zit wel pas een paar weken daar. Ik vind het het wel snel om het niet een kans te geven en ook snel om te concluderen dat je kind hier door meteen onderdoor gaat.
Deze situatie zal vaker voorkomen in haar leven. Moet je haar dan telkens meteen uit de situatie halen? Zo leert ze er niks van. En zo wijs je de school ook niet op het feit dat ze moeten opletten dat alle kinderen zich veilig voelen.
Natuurlijk ben ik het met je eens dat je niet lang moet aanmodderen. Maar na een paar weken al en na pas 1 gesprek?

Anoniem

Anoniem

28-06-2018 om 13:04

@beheer

Hoe kan ik dit topic verwijderen?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.