Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Sabrina

Sabrina

09-03-2020 om 19:39

Pesten op internet, dochter dupe

Mijn dochter (14) doet het cognitief goed op school. Sociaal gaat het helaas minder. Ze is vorig jaar van school gewisseld i.v.m. overgang naar een ander (lager) niveau.
Al vanaf het begin dit jaar zijn er pesterijen door vooral jongens op deze school. Pesterijen gaan vooral over uiterlijk (zoals met zoengeluiden tegen mijn dochter zeggen dat ze "dikke tieten" heeft en als ze de jongens afwijst gaan ze los)
Nu zijn er over het algemeen problemen op deze school, ik heb hier een hele stapel mails (als ik die zou uitprinten) over drukte in de klas, verstoringen van de les, ordeproblemen, motivatieproblemen en noem het maar op.
Ook buiten school gaan de problemen verder. Onder de tweede klassers waar mijn dochter dit jaar bij zit zijn meerdere whatsappgroepen.

Een leerling uit de tweede klas heeft op een Instagramaccount foto's geplaatst van wat er in de Whatsappgroepen geplaatst wordt. Dochter wordt door medeleerlingen als enige "dader" aangewezen omdat in een paar van die foto's naar haar wordt verwezen en niemand anders gepest zou worden dus dan is zij het.
De school gaat daarin mee. De mentor heeft mij al meermaals gebeld vanaf afgelopen donderdag hierover met de mededeling dat hij denkt dat mijn dochter het wel moet zijn want waarom zou een pestkop haar beschermen. En dat hij aangifte gaat doen omdat dit smaad is en hij klachten krijgt van leerlingen die op dit account staan met diverse scheldpartijen.
Ik heb dit instagramaccount ook gezien. Er staan teksten op in de vorm van schelden op de school en mijn dochter. Mijn dochter is al bijna een week overstuur van dat deze teksten openbaar staan en schaamt zich kapot, ik geloof ook niet dat zij dit Instagramaccount beheert. Daarnaast zit mijn dochter al enige tijd niet meer in de Whatsappgroepen en heeft ze met niemand van de school contact omdat ze iedereen heeft geblokkeerd.

Nu zit ik dus met een school die maar blijft volhouden dat mijn dochter dit account heeft gemaakt en een huilende dochter die vandaag weer riep dat ze naar een andere school wil.
Dat wordt dan haar derde middelbare school in twee jaar tijd. Dus ik wil dit vermijden.

Hoe ga ik in deze situatie goed een gesprek met de school aan?

Bewijs

Ik zie bij wat modernere detectives dat ze aan het IP adres kunnen zie wie er achter de berichten zit.
Kun je er misschien achter komen wie er echt het account beheerd?
Is je dochter daar eerlijk over? Als zij wel de aanstichter is dan zou ik daar gewoon excuses voor laten vragen.
Maar het kan een gevolg zijn van het pesten. Iemand houdt zich een hele tijd in en mept dan te impulsief om zich heen. En juist dat wordt opgemerkt en dan is het precies andersom. De gepestte krijgt ook nog eens de schuld.

Bespreek die fenomenen met je dochter.

Dat school al klaar staat om je dochter te beschuldigen en er geen gesprek over de hele situatie te bespeuren is doet het ergste vrezen. Maar misschien valt het mee.

Niet de staat van de huidige opwinding maar hoe het verder gaat na open gesprekken zou ik laten bepalen of het nodig is om een andere school te zoeken. En uiteraard wat je dochter wil.

Maar pesten is een plaag en er zijn maar weinig scholen die er goed mee om kunnen gaan.

Maar nogmaals. Zie zo goed mogelijk bewijs te vinden voor de aanstichting van de berichten.

Sabrina

Sabrina

12-03-2020 om 20:27

Ik geef het met deze school op

School is stellig en noemt alleen dat leerlingen haar als enige dader zien. Sterker nog, dochter is dinsdag tot en met vandaag 2,5 dagen geschorst geweest om de orde van de school te bewaken. Ik heb hier met een contactpersoon van de onderwijsinspectie over gebeld die me heeft gemeld dat de school van de schorsing bij hun geen melding heeft gedaan, what the ...
Met de inspectie ga ik ook niet meer bellen. Zij geven aan dat ze de school zelf inmiddels ook al hebben gebeld maar met uitspraken als "wij kennen deze school en daar is goed mee te praten" en onze ervaringen (dat dit zeker niet zo is) kom ik niet verder. Ze gaan niet eens in op dat mijn dochter 2,5 dag (sinds dinsdagmiddag) geschorst is!
Ik heb ook leerplicht gebeld die zich alleen bezig houdt met schoolweigering door leerlingen maar niet met dat kinderen 2,5 dagen geen les krijgen. Zij vinden dat scholen het recht hebben om leerlingen te schorsen om orde te bewaken.

Dochter moest eigenlijk tijdens deze schorsing op school apart zitten maar is vandaag en gisteren niet komen opdagen omdat ze dat na dinsdagmiddag niet wilde (nadat ik had gebeld en de school dat goedkeurde)
De school wil nu ook dat mijn dochter morgen thuis blijft omdat leerlingen opgewonden worden als ze haar zien.

Mijn man en ik gaan inmiddels nu toch maar met spoed op zoek naar een andere school want deze maakt er een potje van. (al zal het door de coronacrisis vast niet op korte termijn gebeuren)
We gaan morgen ook naar het politiebureau voor een aangifte de teksten die op het Instagramaccount staan en betrekking hebben op mijn dochter.
Er worden in Whatsappgesprekken groffe berichten geplaatst die betrekking hebben op de schorsing van dochter, die dan weer op Instagram komen, en dochter word ook steeds door prive nummers gebeld die ze dan niet opneemt maar het houdt niet op.

Ik ga de strijd niet aan met deze school en kies voor het welzijn van dochter.

Toch bedankt voor het meedenken AnneJ!

Sabrina

Sabrina

12-03-2020 om 20:29

Instagramaccount

Ik weet inmiddels ook wel zeker dat mijn dochter niet dit account beheert. We zijn het samen gaan bekijken en toen we het bekeken kwamen er weer nieuwe berichten op.

Van deze berichten valt me ook op dat ik steeds dezelfde namen terug zie. Dochter zit niet in de groepsgesprekken en weet ook niet wie er wel in zitten dus het blijft gissen wie wel de groffe berichten uit de whatsappgesprekken op Instagram zet.

Sterkte Sabrina

Niemand wil dat er gespest wordt en ondertussen kunnen scholen, inspectie en leerplicht, zich er zelfs niet professioneel mee verhouden.

Ik ben benieuwd wat er uit de aangifte komt. Het is goed als je de energie daarvoor hebt om zaken niet zomaar te laten passeren.

En tegelijk een nieuwe school zoeken.

Wens vooral ook je dochter heel veel sterkte. Ze is niet de enige die last heeft van pestende medescholieren en falende instanties. Het is hun falen niet dat van haar.

Aangifte

Goed dat je nu zeker weet dat je dochter niet over dat bewuste account gaat. Dat kun je aantonen en kan helpen bij de aangifte.

Mocht er ooit problemen komen met school of leerplicht dan kan de aangifte je ook helpen aan te tonen dat jij er alles aan gedaan hebt.

Cindy

Cindy

17-03-2020 om 21:47

Jeetje

Ik heb zelf een dochter van 11 die helaas (nu al) meedoet aan online pesten via Whatsapp. (gelukkig niet via openbare media)
Haar heb ik verteld dat alles wordt opgeslagen wat zij doet, elke vingeraanraking op haar telefoon en dat ik alles wat ze heeft gedaan terug kan vinden. Ze leek wel onder de indruk.
Wellicht denken de klasgenootjes van jouw dochter niet aan dat alles opgeslagen wordt en reageren ze daarom af op jouw dochter nu hun whatsapp-uitlatingen publiek op internet staan?

Iedereen kan tegenwoordig maar van alles op het internet zetten. Een bericht zetten op Facebook of hier op Ouders.nl is zo gebeurd, er vindt geen preventieve controle plaats.
Tegenwoordig kan je bijvoorbeeld Google Reviews ook al niet meer vertrouwen. Kinderen (en "grappige" volwassenen?) lijken daar actief te zijn met verzonnen personages die ieder bedrijf dat zij kunnen opnoemen negatief beoordelen met een duidelijk verzonnen review. Niemand die dit soort berichten verwijderd en ze blijven er jarenlang staan. Op Facebook kijk ik ook niet eens meer om soortgelijke redenen.
Staat er wat slechts over jou op internet dan krijg je het niet tot nauwelijks van het internet weg en gaan andere mensen jou veroordelen, terwijl jij het slachtoffer bent. Want het moet toch een reden hebben dat dit over jou er staat...

Jouw dochter is niet alleen slachtoffer van de inhoud van de teksten, maar ook van dat anderen haar beschuldigen van het openbaar maken van hun teksten.
Terwijl ik dan zou zeggen tegen die jongens (of meisjes): schrijf dit dan ook niet, dan wordt het ook niet openbaar gemaakt.

De school van jouw dochter is hier fout bezig geweest door jouw dochter te straffen met een schorsing (noemen ze het wel officieel een schorsing?). De medewerkers van die school zijn zelf ook ooit 14 jaar oud geweest en weten vast nog wel dat ze op die leeftijd elkaar waarschijnlijk ook allemaal ophitsten. Dat leerlingen op die school van je dochter onrustig worden als ze haar zien is niet haar schuld.

Ik begrijp helemaal dat je nu, terwijl je dochter er nog geen jaar op zit, een andere school gaat zoeken.

Daarnaast heb je ook gelijk met dat jouw dochter zelf benadeeld wordt met de Instagrampagina en dat je aangifte gaat doen tegen de teksten over haar.

Donreroosje

Donreroosje

18-03-2020 om 15:15

"Expose account" geen nieuw fenomeen

Het verzamelen van pestuitingen en die dan plaatsen op een website is niet iets nieuws. Toen Hyves en Twitter populair waren onder mijn leerlingen heeft er zoiets vergelijkbaars voorgedaan op onze school. Dit vond rond 2011 of 2012 plaats.
De eigenaar van dit "expose account" (zoals diegene het noemde) verzamelde ook negatieve berichtgeving op het internet over onze school, vooral van ouders die op Twitter kritiek uitten. Ook heeft deze persoon toen gepubliceerd dat de pers benaderd gaat worden omdat hij/zij(?) wil dat "heel Nederland" weet dat er op deze school gepest wordt.

Wellicht speelt dit op de school van jouw dochter ook?

Nb. de school heeft hierop gereageerd door het sturen van een brief met het verzoek geen informatie over de school, medewerkers en leerlingen op internet te plaatsen en om Twitter en Facebook af te schermen. Dit had uiteraard het tegenovergestelde effect, vooral onder ouders...

Donreroosje

Donreroosje

18-03-2020 om 15:16

Hyves

Ik bedoelde natuurlijk dat Twitter, Facebook EN Hyves afgeschermd moesten worden.

Sabrina

Sabrina

04-04-2020 om 23:09

Gaat zoals verwacht

De aangifte bij de politie is uiteindelijk met veel moeite opgenomen. Het bureau was en is nog steeds dicht. Uiteindelijk hebben we na telefonisch de situatie uitleggen een agent bij ons thuis gehad die met pen de aangifte heeft geschreven en die mijn dochter later, toen het was uitgetikt, moest ondertekenen. Vervolgens werd dochter nog gebeld over het ondertekenen van een klacht, dat is gebeurd dus de aangifte is rond.
De school zelf weigert op papier te zetten dat dochter een paar dagen niet naar school mocht komen door de Instagrampagina, dus het is in de aangifte gebleven bij een verklaring van mijn dochter.

Met andere scholen is momenteel niet goed contact te krijgen over een schoolwissel. Er wordt aangegeven dat er momenteel geen gesprekken plaats vinden en ook geen leerlingen worden aangenomen...

Dochter geeft aan dat ze haar mail niet durft te bekijken omdat ze bang is dat een docent wat per mail stuurt over de Instagrampagina...

De schoolwisseling wordt waarschijnlijk dus pas na de zomer. Gelukkig is het momenteel enige contact met medeleerlingen via de videolessen.

Marie

Marie

05-04-2020 om 06:12

Mail

Wat een nare situatie weer en wat slecht gaat de school ermee om.
Om te huilen.

Je schrijft trouwens: Dochter geeft aan dat ze haar mail niet durft te bekijken omdat ze bang is dat een docent wat per mail stuurt over de Instagrampagina...

Is dat punt vooralsnog niet op te lossen doordat jij haar mail regelmatig checkt?
Ik zou haar in de gegeven situatie daar gerust mee helpen. Ze heeft al genoeg te verduren gehad.

Sterkte ermee, ingewikkelde situatie en corona erbij helpt niet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.