Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Piepke

Piepke

11-12-2019 om 14:30

Pesten op school

Hoi,
Ik heb drie fantastische dochters. De twee oudste zitten al in het middelbaar en doen het prima. Met de jongste gaat het wat minder.
Ze heeft wat problemen met spelling en bepaalde reken oefeningen. We weten dit en momenteel moet ze allerlei testen doen om te zien of er een leerstoornis is zodat ze met bijkomende leermiddelen kan geholpen worden indien er iets uit zou komen. Ze heeft het dus lastig op school. En lang dachten wij dat het dan ook daaraan lag dat ze sedert al weken aan een stuk moeilijk doet om nr school te gaan. Vaak klachten over buikpijn, hoofdpijn, etc,...
Vaak ook voor het minste huilen. Vaak gevraagd of het met de vriendinnen en vriendjes op school goed gaat en telkens zei ze dat er niets was, tot enkele weken geleden ze liet vallen dat ze niet graag meer nr school gaat omdat er twee meisjes lelijke dingen over haar zeggen. Haar haar is lelijk, haar badpak is kinderachtig, haar kleren passen niet bij haar, ze is dik, ze is dom enz...ze is in tranen uitgebarsten toen ze het vertelde....mijn hart brak. Op bericht in tik tok werd ze dom genoemd en we hebben hier een screenshot van genomen. We houden haar account nu ook goed in de gaten en controleren regelmatig omdat dit iets is wat ze graag doet en dit een soort uitlaat klep is.
We hebben daarop de mamas gecontacteerd om dit uit te praten en te vragen of onze dochter ook misschien lelijke dingen zegt...hun antwoord...je dochter liegt, ze lokte het zelf uit omdat ze zich moeide in een confrontatie met een ander slachtoffer...maw mijn kind schoon kind. De confrontatie waarover het ging is dat mijn meisje een ander meisje wou beschermen tov de pesters...
Nadat de pesters herhaaldelijk haar telkens opnieuw uitscholde heb ik de school ingeschakeld en die zal actie ondernemen door met de kids te praten en een plan uit te werken om dit pest gedrag de laan uit te sturen. Nu is de dag erop een mama al meteen nr de directie gestapt om opnieuw te gaan zeggen dat haar dochter niets gedaan heeft en dat mijn dochter liegt. Wij hebben wel een meisje thuis die bijna dagelijks weent, die niet meer met unicorns durft te spelen uit angst dat er iets over gezegd wordt. Die haar favoriete t-shirt niet meer wil dragen omdat ze ermee lachen.
Pesten is niet ok en mijn kids weten dit. Als een van hen zoiets zou doen zouden er consequenties zijn maar blijkbaar denkt niet iedereen er zo over.... spijtig

Tamar

Tamar

11-12-2019 om 15:06

Niet opgeven

Dit is echt ernstig, je dochter moet hier liefst geen dag langer in zitten. Je zou het gesprek van school met de kinderen kunnen afwachten, maar ondertussen vraag ik me af hoe nuttig dat is. Er werd dus al gepest, want ze heeft een andere meisje geprobeerd te beschermen. Dat betekent dat de school een dergelijke sfeer heeft laten ontstaan. Je mag trouwens trots op je dochter zijn, ze is geen meeloper! Heb je contact gehad met de moeder van dat andere gepeste kind? Ik ben wel eens samen met twee andere moeders naar school gegaan omdat 1 van de kinderen gepest werd en de andere 2 kinderen daar ook last van hadden, dat werkte wel een tijdje goed.

Ik zou dus op zoek gaan naar een andere school. Mocht het nog goed komen op basis van dat klassegesprek dan is dat mooi, maar ik zou er niet te hard op rekenen. En als het te erg is, moet je haar thuis houden. Er wordt nu elke dag dat ze daar zit schade aangericht bij haar, waar ze later maar moeizaam van af kan komen. Ik heb mijn kind nog halverwege groep 6 naar een andere school gedaan, omdat de verhoudingen in de groep zo veranderd waren dat het ineens heel erg fout ging. Daar bloeide ze echt op.

Sterkte, dit is een van de lastigste dingen die je kan meemaken.

VVV

VVV

10-01-2020 om 09:39

Wellicht wat handige tips..

Hoi Piepke,

Heeeeeeel herkenbaar.. Nagenoeg gelijke omstandigheden en situatie.. in 1 woord VERSCHRIKKELIJK!
Gewoon om buikpijn van te krijgen.. letterlijk.. je voelt je in zo'n situatie vaak machteloos, omdat het moeilijk is om zelf 'direct' in te kunnen grijpen.. Buiten het schelden en pesten.. kwam mijn dochter ook dagelijks met blauwe plekken en zere ledematen thuis.. niet normaal.. Hierop ben ik in eerste instantie naar de directie gegaan.. en heb hier een gesprek mee gehad.. samen met de leerkracht.. Beiden herkenden dit beeld niet werd mij verteld..

Hierop heb ik gezegd.. dat alle blauwe plekken, schaafwonden, en zere ledematen absoluut niet ontstonden in de thuissituatie.. en dat deze dus alleen maar konden zijn ontstaan (dagelijks) op school.. Ik heb gezegd dat ze kunnen denken wat ze willen, maar dat dit fysiek onweerlegbaar bewijs is, dat mijn kind niet gewoon naar school kan zonder fysieke 'schade'.. en als dit zo doorgaat en hier niks mee gedaan word ik zelf hiermee aan de slag ga.. Tenslotte beredeneerde ik.. zal ik vast niet de enige ouder met dit probleem zijn..

Ook met de 'ouders van' heb ik getracht te praten.. Dit is echter moeilijk.. omdat veel ouders.. hun kind daar niet in kennen en het opnemen voor hun kind.. ipv bijv.. te zeggen ik ga het eens bespreken met mijn kind. of dat doen we samen.. Vaak zien andere ouders het als een aanval op henzelf en/of hen kind.. en gaan vervolgens direct in de verdediging en/of aanval..

Uiteindelijk heb ik me hier verder in verdiept.. en gekeken wat de wet hierover zegt.. (Wet veiligheid op school).. Vanuit deze wet.. zijn scholen verplicht om een veiligheidsplan te maken.. In dit veiligheidsplan kan een pestprotocol opgenomen zijn.. De school is dit echter niet verplicht.. Wat de school echter wel verplicht is.. is om te zorgen voor een veilige omgeving.. waarin ieder kind naar school zou moeten kunnen.. om te leren.. niks meer of minder.. Ook is het zo.. dat als een school geen pestprotocol heeft, dient het wel te beschikken over een beleid.. gericht op het aanpakken en tegengaan van pesten..

In mijn eigen geval.. bleek de school een heus pestprotocol te hebben.. Hierin stond bijv.. dat als kind A.. kind B pestte.. en er 3 keer door kind B of door de ouders was aangegeven dat Kind A.. kind B pestte.. er een gesprek volgt met dat betreffende kind.. en dat dit gesprek word vastgelegd middels een verslag.. Gebeurd dit vaker binnen een bepaalde tijd (stond omschreven in het pestprotocol) dan werd er een gesprek aangegaan met de ouders van het kind welke zou pesten.. En zo schaalde de acties eigenlijk steeds meer op..

Ik was toen ik hier achterkwam.. inmiddels al weeeeeken verder.. En elke keer had ik het gevoel (was ook zo) dat ik er zelf achteraan moest gaan..Bijna dagelijks.. Of dan kwam mijn dochter weer thuis.. tranen met tuiten.. en de volgende dag maar weer naar de meester..
De eerstvolgende keer dat ik weer naar de meester ging.. Heb ik hem gewezen op het pestprotocol.. en gevraagd in welk stadia we nu eigenlijk zitten.. gezien de wekenlange ellende.. gesprekken elke keer (dagelijks).. Ik kreeg toen een antwoord als .. 'euhhh'... Oftewel.. niks mee gedaan.. Ik heb aangegeven.. dat dit de laatste keer is.. dat ik bij de meester of school binnenloop hiervoor.. ik heb er wekenlang Energy ingestoken van mijn kant.. en verwacht van hen als school dat zij dit monitoren.. en mij dagelijks een (korte) terugkoppeling geven naargelang de situatie of noodzaak hiervan.. En dat.. heeft geholpen.. toen 'moest' de school hier wel op gaan letten.. aangezien ze mij een terugkoppeling moesten geven.. dagelijks.. (hier konden ze na wekenlang dat ik zelf dagelijks in de klas stond.. natuurlijk geen nee tegen zeggen..)..
Verder is het zo.. dat zeker op school zelf.. ik van mening ben dat primair de school verantwoordelijk is voor het signaleren en aanpakken van pestgedrag.. Ik begrijp best wel.. dat u andere ouders hebt benadert.. dat heb ik namelijk zelf ook gedaan.. Maar geloof me.. de meest effectieve aanpak is deze verantwoordelijkheid echt duidelijk bij school neer te leggen.. En dan bedoel ik niet zo van .. ik doe er verder niks meer aan.. nee.. Bespreek het met school.. en zeg dat je van hen dagelijks of wekelijks... of naargelang nodig een terugkoppeling verwacht.. Ook is het belangrijk.. om tegen je kind te zeggen.. dat als hij of zij gepest word.. Dit DIRECT kenbaar te maken bij de leerkracht.. al word ie er kots en doodziek van.. Het voordeel hiervan is ook dat elk verhaal waar je kind mee thuiskomt.. ook bekend is bij de leerkracht.. en hij jou ook zal informeren wat ermee gedaan is.. of welke actie hierop is ondernomen.. (Als je aangeeft dat je dit ook verwacht.. en geloof me.. dat mag je verwachten van school!)..

Ik heb zelfs overwogen.. en ook de school hierin betrokken.. om melding te doen bij de leerplichtambtenaar.. en ook om mijn kind fysiek door een arts en of ziekenhuis te laten onderzoeken.. Zo gestoord werd ik ervan.. Nu vandaag de dag.. zijn er nog wel eens akkefietjes.. maar niet zoals het was.. Er kan altijd wel eens iets gebeuren op school.. maar zoals het toen was.. is het gelukkig niet meer.. De ouders van het betreffende kind zijn erop aangesproken.. hebben hun kind erop aangesproken.. en bestraft.. Het kind bleef zelfs toen nog doorgaan.. en nadat de school dreigde om het kind te schorsen.. zag het kind zelf pas de ernst in van het gedrag..

Verder is het denk ik zo.. dat er geen 1 situatie precies hetzelfde is.. en je omgeving makkelijk oordeelt je moet dit.. of je moet dat.. of ik zou daar zo mee klaar zijn.. totdat het onder hun eigen dak speelt.. Ik wens je in ieder geval veel succes.. en hoop dat je hier misschien toch wat tips of nieuwe inzichten uit kunt halen.. met als doel een kind die weer kind kan en mag zijn.. en met plezier naar school toe gaat!

Kolina

Kolina

17-02-2020 om 00:36

Schuilen achter beleid

Hier is de ervaring dat veel basisscholen bij pesten schuilen achter beleid. Nu heb ik gelukkig zelf met mijn dochter nog geen ervaringen ermee, maar ik heb al vaak genoeg van andere ouders gehoord dat wanneer zij verhaal halen bij de school n.a.v. stelselmatig pesten van hun kind en de school wijzen op het prachtige protocol wat bij de ingang van de school hangt, de school (als ze er al op ingaan) niets meer zegt dan "wij hebben beleid ter voorkomen van pestgedrag en daar houden wij ons aan." En iedere keer dat er weer over wordt begonnen door ouders wordt er dan weer gezegd "wij hebben beleid" maar niet concreet wat er nu mee gedaan is (Zoals VVV het benoemt: de school kan niet noemen in welke fase van het stoppen van pestgedrag door leerling X ze nu zijn)
Gelukkig hielp mij dit wel met het afvinken van scholen waar ik mijn dochter liever niet wil hebben.

Ik wil hiermee overigens zeker niet zeggen dat een school zonder beleid pesten beter aanpakt want dat weten we niet!

Mag ik trouwens vragen waarom de mama van een van de pestende meisjes van de dochter van Piepke zegt dat ze liegt? Er is toch een screenshot van wat ze heeft gezegd op Tiktok? Anders mag die dochter gaan uitleggen waarom het wel op haar account staat.
Heeft de directeur van school het eigenlijk ook gezien? En wat gaat die moeder eraan doen om te zorgen dat niemand haar dochter meer "beschuldigt" van pesten, behalve zeggen dat Piepke liegt?

Ava

Ava

18-02-2020 om 12:36

Pestprotocol

Scholen zijn verplicht een pestprotocol te hebben maar vzviw niet verplicht om die te gebruiken. Dat doen ze liever niet want dan moeten ze dat hoger op melden en dan komen ze in de statistieken en staan ze bekend als een school waar gepest wordt...
Erg he?

Maar dan nog he, zo'n chemie kan ook zo moeilijk te veranderen zijn. Wil je dat wel afwachten?

Met een veilige omgeving is ook iets: nergens staat gespecificeerd wat veilig genoeg is. Er zullen scholen zijn (zoals de eerste bs van mijn kinderen) die zeggen dat het er wel veilig is en dus lag het aan mijn kind.

Ga vooral elders kijken en spreek ouders en kinderen dáár eens op het schoolplein aan hoe zij het er ervaren.

Cindy

Cindy

23-02-2020 om 16:10

Wat erg!!

Op de school van mijn dochter is ook een pestprotocol. Het is een soort lijstje dat in de aula van de school hangt.

Maar dat scholen er niets mee doen omdat ze gebruik van het protocol moeten melden bij de inspectie en dit in hun nadeel werkt wist ik niet. Wat is dan het doel van het hele protocol?

Dat scholen die pestgedrag willen aanpakken negatief bekend staan bij de inspectie is toch de omgekeerde wereld?

P

P

23-02-2020 om 19:14

@ Piepke

Wat een verschrikkelijke situatie voor je dochter. Je hebt niet geschreven hoe oud ze is, maar op basis van je post gok ik dat ze ongeveer in groep 6 zit? Maakt natuurlijk niet uit welke klas, maar mijn ervaring is dat dit gedrag ongeveer rond de leeftijd van 9-10 jaar oud begint.

Dat het pesten van de meisjes door de mamma's goed wordt gepraat onder het mom "ze lokt het uit" is iets waarvan mijn ervaring is dat juist scholen dit vaak zeggen... Typisch geval blaming the victim. Alsof er excuses bestaan om te pesten.

Vaak worden kinderen gepest omdat zij een beetje "anders" zijn dan de rest. Helaas zie ik op diverse internetfora regelmatig dat ouders met elkaar bespreken wat kinderen horen te doen om erbij te horen/wat de norm is (Vinginobroeken dragen, regelmatig feestjes geven, vanaf ongeveer 10 jaar een dure telefoon hebben) en houden ze het zelf in stand.

Je hebt nog "geluk" dat het hier slechts om twee meisjes gaat die je met naam en rugnummers kunt noemen. Ik zou als ik jou was met je dochter afspreken dat je de school een kans geeft om een oplossing te zoeken en als er voor bijvoorbeeld de zomer nog steeds wordt gepest dat je dochter dan naar een andere school gaat.

Het brengt echt schade toe aan je kind als ze nog twee jaar dit soort opmerkingen moet aanhoren op school.

Julian

Julian

04-03-2020 om 21:16

Ontkennende ouders

Ik ben zelf ouder van vier kinderen die helaas allevier gepest zijn of werden op school.

Meermaals heb ik zelf geprobeerd om ouders aan te spreken op het pestgedrag van hun kind. Ouders schieten dan in de verdediging en zeggen dat mijn kind verzint dat die van hun pest.... Zelfs als ik tijdens het pestgedrag ernaast sta of zelf ben uitgescholden door een jongen van een jaar of 8.

De enige keer dat een ouder op het pesten door hun kind aanspreken wel effect had is daarna wel een vriendschap tussen mijn kind en de pester ontstaan. Het is dus niet altijd zinloos om ouders aan te spreken, je moet het maar net treffen.

Het is maar net wie de ouders van het pestende kind zijn en of ze willen geloven dat hun kind pest.

Bloem

Bloem

21-03-2020 om 21:18

Probleem ligt niet bij jouw dochter

Eerst werd een ander gepest. Jij schrijft dat je dochter voor diegene opkwam en nu het pestslachtoffer is.

Zo werkt dat helaas met pesters. Ze pesten niet iemand omdat er met diegene wat mis is, maar omdat zij, pesters, zelf behoefte hebben aan continue iemand pesten.

Je kunt je dochter weerbaarder maken en met een beetje geluk stopt het pesten dan wel maar pesten de pesters dan weer een klasgenootje.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.