Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Primavera

Primavera

10-05-2012 om 14:38

Pesten - van school veranderen?

Helaas ook mijn jongste blijkt pestslachtoffer geworden te zijn. Nu in groep 4 blijken er twee meiden in de klas de dienst uit te maken en mijn dochter ligt er kennelijk uit in de groep en blijkt degene te zijn die met pesterijtjes iedere dag gesart wordt. Schoen van haar uittrekken en over de heg gooien, haar knutselwerk blijkt als enige vernield, haar collectie figuren die ze op school ruilen weggepikt, rok omlaag trekken, vennijnig commentaar, gratis duwen, enz. Stuk voor stuk lijken het kleine dingen, maar alles bij elkaar en dan iedere dag wat vind ik niet normaal meer.
Persoonlijk heb ik er een hard hoofd in dat met beleid van school en pest-protocollen er erg veel te veranderen valt en ik denk dat het wellicht nuttiger is om een frisse start op een andere school te maken. Er zijn genoeg andere opties in de omgeving. Maar misschien zie ik het wel allemaal te somber in.
Heeft er iemand ervaring dat het gepest op een één of andere manier weer werd gestopt en is het mogelijk om op de oude school te blijven of wordt dat toch doormodderen met achteraf spijt niet eerder van school gewisseld te zijn.
Groeten Primavera

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Evanlyn

Evanlyn

10-05-2012 om 14:52

Pesten

Pesten moet meteen worden aangepakt, dan is de kans op succes het grootst. Bovendien laat school dan blijken het als prioriteit te zien. Ik neem aan dat je het al enige malen hebt aangekaart met de school.

Als ik dit lees, denk ik: wegwezen en zo snel mogelijk! Tenzij ze ook goede vriendinnen heeft die serieus voor haar opkomen.

Reactie

Waarom school afwachten ?

Ik heb ( heel onpedagogisch ) de aanstichter bij zijn nekvel gepakt, en gezegd te stoppen. Daarna heb ik het even bij de juf gemeld, voor het geval er vragen zouden komen. Het is daarna veel minder geworden.

guera

guera

10-05-2012 om 17:56

Heb je het gemeld?

hier ook een pest issue in de klas van zoon met een ander jongetje. Ouders hebben aantal gesprekken gehad met IB er , leerkracht en directeur. Gepeste kind zijn gesprekken mee geweest over wat en hoe hij doet. Idem met pester. Beide zitten op sova. In de klas is een kanjer training gestart. Het is meteen zeer serieus aangepakt. Als je niet het idee hebt dat dat gaat geberuen zou ik wegwezen en dus de volgende school wel op zo n beleid selecteren. Je moet als ouder wel duwen duwen duwen en trekken wellicht. Dat moesten deze oudeers ook wel, maar met resultaat, al blijft het een zwakke plek. Maar goed hij was al eens van school gewisseld om pest isues . Je kan ook niet blijven wisselen.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

10-05-2012 om 22:01

Andere school

Als er genoeg andere scholen in de buurt zijn zou ik gewoon overstappen.

Dendy

Primavera

Primavera

11-05-2012 om 11:52

Met haar juffen gepraat

Gisteren was er een mr-vergadering over de boekenkeuze voor volgend jaar, dus heb ik gelijk van de mogelijkheid gebruik gemaakt om haar twee juffen aan te schieten of ik hun na afloop even kon spreken over Ultima.
Juf 1 stak gelijk van leer dat Ultima het ook uitlokte, omdat ze zo snel huilde en dat er overal in elke klas wel pesters waren en ze daarmee om moest leren gaan. Waarop ik antwoorde dat er ook in elke klas wel huilebalken waren en dat door de verantwoording bij mijn dochter te leggen het probleem niet opgelost was, terwijl ik juist was komen praten om samen een oplossing te zoeken.
Juf 2 wist te vertellen dat juist plaageest nummer 1 bij haar was komen klagen dat Ultima haar 'verloofde' zou hebben ingepikt. Ultima ketste terug dat de betreffende jongen nooit van Plaaggeest1 had gehouden en er dus ook niks in te pikken viel. Verder bleek dat de jongen waar Plaaggeest2 'verliefd' op was ook liever met mijn dochter op bleek te trekken. De Plaaggeesten hebben dus doelbewust besloten om zoveel mogelijk kinderen tegen mijn kleine Femme-fatale-in-dop op te zetten om haar op haar plaats te zetten.
Om een lang verhaal kort te maken zijn we overeengekomen dat de juffen deze ochtend een gesprek met de klas zouden hebben om het gepest aan te pakken. Ik wacht nu dus even af wat de resultaten daar van zijn. Zoniet dan neem ik contact op met de ouders van de plaaggeesten. Wordt vervolgd.
Groeten Primavera

Wat een soap

En dat in groep 4. Ik denk dat de leerkrachten veel invloed hebben op het pesten. Ze moeten het opmerken en ze moeten er wat aan doen. Opmerkingen dat een gepeste het zelf uitlokt is erg fout.
Zolang je dochter nog andere vrienden in de klas heeft zou ik haar niet van school halen. Het is wel zaak om het niet uit de hand te laten lopen, als kind het pispaaltje van de hele klas wordt komt het niet meer goed.

Wisselstoornis

Plaaggeesten die van school veranderd waren en nu hun kans namen zelf te pesten hebben wij ook gezien.

De kinderen van kennissen hebben het nog slechter getroffen: de kinderen werden gepest, zijn naar een ander school gegaan, genoten van hun rust en konden een jaar later de oude pestkoppen als nieuwe klasgenoten welkom heten. Zonder pispaaltjes voelden zich deze kinderen blijkbaar niet op hun gemak, vielen buiten boord en zijn ook van school veranderd.

Primavera

Primavera

14-05-2012 om 12:29

Inderdaad soap

Vrijdagochtend is er niets van het beloofde klassengesprek terecht gekomen, omdat er een één of andere nationale test was. Daar baal ik bijhoorlijk van, want dat hadden de leerkrachten de dag ervoor ook moeten weten toen ze beloofden dat ze het er over zouden hebben in de klas.
Gisteren was mijn dochter uitgenodigd op een verjaardagspartijtje waar één van de peststralen ook bij aanwezig was. Helaas werd die door haar oma opgehaald zodat ik niet de kans had om met één van de ouders te spreken.
De grote broer van Ultima besloot eens polshoogte te nemen bij Peststraal 1 en haar te sommeren zijn kleine zusje met rust te laten. Stelt madame zich aan hem voor als 'aartsvijandin' van Ultima. Aartsvijandin??? Hoe komt zo'n kind van 7/8 erop? Die kijkt echt teveel soaps op tv en kennelijk kan ze die fantasie niet van de werkelijk onderscheiden.
Ultima zelf, wilde aanvankelijk wel van school veranderen, maar nu ze de reden weet dat ze door die twee gepest wordt, eigenlijk niet meer. Eén ding is het als ze het op je gemund hebben en je snapt niet waarom, het is iets anders als het blijkt te zijn omdat jij leuker blijkt te zijn (voor klasgenoten) dan de peststralen. Eén van de betreffende jongens heeft Ultima op het partijtje trouwens beloofd dat ze maar in haar handen hoefde te klappen en dan kwam hij haar wel 'redden'.
Het pesten is dus wel structureel, omdat één van de pesters besloten heeft haar persoonlijke soap op school na te spelen, waarbij aan Ultima geheel onvrijwillig de rol als aartsvijandin is toebedeeld. Als pest-straal 1 in haar eentje is doet ze niet veel, maar als pestraal 2 als schouderfunctie aanwezig is wel en creert er zich ook een meeloop-effect van sommige kinderen waar ze verder niet veel mee heeft.
Ultima heeft echter ook best vrienden en vriendinnen in de klas. Alleen verkiest ze vaak zelf in het speelkwartier om alleen te staan, omdat ze veel spelletjes niet leuk en kinderachtig vindt en daar dus dan liever niet aan mee doet. Ze zegt dat ze zich dan ook prima alleen vermaakt, maar als die peststralen daar dan gebruik van maken wordt het natuurlijk vervelend.
Morgen is er weer een partijtje en hoop ik het één en ander met de ouders te kunnen bespreken. In de school heb ik niet bijster veel vertrouwen, al zal ik er wel weer op hameren mochten de ouders er niks van willen weten dat hun lievelingetje op school in een pestend kreng veranderd. (Ik zal het wel wat diplomatischer brengen, al is dat niet mijn sterkste kant). Pfff, aartsvijandin... dat kind is niet normaal.
Groeten Primavera

Primavera, ter relativering

Aan de situatie zelf wil ik niets afdoen, per se niet. Maar over de term "aartsvijandin" zou ik niet te pijnlijk blijven haken. Mijn kinderen hebben het, ook op die leeftijd, wel gehad over "X mijn aartsvijand", zo ook een paar buurtgenoten. Natuurlijk heb ik uitgelegd dat dat wel een heel zwaar woord was en van mijn kinderen heb ik het de laatste tijd niet meer gehoord. Maar de benaming zwermt nog wel wat door de buurt.

Inhoudelijk

Ik zou niet de nadruk leggen op het inhoudelijke van het gepest. Dat doen de juffen nu wel, en Primavera, volgens mij jij zelf ook. De inhoud is van ondergeschikt belang, het is meidenvenijn en de boodschap dient te zijn: zo ga je niet met elkaar om.
Al die intriges, de juffen zouden met alle betrokkenen beter een goed gesprek kunnen hebben over hoe je dan wel met elkaar omgaat.
Brings back memories: hier gaat het om verloofdes, bij ons vroeger voltrokken zich drama's op school vanwege gestolen danspasjes .
Nip it in the bud!

Genista

Genista, ik snap wat je bedoelt maar het verhaal verteld door Primavera kan je ook anders lezen. Namelijk, wat mij zo stuit is dat deze meid zo brutaal is en zelfverzekerd en een air heeft dat ze er mee weg komt. En dat laatste is iets waar de omgeving zeker wat aan kan doen. Als dat waar is, is het een mega pestkop.

Het is een moeilijke situatie. Maar wat was er gebeurd als je haar hand vast had blijven houden en haar zachtjes naar een stillere plek had geleid om te vragen wat ze daar nu precies mee bedoelde. Was de arrogantie dan verdwenen of was die nog groter geworden?

Primavera

Primavera

15-05-2012 om 14:47

Juf zegt ja en doet nee

Het gaat mij niet zozeer om de inhoud. De inhoud heeft me alleen duidelijk gemaakt waarom mijn dochter gepest wordt, namelijk omdat er een klasgenootje is die een één of andere tv-serie in real-life wenst na te spelen en daarbij niet door heeft of onverschillig is hoe dat voor het slachtoffer voelt. Het kind gaat daarin zover dat ze zich zelfs schijnt te kleden als haar idool inclusief zonnebril in haar haar.

Gisteren kwam ik bij het boodschappen de juf van Ultima tegen die de meeste tijd in de klas was, die als zwak excuus voor het nog niks doen sinds het eerste gesprek donderdag, kwam met 'dat ze dacht dat de andere juf dat wel gedaan had'. Maar, beloofde ze, ze zou het vandaag bespreken aangezien ze dan toch de eerste uren voor de betreffende klas stond. Helaas blijkt dat een loze belofte te zijn geweest, want er is ook vandaag met geen woord over pesten, met elkaar omgaan, enz. gerept.

Het probleem is dat door dit gedrag niet duidelijk af te keuren, de juffen ahw een soort stilzwijgende toestemming geven om sommige kinderen in een hoek te mogen duwen. Het bij-effect daarvan is dat niet alleen de twee peststralen het ongestraft op mijn dochter gemunt mogen hebben, maar dat het ook een uitnodiging wordt voor de sociaal wat zwakkere figuren in de klas om mijn dochter ook te gaan pesten als psychologisch erbij-horen-proces. Op die manier voelen die zich sterker, omdat ze dan niet meer sociaal helemaal onderaan staan. Vandaag heeft zo een jongetje wat nog nooit iets gedaan heeft besloten om alle schoolspullen van mijn dochter te verstoppen, zodat ze die in de pauze heeft lopen zoeken ipv buiten te spelen.
Mijn inziens gaat het er niet om dat er in iedere klas wel kinderen zijn met de neiging om te pesten en anderen die snel huilen, maar zijn de juffen door hun niet-duidelijk-ingrijpen verantwoordelijk voor het ontwikkelen van een algemeen pest-klimaat in de klas.
Ultima is trouwens wel dol op haar juffen, al heb ik het idee dat dat niet echt wederzijds is. Ze zal nog 3 jaar lang deze juffen houden, dus hopen dat het volgend jaar beter gaat met een andere leerkracht, die wel aanpakt, zit er niet in
Groeten Primavera

Judith

Nogmaals, aan het verhaal zelf wil ik niets afdoen. Het is akelig genoeg. Maar de term "aartsvijand" zou ik niet zo zwaar opnemen als volwassenen hem bedoelen, dat was het enige dat ik wilde zeggen. Mijn totaal-niet-soap-kijkende-kinderen hebben die term ook gebezigd. Maar het gedrag op zich moet natuurlijk wél gestopt worden. Naar mijn idee is die hele verloofde-toestand maar een flauw excuus voor die treiterdames.

Tink

Tink

16-05-2012 om 21:51

Naar hoor

Pesten, bah. Rot dat het jouw kind ook overkomt Primavera. Dat van die meelopers is trouwens een bekend fenomeen. Als je die (en de groep stille omstanders) mee weet te krijgen win je ook al veel.

Ik heb niet heel veel tips eigenlijk. Bij mijn zoon in de klas loopt het ook nog steeds niet 100% lekker, maar die had een juf die er wél veel aan deed, o.a. gesprekken met de klas houden en zo. En toch helpt dat ook niet altijd echt blijkbaar.
Ook onze zoon heeft de neiging om nog wat 'jong' te reageren (hij is ook een van de jongsten van de klas, maar goed, met 10 verwacht je toch al wat ander gedrag). Hij heeft wel een hoop bijgeleerd van een sociale vaardigheden training begin dit schooljaar trouwens. Het werd hem o.a. duidelijk dat zijn eigen gedrag *ook* invloed heeft.
Onlangs heeft hij een spreekbeurt gehouden over pesten. Het onderwerp had hij zelf bedacht, de juffen vonden het enorm stoer dat hij dat durfde en hebben het ook weer aangegrepen om er een lesje over omgaan met elkaar aan vast te knopen. Hij kreeg naderhand een groot compliment: hij had voor het eerst voor de volle klas luid en duidelijk iets durven vertellen, dat was echt een opsteker.

Voor het maken van de spreekbeurt heeft hij veel gehad aan www.pestweb.nl, daar staat goeie info op, en ook tips wat je zélf kunt doen (diverse leeftijdsniveaus). Er is ook een gedeelte voor ouders en voor leerkrachten. Ik weet niet of zoiets ook in het Italiaans bestaat, maar anders kun je er misschien toch iets mee door de tekst voor je dochter te vertalen.

Heeft ze ook vriend(innet)jes die wél voor haar opkomen? Ik vind haar uit je verhaal best 'sterk' klinken eigenlijk, niet een kind dat zich zomaar laat kisten lijkt me?

Hoe dan ook, succes, sterkte ermee! En zet 'm op Ultima, laat je niet kisten door een soapsterretje

Tink

Tink

16-05-2012 om 21:53

Ohja

En dat van die aartsvijanden, dat is net zoiets als 'hij háát mij', of 'ik háát haar', dat hoor ik hier ook regelmatig. Tekenfilmtaal, gok ik zo . Die termen zou ik inderdaad niet te zwaar opnemen.

Primavera

Primavera

24-05-2012 om 16:08

Er gebeurd (eindelijk) wat

Nou, eindelijk schijnt er toch wat actie te zijn gekomen van de juffen. De kinderen moesten als huiswerk samen met de ouders een één of andere formulier over gedrag in de klas en pesten invullen, wat verder op school besproken is.
De dag daarna kwamen de twee peststralen aan mijn dochter vragen of ze hun vriendin wilde worden. Kennelijk heeft één van de juffen die privé even stevig toegesproken.
Eind goed, al goed zal ik maar zeggen. Als advies voor andere ouders kan ik zeggen dat het dus kennelijk nut heeft om er bovenop te zitten en het bij school net zo vaak aan te kaarten totdat ze beslissen dat actie ondernemen minder moeite is dan iedere keer weer die (zeur)ouder te woord te moeten staan
Groeten van een opgeluchte Primavera

Marjolein

Marjolein

24-05-2012 om 22:26

Gefeliciteerd collega

Fijn dat het je gelukt is.
groetjes, Marjolein (ook regelmatig bekend als Luis in de Pels)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.