Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Pestgedrag na vriendschap

Hoi,

Mijn zoon, 8 jaar zit inmiddels in groep 5.
Is erg sociaal en altijd veel vriendjes gehad. Wel erg gevoelig,voornamelijk voor onrecht.
Hij had in groep 2 en 3 een vriendje. Aangezien dit vriendje niet eerlijk was en stiekem gedrag vertoonde,tevens andere kinderen opstookte,was mijn zoontje er klaar mee.
Toen begon de ellende....moeder bemoeide zich ermee want m'n zoontje moest niet zo flauw doen....enz.
Dit alles nu uitgemond in pestgedrag. Kind is heel stiekem,daagt mn zoontje continue uit. Betreft school moeten we uitgaan van verhalen. Op clubjes en overige gelegenheden hebben we het vaak gezien,horen gebeuren. Tevens horen we t van andere vriendjes.
We zijn na de vakantie toen t verder ging,meteen na directeur gestapt en er is een actieplan gemaakt. Helaas,geen verbetering.
Moeder van t kind heeft onze zoon meerdere keren bedreigd en geïntimideerd. Ze heeft een verbod in sportkantine hierdoor.
We zitten met de handen in t haar. Onze zoon is erg eerlijk en geeft toe wat zijn aandeel is,echter dit aandeel is vaak...reageren op uitdagen.
Kind blijft aandacht zoeken en uitdagen.
School zegt alleen maar,jullie zoon doet ook vanalles wat niet mag....tuurlijk,hij reageerd. Helaas wordt alleen gezien wat hij doet.
We merken dat onze zoon hieraan onderdoor gaat,hij wil rust.
Moeder van kind zegt alleen...ik weet dat mn kind kijkt en dat mag hij toch,jullie kind hoeft toch niet te reageren.
School blijft op dit moment echt in gebreken. Onze zoon is daardoor op school tege draads,zegt zich niet veilig te voelen.Heb gister tegen leerkracht gezegd,zolang onze zoon niet met rust gelaten wordt,gaat dit niet veranderen.
Voel me enorm machteloos. Andere ouders klagen ook,maar tegen mij,niet op school omdat t niet om hun kind gaat.
Wat kan ik hier nog mee?


Met het risico het hele forum over me heen te krijgen ga ik m er toch ingooien;

Mijn oudste zoon werd op de basisschool ook gepest door een jongen. Stiekeme dingetjes, opstoken, gedrag wat net wel/net niet aan te pakken was door school. Een jongen in het bijzonder deed dit met nog wat meelopers eromheen. Andere kinderen werden ook gepest. Ouders betrokken, school betrokken, pestprotocol, bladiebla. Allemaal geprobeerd, het pesten ging door.
Tot we zoon hebben geadviseerd de grootste pestkop een flinke klap op de neus te geven als hij weer eens bezig was. Goed hard voor het schrikeffect. En warempel, er was een moment dat zoon het pesten zo zat was dat hij het deed en een flinke beuk uitdeelde. Pestkop een bloedneus. Mijn zoon is nooit meer gepest..

Ik sluit mij aan bij Mischa. 
Hetzelfde verhaal hier, ik heb mijn zoon uiteindelijk  gezegd dat hij wat mij betreft die pestkop maar een paar flinke klappen mocht geven.
Dat heeft hij ook gedaan. Hij is nooit meer gepest daarna.

stormkapje schreef op 27-10-2023 om 08:49:

Ik sluit mij aan bij Mischa.
Hetzelfde verhaal hier, ik heb mijn zoon uiteindelijk gezegd dat hij wat mij betreft die pestkop maar een paar flinke klappen mocht geven.
Dat heeft hij ook gedaan. Hij is nooit meer gepest daarna.

Zeker kan dat helpen. Maar niet alle kinderen zijn in staat dat te doen. Bovendien leg je dan de verantwoordelijkheid voor het stoppen bij het gepeste kind. 

Kp1985

Kp1985

27-10-2023 om 09:24 Topicstarter

Snap jullie helemaal,probleem is alleen dat ik nu al weer dat de pestkop dan huilend naar moeder en meester gaat en mijn zoon weer met een rode kaart van school thuis komt...wat weer negatief effect heeft.
Hij heeft hem al eens terug geslagen en dat is toen gezien en toen had hij dus de schuld,heel jammer maar zo gaat het hier.
Zijn juf van vorig schooljaar had de pestkop goed in de gaten...helaas heeft hij nu een andere leerkracht en begint t gedoe van voor af aan.

Index224 schreef op 27-10-2023 om 09:04:

[..]

Zeker kan dat helpen. Maar niet alle kinderen zijn in staat dat te doen. Bovendien leg je dan de verantwoordelijkheid voor het stoppen bij het gepeste kind.

Als de daadwerkelijk verantwoordelijke geen verantwoordelijkheid krijgt of neemt, kan dat een oplossing zijn. Verder ben ik het niet met je eens dat je de verantwoordelijkheid bij het gepeste kind legt: Je geeft hem een nieuwe optie om te reageren.

Index224 schreef op 27-10-2023 om 09:04:

[..]

Zeker kan dat helpen. Maar niet alle kinderen zijn in staat dat te doen. Bovendien leg je dan de verantwoordelijkheid voor het stoppen bij het gepeste kind.

Hier zit inderdaad wel een risico ja! Als je kind dat niet kan of durft is dat ook ok en moet het niet een gevoel van 'eigen schuld' geven. Mijn ervaring met zoon is dat het voor hem juist het gevoel van controle teruggaf, het overkwam hem niet meer maar hij kon het zelf stoppen, terwijl het de volwassenen niet lukte. Het maakte hem juist heel krachtig. Het gevoel van machteloosheid was (letterlijk) in een klap weg. 


Persoonlijk heb ik dat één keer gedaan (1x geschopt, richting ballen), toen ik 12 was. Het hielp geweldig. Ik vond het doodeng, maar het effect was fenomenaal. Helaas was ik toen al zo somber dat ik niet zo lang meer heb kunnen genieten van mijn nieuwe rol. Op de nieuwe school kwam ik weer dodelijk onzeker binnen. Was ik toen nog maar een keer zo dapper geweest, maar helaas!

In jouw geval (topicstarter) lijkt me terugslaan en zo nu niet meer nuttig. Dat heeft hij al gedaan en de leerkracht kijkt ook je zoons kant uit en ziet beide jongens als probleemgeval. Dus ik zou toch proberen of het gaat lukken met zelfbeheersing voor je zoon. Dat is ook nuttig voor 'later' ten slotte. Negeren, niet reageren, weglopen, de aandacht op anderen richten. Heel moeilijk dus. Veel sterkte!

hier ook voorgehad, een jongen die mijn dochter konstant treiterde maar ook wel vrienden wilde zijn, puur aandachtzoekerij dus. Ik heb de jongen zelf heel streng toegesproken toen zijn moeder er nog niet was bij t ophalen... hij heeft nooit meer iets gedaan en zelfs zijn excuses aangeboden. Zijn moeder kwam uiteraard even verhaal halen bij mij maar dat ging allemaal gelukkig heel vriendelijk en zij heeft haar zoon er ook nog eens streng op aangesproken maar jouw zoon mag hem idd ook even flink laten zien dat hij hier niet vam gediend is zoals andere hier al zeggen, alleen wil niet elk kind dat, mijn dochter durfde dat bv echt niet.

Heeft dat jongetje wat pest zelf wel vriendjes? Ik begrijp dat hij vriendjes was maar door zijn gedrag (ongetwijfeld niet expres) buiten de groep is gezet.  En nu door pesten en vervelen om aandacht blijft vragen. Het zelf waarschijnlijk ook niet leuk vinden.  Dan ook nog een moeder thuis die hem opstookt

Ik zou zeggen; probeer gewoon weer vrienden te worden.  Dus leg je zoon uit dat je soms de zaak eens flink op zijn kop moet zetten om dit soort dingen goed aan te pakken. Laat hem boven zichzelf uitstijgen en help ze weer vrienden te worden

Kp1985 schreef op 27-10-2023 om 09:24:

Snap jullie helemaal,probleem is alleen dat ik nu al weer dat de pestkop dan huilend naar moeder en meester gaat en mijn zoon weer met een rode kaart van school thuis komt...wat weer negatief effect heeft.
Hij heeft hem al eens terug geslagen en dat is toen gezien en toen had hij dus de schuld,heel jammer maar zo gaat het hier.
Zijn juf van vorig schooljaar had de pestkop goed in de gaten...helaas heeft hij nu een andere leerkracht en begint t gedoe van voor af aan.

Heel goed dat je zoon voor zichzelf opkomt! Ik zou dat ook precies zo uitdragen naar school, pester en diens ouders. Een rode kaart/straf oid gaat direct de prullenbak in of wordt niet uitgevoerd zolang er nog gepest wordt. Huilend naar ouders of leraar rennen? Helemaal prima! Als je dat niet wilt moet je niet pesten. Ziet meester dat jouw kind slaat? Ook prima, want zolang het pesten niet opgelost wordt door de verantwoordelijken mag zoon voor zichzelf opkomen. Ik zou niet bang zijn dat zoon 'de schuld' krijgt en dit ook zo naar zoon uitdragen. De schuld krijgen betekent in dit geval voor jezelf gaan staan en niet op je kop laten zitten door degene met een grote bek. Kun je niet vroeg genoeg leren m.i. Tuurlijk levert dit wat verontwaardigde gesprekjes op met de leraar/in het roddelcircuit/etc. Dat is dan maar zo. 

Mooi hoor. Dus je leert je kind dat geweld helemaal ok is, zolang je maar niet zelf begint.

Mijn kind was te groot en te sterk om die rattige pestkoppen een dreun op de neus te geven; dat zou onherroepelijk leiden tot fysiek geweld en een proces-verbaal. Wij hebben kind ook altijd gezegd nooit zich te laten verleiden tot het uitdelen van een dreun daar een dreun van hem kon leiden tot een gebroken neus bij de pester. Het was ergens jammer want het kwetsende gepest van flauwe opmerkingen of teksten op klimrek schoolplein of tegen tafel botsen etc hield wel aan. We hebben kind meegegeven dat dit gedrag van pesters een manier is om je uit de tent te lokken wel over te gaan tot ongewenst gedrag en dat dan net op een moment dat ze zien dat de juf in de buurt is. We hebben met kind gesproken over het pest gedrag daar we bij school geen daadkracht bemerkten. Dat is namelijk het nadeel van grote sterke kinderen; de juf vindt snel dat ze niet moeten aanstellen of heeft geen zin of tijd dat op te pakken.
Kind snapte het spel van de pesters heel goed. Een keer heeft het een rattige pester met judo greep tegen de grond klem gelegd maar toen waren er een paar ouders die er iets van vonden terwijl ze negeerden  wat er speelde( sneaky gepest). De huisarts vond het sterk dat kind voor zichzelf was opgekomen omdat er ook heel wat kinderen veranderen in psychisch gebroken wezentjes met heel laag zelfvertrouwen. 

Nu schrijft TO over dat het pesten puur kijken, of met woorden gebeurt. Hij wordt niet geschopt of ander zichtbare vorm van zieken. Moeilijk voor haar zoon om dergelijke momenten vast te leggen en ermee voor de dag te kunnen komen zodat die moeder van de jongen met eigen ogen kan zien hoe in het geniep hij te werk gaat. Aan TO dan het advies haar zoon te leren zich af te sluiten voor het ziekelijke jaloerse gedrag van een etterig en rancuneus ventje. Leer hem te begrijpen dat reageren net hetgeen is wat hij juist moet laten. Ik weet het, hij is pas 8 jaar.
Mijn kind (10) zei ons  dat het net was als vissen. (Hij viste graag.) Tijdens vissen wordt de vis gelokt met een lekker stukje brood aan een verborgen haakje. Maar de vis moet zo verstandig zijn er met een boog omheen te zwemmen. Precies, zeiden wij, zo had hij voor zichzelf een prima voorstelling gemaakt hoe te handelen tijdens uitlokkend of bedreigend gedrag. Ouders kunnen hun kind wel vertellen hoe te handelen maar dat moeten ze zelf bedenken. Zo werken de assertiviteitstrainingen ook; kind komt tijdens training in een opgezette conflictsituatie en dan is het aan het kind de opdracht te bedenken hoe te reageren. Die trainingen zijn leerzaam omdat kind dan beter voorbereid is in onverwachte dreigende situaties op school of speelplein of sportveld hoe het zich heeft te beheersen. Ze hebben in een training gezien hoe te handelen als er geen volwassene in de buurt is en met welk resultaat.

Misschien een wat langdradig verhaal maar als je kind merkt moeite te hebben met het omzeilen van uitlokkingen, zou een assertiviteitstraining hem hierin kunnen trainen zodat hij het minder persoonlijk neemt. Of zoals de maatschappelijk werkster zei:’ glibberen als een aal om zo buiten de rottigheid te blijven’ een raad die altijd van pas komt, ook als ze meer uit zicht van ouders geraken.
Zoon is na de inzicht over het haakje met brood lange tijd niet meer gaan vissen.
Sterkte

@index224
Zoon is vrij plicht- en gezagsgetrouw. De enige reden dat hij niets deed en alles aan de leraren overliet, was omdat dat zo geregeld was.
Hij was er zelf van overtuigd dat hij fysiek sterker was dan pester, dus dat was het probleem niet.

@pinokkio
Nee, je leert je kind niet dat geweld helemaal o.k. is.  Hiervoor was al een geruime tijd van praten, time-outs etc. vooraf gegaan.
Soms moet je dus duidelijk je grens aangeven. 

Dit is overigens al geruime tijd geleden, zoon is ondertussen volwassen en staat nu zelf voor de klas op een basisschool……

Sommige kinderen zijn niet zo mondig itt andere klasgenoten. Als een assertiviteit training hen leert mondiger te worden, is dat al een groot winstpunt, niet alleen tijdens pesten maar ook op andere vlakken waarbij sociale vaardigheden handig zijn.
Moet wel meegeven dat mijn kind pertinent geen cursus wilde want het vond dat de pesters zelf maar op cursus moesten gaan. Tegen die waarheid  kon ik niets inbrengen en zo had de cursus bij hem ook geen zin. Hij is er op eigen wijze door de basisschool jaren heen geglibberd. 

je schrijft dat de leerkracht vorig jaar het wel goed in de gaten had. Is die nog actief op school? Misschien die eens benaderen of meenemen in het gesprek met huidige leerkracht?

is de andere moeder aanspreekbaar? Klinkt niet echt zo, maar misschien een poging met een neutrale/bemiddelende  derde erbij?

Dit is voor beide jongens toch niet leuk? Lijkt me in ieders belang dat het stopt. Met die insteek (ipv dader/slachtoffer) toch nog eens rustig het gesprek aan gaan, onder begeleiding?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.