Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Sandra

Sandra

13-04-2012 om 15:18

Pisnijdig [groep wordt gesplitst, kinderen horen dat eerder dan ouders]

Vandaag komt onze zoon (groep 7) thuis van school. Voelt zich boos en verraden, want de juf heeft de klas verteld dat hun klas volgend jaar wordt verdeeld over de twee andere groepen 7. De groepen zijn de afgelopen jaren prettig klein geweest (22/23 leerlingen gemiddeld), maar vanwege de bezuinigingen en passend onderwijs verplichting is dat voor volgend jaar niet meer haalbaar.
Botweg verteld in de klas. En een brief mee voor de ouders, waarin in meer woorden hetzelfde staat met de afsluiter dat als er behoefte mocht zijn, dat er dan wel een informatieavond georganiseerd kan worden.

Ben ik nou gek als ik dat niet vind kunnen? De hele klas staat op z'n kop, meiden over hun toeren, want straks zitten ze niet meer bij elkaar. Bovendien is al jaren de mondelinge toezegging dat bij de overgang van groep 7 naar groep 8 zoveel mogelijk de situatie van groep 7 in stand gehouden zal worden, aan de ene kant omdat het voor de kinderen zo'n spannende en belangrijke periode is, aan de andere kant ook omdat het schooladvies al zo vroeg in groep 8 gegeven moet worden en het dan van belang is dat de leerkracht het kind langer dan een paar maanden heeft meegemaakt.

En dan nu dit! Ik heb hier twee problemen mee: aan de ene kant ben ik volstrekt niet gelukkig met de maatregel om de hierboven omschreven redenen (die dus in het verleden ook door school werden meegegeven) en aan de andere kant ook om de manier waarop! Wat bezielt een school om de kinderen eerst te informeren over zoiets belangrijks en daarna pas de ouders! We hebben van de week de 10 minuten gesprekken gehad en toen is dit volstrekt niet ter sprake gekomen! Waarom hebben de ouders geen brief in gesloten envelop meegekregen met het rapport, toen dit ongetwijfeld ook al bekend was of op z'n minst speelde. Ze weten toch dat de kinderen in groep 7 bijna allemaal zelfstandig naar huis cq opvang gaan? Dit is toch iets dat je op voorhand op z'n minst wilt weten zodat je je kind kunt opvangen? Nog los van het feit dat een informatieavond op voorhand een beter idee was geweest.

Pisnijdig ben ik hierover. Inmiddels is er ook al contact geweest met school, die aangeeft weloverwogen tot deze handelswijze te zijn gekomen. Ik kan daar echt niet bij.

Groet, Sandra

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Weloverwogen

Daar kan ik me best iets bij voorstellen, dat dit weloverwogen op deze manier is gebracht. Waarschijnlijk is helemaal niemand blij dat deze klas gesplitst moet worden. Maar als je iets dergelijks bij 10-minutengesprekken vertelt of in een brief bij de rapporten, zijn er toch altijd ouders die het hun kind dan wel meteen vertellen. De ervaring leert dat dat vaak gebeurt. Dat kind begint daar dan tegen klasgenoten over en krijg je van die rondzing-verhalen. Ik kan me voorstellen dat een school dan liever in één keer in de klas vertelt wat er gaat gebeuren, zodat ieder kind meteen het echte verhaal kent.

Toke

Toke

13-04-2012 om 16:08

Gekozen moment & manier

Ik snap je boosheid, maar denk inderdaad ook dat er echt wel is nagedacht over de wijze van informeren en ook het moment waarop. Alle kinderen tegelijk informeren kan alleen op deze manier. Wel ben ik met je eens dat het beter is om meteen al een informatieavond te beleggen voor ouders. Voor a.s. dinsdag of zo.
Over de keuze zelf: ik zou er ook niet zo blij mee zijn als ze de klas in het laatste leerjar uit elkaar zouden trekken. Zeker als er geen 'natuurlijke' scheiding in groepjes te maken is. Maar misschien is dat wel zo?
Waarom splitsen ze ze juist deze klas op? Enige mogelijkheid omdat er vlg jaar maar 1 groep 8 is en alle andere leeerjaren met 2 groepen?
Ik zou het dit weekend even laten bezinken (daarom krijgen ze deze mededeling ook op vrijdag) en vlg week op school wat navraag doen. Of een informatieavond vragen. Maar wellicht staat school met rug tegen muur van overkoepelend bestuur.

Manja

Manja

13-04-2012 om 20:29

Ik snap dat je het niet leuk vindt

maar ik zou het persoonlijk niet een ramp vinden. Ze kennen al die andere kinderen toch wel?
Wat vind je nu eigenlijk een probleem? Dat de klassen groter worden? Of omdat ze gesplitst worden?
Ik heb mij "vroeger" ook wel een druk gemaakt over de klasseindeling. Splitsing, herindeling, halverwege het jaar een andere klas, ik heb van alles meegemaakt met mijn 4 kinderen. En het viel altijd mee!
En inderdaad, vaak kan de school niet anders.
En de manier van inlichten lijkt mij prima. Allemaal tegelijk. En het is toch geen doodvonnis ofzo? Hoe zwaarder jij het maakt, hoe zwaarder je kind het ervaart.

Manja

Manja

13-04-2012 om 21:47

Wat ik niet snap

Is wat je schrijft over de reden dat er geen verandering zou mogen komen, omdat het advies al zo vroeg wordtgegeven in groep 8 en dat de leerkracht de kinderen dan ng maar een paar maand kent. Dat is toxh altijd zo in groep 8? Of gaat bij jullie de leerkracht van geoep 7 altijd mee naar groep 8? Dat zou ik namelijk een uitzonderlijk iets vinden. Volgens mij krijgen de meeste kinderen gewoon on september een nieuwe leerkracht in groep 8 die dan in november het eerst advies moet geven.

Sandra

Als ik in een situatie baal van demanierwaarop......

dan ga ik altijd nog een keer heel goed bij mezelf te rade.

Vaak merk ik dan dat mijn oordeel ergens door vertroebeld is. Dat ik emotioneel reageer en dat verpak in demanierwaarop. Negen van de tien keer is er namelijk niet echt een betere manier waarop.
Ik denk dat je je beter kan richten op waarom je dat uitsplitsen zo erg vindt. En wat je verwachtingen waren van school. Heel vaak zie ik dat ouders het belang van het geheel niet zien. Het hele onderwijs zit namelijk in de penarie. En wat zijn nou redenen waarom deze klas daar niets mee heeft te maken?

abc

abc

13-04-2012 om 22:28

De manier van informatie geven vind ik niet verkeer. Inderdaad iedereen tegelijk de info geven dat geeft duidelijkheid.
Verder denk ik ook dat school geen andere optie heeft gehad. Lang leve de bezuiningingen!

Roosje Katoen

Roosje Katoen

13-04-2012 om 22:34

Pisnijdig?

Ik denk dat je je wat teveel laat leiden door je emoties. Ik snap dat het niet leuk is dat de groep verdeeld wordt, maar er moet nou eenmaal bezuinigd worden en dit is een van de gevolgen.
Prima gedaan door school wat mij betreft, alle kinderen tegelijk ingelicht en info mee naar huis voor de ouders.
Waar ben je nou eigenljk zo boos over? Over de bezuinigingen? Over het opdelen van groepen? Over het opdelen van de groep van jouw kind? Als buitenstaander zie ik niets raars aan deze gang van zaken. Even slikken misschien, maar ook een mooie gelegenheid voor je kind om nieuwe vriendschappen te sluiten.

Wel jammer

Dat het direct aan de kinderen is verteld vind ik geen probleem. Het is een groep 7 en geen kleuters meer. Ze hebben er eigenlijk recht op om het als eerste te weten, het gaat om hun.
Ik zou het wel jammer vinden dat het nu net groep 8 is. Zit je 7 jaar in een kleine, misschien hechte groep, en net dat laatste jaar met allerlei bijzondere activiteiten wordt de klas in tweeën gedeeld. Maar het is niet anders.

Jesse_1

Jesse_1

14-04-2012 om 00:41

Advies

Hier wordt het advies sowieso altijd door leerkracht gr 8 met leerkracht gr 7 en directeur samen bepaald.

Annet

Annet

14-04-2012 om 08:37

De manier van opsplitsen vind ik wel vreemd

Ik zou als school eerder kiezen voor het vormen van nieuwe klassen waarover de oude klassen evenredig verdeeld worden.
Zo onstaat er eerder een nieuwe groep die als klas functioneert.

De communicatie vind ik prima. Gesloten brieven meegeven aan kinderen van deze leeftijd vind ik niet nodig als elk kind dezelfde informatie meekrijgt. (als je citoscore erin staat, kan het wel handig zijn)

dihanne

dihanne

14-04-2012 om 15:09

Tsja, bekend, en altijd op vrijdag!

Dit is een bekend fenomeen bij de school van mijn dochter.

Verschillende malen heb ik ouders briesend rond zien lopen. De school verstrekt dit soort informatie ook altijd op vrijdag, ik denk dat ze ervan uitgaan dat het op maandag bij veel ouders wel weer wat gezakt is.

Ik herken je gevoel. Ik ervaar het als een herinnering aan het feit dat een school een instituut is, dat draaiende gehouden moet worden, met alle eisen omtrent arbeidsvoorwaarden en weet ik het allemaal. En je bent als ouder afhankelijk van het Instituut School, en of je op je kop gaat staan, het zal je waarschijnlijk niet helpen. Bij de school van onze dochter is er nooit enige opening voor ouders in dit soort situaties.

Ik heb dat vaker gehoord van ouders, ook van andere scholen, en het is natuurlijk ook geen doen om ouders inspraak te geven.

Het lijkt mij dat dit een situatie is die je moet slikken, hoe zuur dat ook is. Vaak schreeuwen de kinderen om het hardst (hier ook een keer alle meisjes huilen) maar wennen ze ook weer snel.

Goed dat je hier je gevoelens eens even lekker kunt uiten, dat zou ik ook zeker doen, maar mijn inschatting is dat dit niet zal veranderen. Is er ook ergens een positief puntje te vinden aan deze verandering? Kan dat een houvast zijn?

sterkte
Dihanne

Mr inschakelen?

Je kunt ook aan de mr vragen wat ze ervan vinden. Ik neem aan dat de directie de mr raadpleegt bij dit soort besluiten.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Wat ik zou doen als school

Wat ik denk dat ik gedaan zou hebben is een gesloten brief mee met ouders op het 10minutengesprek. Met misschien de regel erin dat je het als leerkracht graag de dag erna op school tegen de klas wilt vertellen. Dan heb je ouders wel eerst geinformeerd want ik vind het niet juist dat de klas het als eerste hoort.
Ik heb zelf een keer zo'n brief gekregen als ouder zonder die laatste regel erin. Iedereen had het zijn kind verteld thuis en toen ze op shcool kwamen wisten ze het dus al. Dat is ook niet zo erg.
Bij een informatieavond kun je als school meteen alle vragen beantwoorden, dat wwas ooke en goede keuze geweest.
Over de splitsing zelf: supervervelend, maar het kan soms echt niet anders. Daar weet ik niks van op jouw school.

jopee

jopee

18-04-2012 om 21:01

Wel mee gemaakt

ook eind groep 7 bericht dat in groep 8 de klas opgesplitst zou worden. Kinderen konden voorkeur opgeven bij welke andere klas zij wilden en met welk vriendje mee. Daar werd naar gekeken maar niet iedereen kon zijn zin krijgen, er is wel onderling geruild.

Er was veel saamhorigheid tussen de klassen en ze hebben bewust klassenoverstijgend les gegeven bij Aardrijkskunde en Geschiedenis. Op maandagmiddag ruilden ze van leerkracht, dan kreeg je dus les van de andere docent. Iedereen had dan Aardijkskunde gehad en geschiedenis maar in een andere klassensamenstelling. Die leerde je dan ook kennen. Gym was gemengd, uitjes waren gemengd, etc. Ze kwamen elkaar vaak tegen en regelmatig werden er groepjes gevormd uit de verschillende klassen voor project of presentatie oid.

Het ging heel goed, werd uiteindelijk een heel grote saamhorige groep 8 waar over en weer nog heel erg veel werd afgesproken na schooltijd. De vriendschappen liepen gewoon door.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.