Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Nathalievdp

Nathalievdp

04-12-2009 om 21:14

Poorten van de basisschool open of dicht?

Zoon van 5 jaar zit in groep 2 van de basisschool. Het is een redelijk kleine school, ca. 200 tot 300 leerlingen.

Afgelopen week is een kindje uit groep 1, in de korte pauze, alleen naar huis gelopen.(over een drukke autoweg).
Gelukkig was de moeder thuis en zag ze haar zoon voor de deur staan. Zij is natuurlijk verhaal gaan halen bij de betreffende juf. Deze had het wel opgemerkt maar reageerde verder vrij laconiek. Op de vraag wat de policy in deze is, kwam geen duidelijk antwoord.

Nu komen de verhalen op het schoolplein natuurlijk verder los. Het blijkt al vaker te zijn voorgekomen. Een ander kind is eerder teruggebracht door een medewerker van een plaatselijke supermarkt die het kind in de winkel aantrof.

En vandaag kreeg mijn zusje te horen dat haar dochter (net 4 jaar) twee weken geleden ook even kwijt was ??? De TSO was vergeten haar naar het schoolplein te brengen. De juf is toen wel buiten gaan zoeken en zag haar gelukkig bij de TSO zitten. (ze heeft een fel roze jas, daardoor had ze haar gezien). Maar dat was twee weken geleden, dat hoort mijn zus pas vandaag.

Deze school heeft drie ingangen naar het schoolplein. Een daarvan is buiten het zicht, in een soort nis.

Deze poorten staan altijd open, ook tijdens het speelkwartier. Heel soms zijn ze dicht, maar niet op slot, dus makkelijk te openen voor de kinderen.
En de kinderen zijn dus makkelijk benaderbaar voor derden.

Ik heb hier toch moeite mee. Nu weet ik niet wat hierin normaal is op andere scholen.

Dus mijn vraag aan jullie is ; hoe gaat het bij jullie op de basisschool ? Gaan de poorten tijdens de schooltijden dicht ? En wat gebeurt er als er een kind "kwijt" is ? Is daar een policy voor ?

Nathalie

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
3kids mam

3kids mam

04-12-2009 om 21:21

Gewoon open

Onze school heeft geneens poorten. We hebben een groot, open schoolplein met er om heen een laag hegje en op een aantal plaatsen een paadje of opening en naast het plein een grasveld. Iedereen kan dus zo het plein op en af. Ik heb nog nooit gehoort dat er kinderen wegliepen of zoek waren.

Kaaskopje

Kaaskopje

04-12-2009 om 21:27

Poort

Ik neem door hoe je het schrijft dat je het over de deuren hebt en niet over poorten in een schoolhek? Ik weet wel dat de deur van school op slot was bij onze school zodat er inderdaad geen ongenode gasten binnen konden komen. Hoe het nu is weet ik niet. Ik vraag me toch ook af of bij een eventuele ramp het niet riskant is als de deur eerst nog van het slot moet.

Nathalievdp

Nathalievdp

04-12-2009 om 21:30

Deuren hek en schooldeuren

Inderdaad, het is wat onduidelijk.
De deuren van de poort(hek) staan open, de deuren van de school zijn dicht, maar niet gesloten.

amk

amk

04-12-2009 om 23:18

1 hek

wij hebben op de vestiging van mijn dochter maar 4 lokalen. De school staat helemaal ingebouwd en het plein is slechts via 1 poort te bereiken.

Die poort is voor een kleuter te zwaar om open te maken. En er zitten alleen kleuters op deze locatie (groep 1 t/m 3)

Er is 1 ingang voor het gebouw, maar elk lokaal heeft zijn eigen uitgang naar buiten. De poort is goed zichtbaar vanuit de voorste lokalen en zeer goed zichtbaar vanuit het kantoor van de locatiedirecteur (1e verdieping)

Ze kunnen hier gewoon niet 'ontsnappen'

Astrid

Astrid

04-12-2009 om 23:37

Open plein zelfs met water vlak in de buurt

Wij hebben gewoon een open plein met de school daarop aan de straat. Niks geen hek, poort of heg. Nog nooit gehoord dat er kinderen zoek waren. De deur van de school staat ook vaak gewoon open terwijl ook de kleuters in de gang werken.
De school ligt half in een groot natuurpark met heel veel water en in principe kunnen ze zo het park in. Even plein af en 20 meter doorlopen en daar is de 1e sloot. Maar dat gebeurt dus blijkbaar niet.
Hier wel kleine klassen met ongeveer 15-18 kinderen, waarschijnlijk goed in de gaten te houden. Het kleuterplein is ook iets meer naar achteren.
Ik hoor ook niemand dat ze het onveilig vinden.

Tirza G.

Tirza G.

04-12-2009 om 23:47

Komt voor ja

Ook op de basisschool waar ik overblijf is sporadisch wel eens een kindje weggelopen. In de regel kleuters. We hebben er bij de overblijf ook eentje gehad, een notoire wegloper, dat had zijn moeder al op dag een in groep een gemeld, dus die hielden we extra in de gaten. Heeft zeker tot gr. 5 geduurd, toen was het over. Het zou niet moeten kunnen, maar het gebeurt gewoon, dat kun je niet altijd voor zijn.

Tirza

Brandveiligheid

Ik herinner me van eerder toen op onze school ook een notoire wegloper was, dat de poorten niet op slot mochten van de brandweer. De deuren mochten wel dicht....míts er voldoende deuren qua brandveiligheid open bleven. Er is toen voor gekozen om de deur bij de kleuterlokalen op slot te doen en 1tje verderop open te laten staan als vervanging (dit keurde de brandweer goed). Er was 'iets' met het jongetje (weet even niet meer wat precies) waardoor hij dit deed...Het ging dus puur om hem. De deur die nu dicht bleef lag het dichtst bij zijn lokaal en was ook de normale toegangsdeur. Wilde hij nu nog weg dan moest hij door de centrale hal (die vaak drukbevolkt is) en kon dan pas door een deur..De kans dat iemand het in de gaten zou hebben was zo stukken groter.
De hekken mochten van de brandweer niet op slot. Alleen als ze verbonden waren met de brandmelder zou dat mogen, zodat ze automatisch van het slot zouden springen zodra er een brandmelding is. Dat was een nogal dure toestand geworden en niet iets waar de gemeente geld voor op tafel legt. Normaal lopen kinderen niet meer weg op deze leeftijd (uitzonderingen heb je altijd natuurlijk), maar om voor die enkeling nu een vreselijk duur alarmsysteem aan te leggen lijkt me ook overdreven...
Hoeveel deuren er in een schoolgebouw open (=van het slot..) moeten zijn, is afhankelijk van het aantal leerlingen en het gebouw zelf.
groeten albana

Nathalievdp

Nathalievdp

05-12-2009 om 11:05

Diversen

Bedankt voor de reacties. Er komt wel meteen een vraag naar voren ; hoe kan het dat op de ene school zelden tot nooit een kind wegloopt, en op deze school tot nu toe 3 (wat ik weet) in een korte periode ?

Daar hebben jullie natuurlijk ook geen antwoord op. Dat zal ik aan de school moeten vragen. Wat weer lastig is, want ze reageren vrij luchtig.

Is het bij jullie wel bekend wat de voorschriften zijn, als een kind is weggelopen ? Wie gaat er zoeken, waar, hoelang en wanneer worden de ouders gebeld ?

Groeten,

Nathalie

Nathalievdp

Nathalievdp

05-12-2009 om 11:07

Astrid

Het lijkt me een geweldige omgeving ! Gaan de kinderen vaak met de juf naar het park ?

De klassen hier zijn tussen de 20 en 30 kinderen. Vorig jaar zelf 33 kinderen in een klas.

Dat is voor de juf natuurlijk lastiger in de gaten houden.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

05-12-2009 om 11:26

Nathalie

Volgens mij gebeurt dat wel vaker, dat een kind wegloopt van school. Ik heb het verschillende keren in mijn omgeving gehoord, en ook hier op het forum is het wel eens langsgekomen.
Een school kan het zeker voorkómen, maar dat heeft wel wat gevolgen. Je kunt namelijk pas voor 100% zeker zijn dat alle kinderen op school blijven, als alle hekken en deuren op slot gaan. En dat heeft weer andere bezwaren. Vanuit een hermetisch afgesloten schoolcomplex kunnen geen kinderen weglopen (ook niet bij brand!), maar er kan ook niet zomaar iemand naar binnen. Denk aan ouders die een kind moeten ophalen voor een doktersbezoek of logopedie, ouders die in schooltijd een afspraak hebben op school, leesouders, ambulant begeleiders etc. Kan allemaal geregeld worden door de school hoor, maar ik begrijp wel de overwegingen om de deuren en hekken dus niet op slot te doen.
Als je hier dus al iets mee wilt doen, zou ik mij focussen op het 'protocol' dat de school volgt als een kind is verdwenen.

Puck2

Puck2

05-12-2009 om 12:33

Open school

Hier zijn er geen poorten of hekken die op slot kunnen. Het plein is wel met een hek afgescheiden van een groenstrook, maar de doorgangen zijn gewoon open. Ook de deuren van de school en de bijgebouwen zijn gewoon open tijdens schooltijd. Ik heb geen idee of er vaak kinderen weglopen en van welke leeftijd die zijn, maar heb het zelf wel eens meegemaakt dat mijn oudste (11) met een kwaaie kop van de gym wegliep. Gymzaal is 100 m van huis en nog voordat hij thuis ws had ik al een telefoontje van school. Ook een keer gehad dat hij bij de overblijf boos is weggelopen (hij had toen een beetje een explosieve periode zullen we maar zeggen) en toen is hij ook naar huis gegaan. De overblijfcoördinator is toen naar ons huis gegaan, mocht er eerst niet in van Puckzoon en heeft toen via de brievenbus een gesprek met hem gevoerd. Uiteindelijk mocht ze toch binnen en na gepraat te hebben heeft ze hem weer naar school gebracht. Daarna ben ik op de hoogte gebracht. Ik vind dat beide keren adequaat is gehandeld.

Kaaskopje

Kaaskopje

05-12-2009 om 12:49

Schoolpleinpoort

Het hele begrip poort in de zin van een afgesloten schoolplein/terrein is mij vreemd. Ik heb dat in mijn eigen jeugd nog nooit meegemaakt maar ook niet bij mijn kinderen. Ik weet wel dat er een school hier is waarbij de dependance met kleuterklassen een poort heeft en daar moeten de ouders ook afscheid nemen van hun kinderen. De rest van de school heeft een open plein.

Astrid

Astrid

05-12-2009 om 14:44

Nathalie

Alle groepen gaan regelmatig met de juf of meester het park in. De hogere groepen zelfs alleen. Het park gaat over in Natuurgebied, dus er is heel veel te zien. Geweldig zo'n omgeving en dat midden in de Randstad. Vroeger liepen er zelfs fazanten op het schoolplein. Ik heb ze op het plein nooit gezien, wel in het nabijgelegen park. En het voordeel van die kleine klasjes is dat de juf makkelijk met zo'n groep alleen op pad kan. Zeker met een stagiare er bij.

Overigens ook nooit gehoord dat de juf onderweg zo'n kindje kwijt was. Zou ook zo kunnen gebeuren.

Leandra

Leandra

05-12-2009 om 19:10

Geen hek om de school

In onze wijk staan 7 basisscholen en ik ken er 4. Om geen één school staat een hek. Ze liggen in het groen en het schoolplein is na schooltijd ook vrij toegankelijk om te spelen.De scholen zijn begin jaren 80 gebouwd ener is bewust voor gekozen. een aantal scholen staat ook naast elkaar en de pleinen/terreinen lopen in elkaar over. I kweet niet of er ooit een kind weggelopen is. De kleuters hebben wel een eigen plein. De school ligt niet bij een drukke weg.

Groetjes Leandra

Bastet

Bastet

06-12-2009 om 18:35

Hier net zo

Hier net zo,twee basisscholen midden in een woonwijk,veel plein er omheen,geen drukke weg,geen hekken.
Groetjes,bastet

tonny

tonny

07-12-2009 om 10:23

Wel een hek

maar dan een laag hek, als je wilt kun je er overheen klimmen.

Er zijn echter plannen voor een hoog hek, want de ellende met vernielingen in het weekend wordt te kostbaar.

tonny

mijk

mijk

07-12-2009 om 14:58

De school mag hier geen hek

want het is een brede school en het schoolplein moet (van gemeente) voor iedereen toegankelijk zijn. Helaas draait de school alleen op voor de vernielingen en het opruimen van het glas uit de zandbak..

sidneysheldon

sidneysheldon

07-12-2009 om 16:04

Geen hek

ook hier geen hek, dit mag inderdaad ook hier niet van de gemeente, er loopt wel een straat langs maar de mening van de school is dat de kinderen precies weten tot hoever ze mogen (tot de paaltjes)

Nathalievdp

Nathalievdp

07-12-2009 om 20:30

Dank voor de reacties vraag over protocol weglopers

Bedankt voor jullie reacties. Het is natuurlijk goed dat de scholen zo open en toegankelijk zijn.

Ik begrijp nu dat het bijna overal zo is. Ik zal dit ook aan de moeders op het schoolplein doorgeven. Wij zijn behoorlijk aan het mopperen dat de poorten niet dichtgaan. Onze school is hierin gelukkig geen uitzondering. Toch vind ik het raar. Als de kinderen buiten spelen, is het toch een kleine moeite om de poorten dicht te doen. Niet op slot, maar gewoon dicht ?

Heb ik nog een andere vraag. Is bij jullie het protocol bij weglopende kinderen bekend ?

Nathalie

yelle

yelle

10-12-2009 om 08:51

Poorten dicht

De school hier ligt een eind van de openbare weg.Een soort van smal zijweggetje zeg maar.Er zijn drie ingangen,maar de zijingangen zijn altijd op slot.Enkel de grote poort waarlangs de kinderen in en uit gaan,is niet op slot maar wel voorzien van een schuifslot aan de buitenkant.Leerkrachten weten dat deze best altijd wordt dichtgedaan,maar uiteraard komen er ook al eens buitenstaanders,die het open laten.De speelplaats is volledig afgesloten door draad en struiken,dus in principe kunnen ze maar langs één weg ontsnappen en dat is langs de grote poort.Op de grond rond de gehele speelplaats zijn rode lijnen getrokken.Bedoeling is dat de kinderen hier niet over gaan.Daardoor ligt de poort een eindje verwijderd toch wel,maar...het zijn en blijven kinderen en soms moeten we ook wel eens (vooral bij de allerkleinsten)een paar ongehoorzame bengels terug roepen.
Feit is dat we van een school ook geen versterkte burcht kunnen maken,want dan moeten we zelfs alle binnen en buitendeuren op slot gaan doen en dat is ook niet altijd even veilig.
Aandachtig zijn en je ogen openhouden is de boodschap,maar dat geeft geen garantie voor het niet weglopen van een kind.Ze zijn soms heel slim en geniepig wat dat betreft.Natuurlijk zou ik het ook niet leuk vinden wanneer mijn kind plots weer voor de deur zou staan,maar wie moeten we hier nu verantwoordelijk voor stellen?Leerkrachten hebben ook maar twee ogen en kunnen niet altijd alles gezien hebben.

picobello

picobello

17-12-2009 om 12:17

Dochter nam de bus

hier een soortgelijke situatie. Dochter (7) breng en haal ik altijd zelf naar school, alleen op 1 middag heeft ze voorbereiding op haar communie, dat is na schooltijd en de kinderen gaan met de (school)bus hierna toe. Het is 1 halte. Dinsdag had er "een" kind geroepen dat de les niet op donderdag was, maar op dinsdag. Zonder verder na te denken heeft dochter en nog anderen de bus genomen en zijn naar de kerk gereden.Gelukkig was hier wel iemand aanwezig want er was een andere groep die les had.

Maar, ik kom dochter halen uit de klas en ze is er niet, juf heeft geen idee waar kind gebleven is, ook de juf die de kinderen die normaal altijd met de bus gaan begeleid had geen idee of dochter in de bus was gestapt of niet.
Ik raak niet zo snel in paniek, maar de reactie van de juf was wel erg lauw.
Ik heb dochter gelukkig wel in de kerk terug gevonden, met nog 4 klasgenootjes. Maar ook die vrouw had niet het idee om school te bellen om te vragen of te zeggen dat die kids hier waren.

De volgende dag hebben de kinderen op hun kop gekregen omdat ze de bus genomen hadden.
Maar volgens mij ligt het meer aan het gebrek aan controle van school. Volgens de juf hadden de kinderen moeten weten dat ze niet zomaar weg mochten gaan of op een verhaal van een ander kind af mogen gaan.

je praat hier dus over 6 en 7 jarige.
Ik vind dat school een fout gemaakt heeft, maar school vindt dus van niet.
geen idee wat ik hiermee moet.

Emilie

Emilie

23-12-2009 om 12:50

Kaart dit aan bij mr

Nathalie,

Ik raad je aan dit punt aan tekaarten bij de medezeggenschapsraad van je school. Zij kunnen wellicht meer invloed uitoefenen op het schoolbestuur/schoolleiding dan jij als individuele ouder. Ik viind de reactie van de school onbegrijpelijk. Ik moet er niet aan denken dat zoiets op de school van mijn kinderen zou gebeuren!!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.