Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Fraz

Fraz

01-10-2009 om 16:59

Preventief gezondheidsonderzoek groep 7

Heb net een uitnodiging gehad voor een preventief gezondheidsonderzoek groep 7 van de GGD. Is dit nu verplicht en als je niet mee wilt doen heeft dat dan gevolgen ?? Stel dat je wel mee wilt doen wat doet de GGD dan met die gegevens ?? Ik vind er vragen tussen die de GGD niet echt aan gaat en die ik zeker niet wil bespreken met mijn dochter erbij en die ik niet in een dossier wil hebben. Wie oh wie weet er meer van. Van de site van het GGD wordt je niet echt wijzer.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Pippin

Pippin

01-10-2009 om 17:27

Niet verplicht

In Nederland kun je gelukkig niet verplicht worden tot het bezoeken van een dokter. Tenzij de rechter anders bepaald heeft, maar zelfs dan zijn er zeer strikte regels.
De schoolarts is dus ook niet verplicht. Even afmelden is voldoende. Opgave van reden is niet nodig.

Sancy

Sancy

02-10-2009 om 10:35

Ervaring

Wij hadden dit vorige week. Ik heb de lijsten niet ingevuld en dochter gezegd dat ze alles mocht zeggen wat ze wilde, maar ook dat ze rustig mocht zeggen dat ze geen antwoord wilde geven als ze dat níet wilde.

Vera*

Vera*

02-10-2009 om 11:57

Geweest maar.....

Omdat ik NIET wilde dat de schoolverpleegkundige over mijn kind zou roddelen met de leerkracht heb ik dat formulier helemaal niet ingevuld.
Wat schetst mijn verbazing, een poosje later word ik gebeld door haar. Volgens haar maakte de leerkracht zich zorgen over mijn zoon. Ik was bijna sprakeloos. Waarom nam de leerkracht dan geen contact met óns op?
Als dochter volgend jaar een oproep krijgt, ga ik helemaal niet meer.

Pippin

Pippin

02-10-2009 om 14:03

Vera

Bij ons is het ook zo gegaan. Als je dat formulier niet ondertekent, mag de ggd niets over je kind tegen de school zeggen. Andersom voelt de leerkracht zich echter wel vrij om over je kind te praten met de ggd.
Leerkrachten houden zich in het algemeen erg slecht aan hun geheimhoudingsplicht. Ik ken er een aantal die op verjaardagen met naam en toenaam kinderen bespreken. Brrr.
Naar 'officiele' instanties toe voelen veel scholen zich helemaal vrij om in het kader van 'wij maken ons zorgen' kinderen te bespreken. Achter de rug van de ouders om uiteraard.
Ik kan daar echt woest om worden. Maar bewijs het maar eens en dan kun je er nog zo weinig aan doen. Het kwaad is immers al geschied.
Wij gaan met onze zoon om deze reden niet meer naar de ggd toe. Of ik het met de andere kinderen wel nog ga doen, weet ik nog niet. Zoon is onder controle bij de kinderarts, daarom vind ik de schoolarts helemaal tijdverspilling.

Vera*

Vera*

02-10-2009 om 14:18

Pippin

De door mij genoemde situatie is het belangrijkst als het gaat om het bezoeken van de schoolverpleegkundige. Daarnaast zit dochter al in medische molens en dat is voor mij een extra reden om haar niet aan die onzin bloot te stellen.

Je hebt een keuze

Dus verplicht is het zeker niet.

Dus als je je er niet prettig bij voelt dan heb je de keuze om er niet aan mee te doen. Jij bent baas over je kind.

Ik ben er geen fan van, maar dat komt ook omdat dochterlief al in medische molens zit. Ik zit niet te wachten op een mening van de GGD, en eigenlijk ook al helemaal niet in combi met de leerkracht.

Dochterlief zelf is er ook duidelijk over: ze wil het niet. Ze heeft al een arts die ze regelmatig ziet, dat is genoeg.

Dus voel je niet bezwaard als je er gemengde gevoelens bij hebt, of als je het niet wilt. Jij bent de baas

Fraz

Fraz

02-10-2009 om 23:15

Goed om te horen

alleen als je niet gaat krijg je dan een negatieve aantekening ofzo. Ik vind het prima dat ze bijvoorbeeld alleen een lichamelijk onderzoek krijgt maar al die vragen pfffff. Ze is net deze zomervakantie naar een kamp (sterkamp) gegaan om sociaal/emotioneel wat sterker te worden/minder angstig en meer zelfvertrouwen te krijgen en ze (en wij) hebben al een hele vragenlijst (psychologisch rapport) moeten invullen. We hebben daar een heel rapport van gekregen en dan moeten we zo'n stomme SDQ lijst invullen terwijl ze juist aan het groeien is, meer zelfvertrouwen krijgt en dan zouden we die lijst waar ze bij is moeten gaan bespreken met een verpleegkundige ?? Ik zie de meerwaarde niet in van deze lijst en denk dat het juist negatief kan uitpakken.

Nee dus zeker geen SDQ lijst en over de rest denk ik nog na.

Pollewop

Pollewop

03-10-2009 om 11:18

Afgelopen schooljaar

kreeg de middelste de beroemde vragenlijst mee. Ik heb hem niet ingevuld, als zoonlief oud genoeg is om alleen te gaan is hij ook oud genoeg om zelf de vragen te beantwoorden. Op de dag van het onderzoek was zoonlief ziek, een tijdje later krijgen wij een oproep of hij zich daar en daar wil melden zodat ze hem alsnog kunnen onderzoeken. Heb zoon gewoon thuis gehouden, waarop ze vervolgens nog een keer naar school zijn gekomen om hem te onderzoeken, waar wij niets van wisten overigens. Wat schetste mijn verbazing onze zoon kreeg een briefje mee naar huis dat ze hem nu niet hadden onderzocht want er was geen vragenlijst ingevuld en dat ze hem in groep 8 nog een keer zouden oproepen!! Hahaha alsof ik dan wél een vragenlijst invul!! Laat ze toch lekker het heen en weer krijgen, als er wat met een van onze kinderen is gaan we wel naar de HA.
Bij onze dochter hebben we de lijst ook niet ingevuld en die is wel onderzocht toen en zij kreeg een briefje mee waarin wij verzocht werden contact op te nemen met de KA want ze was te klein voor haar leeftijd!! Jah duh!! Ikzelf ben maar 1.60 ofzo verwachten ze dan een reuzenkind?

Pippin

Pippin

03-10-2009 om 12:38

Die lengte

Daar moet ik ook altijd zo om lachen, dat gezeur over lengte. Ik ken een gezin, daar zijn ze allemaal klein. En de schoolarts blijft die kinderen maar oproepen om het 'in de gaten te houden'. Die moeder wordt er gek van! Net alsof er ook maar iets aan te doen is! En net alsof het een verschrikkelijk groot probleem is als je klein bent. Leuk voor alle kleine mensen in Nederland.
Die vragenformulieren vul ik principieel niet in. Ik vind het echt belachelijke vragen. Ze zijn zo privacygevoelig. Daar ga ik echt niet met die rare schoolarts over praten hoor! Ik zoek zelf de hulpverleners van mijn kinderen wel uit.
Ik vind het overigens heel erg vreemd dat de ouderwetse schoolarts nog bestaat. Die mensen moeten eigenlijk gewoon uit de school weg blijven. Noem het een periodiek gezondheidsonderzoek. En dan gewoon op het consultatie bureau. Ik krijg altijd een heel vieze smaak in mijn mond van die roddelachtige onderonsjes met de leerkrachten, waar de ouders helemaal niets vanaf weten. Brrr

beer

beer

03-10-2009 om 12:55

Ook net geweest: kind van gescheiden ouders per definitie zielig

Ook ik ben net geweest met mijn oudste zoon. Vragenlijst ook ingevuld en aan zoon laten lezen. Zo wist hij een beetje hoe en wat de bedoeling was. Eenmaal binnen kreeg hij de gebruikelijke vragen maar toen viel haar oog op het stukje dat zijn ouders zijn gescheiden en je zag haar nog net niet likkebaardend in haar handen wrijven: het gesprek ging opeens alleen daar over en hoe zoon dat nou vond en hoe vaak hij zijn pappa zag en of hij het wel met zijn stiefvader kon vinden etc. Zoon praat niet graag over de scheiding met vreemden maar dat komt ook omdat wij er samen al heeeeel veel over gesproken hebben en hij alle ruimte heeft gekregen om zijn gevoelens te uiten. Natuurlijk heeft hij het moeilijk gehad maar nu gaat het echt super en maakt hij een tevreden indruk. Op school gaat het erg goed; dat is toch veel belangrijker allemaal? Vervolgens kreeg ik nog een soort van verkapte sneer over het feit dat ik pas in 2007 was gescheiden en "nu alweer opnieuw getrouwd". Eerlijk waar!!! Ik sneerde terug dat "ik niet op de hoogte was van een protocol bij de GGD die voorschreef wanneer ik dan weer wel opnieuw had mogen trouwen?".

Oef....en dat allemaal in 30 minuten! Het was dus niet echt een succes. Ik heb nog een zoon die nu 9 is maar ik weet niet of ik tegen die tijd ook met hem naar dat onderzoek zal gaan.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

03-10-2009 om 14:38

Pippin

Bij ons komt de schoolarts ook helemaal niet op school, maar ga je naar.... inderdaad, het consultatiebureau. Het verschilt dus blijkbaar per stad/regio hoe dit is georganiseerd.

Pippin

Pippin

03-10-2009 om 20:21

Ijsvogeltje

Hebben ze dus helemaal geen overleg meer met school? Dat zou ik echt zoveel beter vinden! Ik zit nu erg te twijfelen of we uberhaupt nog wel met onze kinderen naar de ggd toegaan. Als de banden met school worden doorbroken zou ik dat voor mij een reden zijn om wel te blijven gaan.
Al zou ik die vragenlijst nog steeds niet invullen. Die ruikt mij veel te veel naar Rouwvoet .

Hier...

Mijn dochter is halverwege groep 7 naar een andere school gegaan, ze had het helemaal niet naar haar zin op de oude school en er werd veel gepest. De nieuwe school was al aan de beurt geweest voor het onderzoek en pas toen dochter daar al zat kwam de oude school aan de beurt. De dag voor dochters verjaardag kreeg ik een mevrouw van de ggd aan de telefoon die dochter nog diezelfde week wilde zien, omdat kinderen uit haar oude klas huilend in haar spreekkamer hadden gezeten dat er zoveel werd gepest in hun klas en dat er zelfs al een meisje (dochter) om die reden van school was gegaan. Ik heb haar verteld dat ze dan maar beter wat aandacht aan die klas kon besteden, maar de dame had voor dochter al een sovatraining uitgezocht, omdat "dat soort kinderen nu eenmaal altijd gepest zouden blijven worden". Ik heb haar vriendelijk gevraagd waar ze op baseerde dat dochter "zo'n soort kind" was, ze had dochter immers nog nooit gezien, maar de mevrouw ratelde gewoon door. Ik ben uiteindelijk na de zomervakantie samen met dochter alsnog naar de ggd gegaan, omdat ik wilde weten wat er met al die gegevens zou gebeuren. Ik wil niet dat dochter volgend jaar op het VO meteen als pestslachtoffer bekend staat. Op de nieuwe school gaat het supergoed en is dochter juist erg geliefd (aldus de nieuwe juf), dus ik wil graag dat ze een frisse start kan maken op het VO. Ons bezoek aan de ggd was een beetje een anticlimax: de mevrouw wist helemaal niet meer waar het over ging en neuzelde maar wat over dochters geringe lengte, waarop dochter zei dat ze danseres wil worden en dus wel blij was dat ze niet zo lang was. Het was allemaal van een enorme sukkeligheid. Achteraf zou ik gewoon hard lachen en ophangen.

Sassie

Sassie

06-10-2009 om 19:22

Mmmm

Heb alle berichtjes gelezen en die GGD komt op mij over als een stel geitewollensokken figuren die handenwrijvend hun dagtaak ervan maken om over de ruggen van kinderen aan het werk te blijven.

Vanaf wanneer krijg je eigenlijk zulke oproepen? Mijn zoontje zit in groep 1, dus vandaar. Mag ik zo vrij zijn wat voor intieme vragen er in zo'n lijst gesteld worden die je dan moet invullen?

Annet

Annet

06-10-2009 om 22:12

Sassie

Het is even geleden, maar je moet denken aan vragen als:
- zijn er relatieproblemen tussen de ouders
- werken de ouders en hoeveel
- zijn er problemen tussen ouders en kind, zo ja welke
- allerlei details over het kind t.a.v. gevoelens, relaties met anderen, etc.
In ieder geval niet de medische vragen. Die waren er ook maar daar heb ik geen moeite mee.

Misschien dat iemand anders de precieze vragen hierneer kan zetten maar mijn haren gingen overeind staan bij deze vragen.

Sassie

Sassie

07-10-2009 om 09:20

Nou ja!

als dat al een paar vragen zijn....dan kunnen ze van mij dus regelrecht de boom in. Dat soort vragen gaat ze helemaal niets aan! Medische vragen vind ik nog daar aan toe, maar suggestieve vragen over relatie tussen ouders etc...dat vind ik erg ver gaan.
Hebben die lui nou echt niets beters te doen dan in alle hoekjes en gaatjes te gaan zoeken naar mogelijke problemen die weer therapie behoeven?!

Ben benieuwd naar de precieze vragen die op zo'n lijst staan.
Ik meen me te herinneren dat er een CB-consulente langs kwam bij ons met o.a. vragen van de gemeente over allerlei zaken. Een van die vragen was dus of wij "het slaan van kinderen" prima vonden.
Er stond niet bij wat men onder "slaan" verstaat. Dus een corrigerende tik of er bij het minste geringste erop losslaan. Dat stond er niet bij en is er dus voldoende ruimte voor hun om het anders uit te leggen zegmaar.

Ik vind bijv. dat een "corrigerende tik" moet kunnen en op grond daarvan zou ik dan met "ja" antwoorden. Maar het kan ook betekenen dat je het prima vind om een kind helemaal verrot te slaan bij het minste geringste en daar ben ik fel op tegen wat dus weer een "nee" zou betekenen.
Kijk, het is maar hoe je zo'n vraag interpreteert.
Ik zou dus bij een "Ja" direct te boek kunnen staan als een potentieel kindermishandelaar en in de gaten gehouden worden. Ik bedoel maar!

Als het van die vragen zijn die op meerdere manieren uitgelegd kunnen worden, dan zou ik het zeker niet invullen! Ik ben dan weer zo iemand die het er gewoon achter schrijft, dus: "Nadere uitleg svp wat jullie onder slaan bedoelen en in welke situatie, want dit is niet duidelijk".

Pippin

Pippin

07-10-2009 om 10:29

Link

Ik kwam onderstaande beantwoording van kamervragen over dit onderwerp tegen. Met name vraag 4 en vraag 5 lijken mij interessant in deze discussie.
http://www.jeugdengezin.nl/kamerstukken/2009/antwoorden-op-kamervragen-van-het-kamerlid-koser-kaya-f.-over-de-richtlijn-vroegsignalering-psychosociale-problemen.asp

Fraz

Fraz

07-10-2009 om 16:12

Pippin

dank je wel is een erg interessante link. Ik ga dus de vragenlijst niet invullen. Ik wil haar wel lichamelijk laten onderzoeken (bij mij is toen ooit scoliose naar voren gekomen waar je normaal niet achter komt omdat je er geen last van hebt.)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.