Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Prikkels buitensluiten - goede keuze?

Onze dochter (kleuter) is heel gevoelig voor 2 dingen: keuzes maken en harde geluiden. Bij keuzes moeten maken, vooral onder tijdsdruk (welke kleren doe je aan? Welk snoepje uit de trommel neem je?), slaat ze dicht en wordt ze boos en verdrietig. Dat proberen we te ontwijken door keuzes te vermijden (dus 1 snoepje geven ipv laten kiezen, en 's avonds kleding kiezen als ze tijd heeft ipv 's ochtends onder tijdsdruk) en door geluiden te verminderen, dus volume omlaag, haar ruimte geven om even ergens rustig te gaan zitten als er een drukke situatie is, etc. Dat doen ze ook bij de BSO. Op school heeft ze er ook last van, vooral bij vrij spelen en muziek-dingen.

Omdat ze niet naar school wil omdat ze het te veel vindt hebben we bedacht dat ze misschien haar oordoppen (die ze thuis ook regelmatig gebruikt) ook mee te laten nemen naar school. Zo kan ze tijdens het zelf spelen even afsluiten van de rest van de groep, en hopelijk wat minder moe en boos naar huis komen. Met als resultaat, hopelijk, dat ze met meer plezier naar school gaat. Juf vindt het een goed idee, maar vroeg ook of wij wel overwogen hebben dat ze dan 'gek' is in de klas, en dat dat misschien voor problemen zorgt.

Nu vraag ik me af: ben ik nou gek dat ik dit heel logisch vindt? Als zij een probleem heeft en we het zo beheersbaar maken, dan is dit toch een goede oplossing? Of zie ik niet goed genoeg hoe hard een kleuterklas kan zijn en gaat dit tegen haar werken? Heeft iemand hier ervaring mee? 


Ik zou het gewoon proberen. Onze kleuter lijkt zich in ieder geval nog niet zo veel aan te trekken van de mening van de andere kleuters.

als ze het zelf normaal vindt en dat ook zo brengt / beleeft / doet in de klas, dan zal de rest dat zo accepteren lijkt me. 
juf daarentegen lijkt iemand te zijn die snel oordeelt over afwijkende dingen / gedrag, en niet denkt in oplossingen maar in problemen, of valt dat wel mee? 

Dit lijkt me nou typisch het werk van de juf. Uitleggen aan de kleuters dat “mientje” coole oordoppen heeft die ze soms even in doet omdat ze anders last krijgt van haar oren (of wat voor verhaal je er ook van wil maken). De juf zou dit op een normale manier moeten introduceren zodat het niet als “raar” wordt gezien. Bij veertienjarige is dat misschien wat lastiger maar bij vierjarige kan je als juf echt wel sturen in wat raar is en wat niet.

Bloemetjesolifant

Bloemetjesolifant

08-09-2021 om 21:59 Topicstarter

Hobbelster schreef op 08-09-2021 om 21:51:

als ze het zelf normaal vindt en dat ook zo brengt / beleeft / doet in de klas, dan zal de rest dat zo accepteren lijkt me.
juf daarentegen lijkt iemand te zijn die snel oordeelt over afwijkende dingen / gedrag, en niet denkt in oplossingen maar in problemen, of valt dat wel mee?

Nee, juf denkt gelukkig heel goed mee in dit soort dingen - maar wij zijn relatief nieuw hier, en er is best wel een kliek aan ouders die allemaal een soortgelijke opvoeding hebben, dus ik denk dat ze ons even actief wilden laten nadenken over wat dit zou kunnen doen

Volgens mij doen wij er heel normaal over, we dwingen haar ook nooit om mee te doen of aanwezig te zijn, we weten dat ze echt een stuk blijer en fijner is als ze haar eigen ding kan doen. Man heeft precies hetzelfde, dus we zijn er wel aan gewend en weten ook wel hoe we 't aan moeten vliegen.

Doen! Jullie doen het juist heel goed vind ik. Zo'n praktische eenvoudige oplossing. Top. Zijn vast meer kleuters die de doppen willen lenen dan dat er kleuters zijn die het gek vinden.  In de hogere klassen zitten er toch altijd een paar kinderen met oordoppen?

(Niet helemaal passend in deze situatie)

Bij ons op school hebben sommige kinderen zo’n geluiddempende koptelefoon. Niemand vindt dat gek. 

Bloemetjesolifant

Bloemetjesolifant

08-09-2021 om 22:33 Topicstarter

Beril schreef op 08-09-2021 om 22:03:

Doen! Jullie doen het juist heel goed vind ik. Zo'n praktische eenvoudige oplossing. Top. Zijn vast meer kleuters die de doppen willen lenen dan dat er kleuters zijn die het gek vinden. In de hogere klassen zitten er toch altijd een paar kinderen met oordoppen?

Geen idee of die hier zitten in de hogere klassen - kleine school, dus ook weinig kans op uitschieters . Voor haar lijkt het ook een praktische oplossing die ze heel makkelijk zelf in kan zetten wanneer nodig.

-Annabelle- schreef op 08-09-2021 om 22:10:

Is er een reden dat ze thuis ook oordoppen gebruikt, komt dat advies ergens vandaan? Ik zou voorzichtig zijn eerlijk gezegd ermee. Vanuit revalidatie is mij namelijk geleerd dat overgevoeligheid voor geluid juist door gebruik van oordoppen kan verergeren.

Nou, vooral omdat we thuis zien dat het een heel goed effect heeft. Bij te veel harde geluiden staat ze zelf met haar handen over haar oren, en als we haar de mogelijkheid geven om in een andere kamer te gaan zitten (bijvoorbeeld als er visite is) of haar koptelefoon op te doen speelt ze weer gewoon verder zo ze dat normaal doet. Als je een bron hebt lees ik 'm graag, want ik vaar nu bijna volledig op haar reactie op prikkels en het wegnemen daarvan, als er objectieve info is over wat een juiste aanpak zou kunnen zijn zou ik die graag meenemen

hebben jullie al advies ingewonnen bij een audioloog? Hyperacusis is de term voor overgevoelige oren, mocht je die nog niet kennen.
Ik heb er ook last van, en heb op latere leeftijd blijvende tinnitus (harde voortdurende pieptonen)  erbij gekregen. 
Door therapie bij het audiologisch centrum heb ik er beter mee leren leven en weet ik wanneer welke oordoppen bijv. 
Het had mij heel wat ellende en onbegrip gescheeld als ik hier op jonge leeftijd mee had leren omgaan. Denk dat jullie al heel goed bezig zijn hoor, maar het audiologisch centrum heeft me echt boven verwachting veel kunnen helpen door te testen en door meer kennis en inzicht te bieden. 

Ik had net bedacht dat mijn reactie in dit verband misschien niet zoveel toe zou voegen dus had ik hem weggehaald.
Het is lastig om daar iets over te vinden, ik heb al even zitten zoeken maar ik kan niet heel veel vinden. 

Hobbelster schreef op 08-09-2021 om 22:54:

hebben jullie al advies ingewonnen bij een audioloog? Hyperacusis is de term voor overgevoelige oren, mocht je die nog niet kennen.
Ik heb er ook last van, en heb op latere leeftijd blijvende tinnitus (harde voortdurende pieptonen) erbij gekregen.
Door therapie bij het audiologisch centrum heb ik er beter mee leren leven en weet ik wanneer welke oordoppen bijv.
Het had mij heel wat ellende en onbegrip gescheeld als ik hier op jonge leeftijd mee had leren omgaan. Denk dat jullie al heel goed bezig zijn hoor, maar het audiologisch centrum heeft me echt boven verwachting veel kunnen helpen door te testen en door meer kennis en inzicht te bieden.

Ik denk dat je hier inderdaad meer mee kan.

Wat fijn dat jullie zo voor haar zoeken naar oplossingen! Ik denk dat het juist heel goed is. Enige waar je rekening mee zou kunnen houden is dat jullie (en daarmee zij) geen dingen gaan vermijden uit angst voor overprikkeling etc.

Ik snap de reactie van de juf dus echt niet. Het is een hulpmiddel voor een bepaald probleem. Als je kind slecht ziet, geef je je kind een bril. Als je kind slecht hoort, krijgt het een gehoorapparaat. Als je kind niet kan lopen, zit het in een rolstoel. En als je kind overmatig last heeft van geluidsprikkels, geef je het oordoppen. 
Dat niemand anders dat heeft is helemaal niet boeiend. Die andere kinderen hebben blijkbaar geen last van dit probleem. Heel fijn voor hun maar daar is jullie kind niet mee geholpen. Ik vind het echt een prima oplossing. En je kunt dat prima uitleggen aan de klas dat jouw dochter last heeft van veel geluid en dat die doppen haar dan helpen om daar minder last van te hebben. 

https://www.kinderneurologie.eu/ziektebeelden/symptomen/overgevoeligheid%20voor%20geluid.php

misschien heb je hier wat aan?

Toevallig twijfel ik bij mijn peuter bijna kleuter ook steeds of ik misschien van die oordoppen zal aanschaffen. Heb het nog niet gedaan omdat ik bang ben dat de gevoeligheid erger wordt. Nav dit draadje en het feit dat zijn oren al vaker dicht hebben gezeten ga ik toch eerst de huisarts bellen voor een doorverwijzing . 

Wat betreft school.. pfoeh het lijkt me een verrijking voor die kinderen dat ze eens wat anders zien als ik het zo hoor. En inderdaad als dochter doet of het normaal is en juf het introduceert alsof het normaal is, dan lijkt me dat niemand er wat van zal vinden. 
Hier meerdere scholen gezien waar kinderen worden gestimuleerd om hun eigen werkplek/houding te vinden. Liggen, staan met oordoppen of juist met een muziekje in, niets is gek. Als de norm is dat iedereen andere behoeften heeft, dan is niets meer gek.  Misschien kan de juf dat uitdragen. 

MamaE schreef op 08-09-2021 om 23:13:

Ik snap de reactie van de juf dus echt niet. Het is een hulpmiddel voor een bepaald probleem. Als je kind slecht ziet, geef je je kind een bril. Als je kind slecht hoort, krijgt het een gehoorapparaat. Als je kind niet kan lopen, zit het in een rolstoel. En als je kind overmatig last heeft van geluidsprikkels, geef je het oordoppen.
Dat niemand anders dat heeft is helemaal niet boeiend. Die andere kinderen hebben blijkbaar geen last van dit probleem. Heel fijn voor hun maar daar is jullie kind niet mee geholpen. Ik vind het echt een prima oplossing. En je kunt dat prima uitleggen aan de klas dat jouw dochter last heeft van veel geluid en dat die doppen haar dan helpen om daar minder last van te hebben.

Ik vind juist dat de juf goed vooruit denkt. Het gaat om eventueel pestgedrag omdat een kind met oordoppen er anders uitziet. Een kind met bril of in een rolstoel ook en in een kleuterklas zijn lang niet alle kinderen oud en wijs genoeg om zoiets te begrijpen. Het is uiteraard ook aan de juf om dit in goede banen te leiden maar ik vind het goed dat ze hiervoor waarschuwt.


Ik ben overigens wel benieuwd Bloemetjesolifant, hebben jullie ook onderzoek gedaan naar de oorzaak?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.