Rmic
23-08-2010 om 13:24
Probleem eerste tijd groep 1
We zitten met een probleemje hier. Eind april is onze zoon voor het eerst een paar weekjes naar school gegaan. Afgezien van 2 daagjes een beetje huilen ging alles prima. Hij huppelde vrolijk naar binnen, zat lekker in zijn vel en baalde als het weekend was. Hij is al met al zo'n 6 weken naar school geweest.
Na de vakantie is hij over geplaatst naar een school in onze buurt. Hij ging van een klas met 13 kinderen naar een 1/2 combinatie klas met 27 kinderen, een ander gebouw en een andere juf. Deze juf is wel stukken afstandelijker dan zijn vorige juf, maar dat kan.
We hadden geen noemenswaardige problemen verwacht, maar tot onze verbazing is het iedere keer als we hem brengen drama. Niet gewoon huilen, maar echt op de grond liggend, om onze benen heen klemmend 'haal me hier weg' roepend huilen. We weten niet wat we meemaken en dat dan twee keer per dag. Het is echt slopend. Ik word gewoon bang om hem weg te brengen. De juf zit in de klas op een stoel, helpt niet, kijkt niet op of om tot de bel gaat en dan begeleid ze hem naar zijn plek. Het huilen is blijkbaar na een paar minuten wel over, maar ik zit de hele dag met een knoop in mijn maag.
Het begint nu al net voor we naar school moeten. Het is geen toneelspel van hem, hij loopt al trillend en huilend het schoolplein op. Dit kan gewoon niet zo. Ik ben doodsbang dat hij er straks mee gepest gaat worden op het schoolplein. Wij kennen hem helemaal niet zo. Als we proberen uit te vinden waarom hij het zo erg vind komt er alleen uit dat hij een andere juf wil. We zitten met ons handen in ons haar en weten even niet meer wat we moeten doen.
Hoe zouden jullie dit aanpakken? Vol blijven houden en hem wegbrengen, of wat vaker thuis houden? Weet het ook even niet meer.
Mamvantwee
23-08-2010 om 14:01
Praten met de juf
Goh, wat zielig. Dit is inderdaad niet goed, je moet in actie komen.
Ik zou maar eens beginnen met een gesprek met de juf. Zij is het eerste aanspreekpunt. Vraag hoe het in de klas gaat met je zoon: doet hij lekker mee, of trekt hij zich terug? Heeft hij vriendjes, hoe reageert hij op de andere kinderen? Oftewel: krijg zelf een beeld van je zoon in de klas en ga na of dat erg afwijkt van zijn gedrag thuis.
Je zult toch echt moeten bespreken wat de juf kan doen. Overzetten naar een andere klas is misschien een optie, maar ik denk niet dat dat echt een oplossing is. Dan moet hij weer wennen, weer andere kinderen en leerkracht, plus hij heeft de vervelende ervaring van nu die daarmee niet echt is opgelost.
succes, groet, Mamvantwee
Philou
23-08-2010 om 14:17
Uitzoeken wat er aan de hand is
Ik herken wat je schrijft en ik heb geen pasklaar antwoord voor je. Zelf zou ik eerst willen uitzoeken waarom hij school niet leuk vindt op dit moment. Is het de verandering (hebben jullie hem daar regelmatig met hem over gesproken, af en toe de weg naar de nieuwe school gelopen) en is hij voldoende voorbereid.. Sommige kinderen hebben echt meer nodig dan een paar keer horen dat er iets anders zal zijn.. soms moeten ze het vaker horen, moet er precies verteld worden wat er anders is, ze moeten het zien, voor het zal gebeuren.. Of is het de juf? Zo te lezen heeft de juf niet veel inlevingsvermogen. Of is het dat het te druk is, teveel kinderen die allemaal ook die ene lego trein willen hebben om te spelen.. heeft hij het nodig om gekoppeld te worden aan een ouder kindje dat hem bij de hand neemt en zo gaandeweg eea vertelt over hoe het gaat.. Maakt hij zich zorgen over de regels of hoe hij thuis komt ? Ik was in de (luxe) positie om ene zoon 2 maanden te doen wennen aan school en de andere 6 (waarvan 4 voor rekening van de juf komen -hoor). Misschien helpt het om mbv pictogrammen (zo heb ik fotos van de deur van school, van huis en van de naschoolse als pictogram) de dag overzichtelijker maken.
Je moet ook niet vergissen in dat voor alle kinderen het weer opnieuw wennen is na de vakantie.. er is dan weer op nieuw een 'pikorde' die gevormd zal worden. En al die kinderen reageren dat af en ook op elkaar.. En misschien helpt het als je dat ook helder zegt: iedereen heeft het even moeilijk om weer naar school te gaan. Sommigen doen misschien wel gek/raar/anders.
Misschien helpt een knuffel van thuis mee die op school mag blijven of heeft de juf een speciale knuffel in de klas om kinderen te helpen. Mag hij zo lang naast de juf zitten (als zij hem helpt met de overgang). Vraag ook de juf wat zij vindt en kijk of je kan afstemmen hoe je het doet. Misschien kan je vragen of ze hem de keuze laat in iets (onze juf vroeg -bij stralend weer- aan zoon wat hij wilde: buiten of binnen spelen met de hele klas.. zo'n kind kiest meestal buiten en hij had het gevoel te hebben gekozen en de hele klas was blij met zijn keuze. Misschien helpt het als hij zolang hij het nodig heeft, op een plek kan spelen waar het rustig is, met rustige kindjes. Voor mijn zoon was dat de 'zolder' met poppenhoek zodat hij alles en iedereen aan zag komen. Verder heeft hij niet veel met poppen.
Als het dat allemaal niet is of kan zijn.. (want na 6 maanden halve dagen thuis omdat het de juf teveel was, had ik een bak gedrag en heb ik veel van bovenstaande gedaan of overwogen).. kan je eens kijken of het volgende helpt. (En echt niet me beginnen omdat de paniek bij je kind er nog groter om kan worden ipv kleiner! dan ben je verder van huis).. toen wij bovenstaande (en meer) hadden opgezet, heeft mijn man een week vrij genomen om kind naar school te brengen (want ik was altijd degene bij wie hij thuis was in de middag). Toen hebben wij het volgende afgesproken: man bereide zoon voor op welke weg ze naar school zouden nemen en wat er zou gebeuren (jij gaat naar school) en gevraagd aan de juf wat ze gingen doen. Mijn man bracht zoon de klas in, waarbij mijn man *niet* over de drempel stapte en zoon wel. Wij hebben toen ook gevraagd of de juf wilde zorgen dat zoon welkom geheten en ontvangen zou worden. Toen zwaaien en klaar. Na die week heb ik hem gebracht.. toen kwam er even drama en heb ik hem opgetild, een zoen gegeven en hem aan de juf, in haar armen overhandigd met "nu ga jij naar school, ik ben er zo weer", omdraaien en weggebeend. Dat vond ik best heel lastig hoor. Het is uiteindelijk goed gekomen. Hij gaat met veel plezier naar school (even afkloppen
. Al het bovenstaande heeft geholpen: ook in de poppenhoek spelen, ook de pictogrammen.
Wat je ook doet, afscheid moet kort en krachtig zijn met een "tot zo".
Mi een kind kan pas loslaten als dat wat hij moet loslaten, veilig en rustig is en goed ondersteund aan een nieuw avontuur kan beginnen. Ook goed voor jou zou ik zeggen.
Rmic
23-08-2010 om 14:35
Bedankt
Bedankt voor jullie reacties!
We hebben hem voor ons gevoel goed voorbereid, hij is er voor de vakantie al een middagje geweest, en het is ongelooflijk dicht bij huis. Letterlijk 50 meter verderop, dus hij heeft al heel veel op het schoolplein gespeeld daar ook. Het is bekend terrein. Er zijn een paar kindjes uit zijn oude klas ook hierheen gegaan en met eentje daarvan speelt hij veel tijdens de pauzes e.d begrijpen we van hem.
Het gaat goed, tot op het moment dat we daadwerkelijk naar school gaan. Je voelt hem gewoon trillen en hoe dichter bij school we komen, hoe meer de tranen over zijn wangen lopen. Eenmaal binnen gaat het helemaal mis. We proberen er luchtig mee om te gaan, aan te geven dat we begrijpen dat het moeilijk is voor hem, maar dat alle kindjes nou eenmaal naar school moeten, en op het moment dat de laatste bel gaat zie je pure paniek in zijn ogen opvlammen. Nog nooit zo meegemaakt, niet op de peuterspeelzaal, niet op de school waar hij eerst zat, nergens.
We houden het afscheid al kort, maar hij klemt zich zo volledig aan me vast. En als er niemand is om hem eventjes over te nemen, op schoot te nemen, dan is het haast niet te doen om weg te komen. Puur fysiek gezien niet.
Ik ken zijn juf niet goed, of beter gezegd helemaal niet, zijn eerste juf was enorm lief. Deze juf is veel afstandelijker en komt (op het eerste gezicht) niet echt erg betrokken over, al kan ik dat mis hebben. Ze heeft natuurlijk wel een klas met zoveel kinderen begeleirden maar het is wennen dat er niets eens hallo word gezegd 's morgens. Ze zit op haar stoel en bemoeit zich er niet zo mee. Ik kan er niet duidelijk een beeld van krijgen. Het vreemde is, wij kennen hem zo helemaal niet en bij gaan allrelei alarmbellen af. Hij is normaal heel spontaan, open en nergens bang voor.
Het is zo moeilijk erachter te komen wat er nu precies aan de hand is met het summiere wat hij los laat erover.
Philou
23-08-2010 om 14:44
Hij kan het
je ook niet vertellen want hij heeft de woorden er niet voor, de grammatica niet en ook de kennis van de wereld en zichzelf niet. Hij weet alleen dat het niet fijn is. Praat eens met de juf. Een van mijn zonen bleek zich zorgen te maken over of ik alleen zou zijn die dag. Op een dag vroeg hij wat ik dan ging doen en toen zei ik dat ik wat leuks in mijn eentje ging doen (zoals zij dat ook wel eens graag doen). Oh, ok zei zoon en dat was dat. Iedereen zei dat ik iets had moeten zeggen in de trant van niet iets leuks doen etc.. boodschappen doen oid (maar dat vinden mijn kinderen weer leuk om te doen).
BTW 1x wennen voor de zomervakantie is wel heel weinig en veels te ver weg hoor.
Je moet echt even zoeken voor je het gevonden hebt. Misschien zit er iets tussen de tips die je hebt gekregen dat precies in jullie manier van doen, in de wereld staan, past.
Rmic
23-08-2010 om 14:51
Judith
Hij was samen met zijn klas toen een middag op deze locatie wezen wennen, met zijn ouwe juf erbij. Het word even puzzelen om erachter te komen wat het probleem nu is.
Wat ik wel vreemd vond was halverwege de week dat zijn juf zei dat het 'nijd' was. Toen heb ik al aangegeven dat dit gewoon angst is van hem, en geen nijd.
Philou
23-08-2010 om 15:01
Naja
nijd, tuurlijk niet. Daarbij is elke vorm van boosheid of nijd of hoe je het noemen wilt gebaseerd op iets anders.. vaak angst ja. Ik denk dat als je gaat praten met de juf, laat haar vooral veel verteleln, je moet letten of zij wel wat snapt van kleuters, angst, overgangen etc.. als ze dat allemaal niet in huis heeft, heb je best kans dat hij in de klas geen enkele ondersteuning krijgt.. integendeel.. dadelijk krijgt hij straf of wordt genegeerd. Even goed op de juf letten, oa.
herfst
23-08-2010 om 19:51
Hier ook meegemaakt
hallo
dat hebben wij ook meegemaakt, hoewel iets minder heftig denk ik.
onze zoon wilde opeens ook niet meer naar school, en één keertje werd hij helemaal hysterisch toen hij de klas in moest.
na wat praten en flink doorvragen (!) bleek dat een kindje uit zijn klas, hem tijdens het speelkwartier steeds tackelde.
de meester heeft toen met dat andere kindje gepraat en toen was het over. hij voelde dat hij bij de meester terecht kon en dat hij niet aan zijn lot overgeleverd was tijdens het speelkwartier.
sindsdien gaat alles goed. dat kindje wil nu steeds komen spelen bij ons en hij is sindsdien 2x geweest maar 9 van de 10 keer houdt mijn zoontje het af. het gaat goed op school maar hij heeft er geen behoefe aan met dat jongetje ook nog eens thuis te spelen. dus dat doen we dan maar niet, vind ik prima.
ze zijn nog zo klein en sociaal gezien is alles nog mogelijk zegmaar, maar die kleintjes hebben een piekfijn instinct. daar moeten ze op kunnen vertrouwen en leren dat ze om hulp kunnen vragen.
ik zou proberen toch met je zoontje te praten, desnoods met playmobiel poppetjes 'schooltje' spelen en kijken wat er eventueel uit komt. je weet maar nooit, gewoon proberen?
verder hebben hebben we hier een Barbapapa voorleesboek waar opeens een situatie in voorkwam dat de Barbapapa's zich moesten beschermen. toen maakte mij zoontje de link met school en wat er gebeurd was (ik was het alweer min of meer vergeten) en blijkbaar heeft hij meegenomen dat je je soms in het leven moet beschermen tegen anderen. hij snapt nu dat hij het recht heeft voor zichzelf op te komen.
en gewoon door praten, voorlezen, samen spelen..
sterkte ermee, ik vond het zelf erg lastig want je wilt je kind helpen maar bent er niet bij, vanaf de zijlijn.. poeh hey.
herfst
Rmic
23-08-2010 om 20:49
Idd poe hey 
Hier is hij dus echt twee keer per dag onkalmeerbaar hysterisch als hij de klas in moet. Ik krijg hem op de gang al amper uit zijn jas omdat hij dan echt op de vloer om mijn benen heen geklemd ligt. Die blik in zijn ogen als de tweede bel gaat is niet om te omschrijven.
Heb mijn zoon nog nooit zo gezien, normaal huppelt hij overal vrolijk op af. We blijven voorzichtig vragen en het enige wat eruit komt is dat hij school leuk vind, de kindjes lief vind maar echt bang van de juf is.
Uiteraard zien wij ook een heel groot verschil. De vorige juf was enorm betrokken, groette de kindjes 's ochtens, maakte praatjes, aaide eens over een bol, en deze juf bekijkt zoon (en ons) niet eens als we binnenkomen (terwijl hij toch niet te missen is
. De sfeer is echt enorm anders. Maar of dat nu zo'n verschil uit zou moeten maken dat hij er zo overstuur van raakt, geen idee.
Morgen maar een gesprek aangaan met de juf en vragen of ze niet erbij kan helpen. Het zou toch niet zo'n moeite mogen zijn zo'n kleintje erbij te betrekken en te proberen hem een beetje gevoel van veiligheid te geven, vragen we ons af? Vanmorgen had hij toevallig een invaljuf voor een uurtje, en die trok hem op schoot, en het huilen was miniem, hij heeft mijn man gedag gekust en het was daarna over.
Wel zenuwslopend dit, vooral omdat we het niet aan zagen komen want hij had het prima naar zijn zin op school voor de vakantie. Hij heeft nog nooit echt verlatings of scheidingsangst gehad.
elsje78
23-08-2010 om 21:02
Hoi
toevallig ben ik in ouders en school een draadje gestart over het huilen van mijn dochter bij het afscheid. Het grote verschil dat ik lees is dat het bij ons gaat om het afscheid van mij, en niet zozeer dat ze op school is. Bij jouw zoontje lijkt het wel op de school te gaan en dat lijkt me zorgelijker. (al herken ik dat knoop in maag enorm)
De houding van de juf vind ik walgelijk! Hier een juf die zorgt dat ze in de klas is, haar van me overneemt, op schoot zet of naast haar in de kring, kortom met liefde haar overneemt.
Hoe komt hij uit school, is hij dan wel vrolijk of is hij dan alleen maar blij dat hij weg mag?
Ik zou zo snel mogelijk een gesprek aangaan want zij mag zich wel eens wat behulpzamer opstellen.
Is er geen mogelijkheid hem terug te krijgen naar de eerste juf?
sterkte!
Vertigo
24-08-2010 om 03:09
Inderdaad
Juf komt over als een harteloos geval - zal vast niet zo zijn ..
Hier een peutertje dat tijdelijk naar preschool gaat, voor 2 dagen maar.
Vooral door het taalprobleem heeft hij het er erg moeilijk mee. Nu allerlei hulpstukjes om hem zich veilig te laten voelen.. Dat helpt. Maar de leidsters zelf zijn niet erg empathisch, dat valt mij echt op. Ze zijn wel aardig, maar even die knuffel en je kind echt even 'binnenhalen' doen ze niet.
School is natuurlijk al verder dan de opvang, maar met 4 of 5 jaar zijn ze nog steeds zo klein en kwetsbaar! Toch?
Heel jammer dat jouw zoontje nu deze juf treft. Wie weet worden ze nog wel maatjes als jullie juf erop attent maken?
Succes!
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.
Rmic
24-08-2010 om 08:45
Gesprekje
Net een gesprekje met juf gehad. Blijkbaar duurt het huilen echt maar eventjes, een minuut of twee, daar beroept ze zich op maar we hebben expliciet moeten vragen of ze iets eerder wil helpen, of ze hem een iets veiliger gevoel kan geven zodat hij het naar school gaan ook niet meer zo eng vind. Het kind is echt bang.
Hij is nog maar 4 en heeft blijkbaar gewoon een wat meer geborgen gevoel nodig even. Wellicht naief van ons te denken dat een juf een kleuter hier automatisch in begeleid? Wij hadden echt verwacht dat ze hem op een gegeven wel even naar zich toe zou trekken, desnoods op schoot zou zetten en hem wat bij de groep zou betrekken. Maar ze voeldde dit uit zichzelf helemaal niet aan.
We hoorden dus dat er 28 kinderen in de klas zaten nu waarvan er maar 6 nieuw zijn, ondermeer mijn zoon. De rest is al een echte groep, kent elkaar al veel langer en het grotendeel is al een jaartje ouder. Ja, dan kan ik me zijn angst ook wel enigzins voorstellen. Dat moet overweldigend zijn voor een manneke van 4 wat dat niet gewend is zo'n grote groep, en als je er dan helemaal alleen voor staat in zo'n klaslokaal en geen veilige haven hebt, zie jezelf maar eens staande te houden.
Afspraak gemaakt dat ze zich er wat meer bij zou betrekken, gewoon even goeiemorgen zou zeggen en hem wat eerder van ons over zou nemen zodat hij haar een beetje als veilige haven gaat zien. Hopen dat het lukt.
Jesse_1
24-08-2010 om 09:20
Misschien..
ik proef heel erg uit jouw berichtjes dat je denk dat de juf hier de oorzaak van is. Is het mogelijk dat het zich versterkt?
(Zoon kent juf niet, jij vindt de juf niet betrokken waardoor hij - ook bij jou - de afstand tot juf blijft voelen? en zich niet veilig en gewenst in de klas voelt)
Jesse
Rmic
24-08-2010 om 10:01
Jesse
Dat denk ik niet. Ik begin inderdaad wel het gevoel te krijgen dat de oplossing bij de juf ligt. Hij word niet begeleid en geholpen bij zijn overduidelijke angst. Er is niemand die hem even bij de hand neemt. De juf is niet het probleem, het probleem is dat mijn zoon zich bang voelt en daar moet dus iets aan gedaan worden, dit kunnen wij niet alleen. De invaljuf had hem in geen tijd kalm en happy, dus het is van invloed hoe een leidster hem hierin steunt en mee helpt. We staan vrij neutraal tegenover de juf, vind het een hartstikke aardig mens maar constateer alleen dat ze niet automatisch een kleuter begeleid terwijl je dat wellicht wel van een kleuterleidster mag verwachten. We hopen dat nu de juf zich hem iets meer aan gaat trekken het snel bij zal trekken.
Philou
24-08-2010 om 13:11
School
Hoi,
Het beleid van school klinkt niet zo heel kindvriendelijk: geen steun voor deze kleuters. Alleen al dat er 6 nieuwe kleuters in de groep zijn, direct na de zomervakantie.. hoe kan je dan verwachten dat de jongste kleuters goed ondersteund hun eerste dagen in de nieuwe omgeving ervaren? Dat is heel belangrijk voor de eerste indruk van een school (is het eng, spannend of leuk).. de blauwdruk van school. Als je een blauwdruk wil veranderen, kan dat best pittig zijn. De vraag is ook of deze juf dat kan nu of later. Of ze het nu expres doet of niet (zoja, dient ze onmiddellijk ontslagen te worden, zoniet is de vraag of ze daar zelf aan wil sleutelen) maakt niet uit in het ontbreken van steun aan jullie zoon. Is dit jullie eerste kind dat naar de kleuterklas gaat ? Ik voel en voelde mij heel onervaren toen. Ik denk dat ervaren moeders niet stilletjes zullen hopen maar richting juf de verwachting uit zullen spreken *dat* zij hem ondersteund.. De kunst is dat te zeggen zonder dat de verhoudingen op spanning komen. En als dat uitblijft en je ziet dat hij aan het overleven is op school dan kan je wellicht overwegen om eens met iemand van school te praten over dat de juf een fantastische juf is voor 99% van de kinderen maar jouw zoon heeft het er moeilijk mee en wellicht is de juiste conclusie dan dat de combinatie jongetje-juf geen goede is. Of die 99% nu klopt en waar het aan ligt.. Ondertussen heb je ogen goed de kost gegeven op school en wellicht gemerkt welke combinatie met jouw zoon wel een goede is. Dat deze juf het niet kan of wil en de inval wel.. tja. Wellicht ook een gesprekje met inval om te vragen wat er nu precies bij haar gebeurt en wat zij dan doet & wat hij in haar ogen nodig heeft.
Kan je je zoon halve dagen laten gaan ? Ik zou zelf nadenken over open en neutrale vragen stellen richting de staf: in de zin van dat je merkt dat je zoon het moeilijk heeft en dat je snapt dat met 28 (!!!) kids (vanaf begin: pfff) waarvan 6 nieuwen de ondersteuning ook lastig is voor een juf: of ze tips hebben.. Mogen ze jou uitleggen hoe en wat, kom je niet hakketak over en kan je ingaan op de inhoud, nl dat het moeilijk is voor dit jongetje ipv dat jij als overbezorgde moeder te boek staat. Misschien helpt het de juf enorm als er een moeder is die de oudste kindjes voorleest zodat juf meer tijd heeft voor de jongsten. Wellicht moet jij dat niet zijn (gezien de reactie van je zoon) maar is er een moeder die dat graag doet.
Nouja, het is maar een idee.. Lastig hoor.
Succes
Rmic
25-08-2010 om 10:13
Vooruitgang
Wat een opluchting, geen tranen vandaag. De juf zei hem gedag toen hij binnen kwam, en hij vroeg zelf of hij even bij haar op schoot mocht. Gelukkig maar, want ze maakte zelf geen aanstalten, jammer genoeg. Maar afgezien van een trillend stemmetje, geen tranen of drama's vandaag. Een kus en even zwaaien bij de deur en dat was het.
Kan je niet vertellen wat een zaligheid het is om eens een ochtend geen enorme knoop in m'n maag te hebben.
elsje78
27-08-2010 om 11:02
Fijn
En gisteren en vandaag?
Ik vind het wel een matige juf hoor, dat is geen warme ontvangst op school en geen reclame voor de school!
Elske
Rmic
27-08-2010 om 12:23
Elske
Gaat al twee dagen heel goed, vanmorgen werd er zelfs vrolijk gezwaaid. Juf nam geen enkel initiatief dus nu dirigeren we hem zelf naar haar toe. Lijkt te werken.
Hebben inmiddels al op het schoolplein te horen gekregen dat dit een bekend probleem schijnt te zijn bij deze juf. Jammer, want het zijn zulke pukkies nog en ze hebben wat warmte en veiligheid nodig. Hij schijnt het verder wel naar zijn zin te hebben, en dat is het belangrijkste voor me.
Gaat met die kleine van jou ook goed, he? Zo fijn om zonder knoop in je maag weg te gaan.
wiggie
28-08-2010 om 22:41
Blijf opletten
Ik vind inderdaad dat juf wel wat alerter mag zijn. Bij ons is het trouwens zelfs "verplicht" om juf bij binnenkomst een handje te geven. Elke dag!
Maar super van je zoontje dat hij zelf durft te vragen of hij bij juf mag zitten, dat is toch echt heel erg knap!
Ik denk dat je goed contact moet houden met de juf. En ook zeggen dat je het zo fijn vindt dat het nu beter gaat. Dat het echt verschil maakt als ze hem 's morgens een beetje op weg helpt.
Verder kun je misschien een kindje uit de klas vragen om een beetje te helpen. Meisjes uit groep 2 vinden dat meestal geweldig (als je een gemengde groep 1/2 hebt). Bij ons doen ze dat ook standaard, mijn dochter (nu groep 3) vond het heerlijk om zo'n nieuwe kindje te helpen. Bv. met jas aan/uit, gymschoenen aan/uit, kleine dingen, maar het geeft een fijn gevoel voor een kind als hij niet alleen staat te prutsen met z'n jas terwijl iedereen al buiten is.
Veel succes en houd het in de gaten!!
Wiggie
Philou
29-08-2010 om 09:45
Knap
"Ik denk dat je goed contact moet houden met de juf. En ook zeggen dat je het zo fijn vindt dat het nu beter gaat. Dat het echt verschil maakt als ze hem 's morgens een beetje op weg helpt."
Ja maar ze heeft het niet in huis.. niet als je aardig bent, niet als je onaardig bent.. ze heeft het alleen in huis als je er elke keer om vraagt.. en dan zal ze na een paar keer vreselijk geïrriteerd zijn omdat iemand iets van haar wil dat zij niet in huis heeft. Of ze is het alleen als niemand kijkt. Het kan zelfs zo zijn dat als een kind dat nodig heeft en daar bij haar een beroep op doet, het kind vervolgens de hele dag als laatste aan de beurt is. Ze verwaarloost de noden van kleintjes (en dus ook van de groten). Als ze 'handig' is, knikt ze ja en amen in je gezicht en doet ze wat ze wil als je uit zicht bent.
Je moet wel opletten ja en misschien al wel de conclusie trekken dat de noden van kind niet passen bij wat juf te geven heeft en naar school benoemen dat de combinatie kind-juf een ongelukkig is in dit geval.
"Maar super van je zoontje dat hij zelf durft te vragen of hij bij juf mag zitten, dat is toch echt heel erg knap!"
Heel knap en moedig maar de vraag is of hij er niet voor moet betalen. En kost hem dat uiteindelijk misschien meer ? Maw moet je hem in die positie zetten dat hij het zo moet komen halen. Wellicht lever je hem uit aan de leeuwen en ziet hij school als survivallen.. dat kan in lichte mate maar vergis je hoeveel kinderen compenseren voor ze laten zien dat het niet goed gaat.
elsje78
30-08-2010 om 21:35
En?
Nog steeds goed?
Ik heb wel met jullie te doen, jullie hebben het simpelweg niet getroffen met deze juf en dat in het eerste jaar. naar hoor
groetjes