Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Laura 71

Laura 71

03-02-2012 om 09:53

Probleem op school (lang)

Situatie: dochter, 13, brugklas, doet het ondanks een drukke klas uitstekend op school. Er zijn een paar jongens - uit de eigen klas en de parallelklas - die soms vervelend tegen haar zijn, maar daar zegt ze weinig last van te hebben. Ze heeft ons gevraagd dit niet met de mentor te bespreken 'want dan wordt het alleen maar erger'. Verder is ze twee maanden geleden voor het eerst ongesteld geworden en klaagt ze regelmatig over buikpijn. In de afgelopen maand is ze twee keer naar huis gekomen omdat ze buikpijn/hoofdpijn had.
Nu hadden we gisteren een gesprek met een lerares die tevens haar mentor is. Zij gaf aan dat de brugklascoördinator onze dochter naar de GGD wilde sturen vanwege haar verzuim (in het hele jaar is ze tot nu toe 7 keer ziek geweest, steeds een dag of twee dagen). Wij zijn het hier absoluut niet mee eens. In de eerste plaats omdat de GGD haar een paar maanden geleden een vragenlijst stuurde met vragen als 'heb je de laatste keer dat je seks had een condoom gebruikt: ja/nee/weet ik niet meer' (deze lijst heeft ze niet ingestuurd - na wat rondvragen bleek dat geen van haar leeftijdsgenoten hem heeft ingevuld, omdat hij gewoon niet voor hun leeftijd was). Maar ook omdat wij verantwoordelijk voor haar zijn, wij kennen haar het beste en we willen haar niet blootstellen aan een instantie omdat ze een paar keer ziek is geweest. De school, waar we verder wel tevreden over zijn, vindt dat bij x aantal dagen verzuim een protocol in werking treedt en wil haar dus aanmelden bij de GGD.
Mijn vraag: wij willen hier geen toestemming voor geven, kunnen wij dat? En hoe? Het liefst willen we dat ze op haar school kan blijven, ze heeft het er naar haar zin.
Wie wil hier zijn licht eens over laten schijnen?
Laura 71

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Gangbaar

Ter geruststelling: dit soort protocollen zijn Kafka. Het is niet persoonlijk. Sommige scholen hebben afspraken gemaakt met de leerplicht en de GGD om bij x verzuim te verwijzen naar de GGD-arts.
Heeft de school je het protocol in laten zien?
Je kunt weigeren. Er is geen keuringsplicht. Daar zit wel een maar aan: scholen en GGD kunnen dan weer een volgend protocol in werking stellen: wie niet verschijnt is verdachte van ongeoorloofd verzuim.
Het verzuim dat al geweest is wordt dan ineens als ongeoorloofd aangemerkt en afhankelijk van de vraag hoe fanatiek de leerplichtambtenaar is, kan dat tot een oproep leiden.
Principieel zou je daar ook nog wel uit kunnen komen, maar dat vereist strategie en het vermogen om ijskoud te blijven onder dit soort druk.
Je kunt het ook anders doen. Bel zelf die GGD arts even en overleg.
Kun je dat protocol trouwens ergens vinden? Op de schoolsite of op die van de GGD?
Groet,
Miriam Lavell

Laura 71

Laura 71

03-02-2012 om 10:53

Mirjam

Bedankt voor je antwoord. Het protocol staat op de site van de school. Ik citeer:
"Het (naam school) signaleert het
ziekteverzuim aan de hand van vastgestelde
criteria: 6 of meer schooldagen
achter elkaar ziek of 4 of meer ziekmeldingen
in een periode van 12 weken. De
ouders van de leerlingen die aan bovenstaande
criteria voldoen ontvangen een
schriftelijk bericht, de verzuimstatus van
het kind wordt hieraan toegevoegd. Hierna
volgt op korte termijn een uitnodiging
voor de betreffende ouder om samen met
het kind naar de GGD (Provincie) te
komen voor een verplicht consult bij de
jeugdarts. De ‘bewijslast’ van de ziekmelding
ligt immers bij de ouders.Wat doet de jeugdarts? De jeugdarts
heeft een beroepsgeheim, het gesprek
tussen de leerling, de ouders en de
jeugdarts is dus vertrouwelijk. De jeugdarts
bespreekt de klachten en oorzaken
van het ziekteverzuim. Daarna stelt hij/
zij het advies op aan de school en doet in
deze een uitspraak over de consequenties
van de ziekte of de klachten voor het
volgen van het lesprogramma. Indien nodig
adviseert de jeugdarts aan de ouders
en de school hoe zij hiermee het beste
om kunnen gaan. In verband met het
medische beroepsgeheim zal inhoudelijke
informatie slechts na toestemming
van de ouder en/of de leerling worden
teruggekoppeld aan de school.
De leerplichtambtenaar is verantwoordelijk
voor het handhaven van de leerplicht
en het toezicht houden op schoolverzuim.
Wanneer ouders een uitnodiging
ontvangen voor een consult bij de
jeugdarts krijgt de leerplichtambtenaar
hiervan een kopie. Daarnaast ontvangt
hij/zij ook een afschrift van het advies
over de mogelijkheid van deelname aan
het lesprogramma, dat de jeugdarts
aan de school geeft. Als ouders / leerling
niet meewerken kan de school het
geven van de vrijstelling weigeren en het
‘geoorloofde’ ziekteverzuim omzetten in
‘(mogelijk) ongeoorloofd verzuim’ en de
leerplichtambtenaar inschakelen."
Let vooral op 'verplicht' consult, ze kunnen ons daar toch niet toe verplichten? Overigens heeft de school met dit anti-verzuimprotocol een prijs gewonnen, hoe is het mogelijk.
Wat denk je, kunnen we hier onderuit?
Laura

Voldoet het verzuim aan het protocol?

Je schrijft dat je dochter 7 dagen heeft verzuimd. Gaat dat om 7 ziekmeldingen (dus losse dagen) of in het totaal 7 verzuimdagen? Valt het binnen het protocol?: "4 of meer ziekmeldingen in een periode van 12 weken. "
Tel dat eens na.
Groet,
Miriam Lavell

Laura 71

Laura 71

03-02-2012 om 12:16

Even nageteld

Dag Mirjam,
In de afgelopen 12 weken is ze 5 keer een dag ziek geweest of ziek naar huis gekomen, dus in die zin valt het binnen het protocol. De andere twee keer waren voor die tijd.
Groeten,
Laura

Yura

Yura

03-02-2012 om 12:32

Arbo-arts

Het klinkt een beetje zoals de rol die een arbo-arts heeft in het geval van werknemer-werkgever. Enerzijds word ik hier een beetje opstandig van, zo van ja hoor ik stuur mijn kind niet naar een vreemde arts. Anderzijds als je het vergelijkt met de arbo-situatie dan vindt niemand het raar om naar de arbo-arts te moeten. Wat wel anders is is dat jij mee moet naar de ggd, dus vrij moet nemen van werk. Dat hoeft in de arbo-situatie (meestal) niet. Ik vind het wel een erg onpersoonlijke aanpak van een school moet ik zeggen. 4x verzuimen in 12 weken is nou ook weer niet extreem veel, zeker in de periode dat er veel virussen heersen. Stel je stuurt je kind weer naar school na een paar dagen ziek en het gaat toch niet, dus kind gaat weer naar huis, dan heb je al 2x te pakken.

Ise

Ise

03-02-2012 om 12:46

Ik weet het niet.....

Je kind naar een onbekende GGD-arts laten gaan? School zou zich natuurlijk kunnen houden aan het protocol.
Wat mij opvalt: "Er zijn een paar jongens - uit de eigen klas en de parallelklas - die soms vervelend tegen haar zijn, maar daar zegt ze weinig last van te hebben. Ze heeft ons gevraagd dit niet met de mentor te bespreken \'want dan wordt het alleen maar erger\'. Verder is ze twee maanden geleden voor het eerst ongesteld geworden en klaagt ze regelmatig over buikpijn. In de afgelopen maand is ze twee keer naar huis gekomen omdat ze buikpijn/hoofdpijn had."
Natuurlijk kan de buikpijn en hoofdpijn samenhangen met het ongesteld worden, maar als mijn kind mij zou vragen iets niet met de mentor te bespreken omdat het anders erger wordt (naast het toch wel regelmatige verzuim), gaan bij mij de alarmbellen rinkelen. Ik zou, in overleg met dochter uiteraard, inzetten op een gesprek met de mentor of (mits ze die op school hebben) met de zorgcoördinator. Misschien kun je hiermee alsnog onder de GGD uit.

Ise

Stukje dieper

Ik zaag even door over de details:
"In de afgelopen 12 weken is ze 5 keer een dag ziek geweest of ziek naar huis gekomen"
Hoe vaak is ze ziek naar huis gekomen? Hoe werkt dat op school? Kun je gewoon weg of moet je je afmelden?
Overigens: staat er op de brief over welke periode het gaat?
Het protocol doet gewichtig "De ‘bewijslast’ van de ziekmelding ligt immers bij de ouders."
Dat is discutabel, maar aangenomen dat dat zo is, dan is dat in ieder geval niet zo als het kind zichzelf op school ziek meldt en vrij gelaten wordt om naar huis te gaan. Met die situatie heb je als ouders niks te maken.
Dan is er nog de zij-discussie (kan dit allemaal wel) maar die ga ik nog even niet met jou aan. Eerst maar kijken hoe jij eruit kan komen.
Groet,
Miriam Lavell

Arbo-arts

"Het klinkt een beetje zoals de rol die een arbo-arts heeft in het geval van werknemer-werkgever. "
Dat is de pretentie. Maar het is verschil is wel dat er voor het bezoek aan een arbo-arts een wettelijke grondslag is. Zowel in tekst (het staat ergens) als in redelijkheid en billikheid. Spijbelen bij je baas, kost je baas geld. Terecht dus dat je daarover ter verantwoording geroepen kunt worden. Die arbo-arts is trouwens in het leven geroepen ter bescherming van werknemers. Bazen zeiden gewoon glashard dat de werknemer niet ziek was (gingen op de plaats van de dokter zitten).
Voor leerlingen bestaat er geen wettelijke basis voor deze procedure. Niet in wet (tekst) en niet in billijkheid. Leerlingen benadelen niemand anders dan zichzelf met spijbelen.
Bovendien volgt geoorloofd verlof wegens ziekteverzuim uit de leerplichtwet. Er is niemand die het je geeft. Dat betekent ook dat het niet terug gedraaid kan worden. Dit "Als ouders / leerling niet meewerken kan de school het geven van de vrijstelling weigeren en het ‘geoorloofde’ ziekteverzuim omzetten in ‘(mogelijk) ongeoorloofd verzuim" is dus onzin.
Dat wil niet zeggen dat er niks kan. Natuurlijk kan een school zelf onderzoek doen naar de vraag of een leerling spijbelt, of echt ziek is. Maar de volgorde daarvan moet dan toch een andere zijn.
Ik stel me zo voor dat de mentor belt of mailt en eens even navraag doet. Normaal gesproken zal die belangstelling (goh, wat aardig) tot een goed gesprek leiden. Is dat niet zo, dan kan de school aangeven dat de eerstvolgende keer dat het kind om onduidelijke redenen afwezig is, dit verzuim als mogelijk ongeoorloofd zal worden aangemerkt en alszodanig zal worden doorgegevan aan de lpa.
Dat lijkt me redelijker.
Overigens heeft de rechter al uitspraak gedaan in een zaak waarin ouders door de leerplichtambtenaar gedwongen werden tot GGD bezoek. Dat hebben de ouders gewonnen (in 2e instantie, maar toch).
Ziek is ziek. Voor gedwongen artsenbezoek bestaat geen rechtsgrond.
Groet,
Miriam Lavell

Mentor

Ise:"Natuurlijk kan de buikpijn en hoofdpijn samenhangen met het ongesteld worden, maar als mijn kind mij zou vragen iets niet met de mentor te bespreken omdat het anders erger wordt (naast het toch wel regelmatige verzuim), gaan bij mij de alarmbellen rinkelen."
Ja, kan. Hoe dan ik is dit een kwestie die inderdaad eerst bij de mentor thuishoort en niet (gedwongen) bij een GGD-arts. De school zal toch meer zelf verantwoordelijkheid moeten nemen voor het verzuimbeleid.
Groet,
Miriam Lavell

Eigen ervaring

Overigens heb ik dat zelf wel zo meegemaakt. Zoon had in het VO de eerste twee jaar dezelfde mentor, die op de hoogte was van zijn astma.
Toen hij in het 3e jaar tussen november en januari veel verzuimde, werd ik gebeld door zijn nieuwe mentor. Laconiek deed ik verslag van de zoveelste longontsteking, waarvan die mentor toch wat in de war raakte. "Oh, maar hij heeft astma, dit gaat al jaren zo" was genoeg.
Ik vond het trouwens toen ook heel aardig dat die mentor belde. Nou ja, ze belde tijdens zijn ziekte.
Dat is toch wel een verschil met een briefje enkele weken na het verzuim. Dat is geen belangstelling, maar ambtenarij.
Groet,
Miriam Lavell

Yura

Yura

03-02-2012 om 15:08

Ambtenarij

Dat bedoelde ik inderdaad Miriam dat ik deze aanpak wel erg onpersoonlijk vindt. Toevallig werd ik gisterochtend gebeld door de brugklascoordinator. Mijn dochter zat bij haar en voelde zich niet lekker, of ze naar huis kon komen? Nog even overleg of ze wel of niet kon fietsen (anders zou de docent zorgen dat die binnen werd gezet) etc. Dochter besloot toch te gaan fietsen. Er komt dan een briefje bij de receptie en ik moet bellen dat ze veilig thuis is, daarna gaat het briefje weg, bel ik niet dan bellen zij, zo weten ze zeker dat kind veilig thuis is aangekomen. Ik vind dit wel echt een prettige persoonlijke aanpak hoor, ik hoorde ook duidelijk aan de stem van de brugklascoordinator dat er toch eerder sprake was van medelijden dan twijfel. Eigenlijk ga ik ervan uit dat als de brugklascoordinator het nodig vindt om mij te bellen dat ze er dan van overtuigd is dat dochter ziek genoeg is, ik moet op haar en dochter af gaan (want ben er zelf niet bij), dus ik zou het wel heel raar vinden dat dochter dan weken later voor dit geval nog naar een arts moet, die ziet dan toch niks meer aan haar.
Ik denk ook niet dat dit soort ambtenarij het verzuim terug dringt, dat doet een stukje persoonlijke aandacht (zoals mijn dochter kreeg) en een gevoel van veiligheid op school veel eerder.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.