Wiske71
08-02-2012 om 16:02
Profielkeuze
Hoi,
Ik wou weten, hoe gaat dat bij jullie kinderen op school, de profielkeuze?
Hier krijgen ze dus een advies van de leerkracht van elk vak op dit vak wel/niet te kiezen. De wiskundeleraar advieseert welke wiskunde variant te kiezen.
De school hanteert als regel dat er niet tegen advies van de leerkrachten in een NT of NG profiel of Wi-B gekozen mag worden. En er wordt dringend geadviseerd geen vakken te kiezen waarvan de docent dit afraadt.
De leerkrachten geven elk individeel via magister hun oordeel, ik weet niet in hoeverre ze dat onderling afstemmen. De criterea voor wel/niet positief advies zijn dat de leerkracht het zelf mag weten, behalve bij een cijfer lager dan 5.0, dan volgt automatisch een negatief advies voor dat vak.

ijsvogeltje
08-02-2012 om 16:19
Hier volgens mij niet
Mijn oudste zoon kiest dit jaar ook zijn profiel. In een aantal aparte lessen hebben ze hieraan uitgebreid aandacht besteed, en er is een informartieavond voor ouders en leerlingen geweest. Op basis daarvan hebben de leerlingen vorige maand hun voorlopige profiellkeuze ingeleverd. Dit kunnen ze nog tot mei veranderen.
Over dringende adviezen heb ik niets gehoord. Wel heeft de wiskundeleraar onlangs tegen zoon gezegd dat hij misschien maar beter geen WI-B kon kiezen. Op zich goed dat de leerkracht dit soort twijfels uitspreekt. In geval van zoon neem ik het even met een korrel zout, omdat wij weten dat hij gewoon nauwelijks had geleerd voor de laatste toetsen, waardoor hij plots twee zware onvoldoendes binnen haalde.
Dat een school een bepaalde profielkeuze echt tegen zou kunnen houden, heb ik nog nooit gehoord. Lijkt mij een heel vreemde situatie.

M Lavell
08-02-2012 om 17:11
Schooladvies
"Dat een school een bepaalde profielkeuze echt tegen zou kunnen houden, heb ik nog nooit gehoord. Lijkt mij een heel vreemde situatie."
Toch is dat zo. Vo schooladviezen zijn bindend.
De manier waarop die adviezen tot stand komen, verschilt. Maar met de natte vinger van de vakleerkracht is niet verboden. Je kunt er wat tegen doen als blijkt dat de wiskundeleerkracht stelselmatig meisjes van het vak weert.
Dat is zo (blijkt uit de grote getallen), maar of dat ook op schoolniveau aannemelijk wordt, is weer een stuk lastiger.
Maar goed, je moet ondertussen wel gewoon de brutaliteit hebben om te kiezen wat je wilt. Zelfs als een leerkracht iets anders geadviseerd heeft. Of de school je werkelijk zal tegenhouden, is vers twee.
Groet,
Miriam Lavell

skik
08-02-2012 om 17:13
Vraag goed na hoe het zit
Vraag goed na hoe het precies zit of zoek het op in de schoolgids of het examenreglement van de school o.i.d. Het kan wel anders zijn dan de docenten doen vermoeden.
Bij dochter ging het vorig jaar zo: ze kreeg een lijst met alle vakken met daarachter een krabbel van de leerkracht of hij/zij het vak aan- of afraadde. Het was ons toen niet geheel duidelijk wat de status van dat advies was. Sommige leerkrachten zeiden dat afraden betekende dat ze het vak, en dus soms meteen het hele profiel, niet konden kiezen. Dochter was in tranen, want de docent wiskunde raadde haar het wisB af, ze had net een 3 gehaald omdat ze wegens een week ziekzijn vergeten was dat ze de eerste dag terug op school een toets had. Omdat ze niet zo'n goed cijfer voor wisB had, meende de scheikundedocent haar ook maar een negatief advies voor scheikunde te geven, ook al stond ze er een 8 voor.
Later bleek dat het advies van de docent genegeerd mag worden. Als na de vierde klas blijkt dat je er niet goed voorstaat met de vakken van je profiel, volgt nogmaals advies. Dat mag ook genegeerd worden. Het derde advies is dwingend. Het liep allemaal wel los dus, de leerkrachten deden een stuk interessanter over het mandaat van hun aanbevelingen dan in werkelijkheid het geval was.
Succes met de profielkeuze!
skik

Tirza G.
08-02-2012 om 21:26
Hier was het ook iets van: rood-oranje-groen. Rood was afraden, oranje was discutabel en groen was doen. Zoiets. En natuurlijk als je een profiel kiest met allemaal rode danwel oranje vakken: dan zijn ze niet blij en volgt een gesprek met een decaan (oid). Hier wisten de docenten niet van elkaar wat ze adviseerden.
Ze kunnen het je erg lastig maken bij de profielkeuze, dat heb ik op de school van zoon wel gezien. Die koos juichend en blij zichzelf 5800 of 6000 uur bij elkaar - dat ging dus mooi niet door Niet meer dan 5200 maximaal - en dat voor een school die zich laat voorstaan op een hb-beleid.
Tirza

ijsvogeltje
08-02-2012 om 21:27
Goh
"Toch is dat zo. Vo schooladviezen zijn bindend."
Kijk, zo leer ik weer wat. Ik ga het eens even navragen op school.

M Lavell
08-02-2012 om 22:51
Vragen én
ondertussen gewoon kiezen wat je wil, ook als dat tegen de regels zou zijn. Nogmaals: het is maar helemaal de vraag of de school een profielkeuze ook werkelijk tegen zal houden.
Nou ja, wel als het om teveel uren gaat, want die kunnen ze niet inroosteren. Hoewel, vriendin van zoon had ook zo'n idioot pakket (N&G met geschiedenis Latijn en Grieks). Zij kreeg het vertrouwen om zelf haar tijd in te delen. Dan weer zat ze bij het ene vak, dan weer bij het adere (of ze was er helemaal niet en dat viel dan weer niemand op).
Brutalen hebben de halve wereld. Dat gaat ook op school op.
Groet,
Miriam Lavell

ijsvogeltje
08-02-2012 om 23:36
Zo ambitieus is hij niet
"Nou ja, wel als het om teveel uren gaat, want die kunnen ze niet inroosteren."
Nou, zo ambitieus is deze puber niet, ha ha. Dat zal het probleem niet zijn. Hij heeft zijn voorlopige profielkeuze ook al ingeleverd (NT, met Grieks en Economie). Het is dus alleen dat de wiskunde-docent kort geleden - na een 4 en 3 - aangaf dat wiskunde B niet zo'n goed plan zou zijn. Gevolg was wel dat zoon afgelopen weekend echt heel hard heeft gewerkt aan zijn wiskunde - en hopelijk deze week weer een mooi cijfer haalt.
We zullen eerst de schoolgids en de website er eens op naslaan of er iets over staat geschreven. Ik zie het dus niet somber in hoor

Wiske71
09-02-2012 om 08:18
Weer wat wijzer
Bedankt, ik ben weer wat wijzer. Ik heb de schoolgids gelezen maar daar staat niks van regels omtrent profielkeuze. Ik heb het ook aan andere ouders met oudere kinderen gevraagd en vorige jaren waren er niet zulke regels.
Ze mogen wel een extra vak trouwens, als de cijfers goed genoeg zijn.
Nu is het maar afwachten dus hoe de leraren kind gaan beoordelen. En wat dochter wil, want behalve dat ze Wi-B en Kunstvak wil, weet ze het niet, ze vindt scheikunde afschuwlijk, maar economie ook....