Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Puber laten meebetalen aan schoolexcursie?

Mijn oude account doet het nog! Nou 10 jaar later dus.... heb ik een vraag. Zoon is van school gewisseld en heeft nu het "geluk" dat deze school de buitenlandreis in een later leerjaar doet. Hij is al eens naar Duitsland geweest en hij gaat nu naar Parijs en Eurodisney. De kosten vind ik behoorlijk, 335 euro. Ik opperde dus om hem een deel zelf te laten betalen. Dikke protesten natuurlijk. Wat is gebruikelijk? Hoeveel excursies zijn normaal in een schoolloopbaan (VMBO) van 4 jaar? Ik kan het op zich wel betalen, maar ik vind het nogal een "kado" voor een 15 jarige (dan 16). Wat doen jullie?

Waarom is hij van school gewisseld?

Waarom is hij van school gewisseld?
Funredenen of noodzaak? Dat zou voor mij veel verschil maken.

Schoolreis

Op schoolreis met je jaargenoten lijkt me geen punt van discussie.

Ook niet als dat het jaar ervoor al het geval was.

Als je het zelf wel kunt betalen, het naarste vind ik dat dat tegenwoordig een probleem is zodat niet alle kinderen meegaan, zou ik het gewoon doen.

Zomer

Zomer

23-03-2018 om 12:41

Wel

Onze dochter ging een week op skivakantie en dat kostte rond de 450 euro zo uit mijn hoofd. Wij hebben dat wel betaald. ALs we het niet konden betalen dan hadden we zeker een bijdrage gevraagd maar nu was dit geen probleem. Hier was het overigens eerst zo dat je in klas 3 op skivakantie ging en in klas 4 naar London. Dit is later teruggebracht naar een keuzemoment in klas 3 (Londen of ski) omdat veel ouders het te veel vonden om 2x keer achter elkaar te betalen en dat begreep ik volkomen. Vooral als je kinderen hebt die kort op elkaar zitten qua leeftijd zijn dit behoorlijke uitgaven.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

23-03-2018 om 12:47

van school wisselen

was dat zijn keus of die van jullie? Dat maakt verschil, lijkt me.

Als je het kunt betalen, laat hem dan inderdaad meegaan. Eventueel met een bijdrage van zijn kant omdat twee van dergelijke excursies na elkaar best royaal zijn.

Onze jongste dochter liep door onze verhuizing de buitenlandexcursie juist mis; de ene school deed dat uitje in klas 5, de andere in klas 4 en was dus al geweest. Toen zijn zij en ik samen op onze kosten een stedentrip gaan doen. Ook leuk, maar toch wel jammer.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

23-03-2018 om 12:49

Educatief?

De 'grote' schoolreis in de voorexamenklas van mijn oudste had grotendeels een educatief karakter. Ze is naar Londen geweest, en heeft naast een aantal museabezoeken en een theaterworkshop ook een musical bezocht en gewinkeld. Qua leukheid soort van vergelijkbaar met Disney De kosten a 550 euro heb ik betaald omdat het een verplichte schoolreis betrof. En ik was blij dat ze geen klassieke talen had dus ik niet de Romereis a 800 euro hoefde te betalen.
Daarnaast heeft ze ook nog reisjes voor geschiedenis gehad naar Duitsland en België, en twee keer een dagtrip naar een kerstmarkt in Duitsland. Dat was ook in combinatie met een educatief deel, dus vond ik ook voor mijn kosten. De skireis had ze ook wel mee gewild, maar die zou dan voor haar eigen kosten geweest zijn (en dat had ze er niet voor over).
Wat 'normaal' is weet ik niet. Ik vond het bij oudste best veel. Volgens mij gaat jongste in haar hele schoolloopbaan (vmbo) maar 1 keer naar het buitenland, en nog een keer naar een pretpark.

Betalen

Ik betaal de excursies voor de kinderen maar dat is omdat ik het kan betalen. Ik betaal alleen voor de verplichte educatieve excursies (zoals de Rome reis straks). De school van mijn tweeling organiseert hier ook een ski trip maar dat is buiten het programma om en geheel vrijwillig. Ik heb aangeboden om de helft te betalen. Mijn zoon kan vanwege zijn lichamelijke beperkingen echter sowieso niet mee en mijn dochter had geen zin, zeker niet als ze zelf de helft moest betalen.
Tot nog toe hebben ze al meerdere dag excursies gehad, een trip naar Duitsland en een uitwisseling met Engeland. Financieel viel dat allemaal wel mee. Straks gaan ze dus nog naar Rome en dat is wel een dure reis.
Bij mijn pleegzoon op het vmbo dagexcursies, een Ardennen trip en een uitwisseling met Duitsland. Bij dat laatste is hij niet mee gegaan omdat hij niet in een gastgezin durfde. We hebben wel hier een Duitse jongen gehad een week. Hij is sowieso niet zo van de excursies met school. Er is volgend jaar (zijn laatste jaar) een uitstapje naar Parijs maar dat is facultatief. Ik wil wel betalen maar hij zegt nu al dat hij niet mee wil. Dus dat zien we nog wel.

Fransien

Fransien

23-03-2018 om 13:32

hier eens per jaar een dagje

Puberella zit in de tweede en heeft nu twee keer een dagje buitenland gehad: Aken en Lille, beide om de taal te oefenen.
Het was een verplicht onderdeel voor school en er werd een eigen bijdrage van 10 euro per uitje gevraagd. Omdat het verplicht was, hebben wij dat betaald. Puberella kon kiezen uit boterhammen meenemen (gratis) of daar ter plekke wat kopen (eigen zakgeld).
Komend jaar is er ook weer zo'n uitje van een dag, in de bovenbouw hebben ze 1 grote reis naar London of Parijs van 300 euro.

Puber zit op een andere school en daar gaan ze twee keer per jaar op uitje. Ieder jaar skien (niet verplicht) en naar het buitenland in een gastgezin. Je ziet het ook in de bijdrage, dat is daar veel hoger. Skien kostte ruim 500 euro (niet verplicht, dus zelf in ieder geval de helft bij elkaar sparen), het gastgezin kost ieder jaar 300-600 euro, afhankelijk van het land waar ze naar toe gaan. De leraren zitten daar ter plekke in een hotel en mocht je je niet gedragen in je gastgezin (of er midden in de nacht vandoor gaan naar een vriendje/vriendinnetje in een ander gastgezin) dan kun je de rest van de week in het hotel doorbrengen en krijgen de ouders daarvan de rekening gepresenteerd.

Jongste dochter heeft een school op het oog die tussen broer en zus in zit qua kosten maar denkt aan gymnasium. Ze is helemaal enthousiast van alle extra vakken die ze mag volgen en het feit dat ze mag compacten en dan nog meer vakken mag volgen als ze zich verveelt. Haar broer en zus kijken haar meewarig aan en hebben haar al verzekert dat ze daar nog van terug gaat komen en dat ze op de middelbare haar prioriteiten wel anders gaat stellen.

Jongste zoon heeft nog heel wat jaren te gaan en heeft nu alvast bedacht dat hij op een school wil waar je nuttige dingen leert zoals zwaardvechten en paardrijden. Hij wil ridder worden. Hij spitste alleen zijn oren toen er gesproken werd over een school die een excursie naar eurodisney deed, dat leek hem wel wat (ons niet, wat is daar nou het educatieve doel van).

bieb63

bieb63

23-03-2018 om 13:52

Louise

Die buitenlandreizen zijn in principe grotendeels educatief, dus ja dat betaal je als ouder vind ik. Dat op z'n nieuwe school die reis in een ander leerjaar is, is dan een 'gelukje' voor hem, maar dat vind ik geen verschil maken. Overigens zijn die reizen in principe verplicht en bestaat een deel van de lesstof voor en na die schoolreis uit dat thema.

Wij betalen dat.

Gewoon, omdat het kan. Zou ik het niet kunnen betalen dan zou ik samen in overleg gaan. Ieder de helft bijvoorbeeld. Maar dat moet een 15 jarige dan wel kunnen betalen.

linda75

linda75

23-03-2018 om 15:07

wij betalen dat ook

Wij betalen de schooluitjes. zoonlief heeft een baantje en zorgt zelf voor een extra zakcentje voor tijdens de reis. Wij kunnen het ook betalen dus ik kan niet oordelen over mensen die het minder makkelijk hebben op financieel gebied.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

23-03-2018 om 15:15

Wij betalen dat ook

Zelfs de skireisjes en Disneytripjes. Omdat het kan en omdat ik het leuk vind voor ze.

Ik heb dit van huis uit meegekregen. Mijn moeder betaalde alles en had minstens evenveel voorpret als ik.
Ik vond zelf dat Rome niet nodig was omdat ik al naar Parijs was geweest en toen was ze zelfs boos op me
Ik achteraf ook op mezelf, en daarom: ruim baan voor de reisjes van mijn kinderen. Als we het niet zouden kunnen missen zou ik samen met mijn kinderen een oplossing zoeken.

Deel

Deel ouders en deel kind. Ik zou zo'n bedrag niet zo maar kunnen missen maar zou er, samen met het kind, voor sparen.

Kaori

Kaori

23-03-2018 om 15:43

studie of pret

Voor een echte studiereis wil ik wel betalen.
Voor een vakantie mag kind zeker bij gaan dragen.

Maar er komt ook een punt dat het dan ten koste gaat van haar vakantie met mij. Ik kan mijn geld maar 1x uitgeven en voor vakanties hebben we een x bedrag per jaar. Dan ga ik op vakantie als zij bij haar vader is.

Lou

Lou

23-03-2018 om 15:46

De helft is wel veel

Ik zou het gewoon betalen. Als je om principiële of financiële redenen vindt dat je kind moet bijdragen, bedenk dan wel dat 170 euro voor jou iets anders is dan voor een kind: voor wat ik per uur verdien moet een tiener misschien wel vijf uur folders lopen (niet uitgerekend hoor, ik noem maar wat) en dat ook nog naast een fulltime schoolbestaan. Een kind de helft laten betalen is vaak minder eerlijk dan het klinkt.

LouiseB

LouiseB

23-03-2018 om 15:53 Topicstarter

Dank voor de reacties

School wisselen was noodzaak, hij moest afstromen vanwege zijn resultaten. Ik lees in de reacties dat het wel gebruikelijk is dit soort bedragen en trips in het 4e jaar. Ik vraag me wel af hoe educatief het is omdat deze leerlingen (kader en basis) helemaal geen Frans als vak hebben. Maar inderdaad, ik ben vroeger op school ook naar Londen geweest. Ik zal de excursie inderdaad betalen en hij mag zelf het zakcentje verzorgen.

Vogel

Vogel

23-03-2018 om 16:13

Ook belangrijk

voor het wij-gevoel. Als je alle voorpret en verhalen achteraf moet missen val je er wel een beetje buiten. Juist in dit geval (omdat hij in een waarschijnlijk al langer bestaande klas is gekomen) van niet te onderschatten belang.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

23-03-2018 om 19:43

Hier

Dochter heeft de onderbouw van het vwo gedaan op een juniorschool waar ze wel kleine schoolreisjes hadden als een museum of pretpark. In de derde gingen ze een paar dagen survivallen in de Ardennen. Wat ons betreft meer dan genoeg.

De bovenbouw doet ze op een zeer reislustige school. Ze zat nog geen maand daar op school toen er al een brief meekwam over een reis naar Nicaraqua. Dat vonden wij een tikkie overdreven

In de vijfde gaan ze op studiereis. Die betalen wij, ongeacht welke reis ze kiest en wat het kost. Zakgeld moet ze zelf meenemen.

In het geval van TS zou ik ook niet moeilijk doen. En hem dat mazzeltje gunnen.

Tine Winkel

Tine Winkel

23-03-2018 om 20:01

hier

De verplichte klassikale excursies betalen we sowieso. Oudste heeft daarnaast ook nog een sport-keuzevak waar een ski-excursie bij hoort (ca. 400 euro). Daarnaast is in 6 VWO sport anders geregeld, je kunt daar keuzesporten doen. Daarbij zijn er gratis sporten (bv. voetbal, volleybal en nog een paar), goedkope sporten (bv. roeien, tennis) en dure sporten (bv. golf). Omdat het keuzevak duur was, hebben we gezegd dat ze 2 goedkope sporten moest kiezen+2 gratis (of een dure en 3 gratis), zodat daarbij de kosten niet extreem zouden zijn. Daarbij moesten we voor die wintersportexcursie ook nog dingen kopen, zoals broek, jack, bril etc. Dat hebben we goedkoop gehouden (dus niet heel erg blits en ook een aantal tweedehands). Alleen op veiligheid niet beknibbeld (dus wel goede polsbeschermers voor het snowboarden).
In jouw geval zou ik dus inderdaad ook betalen - zeker als je je het kunt veroorloven.

Wij betalen

De reis en zij zelf de kosten van wat ze daar eten etc. Oma geeft altijd een zakcentje mee en het meeste eten is inclusief.Hier gingen ze best veel: in de eerste op kamp , in de 2e werkweek en in de 4e buitenlandse reis. Kassa...
Skieën is hier vanaf de 3e elk jaar dus mochten ze 1 x van ons geld en de keren erna betaalden wij 2/3.

Hier wel

De eendagsexcursies in de onderbouw betalen wij, maar van de grote buitenlandse reis in de voorexamenklas betalen de kinderen 1/3 deel zelf. Oudste vond Berlijn (350euro) ineens een stuk interessanter dan Rome (650euro), de jongste twee hadden het er wel voor over. Daarnaast krijgen ze nog een euro of 50 mee voor maaltijden. Tenslotte eten ze die week hier thuis niet mee.

Principedingetje. Ze hebben door kleed-,en zakgeld en de inkomsten van hun bijbaantje een paar honderd euro vrij te besteden. Hun telefoon is in de regel een stuk duurder dan de onze, en wordt regelmatiger vervangen.

Als ik kinderen hard die geen bijbaan hadden omdat ze keihard moesten trekken aan school, intensief zouden sporten of muziek zouden oefenen zou het weer anders liggen.

zebra

zebra

24-03-2018 om 09:04

excursies

betaalden wij altijd, uitgaven ter plekke werden door onze zoon bekostigd. In de onderbouw werden ook die uitgaven door ons betaald omdat hij nog geen bijbaan had.
Vorig jaar hebben we ook de stedentrip betaald, dit was geen verplichte excursie (hogeschool) maar het leverde wel studiepunten op. De uitgaven ter plekke mocht hij uiteraard zelf betalen.

Zelf betalen

Tot het 2e jaar hebben mijn ouders altijd betaald, vanaf klas 3 kwamen - ook de verplichte (buitenland) activiteiten - voor mijn eigen rekening. We hadden thuis het geld er wel voor, maar: 'Als je ergens wil komen moet je er ook zelf in investeren', was dan de gedachte.

Tango

Tango

24-03-2018 om 20:34

En hier

Wisselde dochter ook van school en had ze vrij aan het begin van het schooljaar al een stedenreis. Was niet verplicht, maar omdat ze op de voorgaande school geen stedenreis had gedaan en wel graag had gewild, mocht ze van ons nu gaan. Achteraf viel het haar en ons tegen. Ze gingen naar Berlijn, hebben wel wat van de stad gezien maar niet echt heel veel. En ze zat met een ander meisje in een niet prettig gastgezin. Het was geen uitwisseling en zij kwamen bij een ouder echtpaar.
Dochter moest wel kiezen van ons of ze een stedenreis wilde of de wintersportreis. Ze kan niet skiën dus koos ze eigenlijk meteen voor de stedenreis. Allebei zouden we niet betaald hebben. Achteraf waren we blij dat ze niet de ski-reis had gekozen want ze gingen precies in die hele koude periode.

Mwah

Mwah

23-04-2018 om 18:12

Educatief?

Haha, die "studiereizen" zijn tegenwoordig niet meer educatief. Eerder verre van.
Vaak is het meer dat dat 1x wordt gekeken naar hoe bijvoorbeeld een Colosseum van dichtbij in het echt eruit ziet. Wat dan vooral bestaat uit met de hele groep erheen gaan en dan 30 minuten daar zitten/lopen.

Maar opdrachten als "maak een CKV verslag van een voorstelling die jullie bezochten" of een echt wij-gevoel (vaak zijn het reizen samengesteld uit kinderen van alle klassen 4t/h en 5v waar van elk ook heel veel klassen zijn, die spreken elkaar na de reis niet meer), mwah, nee. Dat heb je niet met die studiereizen.
Het is meer dat kinderen gaan zeuren over dat het tegenvalt, het eten vies is en dat de activiteiten saai zijn.

Hier hebben veel kinderen ook iets met "ik heb geen zin in 5 dagen Polen met leraren en andere leerlingen" en kiezen ze voor het programma van nog geen 100 euro waar met andere kinderen die dit kiezen elke dag een excursie is als naar het Anne Frank Huis.

Jammer eigenlijk, want van zo'n reis, zeker als het voor het vak Frans is en leraren erop letten dat kinderen echt zichzelf proberen te redden met de taal, kan hartstikke leerzaam zijn.

Kaaskopje

Kaaskopje

24-04-2018 om 09:40

Mwah

Mijn ervaring is niet actueel, maar dat kinderen eerder voor het excursies vanuit huis kiezen is niet wat ik als 'normaal' heb meegekregen. Mijn dochter heeft dat wel gedaan. Ze wilde dat zelf en daar waren wij in die tijd érg blij om, want we hadden een buitenlandse reis domweg niet kunnen betalen. Later is de tweede dochter wel op ski-reis geweest, dat lukte met enige moeite. Mijn heel erg eigen mening is, dat je als ouder weet dat ergens op die school gereisd gaat worden. Bij de scholen van mijn dochters lagen de brochures al klaar bij de Open Dagen. Ik vind dan niet dat een kind voor de kosten hoeft op te draaien. Het hoort er bij en ik vind dat om eerlijk te zijn 'helaas'. Natuurlijk ben ik niet tegen die ervaringen, die zijn uiteraard heel erg leuk en meegenomen. Dat was ook een reden om die ski-vakantie acceptabel te vinden. Wij zouden haar die ervaring nooit zelf hebben geboden, de rest was onzeker, maar wie weet.

Ik vind dat scholen een verantwoordelijkheid hebben en álle ouders in de gelegenheid moeten stellen om hun kind mee te laten gaan, zo goedkoop mogelijk dus. Ik heb ontzettend warme herinneringen aan mijn werkweken op Ameland en Terschelling en ach ja... ook aan Schoorl. Toen op de fiets.

Momenteel is op vrijdag de serie De Eilanden, met Midas Dekkers als 'reisleider' en vorige week ging het over Terschelling. Ik zit al 40 jaar met de vraag waarom ik het daar als puber nu zo ontzettend geweldig vond, lyrisch was ik erover. En ik snapte het weer volledig. Volgende week Ameland, eens kijken of ik daar hetzelfde nog bij voel.

Dat ik in die 40 jaar nog niet ben terug geweest is een 'dingetje'. Man heeft die eilanden niet bepaald bovenaan de prioriteiten staan. Dat gold ooit ook voor Drenthe. Als hij niet zo verknocht was aan onze stad, zou hij daar nu best willen wonen .

Aagje Helderder

Aagje Helderder

24-04-2018 om 18:25

Hier niet

Verplichte excursies betalen wij, ook die bij de internationale uitwisseling horen. Wij vinden dat wij verantwoordelijk zijn voor de middelbareschoolkosten en we kunnen het prima betalen. Als dat laatste niet zo zou zijn, zouden we moeten kijken naar een eigen bijdrage van de kinderen, vrees ik.
Als er reizen zouden zijn, die niet bij het verplichte programma horen en waar de kinderen wel aan mee willen doen, dan zouden ze waarschijnlijk wel mee moeten betalen. Maar gelukkig heeft de school van onze kinderen niet dat soort reizen.

Aagje

Dees

Dees

24-04-2018 om 18:34

Ik betaal uiteraard

Als ik naar mezelf kijk en mijn kind is nog lang niet zover hoor maar dan bedenk ik dit. Ik heb voor hem gekozen en samen komen we overeen naar welke school hij gaat. Als daar een reis bij hoort zijn dat mijn kosten, dat laat ik een kind niet betalen.

Wil mijn kind naar een school waar een dure reis bij hoort dat geef ik aan dat dat voor mij de reden zou zijn dat ik hem daar niet op school wil hebben mocht hij dan een tegenvoorstel doen prima!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.