Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Puberdochter wordt buitengesloten in de klas

Graag jullie advies, want ik weet het even niet... mijn lieve dochter van 15 zit in 3 vwo. Ze zit in een klas met aardig wat aparte 'groepjes' waar ze zich eigenlijk niet helemaal 100% thuis voelt. Ze had tot nu toe twee vrienden in deze klas waar ze wel mee optrok. Helaas is dit stukgelopen tijdens een project op school, zonder in details te willen gaan, ze hebben haar gewoon compleet buiten spel gezet. 
Ze heeft nu dus niks meer over in de klas, zegt dat ze met de andere klasgenoten niet echt een klik heeft en ligt er nu dus helemaal uit. 
Ik probeer positief te blijven richting haar, maar het raakt me, maakt me verdrietig en ik wil niet dat ze zo nog erg lang door moet want het ondermijnt haar zelfvertrouwen. Zelf heeft ze nog enige hoop dat het volgend jaar beter wordt vanwege haar vakkenpakket, maar het pakkenpakket wat zij gekozen heeft, heeft 75% van de klas ook gekozen, dus ik zie hier niet heel veel kans op verbetering.
Ze is verdrietig, en van een vrolijke meid vol zelfvertrouwen zie ik dat voor mijn ogen afbrokkelen en ik weet even niet wat te doen. De mentor is op de hoogte en gaat met de twee boosdoeners praten, maar de relatie is stuk. 
Wat zouden jullie doen? Andere klas is hier niet echt een optie. Andere school? 


Er zullen toch van de andere 3vwo klassen ook wel mensen haar profiel gaan doen? Dan heeft ze volgend jaar nieuwe klasgenoten.

Maar het is me nu niet duidelijk of ze gepest wordt, of dat ze gewoon niet bij de groepjes past en zich daardoor alleen voelt. Als ze gepest wordt dan vindt ik het namelijk wel een ander verhaal. Dan gaan die nieuwe klasgenoten volgend jaar daar waarschijnlijk niks aan veranderen. 

Maple

Maple

02-06-2022 om 08:38 Topicstarter

Ja beide eigenlijk.. Door een aantal klasgenoten wordt ze op een harde manier (geroddel ed) actief buitenspel gezet en een backup in de klas heeft ze eigenlijk niet. 

Vanaf klas 4 komen de sociale verhoudingen vaak anders te liggen omdat de leerlingen dan ook in contact komen met mensen die nu in andere klassen zitten. Dus ze zal inderdaad haar huidige klasgenoten tegenkomen maar ook een heleboel nieuwe contacten opdoen. Dus ik denk dat het terecht is dat je dochter daar hoopvol over is!
Organiseert de school ook clubjes/buitenschoolse activiteiten? Orkest, debat, toneel, robotteam, dat soort dingen? Misschien dat je dochter zich daar volgend jaar kan aansluiten om wat meer gelijkgestemden te treffen.

Patatflip schreef op 02-06-2022 om 08:42:

Vanaf klas 4 komen de sociale verhoudingen vaak anders te liggen omdat de leerlingen dan ook in contact komen met mensen die nu in andere klassen zitten. Dus ze zal inderdaad haar huidige klasgenoten tegenkomen maar ook een heleboel nieuwe contacten opdoen. Dus ik denk dat het terecht is dat je dochter daar hoopvol over is!
Organiseert de school ook clubjes/buitenschoolse activiteiten? Orkest, debat, toneel, robotteam, dat soort dingen? Misschien dat je dochter zich daar volgend jaar kan aansluiten om wat meer gelijkgestemden te treffen.

Precies dit! Mijn dochter heeft hetzelfde probleem gehad. Ze heeft zich aangesloten bij de musicalclub en leerde daar veel leuke leerlingen kennen, waar ze vervolgens ook in de pauzes omging. Later volgde ze ook vakken met die meiden, waardoor het voor dochter veel gezelliger werd op school. 

Dochter heeft er vervolgens voor gekozen om projecten, zoals ook het profielwerkstuk, te doen met klasgenoten die niet haar vrienden waren, maar gewoon haar klasgenoten. PW bijvoorbeeld met 2 een beetje verlegen jongens die in dezelfde richting wilden als dochter. Dat verliep uitstekend, maar als het mis was gelopen was het niet erg geweest, het waren toch geen mensen waarmee ze buiten school omging. Voor haar was de druk van én samenwerken én vrienden zijn daarmee verdwenen. 

Sterkte, het is een lastig probleem en zeker meiden kunnen op die leeftijd echte draken zijn. Mijn eigen dochter overigens ook hoor, ik zeg zeker niet dat zij alleen maar slachtoffer was.

Heel vervelend voor je dochter. Maar het schooljaar duurt niet meer lang. Ik zou dus niet inzetten op nu nog wisselen van klas. Volgend jaar worden alle klassen toch weer gehusseld en zit je met verschillende vakken ook in verschillende samenstellingen. Dan leert ze makkelijker leerlingen uit andere klassen kennen waarmee het misschien wel klikt. Ik heb vroeger een beetje dezelfde situatie gehad. Ik had een leuke klas, maar hoorde er niet echt bij. In de bovenbouw leerde ik nieuwe mensen kennen waarmee ik bevriend raakte.

Ook iets als een toneelclubje of iets dergelijks op school, als dat er is, kan een optie zijn voor je dochter om zich bij aan te sluiten.

een herkenbare situatie, helaas. Mijn dochter zit al een jaar in zo’n situatie en zal volgend jaar er weer in zitten. Ze gaat naar de derde klas en er is maar 1 klas van haar niveau. 
zij heeft zich idd aangesloten bij een musicalgroep op school en daar heeft ze leuke contacten opgebouwd. Helaas zitten die meiden op een ander niveau en gaat een deel volgend jaar naar de bovenbouw met andere pauzes. 
we hebben korte lijn met school. Het heeft echt enkele maanden geduurd voordat bij school het kwartje viel dat er dingen gebeurde die echt niet ok waren. Verder maakt de mentor nu een vaste plattegrond waar docenten en de leerlingen zich aan moeten houden (gaat niet altijd goed) is de afspraak dat de docenten groepjes maakt bij groepsopdrachten (gaat ook niet altijd goed). 
verder hebben we zelf ingezet op therapie omdat er op de basisschool ook incidenten zijn geweest met een leerkracht die traumatisch zijn geweest en nu boven kwamen. Met de therapie hopen we dat ze wat sterk wordt en zich er door heen slaat.
Schoolwissel hebben we overwogen maar de andere scholen zitten vol. 

Er zijn veel scholen waar ieder jaar vwo uit 1 klas bestaat en leerlingen door de profielen in de bovenbouw vaak maar met de helft les hebben. En dus geen nieuwe klasgenoten hebben. Behalve misschien in de 5de als jouw school havo-leerlingen daar toelaat. Als er andere vwo-klassen zijn doet je dochter misschien na de zomer wel leuke contacten op?

Leene

Leene

02-06-2022 om 14:00

Heeft ze vaker problemen gehad met er buiten vallen? 
Is ze vaker gepest geweest of is dat nu alleen in deze groep.
Als dat laatste het geval  is( en ze blijkbaar niet heel kwetsbaar is- sommige kinderen hebben nu eenmaal meer risico om gepest te worden)  zou ik met de mentor een afspraak maken, die moet nu toch wel een beetje zicht krijgen welke klassen er zo'n beetje gevormd gaan worden. En met hem/haar het gedrag van die meiden doorspreken. 
Van school wisselen kan maar het is bijna vakantie, dus om nu op stel en sprong dat nog te gaan regelen...
Lijkt mij teveel een paniek actie als ze tot nog toe zich altijd heeft kunnen handhaven

Leene schreef op 02-06-2022 om 14:00:

Heeft ze vaker problemen gehad met er buiten vallen?
Is ze vaker gepest geweest of is dat nu alleen in deze groep.
Als dat laatste het geval is( en ze blijkbaar niet heel kwetsbaar is- sommige kinderen hebben nu eenmaal meer risico om gepest te worden) zou ik met de mentor een afspraak maken, die moet nu toch wel een beetje zicht krijgen welke klassen er zo'n beetje gevormd gaan worden. En met hem/haar het gedrag van die meiden doorspreken.
Van school wisselen kan maar het is bijna vakantie, dus om nu op stel en sprong dat nog te gaan regelen...
Lijkt mij teveel een paniek actie als ze tot nog toe zich altijd heeft kunnen handhaven

Waarom zou het nu te laat zijn voor een nieuwe school na de vakantie?

Maple

Maple

02-06-2022 om 15:54 Topicstarter

Bedankt voor jullie reacties, het helpt zeker een en ander wat op een rijtje te krijgen. Mijn dochter staat stevig in haar schoenen en is in dat opzicht niet (erg) kwetsbaar. Ik heb echter ook een andere dochter die dat wel is, wel al het nodige heeft meegemaakt en dat vandaar misschien toch enigzins een paniekreactie veroorzaakt; niet nog een keer en al helemaal niet te lang laten doorsudderen! 
Het ligt nu even bij de mentor, ik zal inderdaad ook eens polsen wat er al bekend is qua klassen voor komend jaar. Wel fijn om te horen dat het bij een aantal toch wel verandering heeft gebracht. 

Anomarie, wat rot dat jij dezelfde situatie aan de hand hebt. Van de dingen die jij schrijft vind ik dat ze toch zeker standaard moeten zijn!!  (groepjes vormen door docent e.d.)

Leene

Leene

02-06-2022 om 16:46

Edward1 schreef op 02-06-2022 om 15:21:

[..]

Waarom zou het nu te laat zijn voor een nieuwe school na de vakantie?

Omdat het nog ongeveer 4 a 5 weken voor de zomervakantie is. Dit lijkt nu op te komen. Dan moet je in 4 a 5 weken beslissen welke school het gaat worden, je wil vast ook nog een gesprek voeren etc. Lijkt mij erg krap en te veel paniek voetbal.

Zeker omdat TO schrijft dat dochter stevig in haar schoenen staat.

Ik snap wel dat ze dit niet te lang wil laten doorsudderen, zeker gezien de situatie met een andere dochter. Ik snap die paniek reactie ook helemaal. Hier ook een kind wat gepest is en van school gewisseld ( basisschool) vreselijke tijd geweest. Maar ik weet dus ook uit ervaring dat een school kiezen gesprek voeren etc niet in een paar weken rond is. Zeker niet als je nog niet eerder aan een andere school hebt gedacht. Bovendien lijkt dochter zelf niet te willen. 

Leene schreef op 02-06-2022 om 16:46:

[..]

Omdat het nog ongeveer 4 a 5 weken voor de zomervakantie is. Dit lijkt nu op te komen. Dan moet je in 4 a 5 weken beslissen welke school het gaat worden, je wil vast ook nog een gesprek voeren etc. Lijkt mij erg krap en te veel paniek voetbal.

Zeker omdat TO schrijft dat dochter stevig in haar schoenen staat.

Ik snap wel dat ze dit niet te lang wil laten doorsudderen, zeker gezien de situatie met een andere dochter. Ik snap die paniek reactie ook helemaal. Hier ook een kind wat gepest is en van school gewisseld ( basisschool) vreselijke tijd geweest. Maar ik weet dus ook uit ervaring dat een school kiezen gesprek voeren etc niet in een paar weken rond is. Zeker niet als je nog niet eerder aan een andere school hebt gedacht. Bovendien lijkt dochter zelf niet te willen.

Ik heb zelf ervaring met schoolwisselingen en verbaas me over jouw reactie. Je kunt op een dag te weten komen welke scholen plek hebben en daarna een keuze maken. Sinds wanneer vormt een gesprek onderdeel van een plaatsingsprocedure in regulier onderwijs?


De scholen hier zijn ook maar twee weken dicht in de zomervakantie.

Leene

Leene

02-06-2022 om 17:09

Suikrspin schreef op 02-06-2022 om 16:51:

[..]

Ik heb zelf ervaring met schoolwisselingen en verbaas me over jouw reactie. Je kunt op een dag te weten komen welke scholen plek hebben en daarna een keuze maken. Sinds wanneer vormt een gesprek onderdeel van een plaatsingsprocedure in regulier onderwijs?


De scholen hier zijn ook maar twee weken dicht in de zomervakantie.

Maar deze dochter wil zelf niet wisselen. Ja natuurlijk kun je een paar scholen bellen, kijken waar er plek is en huppekee. Maar dat lijkt mij een recept voor mislukking.

De hele situatie komt op mij nogal paniekerig over en ook plotsklaps. Moet je dan in 2 weken beslissen voor een andere school?

Onze zoon zat zó slecht in zijn vel en wij wilden eerst een gesprek aangaan, en de sfeer op scholen proeven. Met een kind wat zo slecht in zijn of haar vel zit ga je toch niet over 1 nacht ijs? We hadden eerst een andere school op het oog, gebeld maar moeilijk moeilijk , eigenlijk geen plaats mevrouw ( terwijl wij wisten van buurtgenoten dat die klas echt niet groot was) tsja dan weet je genoeg. Op de school waar hij nu zit, eerst een gesprek, met IBer directeur en juffen. Plan gemaakt, gekeken wat er nodig is etc.

Ik verbaas me dan weer dat je blijkbaar zomaar wisselt. Ik weet dat er kinderen zijn die soms wel 2 tot 3xwisselen van school. Volgens mij wordt niemand daar beter van.
Voor ons was het een noodgreep, we moesten iets en ik ben erg blij dat we het gedaan hebben maar we hadden liever gewild dat het niet nodig was geweest.

Suikrspin schreef op 02-06-2022 om 16:51:

[..]

Ik heb zelf ervaring met schoolwisselingen en verbaas me over jouw reactie. Je kunt op een dag te weten komen welke scholen plek hebben en daarna een keuze maken. Sinds wanneer vormt een gesprek onderdeel van een plaatsingsprocedure in regulier onderwijs?


Als het gaat om een overplaatsing om andere redenen dan een verhuizing dan is er bij de meeste scholen wel een intake en overdracht gesprek, met ouders en leverende school voor een leerling geplaatst wordt. 

Ach jee. Ik heb zelf vroeger in de situatie gezeten van je dochter (maar dan al vanaf de 1e klas) en met mij is het op de middelbare school niet helemaal goedgekomen op de middelbare school. Niet zozeer gepest maar inderdaad een flinke roddel over iets wat op de basisschool gebeurd was en ik had gelijk geen vriendinnen. In de 4e werd het beter met een ander vakkenpakket en nieuwe klasgenoten, maar ik heb wel zo'n beetje 3 jaar alleen rondgelopen. Mede omdat mijn ouders zelf niet heel sociaal vaardig zijn (en niet echt een netwerk van familie en vrienden) heeft dat zo kunnen gebeuren dus. Op zich sta ik wel stevig in mijn schoenen maar ik heb er wel een aardige deuk aan overgehouden. 

Een andere school zou ik dus zeker overwegen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.