Vien
29-02-2012 om 18:38
Puntaftrek
Wat zouden jullie doen? Leerling heeft handen volgeschreven voor proefwerk. Het is niet leesbaar en de stof wordt niet gevraagd tijdens proefwerk. Het is bedoeld als geheugensteun. Tijdens proefwerk wordt niets gezien. Later die dag heeft leerling waarneneming van een leraar uit dezelfde sektie. Deze vraagt wat leerling op handen heeft staan en deze antwoordt dat het een geheugensteuntje is voor het proefwerk. Waarnemer geeft het door aan sektiegenoot en deze besluit, zonder dat deze iets heeft gezien of gelezen, puntaftrek toe te passen. Leerling is verder absoluut een modelleerling. Had leerling iets anders geantwoord (en dus gelogen) dan was er niets gebeurd.
Het gaat om onderbouw VO.

Vic
29-02-2012 om 18:50
Terecht
Wat mij betreft valt dit onder spieken en was een 1 ook te rechtvaardigen (maar dan waarschijnlijk alleen bij heterdaad). Wat ik zou doen als het mijn kind was? Zeggen dat ze blij mag zijn dat ze geen 1 heeft.

Tineke
29-02-2012 om 18:50
Een
Gewoon tevreden zijn met een 1. Moet je maar niet je handen volschrijven.

Tineke
29-02-2012 om 18:52
Vervolg
Een zinnetje moest er nog achter:
zielsgelukkig zijn als het hoger is dan een 1. In je handjes knijpen en nooit meer zo stom doen.

Vien
29-02-2012 om 19:49
Niet van plan
Oh, ik ben helemaal niet van plan iets te doen. Als onze kinderen een misstap begaan, dan zullen ze zelf voor een oplossing moeten zorgen en/of op de blaren zitten. Het enige wat mij stoort aan dit hele verhaal is dat het gaat om een andere docent dan de eigen docent die iets constateert (ook nog eens een waarnemer die leerling nog nooit eerder heeft gezien/gehad), dat de eigen leraar zelf niets heeft gecheckt en dat als leerling niets gezegd had, er geen sanctie was geweest. Eigenlijk wordt leerling hier geleerd: "zeg maar niet de waarheid", dat was althans de boodschap die de brave leerling hier uit heeft gehaald. Lijkt me ook niet de bedoeling.

Tineke
29-02-2012 om 20:00
Andere boodschap
De boodschap is: spieken mag niet. Word je betrapt met spiekbriefjes, volgeschreven lichaamsdelen, dan word je altijd gestraft. Ook als een andere docent het ontdekt, ook als het op een ander moment is.

ijsvogeltje
29-02-2012 om 20:06
Welnee vien
"Eigenlijk wordt leerling hier geleerd: "zeg maar niet de waarheid", dat was althans de boodschap die de brave leerling hier uit heeft gehaald."
Welnee Vien. Handen volschrijven mag gewoon niet. Spieken heet dat. En dus aftrek. Klaar. Je laat je teveel meeslepen in het sentiment!

koentje
01-03-2012 om 11:43
Wat
had jij dan gewild: aai over de bol en 'Fijn dat je zo eerlijk bent, maar dat mag je nooit meer doen hoor'?

Primavera
01-03-2012 om 12:02
Welnee
De leerling leert gewoon dat het handig is om gelijk de handen te wassen na een proefwerk en geen onwasbare inkt te gebruiken. Schrijven op de arm onder de mouw is trouwens slimmer en als het een meisje is op het bovenbeen onder een rok is nog handiger.
Geheugensteun tijdens proefwerk vindt ik een leuk gevonden puberale omschrijving en ook bijzonder naief om te denken dat dat iets anders is dan spieken. Dan is zo'n puber dus niet eerlijk tegen zich zelf.
En tja, eerlijkheid wordt zo wie zo niet zo erg beloond in deze wereld, hoe graag we als ouders dat sprookje ook willen laten geloven aan onze kinderen. Het leidt niet zozeer tot brave kinderen, maar tot hoog verontwaardigde pubers als ze erachter komen dat eerlijkheid hen geen rechten verschaft. Eerlijkheid moet je voor jezelf doen, omdat dat zelf goed voelt, niet omdat ze er iets voor terug verwachten. Het zijn geen kleuters meer.
Voor beloning op school is het voornamelijk van belang dat je braaf lijkt en je netjes volgens de eisen gedraagd. Niet te laat komen, niks vergeten, huiswerk in orde en het liefst netjes geschreven, antwoord willen geven op klassikaal gestelde vragen, vrijwilliger zijn... een goede indruk is het halve werk. Een beetje bedremmeld excuus vragen als je dan gesnapt wordt met de woorden dat je stom geweest bent en het eigenlijk helemaal niet nodig had maar onzeker was, doet het ook goed om de reputatie van brave leerling weer te herstellen. Dat werkt veel beter dan verontwaardigd snuiven dat het-niet-eerlijk-was.