Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

PWS op VWO en ASS

Mijn zoon wordt deze maand 18 en doet dit jaar examen VWO, CM. Hij heeft diagnose ASS sinds hij net 16 was. Hij krijgt sinds een jaar ambulante begeleiding (ab) thuis, op school krijgt hij sinds 3 jaar huiswerkbegeleiding.
Nu blijkt dat hij het PWS bij lange na niet op tijd af krijgt. Hij zit niet in een groepje, vanaf het begin is alles hem al ontglipt. De begeleiding vanuit school is niet voldoende, en hoewel ik, zoon en ab meermaals hebben aangegeven dat hij het inhoudelijk niet redt (geen idee van de opbouw, stappen en inhoud maken, ab en ik plannen en helpen met het nakomen van de planning maar er komt niets uit zijn handen en ab+mij ontbreekt het aan inhoudelijke kennis) komen ze nu pas met het idee van een bepaalde instantie in de buurt die inhoudelijk en professioneel kunnen begeleiden.
Ik wist niet van die mogelijkheid af. Ik heb al met ze gebeld maar alles zit vol (logisch).
Maar ja, de tip van school komt rijkelijk te laat nu, over 6 weken moet alles klaar zijn.

Ik zit met mijn handen in het haar. Wie is hier in thuis en heeft goede raad?

Is het erg als hij het examen een jaar later doet?
Of gewoon niet haalt?

ASS is een handicap.
Met een handicap lukt niet altijd alles in het leven (en zonder handicap ook niet).

Er zijn genoeg mensen die een jaar langer over hun school doen.

Wat je zou moeten afwegen is:
- blijft hij gemotiveerd als hij een jaar overdoet
- gaat het dan wel goed met zijn profielwerkstuk?
- is het nodig dat hij weer de hele dag naar school gaat, en moet je anders iets vinden zodat hij zijn tijd nuttig (of leuk) besteedt?

aanvulling: 

- vindt hij volgend jaar wel op tijd een groepje? Overleg hierover met de school.

En misschien ook eens nagaan of er nog een oorzaak onder ligt.

En houd hiermee rekening bij de studiekeuze. Bij sommige opleidingen moet je ook werkstukken maken.

Een jaar extra op de middelbare school is een stuk goedkoper dan een jaar extra op de universiteit.

Kaassoufflee

Kaassoufflee

05-11-2025 om 18:25 Topicstarter

Hij heeft het 3e leerjaar al gedoubleerd. School reageert niet op de optie om examen over 2 jaar te verdelen. Dat het een handicap is, heeft hij (en ik) al vaak ervaren. Hij is erg moe van school. Hij kijkt uit naar het ‘verlost zijn van school’. Hij wil sowieso een tussenjaar na zijn diploma, maar daarna wel naar de universiteit. Hij weet dat hij daar ook met allerlei PWS-achtige opdrachten te maken krijgt, dat is ook best een schrikbeeld maar er is op de universiteit wel begeleiding voor studenten met hulpvraag. 
Zonder aanvullende, specifieke begeleiding gaat het m.i. een volgend examenjaar VWO ook niet lukken met PWS en groepje vormen.

Bespreek samen met zoon wat er concreet nog moet gebeuren. Een heel onderzoek doen of alleen schrijven? Wat heeft hij al wel en wat moet er nog. Maar samen een concreet overzicht. Bij ASS is veel overzicht nodig. Bespreek samen met de mentor en het zorgteam op school of hij uitstel kan krijgen. Of bijvoorbeeld uren overslaan omdat samen met begeleiding hieraan te werken (dus vrijstelling van niet noodzakelijke vakken). 

Zorgleerlingen kunnen het examen over 2 jaar verdelen. Dus de helft dit jaar en de helft volgend jaar. Is dat een optie voor kind? 

Op de universiteit zijn er minimaal groepsopdrachten (dat is meer voor het hbo). Wel een beetje afhankelijk van de studie. Maar ze verwachten wel een zeer hoge mate van zelfstandigheid en zelfredzaamheid! De begeleiding is echt minimaal. Zeker bij de grote algemene studies. Je moet zelf hulpvragen stellen. En je krijgt hooguit hulpmiddelen of extra tijd. Of bijvoorbeeld examens verspreiden. Ik zou dus niet teveel verwachten. Het tempo ligt heel erg hoog. Dat is ook gewoon wat men verwacht. En heel veel verslagen en werkstukken. Het pws is daar niets bij. Een universiteit is gericht op het doen van onderzoek. En zelf kunnen plannen en organiseren. Als jij dat niet kunt kom je er niet door (dat niveau verwacht men ook ). 

Is het nog mogelijk dat hij er een 4 uitsleept? Als dan de overige vakken voor het combinatiecijfer (ruim) voldoende zijn, dan kan hij daarmee slagen. Onze zoon liep ook vast in havo-5. Naar mijn mening vooral op het PWS. Geen idee hebben hoe het aan te pakken, maar voor zich uit blijven schuiven en uiteindelijk helemaal vastgelopen en zelfs even niet naar school gegaan. Er is toen besloten om gespreid examen te doen en niet het PWS te doen. Hij heeft alleen het eerste jaar daarvan gedaan en is nu zonder diploma naar het mbo gegaan en daar bloeit hij gelukkig helemaal op.
Ik heb momenten gehad dat ik dacht, dat ik het maar voor hem moest schrijven, dan had hij nu waarschijnlijk een havo-diploma gehad. Maar dat is natuurlijk ook niet echt de oplossing/bedoeling.
Ik zou bij school er nog eens op aandringen dat hij gespreid examen mag doen, je wilt niet dat hij straks helemaal niet meer naar school toe wil. En misschien kan school hem nog uitstel geven voor het inleveren van het PWS? 
Sterkte voor jullie allebei, ik hoop dat er een oplossing komt!

Het is al meer dan 10 jaar geleden dat zoon problemen had met profielwerkstuk (hele andere niet vergelijkbare reden) en dat het resultaat een 5 was. Maar omdat het onderdeel was van het combinatiecijfer was dat uiteindelijk geen probleem want daar stond hij een 7 voor.
Zou zeker in het pta nakijken wat hij minimaal moet halen. In die tijd mocht je een cijfer lager dan een 5 herkansen/repareren en daar kreeg je extra tijd voor. Het moest wel voor het centraal examen klaar zijn.

Ik wil niet lullig doen maar een PWS is een goed voorbeeld voor wat je moet maken op de universiteit. Als hij op het VWO zit neem ik aan dat dat de volgende stap wordt. Als hij het PWS al niet aankan, dan zal de universiteit ook wel een lijdensweg worden.

Hier gold het PWS ook als kwart van het combinatiecijfer dus telde eigenlijk maar heel weinig mee. Ik zou inzetten op extra tijd vragen en het minimale cijfer halen. Of kan hij nog aansluiten bij een groepje?

Rosemary00 schreef op 05-11-2025 om 19:13:

Ik wil niet lullig doen maar een PWS is een goed voorbeeld voor wat je moet maken op de universiteit. Als hij op het VWO zit neem ik aan dat dat de volgende stap wordt. Als hij het PWS al niet aankan, dan zal de universiteit ook wel een lijdensweg worden.

Het is al lang geleden dat ik afgestudeerd ben, maar ik heb maar één keer iets hoeven te maken vergelijkbaar met een PWS. En dat was vlak voor mijn afstuderen.

De andere jaren wel practicumverslagen moeten schrijven, maar dat is heel anders. Het hangt dus heel erg af van wat voor studie je gaat doen.

Izza schreef op 05-11-2025 om 18:51:

De begeleiding is echt minimaal. Zeker bij de grote algemene studies. Je moet zelf hulpvragen stellen. En je krijgt hooguit hulpmiddelen of extra tijd. Of bijvoorbeeld examens verspreiden. Ik zou dus niet teveel verwachten. 

Eens. Men moet niet te hoge verwachtingen hebben van begeleiding in het hoger onderwijs. Je kan eens een afspraak maken met een coach, die de planning met je bekijkt. Of je aanmelden voor een studieclubje. Maar je wordt niet bij de hand genomen en je wordt geacht een hoop zelf te kunnen. 

Een bachelor of masterdiploma is niet alleen een bewijs van kennis. Het zegt ook iets over de vaardigheid om zelfstandig complexe opdrachten te kunnen managen. 

Kaassoufflee

Kaassoufflee

05-11-2025 om 19:29 Topicstarter

@Izza 
Hij is een zorgleerling. Ik begrijp ook niet waarom school nog steeds niet heeft gereageerd op het voorstel om het examenjaar te verdelen over twee jaar. Misschien moet ik daar nog eens op aandringen. Vooralsnog volgt hij alle lessen. Werktempo is precies ook een van zijn problemen. Ik heb ook geen idee hoe het op de universiteit zal bevallen, maar ik wil hem niet bij voorbaat zijn dromen wegnemen. Ik vind dat hij het wel mag proberen, op z’n minst.

@Schemerlampje
Daar heb ik ook nog aan gedacht. Hij staat een 7.1 voor maatschappijleer. Als hij er een vier of vijf uitsleept, dan heeft ie nog steeds een zes. Voor zover ik het begrepen heb van hem, is dat de combinatie voor het cijfer. Al heb ik ook gehoord, dat je een voldoende moet hebben voor je PWS voordat je überhaupt mee mag doen met het eindexamen. Ik moet dat nog even nakijken in het reglement, zoals ook @NieuwsgierigAagje opperde.

Kaassoufflee schreef op 05-11-2025 om 19:29:

@Izza
Hij is een zorgleerling. Ik begrijp ook niet waarom school nog steeds niet heeft gereageerd op het voorstel om het examenjaar te verdelen over twee jaar. Misschien moet ik daar nog eens op aandringen. Vooralsnog volgt hij alle lessen. Werktempo is precies ook een van zijn problemen. Ik heb ook geen idee hoe het op de universiteit zal bevallen, maar ik wil hem niet bij voorbaat zijn dromen wegnemen. Ik vind dat hij het wel mag proberen, op z’n minst.
@Schemerlampje
Daar heb ik ook nog aan gedacht. Hij staat een 7.1 voor maatschappijleer. Als hij er een vier of vijf uitsleept, dan heeft ie nog steeds een zes. Voor zover ik het begrepen heb van hem, is dat de combinatie voor het cijfer. Al heb ik ook gehoord, dat je een voldoende moet hebben voor je PWS voordat je überhaupt mee mag doen met het eindexamen. Ik moet dat nog even nakijken in het reglement, zoals ook @NieuwsgierigAagje opperde.

Op het vmbo moet je een voldoende hebben voor je PWS. Op het vwo hoeft dat niet. Het combinatiecijfer moet voldoende zijn, waarbij de onderdelen niet lager dan een 4 mogen zijn. Heeft hij geen CKV? Dat telt ook mee bij het combinatiecijfer.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.