Ineke
28-11-2009 om 21:53
Rapport exact hetzelfde als vorig jaar en..
Mijn dochter uit groep 7 kwam met het rapport thuis en ze merkte zelf al op dat het precies hetzelfde was als vorig jaar. Dat klopte. Zelfs wat erbij geschreven stond was hetzelfde. Een vriendinnetje van haar vertelde dat ze altijd het snelst van de klas klaar was en ze had een lager cijfer voor werktempo dan mijn dochter en die vond dat ook raar. Voor spelling had dat meisje drie bolletjes, ze geven hier van 1 tot 5 bolletjes. Maar ze is erg goed in spelling, maakt minder fouten dan de rest. Ik vroeg dus of ze vorig jaar ook drie bolletjes had, ja dus.
Ik heb dus echt de indruk dat de rapporten gewoon klakkeloos zijn overgeschreven. waarschijnlijk is het teveel werk om 30 kinderen goed te beoordelen.
Nu werd me ook ineens duidelijk hoe het toch kon dat mijn oudste dochter toen ze daar op school zat, altijd van die matige rapporten had. Buurmeisje had altijd superrapporten, ik snapte daar niks van, terwijl mijn dochter toch een behoorlijk pienter kind is.
Als je dus eenmaal een slecht of matig rapport heb, dan kom je er niet gauw vanaf en andersom, als je eenmaal een goed rapport hebt, dan zit je goed.
Pas in groep 7 en 8 na de cito toetsen scoorde mijn oudste dochter superhoog. (ze zit nu in de tweede gymnasium) Buurmeisje met haar superhoge rapporten scoorde echter een stuk lager. Ik blijf het vreemd vinden, zo'n rapport stelt dan toch niks voor?
Massi Nissa
29-11-2009 om 07:27
Eigen leven leiden
Ik herken hier wel iets in, Ineke. Rapporten zeggen inderdaad niet altijd alles over het werkelijke niveau van een kind, en ze *kunnen* een eigen leven gaan leiden. Als er dan eenmaal een juf in groep 3 besloten heeft dat je niet erg geconcentreerd bent, staat dat er in groep 7 soms nog op terwijl dat niet echt meer klopt. Leerkrachten blijven mensen en dus soms te vatbaar voor suggestie. Als ze lezen/horen dat een kind in een lagere groep zus of zo presteerde, zullen ze dat soms overnemen. Niet altijd, niet alle leerkrachten, maar het gebeurt wel, ja.
Daarnaast is er ook nog het pedagogische rapport. Geen idee hoe het daar nu mee staat op de basisschool, maar ik kreeg vroegah op de lagere school bijvoorbeeld een zeven voor rekenen, terwijl ik daar steengoed in was, omdat de meester vond dat ik nog beter kon. Janneke kreeg dan een negen voor rekenen omdat ze op de toppen van haar kunnen presteerde, terwijl ze drie boekjes achterliep op de rest van de klas. Dat soort gecijfer komt vast ook nog voor. Dat heeft weer te maken met de verwachtingen die er zijn voor een leerling en de eisen die er worden gesteld.
Ik ben het trouwens roerend eens met Pelle, zoek de oude rapporten erbij en vraag het aan de juf.
Groetjes
Massi
reina
29-11-2009 om 09:17
Vragen
Zo'n vraag moet je toch echt aan de leerkracht stellen, hier wordt het alleen maar gissen.
Moppeke
30-11-2009 om 12:05
Leerlingenvolgsysteem
Heeft je school geen leerlingenvolgsysteem?
Daar wordt exact in bijgehouden welke score je kind heeft bij toetsen enz.
Ze moeten een bepaald systeem hebben binnen school, anders kunnen ze uberhaupt geen rapport opstellen lijkt me.
Wanneer ik dit zou bespeuren, word ik argwanend ![]()
En zou dan graag een uitdraai van het leerlingenvolgsysteem willen zien.
Ineke
30-11-2009 om 21:59
Ja, hebben ze
Ze hebben een leerlingvolgsysteem. Maar kennelijk lijkt dat weer los te staan van de rapporten en de citotoetsen. Nu maak ik me geen zorgen over de prestaties van mijn dochter, maar ik vind het wel raar van die rapporten. Ik ga het vragen op school.
Moppeke
02-12-2009 om 13:37
Huh?
Hoe kan een leerlingenvolgsysteem nu los staan van de rapporten?
In dat systeem houden ze nl. alle toetsen bij die het kind maakt. En dat geeft weer een beeld hoe je kind het doet.
Als dat geen input voor een rapport is, en dan ze dat daarvoor niet gebruiken, dan gaat er wat mis lijkt me. En dat blijkt
Doorvragen dus.