Vic
28-05-2010 om 20:06
Rapport onderwijsinspectie vs populariteit
Mijn dochter wil volgend jaar naar een andere school omdat in haar klas nogal wat 'rotkinderen' zitten. Afgezien van de vraag of het verstandig is om in groep 8 over te stappen, en het feit dat op alle scholen minder leuke kinderen zitten, heb ik toch wat info verzameld over de school. De school waar ze heen wil is een enorm populaire school in de buurt, met een inschrijfstop voor kleuters tot schooljaar 12/13. Ik vermoed dat de populariteit te maken heeft met het feit dat het een 100% witte school is. Ik heb het rapport van de onderwijsinspectie gelezen (2007) waarin de school scores 2 en 3 heeft. Onze huidige school, die te kampen heeft met een teruglopend leerlingenaantal en in rap tempo zwarter wordt, scoort in het inspectierapport 3-en, 4-en en 5-en.
Hoe kan dat?
Vic
28-05-2010 om 22:35
Pelle
Het gaat mij niet om het wit/zwart aspect. Ik vraag me af waarom een school die laag scoort (o.a. op het aspect sociale veiligheid) met zeker vier 2-en, populairder is dan een school die op alle aspecten voldoende of goed scoort. Ik ben zelf redelijk tevreden over de huidige school maar dochter zit wel in een 'rotklas' met een groot aantal zorgleerlingen.
Vic
29-05-2010 om 00:03
De andere 2-en
De andere 2-en zijn voor 'leerjaren sluiten op elkaar aan', 'leraren stemmen instructie en verwerking af op verschillen in ontwikkeling', 'leerlingen hebben verantwoordelijkheid voor de organisatie van hun eigen leerproces', 'bepaling van de aard van de zorg voor hun zorgleerlingen'.
Dat zijn weliswaar geen essentiële punten voor een kind dat in groep 8 instroomt, maar die sociale veiligheid natuurlijk wel. Vooral voor een sociaal niet zo vaardig kind dat juist van school af wil omdat ze haar klas niet leuk vindt. Het is jammer dat mijn ex al heeft gezegd dat ze mag wisselen 'als mama het goed vindt'. Hij heeft zijn jongste ook al ingeschreven (schooljaar 2014) op die school.
M Lavell
29-05-2010 om 09:32
Eenvoudig
Vic, witte populaire scholen bezondigen zich nogal eens aan een aantal zaken: Ze halen niet uit de kinderen wat erin zit (lln scoren vaker onder het niveau dat van ze verwacht kan worden). Zittenblijven en lln verwijzen naar s(b)o is de enige remedie tegen 'zwakke lln in de klas'.
Het zijn vaak scholen met een rigide klassikaal systeem waar één dwingend niveau bepalend is en waar wie er niet aan voldoet naar buiten wordt geduwd, en wie er boven zit het verder zelf maar uit moet zoeken.
Kortom: een ouderwets schoolmodel.
En dat is prettig voor al die witte kinderen die in dat model passen, want die stromen keurig door naar havo of vwo, al is dat misschien met iets minder bagage dan ze aan zouden kunnen. Wie niet past wordt vanzelf buiten geduwd (zittenblijven, sbo, zoek maar een andere school).
Die andere school doet kennelijk het omgekeerde: kinderen scoren naar verwachting of hoger, ook zorglln krijgen aandacht, etc.
Groet,
Miriam Lavell
Temet
29-05-2010 om 21:19
Nog een verklaringkje
Ik kan me nog een mogelijk verklarinkje voorstellen. Op 'zwarte'scholen is men a) beducht voor de reputatie van een zwarte school en b) is er een diverse leerlingenpopulatie, en men is denk ik daardoor sneller beducht voor ruzies, vechtpartijen en dergelijke narigheid. Dat leidt tot meer aandacht voor dit soort dingen, meer structuur en sneller oppakken van pestprotocollen en wat al niet. En ziedaar: een extra punt voor 'sociale veiligheid'. Op de witte school met de kindertjes uit de nette buurten denkt men dat het allemaal zo'n vaart niet loopt en leunt men gemakzuchtig achterover.
Ik chargeer, laat dat duidelijk zijn.
Ik kom op dit idee door twee dingen. De school waar mijn zoon op zit is een zwarte school. Toen ik mij aan het oriënteren was en met de adjunct sprak vertelde ze mij - na het hele verhaal over het antipestbeleid etc - dat een invalkracht ooit eens had opgemerkt dat de kinderen op die school zulke watjes waren, waarop zij had gezegd "daar doen we dan ook erg ons best voor"
Een paar maanden na dat gesprek las ik een interview met een mevrouw (naam vergeten) die een ""hoe hoort het eigenlijk"voor kinderen had geschreven. Een van haar opmerkingen in dat interview: onbeschoft gedrag was in haar ervaring juist op witte scholen een probleem, en niet op zwarte scholen. Op die laatste scholen hebben verschillende mensen verschillende ideeën over wat wel en niet kan, en daarom legt de school duidelijke regels van buiten aan de leerlingen op. Op de witte scholen denkt men dat het allemaal vanzelf spreekt, en dan valt het resultaat tegen.
Groeten,
Temet
M Lavell
30-05-2010 om 09:33
Toppunt van sociale selectie
Klopt helemaal hoor Temet. Spierwitte scholen zijn vaak een bolwerk van sociale selectie. Dat gaat automatisch, vanzelfsprekend en heel 'beschaafd' zonder er een woord aan vuil te maken.
Wie niet uit zichzelf in het malletje past (gedrag, scores, algemene ontwikkeling), doet niet meer mee.
Blijft de vraag waarom zo'n slecht scorende school dan zo populair is. Tja, het is werkelijk een lifestyle keuze van witte ouders die menen dat zij en hun kinderen vanzelfsprekend in die mal passen. Ze willen erbij horen.
Zwarte scholen gedragen zich vaker als scholen: ze weten dat ze een verschil moeten maken. Dat de uitkomst werkelijk afhangt van hoe de school met de lln omgaat.
Groet,
Miriam Lavell
Vic
30-05-2010 om 21:42
Duidelijk
Er is plotseling een kwartje gevallen. Ik vermoed dat dochter hier nu over begint omdat haar vader haar zusje op de andere school heeft ingeschreven. En dat verbaast me ook helemaal niet. Ik denk dat hij zich beter thuis voelt bij de ouders op de andere school.
Op de huidige school is inderdaad het beleid dat zoveel mogelijk wordt geprobeerd om alle kinderen op school te houden. Er gaan nagenoeg geen kinderen naar het sbo, terwijl dat op onze vorige (witte) school wel anders was. Eerlijk gezegd denk ik dat mijn oudste dochter misschien beter af is op zo'n school met kinderen die in hetzelfde malletje passen. Hoewel op de huidige school een heel goed pestprotocol is, dat ook heel goed wordt (op-)gevolgd, blijven er kinderen die zich niet altijd volgens de normen gedragen. Geen structureel gepest, maar wel zgn leuke opmerkingen. Toen dochter bijvoorbeeld een schrijfblokje meenam op een excursie naar een gemeentearchief, en allerlei vragen ging stellen, waren er natuurlijk grapjassen die daar kritiek op hadden. Dat had ze van tevoren wel ingeschat, en het met mij daarover gehad, maar ze kan daar dan toch niet goed mee omgaan.
Ik heb bewust voor deze school gekozen, omdat die openbaar is en een diversere populatie heeft (ook HBO/WO-ouders). Daarom vind ik het wel een lastig om te bepalen of ik al dan niet in dochters wens moet meegaan (die misschien alweer is overgewaaid, want ik heb haar er niet meer over gehoord). Daarbij heb ik nog een kind op school (gr 1), dat het meestal prima naar haar zin heeft.