Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Recente ervaring basisschool Leiden


Thy

Thy

21-06-2025 om 17:12

Annaniem2023 schreef op 21-06-2025 om 16:40:

[..]

Niet altijd hoor. Dat geneuzel van de juffen over sociaal-emotionele ontwikkeling om eufemistisch aan te geven dat een kind beter een jaar extra kan kleuteren, terwijl ze bedoelen blijven zitten in groep 2, terwijl ze de pabo hebben gedaan en geen psycholoog zijn, is niet het beste voor een kind. Soms is het ook gewoon de klassenindeling. Als er voor een of twee kinderen geen plek is in de twee groepen 3 omdat ze een maximaal aantal kinderen in groep 3 willen, dan kijken ze welke kinderen ze kunnen laten zitten.

Ieder kind gaat met 4 naar school of ze er nou sociaal-emotioneel aan toe zijn, maar twee jaar later speelt het ineens een rol en in groep 8 wordt alleen naar leerprestaties gekeken en niet naar de ontwikkeling.

Ik herken helemaal niet wat je schrijft. Hier op school mogen vier- en vijfjarigen die moeite hebben met wennen gewoon nog een aantal dagen/dagdelen thuis blijven, of worden er andere afspraken gemaakt waardoor het allemaal wat soepeler loopt.

Wat je zegt over dat er soms geen plek is in groep 3, en ze gewoon even kijken welke kinderen ze laten zitten, herken ik ook niet. Ook niet van andere scholen. Je bent wel heel erg stellig en je schetst een behoorlijk negatief beeld op basis van jouw ervaringen.

Daarnaast heeft is het hier wel eens gebeurd dat een leerling om sociaal-emotionele redenen nog een jaar groep 8 heeft gedaan. Ik kan zo nog 2 scholen opnoemen waarbij dat is voorgevallen. Dat is wel redelijk uitzonderlijk, maar het gebeurt.

Ik vind het ook bijzonder dat je aangeeft dat een leerkracht het niet mag hebben over de sociaal-emotionele ontwikkeling omdat ze geen psycholoog zijn. Het kan zijn dat een psycholoog een kind 1x in de 2 weken ziet, terwijl sommige leerkrachten een kind 80 weken lang ( 2 schooljaren ) zo'n 10 tot 20 uur per week zien. Mogen ouders dan ook niet zeggen en vinden van de sociaal emotionele ontwikkeling van hun kind? Zij zijn immers ook geen psycholoog.

IMI-x2 schreef op 21-06-2025 om 12:29:

[..]

Lieten jullie een 3-jarige zelf haar school kiezen?

Wij hadden 3 scholen en van die drie was zij heel duidelijk over 1 wel, en de ander absoluut niet. 
Het maakte mij helemaal niks uit, scholen waren prima scholen. Dus ja, ons kind heeft gekozen, binnen onze grenzen. 

Annaniem2023 schreef op 21-06-2025 om 16:40:

[..]

Niet altijd hoor. Dat geneuzel van de juffen over sociaal-emotionele ontwikkeling om eufemistisch aan te geven dat een kind beter een jaar extra kan kleuteren, terwijl ze bedoelen blijven zitten in groep 2, terwijl ze de pabo hebben gedaan en geen psycholoog zijn, is niet het beste voor een kind. Soms is het ook gewoon de klassenindeling. Als er voor een of twee kinderen geen plek is in de twee groepen 3 omdat ze een maximaal aantal kinderen in groep 3 willen, dan kijken ze welke kinderen ze kunnen laten zitten.

Ieder kind gaat met 4 naar school of ze er nou sociaal-emotioneel aan toe zijn, maar twee jaar later speelt het ineens een rol en in groep 8 wordt alleen naar leerprestaties gekeken en niet naar de ontwikkeling.

Ieder kind gaat naar school met 4, maar je kunt je kind ook om sociaal emotionele redenen thuishouden, halve dagen laten maken etc. als kind toch nog niet helemaal toe is aan school. 

Ik vind je bericht dan ook redelijk stellig, stelliger dan de praktijk.

Ik ken toevallig iemand 1 jaar terug die zijn kinderen heeft laten overstappen van de Pionier naar de Lucas van Leyden. Hij benoemt steeds dat hij het fijn vindt dat de kinderen nu veel meer gestructureerd en klassikaal onderwijs krijgen. De Pionier zou iets van Dalton of Montessori zijn met klassen van 3 leerjaren door elkaar heen wat niet beviel. 

In dat opzicht ben ik blij met dat ik in een dorp 15 kilometer naast Leiden woon waar niet zoveel te kiezen is en de meeste scholen saai ouderwets zijn 🤣 

Annaniem2023 schreef op 21-06-2025 om 16:40:

[..]

Niet altijd hoor. Dat geneuzel van de juffen over sociaal-emotionele ontwikkeling om eufemistisch aan te geven dat een kind beter een jaar extra kan kleuteren, terwijl ze bedoelen blijven zitten in groep 2, terwijl ze de pabo hebben gedaan en geen psycholoog zijn, is niet het beste voor een kind. Soms is het ook gewoon de klassenindeling. Als er voor een of twee kinderen geen plek is in de twee groepen 3 omdat ze een maximaal aantal kinderen in groep 3 willen, dan kijken ze welke kinderen ze kunnen laten zitten.

Ieder kind gaat met 4 naar school of ze er nou sociaal-emotioneel aan toe zijn, maar twee jaar later speelt het ineens een rol en in groep 8 wordt alleen naar leerprestaties gekeken en niet naar de ontwikkeling.


Precies. Waar ik woon is er gelukkig altijd wel ruimte over voor nog een paar kinderen in elke klas extra en speelt dit niet. Maar ik heb zeker weleens gehoord dat kinderen worden ingedeeld op basis van wat de school wil en waar plek is, en niet op basis van wat het beste is voor het kind. 

Ik snap dan ook wel dat TO niet wil dat haar kind verplicht in een groep 0 moet zitten en vanaf dan gemiddeld 2,5 jaar moet kleuteren. Sommige kinderen hebben daar langer of juist korter behoefte aan. 

Op de school van mijn dochter waren trouwens wel leerlingen die pas met 5(!) jaar naar school gingen en het jaar erop al in groep 3 zaten… anderzijds ook leerlingen die juist veel langer bleven kleuteren en met 7 jaar in groep 3 zaten en dus 13 jaar op het VO. Hier, helaas wel buiten Leiden, wordt er zeker wel gekeken naar wat het kind nodig heeft.

Sonia222 schreef op 23-06-2025 om 17:35:

Ik ken toevallig iemand 1 jaar terug die zijn kinderen heeft laten overstappen van de Pionier naar de Lucas van Leyden. Hij benoemt steeds dat hij het fijn vindt dat de kinderen nu veel meer gestructureerd en klassikaal onderwijs krijgen. De Pionier zou iets van Dalton of Montessori zijn met klassen van 3 leerjaren door elkaar heen wat niet beviel.

In dat opzicht ben ik blij met dat ik in een dorp 15 kilometer naast Leiden woon waar niet zoveel te kiezen is en de meeste scholen saai ouderwets zijn 🤣

Ik heb in zo'n 3 jaarlagen bij elkaar systeem op school gezeten (Jenaplan) en ben er lyrisch over. Ik  vind het juist heel erg jammer dat dat niet in ons dorp is. Of een middelbare in de reisbare omgeving, daar zou ik onmiddelijk gaan werken.

De Pionier is geen Montessori of Dalton, ze hebben een heel eigen onderwijsvisie opgesteld. Ze "pionieren" 
Lucas van Leyden staat wel goed bekend volgens mij. Ken verder niemand die op Woutertje Pieterse of de Morskring zit. 

Annaniem2023 schreef op 21-06-2025 om 16:40:

[..]

Niet altijd hoor. Dat geneuzel van de juffen over sociaal-emotionele ontwikkeling om eufemistisch aan te geven dat een kind beter een jaar extra kan kleuteren, terwijl ze bedoelen blijven zitten in groep 2, terwijl ze de pabo hebben gedaan en geen psycholoog zijn, is niet het beste voor een kind. Soms is het ook gewoon de klassenindeling. Als er voor een of twee kinderen geen plek is in de twee groepen 3 omdat ze een maximaal aantal kinderen in groep 3 willen, dan kijken ze welke kinderen ze kunnen laten zitten.

Ieder kind gaat met 4 naar school of ze er nou sociaal-emotioneel aan toe zijn, maar twee jaar later speelt het ineens een rol en in groep 8 wordt alleen naar leerprestaties gekeken en niet naar de ontwikkeling.

oh gats. ga je lekker? bah wat vies op vele vlakken

Broadway schreef op 26-06-2025 om 13:20:

[..]

oh gats. ga je lekker? bah wat vies op vele vlakken

Heerlijk!

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.