Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Ik

Ik

23-08-2016 om 13:16

Regels voor eindtijden rooster middelbare

Weet iemand of er regels zijn tot hoe laat een middelbare school mag duren?
Dochter heeft nu een rooster waarbij ze 1x om 18.10 uit is en 1x om 19.10. Meeste leerlingen hebben ook nog een flinke reistijd. Ze hoeft die dagen wel pas om 10.20 te beginnen
School zegt dat het rooster technisch niet anders kan maar vind het wel hele vreemde tijden.


Het is maar hoe je het bekijkt

Teruh "Werktijden kunnen prima tot 19:00 zijn of later, denk aan supermarkten, maar ook gewoon kantoorwerk."

Ja. Maar zijn voorwaarden aan verbonden en voor jongere werknemers stelt de arbowet daar beperkingen aan.

Dat er voor scholieren geen wet is die ze met naam en toenaam tegen misbruik beschermt, is niet omdat het is toegestaan ze te misbruiken. Dat is omdat van scholen verwacht wordt dat ze dat niet zullen doen.
Deze school doet dat wel: wentelt het eigen organisatieprobleem op de leerlingen af met een 'we kunnen niet anders" smoes.

"In de link die jij aangeeft staat ook 'reguliere lestijd', deze school rekt die dus op tot 19:10."
Het is onzin om te doen alsof een school in zijn eentje in staat is definitie te geven aan zo'n begrip.

Ik snap wel waarom je dat doet. Ouders worden met dit soort kwesties per definitie met een kluitje in het riet gestuurd. Je bent als ouders en leerlingen inderdaad niet in de positie om eisend dingen van tafel te vegen met een beroep op zus of zo.

Maar dat betekent niet dat je je alles maar moet laten gebeuren.

Taruh

Taruh

25-08-2016 om 09:28

M lavel

als je de wettekst er bij pakt, want meer dan dat ene regeltje staat er niet, is 1 school dus prima in staat om in zijn eentje definitie te geven aan zo'n begrip voor hun situatie. Ze zeggen niet dat andere scholen dat ook moeten doen.

Ik ben het eens met je dat ouders vaak wel makkelijk dingen maar laten gebeuren onder het mom: anders is mijn kind er de dupe van, het duurt nog maar een jaar, etc.

Alleen juridisch sta je niet zo sterk in dit geval om het van tafel te vegen. Je zult andere ouders moeten mobiliseren en in opstand komen. Brugklas ouders zien het probleem nog niet als ik het zo lees, maar die zou je ook al mee moeten krijgen. Want na dit jaar als het ingeburgerd is blijft het natuurlijk, komt school wel goed uit die extra ruimte.

Lieverdje

Lieverdje

25-08-2016 om 09:42

onaanvaardbaar

Ik zou er niet mee akkoord gaan en het ook niet 'even aanzien'. Het moet toch wel mogelijk zijn om met zijn allen tegen die lestijden in opstand te komen? Als er geen leerling meer komt opdagen na 17.00 lijkt mij dat de school de plannen wel moet herzien.

Mijn mening is dat met dit soort idioterie de jeugd bijna wordt aangeleerd zich in een burn-out te storten. Nu ervaren ze al dat het normaal is om over structureel over grenzen heen te gaan en geen rust te pakken, dus hoe gaat dat later? Misschien overdrijf ik iets, maar toch. In het geval van de dochter van Ik: ze komt om half 9 pas thuis, moet de volgende dag om 6 uur op haar stage zijn. Het kind (is nog maar 15, tenslotte) moet waarschijnlijk wel om 5 uur al opstaan de volgende dag en zodoende om 9 uur in bed liggen en slapen, om haar 8 uur slaap te halen. Dan heeft ze dus precies een half uur om nog te eten en naar bed te gaan. Ik vraag me eigenlijk af of die stagetijden voor een 15-jarige wel geoorloofd zijn? Als ouder moet je je minderjarige kind wel beschermen tegen dat soort situaties, ook al zijn ze niet meer klein.

kaplablokje

kaplablokje

25-08-2016 om 09:47

link

De link ziet op primair onderwijs. Het gaat er daarbij om of een leerling aan het eind van de basisschool minimaal 7520 uur les heeft gehad. Daarbij telt een avondactiviteit niet mee. Daar kun je niet uit afleiden dat een school voor voortgezet onderwijs 's avonds geen les mag geven.

Taruh

Taruh

25-08-2016 om 09:50

kaplablokje

over welke link heb jij het?

kaplablokje

kaplablokje

25-08-2016 om 09:57

veel gereageerd

Er is veel tegelijk gereageerd. Ik bedoelde de link genoemd onder 24, waarin staat dat een avondactiviteit niet als lestijd geldt. Misschien kunnen de leerlingen overigens afgeleide bescherming ontlenen aan de docenten: die werken wel, dus voor hen geldt de arbeidstijdenregelgeving wel. Is dat wel goed geregeld?

Triva

Triva

25-08-2016 om 15:38

klopt inderdaad ook niet

' Ik vraag me eigenlijk af of die stagetijden voor een 15-jarige wel geoorloofd zijn? '

Klopt mijns inziens ook niet: je mag als 15 jarige pas vanaf 7 uur werken: http://www.arbeidstijdenwet.nl/werken-regels-wet-15-jaar/ maar er zal dan wel net als dat schooltijden geen arbeidstijden zijn gezegd worden dat stage lopen geen werk is?

Taruh

Taruh

25-08-2016 om 16:05

Triva

stage staat dan in bedekte termen wel weer in de arbeidstijdenwet
artikel 1 lid 2
Artikel 1:1

1 In deze wet en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:

a. werkgever:

1°. degene jegens wie een ander krachtens arbeidsovereenkomst of publiekrechtelijke aanstelling gehouden is tot het verrichten van arbeid, behalve indien die ander aan een derde ter beschikking wordt gesteld voor het verrichten van arbeid, welke die derde gewoonlijk doet verrichten;

2°. degene aan wie een ander ter beschikking wordt gesteld voor het verrichten van arbeid als bedoeld onder 1°;

b. werknemer: de ander bedoeld onder a.

2 In deze wet en de daarop berustende bepalingen wordt mede verstaan onder:

a. werkgever: degene die zonder werkgever of werknemer in de zin van het eerste lid te zijn, een ander onder zijn gezag arbeid doet verrichten;

b. werknemer: de ander bedoeld onder a.

3 In deze wet en de daarop berustende bepalingen wordt onder jeugdige werknemer verstaan: een werknemer van 16 of 17 jaar.

tijdens een stage verricht je arbeid onder iemands gezag ook al heb je geen arbeidscontract.
Dus voor je stagebedrijf ben je wel een werknemer, maar dan weer een speciale.
In deze wet en de daarop berustende bepalingen wordt mede verstaan onder arbeid: de verrichtingen van een kind ter naleving van een overeenkomst.

Stage wordt verder ingesloten in de arbeidstijden wet in artikel 3.2 waar eerst kinderarbeid wordt uitgesloten en dan wat uitzonderingen worden genoemd.

Ik

Ik

25-08-2016 om 16:05

stage

Heb er inderdaad even over nagedacht of dit wel mag. Maar dochter is heel erg blij met deze stageplek. En het is ontzettend dichtbij huis.

Ze loopt stage bij een bakker en dat is nu eenmaal een branche waar ze vroeg beginnen. Verder is het heel erg dicht bij huis ( 5 min lopen)
Ze vind het zelf helemaal niet erg En het is nu nog maar voor 2 maanden dan is ze 16 en zou het zo en zo mogen.

Meer heb je niet nodig

Terug:'als je de wettekst er bij pakt, want meer dan dat ene regeltje staat er niet, is 1 school dus prima in staat om in zijn eentje definitie te geven aan zo'n begrip voor hun situatie. "
Dat is jouw interpretatie.

De Inspectie geeft definitie aan dagonderwijs in de link die ik gaf.
De Inspectie acht zichzelf bevoegd om avondtijd niet mee te rekenen als lestijd.
Zie #24

Terug:"Alleen juridisch sta je niet zo sterk in dit geval "
Je staat nooit sterk als ouders of leerlingen. Ouders en leerlingen hebben geen rechtsbescherming. Hun rechten zijn niet gewaarborgd.
Maar dat wil niet zeggen dat je alles maar moet slikken.
Bij de rechter kom je niet ver. Bij de Nationale Ombudsman wel.

Klapblokje
"Daar kun je niet uit afleiden dat een school voor voortgezet onderwijs 's avonds geen les mag geven."
Dat kun je wel. Het gaat over dagonderwijs. Dagonderwijs is een begrip uit de wet, vooral ook uit de leerplichtwet. Leerplichtigen moeten dagonderwijs volgen. Ze mogen geen avondonderwijs volgen.
Er is geen verschil tussen bo en vo op dit punt.

Zie dat citaat nogmaals. De Inspectie beschouwd avondactiviteit niet als dagonderwijs.
Meer heb je niet nodig.

Mede ouder

Mede ouder

25-08-2016 om 17:37

Lestijden

Vind je dochter het echt vervelend om zo laat nog op school te zitten?
Straks komt de school met het alternatief om een uur eerder te beginnen,
want prakticunlokalen zitten vol. Je kunt je afvragen wat erger is.
Leraren geven ook liever geen les tot 19.10

Belachelijk

Op het mbo waar ik lesgeef, zijn de lestijden tussen 8.00 en 18.00 uur, nooit beginnen ze en om 8.00 en eindigen ze om 18.00 uur het is of of, ik zou als docent niet accoord gaan met zulke achterlijke tijden, als ik tot 18.00 uur les geef, ben ik 18.30 uur thuis en dat vind ik eigenlijk al te laat, ik wil niet later dan 17.30 uur het gebouw uitlopen als ik 8.00 uur begonnen ben.

En dat niet alleen, na 17.00 uur wordt er niets meer opgenomen door leerlingen, die zitten dan al veel te lang op school

Ik

Ik

25-08-2016 om 21:17

MarSy

Ze zit niet heel lang op school. Wel tot heel laat. Op de dagen dat ze tot 18.10 en 1.10 moet hoeft ze pas om 10.20 te beginnen

miriam

Kan de Nationale Ombudsman zich wel buigen over zaken mbt middelbare scholen? Dat betwijfel ik ernstig, het zijn geen instellingen vd rijksoverheid.

Overigens, de NO buigt zich hoe dan ook niet over een zaak als niet eerst de interne klachtenregeling is gevolgd.

Groeten,

Temet

ja.

De ombudsman heeft al wel eens uitspraak over scholen gedaan. (Rapport: Hoera, ik ga weer naar school!)
Je hebt gelijk dat er een klachtenprocedure gevolgd moet zijn, maar juist in dit geval is weinig helder waar je moet klagen.
Zie het antwoord dat door de overheid gegeven is.
Alsof het scholen inderdaad is toegestaan om avondonderwijs te geven op een dagschool.
Als dat zo is dan valt er nergens wat te klagen.

Ik zou de Nationale Ombudsman raad plegen. Als die meent dat er eerst geklaagd moet worden, dan moet die maar aangeven waar er dan geklaagd moet worden.

Wat staat er?

Scholen van voortgezet onderwijs zijn dagscholen volgens artikel 20.
http://wetten.overheid.nl/BWBR0002399/2016-08-01#TiteldeelII_AfdelingI_HoofdstukI_Paragraaf1_Artikel6g

In de schoolgids wordt dit verder per instelling uitgewerkt en deze schoolgids wordt aan de Inspectie voorgelegd.

Wat een dagschool in het VO precies is, heb ik niet kunnen vinden.

De ARBO wet verwijst naar de arbeidstijdenwet. Uitgaande van die wet moet de 15 jarige rust krijgen vanaf 19:00 uur tot 07:00 uur en mag het totale aantal uren 8 bedragen. Vanuit de ARBO zit de school over het randje heen.

Zeker interessant om de redenatie vanuit de MR op te vragen en er een klacht over in te dienen volgens de klachtenregeling uit de schoolgids.
Het is nu de tijd van experimenteren met schooltijden, maar de tijdelijke verruiming bij een aantal scholen betekent niet automatisch dat alle scholen daarmee roosterproblemen mogen oplossen.

Voor de begintijd van de stage geldt 07:00 uur als begintijd, maar gaat de boete pas in als het kind tussen 21:00 en 06:00 uur aan het werk is.
Ook hier een geval net over het randje..

Zie arbeidstijdenwet en http://wetten.overheid.nl/BWBR0032353/2016-04-01#Bijlage2 voor de gevallen waarin een boete wordt opgelegd.

Dat hoeft niet

"Wat een dagschool in het VO precies is, heb ik niet kunnen vinden."

Je zult ook nergens een definitie van de kleur rood vinden, terwijl die kleur toch in verschillende wetgeving voorkomt en je ook echt en werkelijk een boete krijgt als je door rood rijdt.

Je kunt wel van alles een discussiepunt maken.
Dat lijkt me overbodig.

Dagonderwijs is onderwijs overdag.
De dag houdt om zes uur op.
Dan begint de avond.

Nen norm...

Volgens mij staat de norm voor de kleur rood in Nen 12368 en daar wordt in de wet Regeling verkeerslichten naar verwezen. Kortom, voor verkeerslichten is meer geregeld dan de eisen die aan kinderen mogen worden gesteld?!

Inderdaad

"Volgens mij staat de norm voor de kleur rood in Nen 12368"
Dat denk ik niet. Althans: als jij door een verkleurd rood licht rijdt kun je je niet op die norm beroepen.
Rood is rood. Dat behoeft geen toelichting.

Maar ondertussen: Ja. Sterker nog: zelfs kippen zijn duidelijker beschermd dan kinderen.
Er is geen kinder CAO. Wetgeving mbt onderwijs is gemaakt in de tijd dat gemeenten nog directe schoolbestuurders waren. Dat van andere besturen werd verwacht dat ze hun problemen niet op kinderen af zouden wentelen.
In de tijd eigenlijk dat het ondenkbaar was dat schoolbesturen hun geld op IJslandse banken, in derivaten of in megalomane bouwprojecten zouden laten verdampen.
Tijden zijn veranderd

Scholen zijn ondernemingen geworden en ze worden ook zo gerund.
Als niks ze in de weg zit om problemen over de rug van leerlingen op te lossen, dan doen ze dat.

in dit geval verbuigt Ik ook de wet

Rood is rood is jouw invulling, voor een kleurenblinde is dat niet zo duidelijk Er is een reden waarom bij gevaarlijke situaties rood ondersteund wordt met een vaste plaats of een vaste layout.

Idem voor dag. Nu gaat de moeder van ik dit aankaarten. Dochter geen avondlessen meer en uitstel van de stage tot ze 16 is.

Ik vind jouw stokpaardje valide, maar het gaat om het concreet worden. Dochter ik is haast 16, examenkandidaat. Het is geen optie om de lessen niet te volgen of de stage nog te veranderen.

Wat gaat moeder Ik doen? Waarom zou de Ombudsman haar kunnen helpen?

Ik

Ik

27-08-2016 om 13:09

Wat ik ga doen

Aan de stage helemaal niets. Het is een keuze van mijn dochter om voor deze stage te gaan. Ze heeft het zelf uitgekozen en is er heel blij mee. Voor de vakantie is ze hier ook al even geweest en ze had het erg naar haar zin en de tijd was geen probleem voor haar.
Nu de schooltijd. Op het rooster staat 19.10 maar er zijn meerdere klachten geweest en als ik het goed begrepen heb gaan ze ze nu tot 18.00 uur op school houden. Ik ga het even aankijken of dat ook zo gebeurt. 2x tot 18.00 is nog steeds niet leuk maar neem aan dat dat dan nog net binnen de marges valt.
Dus ik wacht nog even met de ombudsman.
Verder ben ik ook bang voor het alternatief. Dat baklokaal is echt vol de hele week teveel klassen voor 1 lokaal. Ze zit inderdaad in het examenjaar en ik zou er niet blij van worden als ze straks heel veel
minder praktijk gaat krijgen.
Denk wel dat school hiermee aan de slag moet voor de toekomst aangezien die nieuwe regels voor de praktijkvakken waarschijnlijk volgend jaar niet ineens weer weg zijn en ze dit probleem blijven houden. Maar het is een kleine school en ik denk niet dat er ruimte over is voor een extra lokaal

Waarom doe je dat?

Done je vermoeit je met rationalisatie zoeken voor de vraag waarom een school de dagschooldag naar de avond zou mogen schuiven.

Waarom doe je dat?

Je vergist je trouwens. "Dag" heeft wel degelijk een positie die anders is dan "avond"
Niet dat dat per se nodig is hoor. Maar het is wel zo. En net zo duidelijk als het stoplicht.
Vraag jezelf eens af wat je zou doen als de monteur die overdag belooft te komen, na zessen verschijnt.

"Dochter ik is haast 16, examenkandidaat. Het is geen optie om de lessen niet te volgen of de stage nog te veranderen."
Wat is je stelling nou? Dat ze zich in een machteloze situatie bevindt zonder rechtsmiddelen om daar wat aan te doen?

Klopt. In die situatie kun je terecht bij de Ombudsman (Voor conflicten met overheid. School hoort daar onder omstandigheden bij juist als leerplicht mede dwingend is in de situatie en dat is hier zo.).

De ombudsma geeft een mening.
Die mening is het antwoord op de feitelijke vraag: Kan een school dit maken.

Ik denk dat het antwoord nee is.

Ik

Ik

27-08-2016 om 13:54

Ombudsman

Ik wacht nu eerst even of of ze inderdaad om 18.00 uur uit is ipv 19.10. In dat geval
blijfven ze binnen de dagtijd.
Stage kunnen we wel wat aan doen maar we hebben er geen probleem mee. En houden het dus zo.

Dank je wel voor het compliment, Miriam

Ik vind 'm leuk, jouw opmerking over het vermoeiende rationaliseren.

We zijn het eens.

Het gaat er niet om dat je dochter niet van smorgens tot savonds op school zit, het gaat er om dat les na 18.00 uur echt te idioot voor woorden is op een dagschool.

Ik heb zelf avondonderwijs gedaan, dat begon om 18.00 uur, ik snap ook niet dat de docenten van die VO school accoord zijn, ik zou pertinent weigeren om dit te doen.

Het is nu veranderd naar 18.00 uur, ook laat, maar wel beter.

Ik

Ik

09-09-2016 om 14:49

Update

Vanaf volgende week hebben ze een nieuw rooster. Ze hadden het 19.10 al veranderd door er 18.10 van te maken maar daarmee hadden ze wel een uur minder les.
Maar nu is het schijnbaar toch gelukt om een ander rooster te maken. Met de normale aantal uren les. En gelukkig niet meer op zo'n rare tijd

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.