Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Reguliere scholen en passend onderwijs

Aan alle reguliere scholen en daarbij betrokken ouders:

Ik zou er graag voor willen pleiten veel meer aandacht te besteden aan het Passend Onderwijs, met een terugkerend bericht in de schoolkranten en op de website. Naar mijn idee wordt het namelijk vooral door de ouders van kinderen die naar regulier onderwijs gaan, flink onderschat. Ik ben van mening dat dit een belangrijk onderwerp is met grote consequenties, ook voor de reguliere scholen. En aan de scholen de taak om de ouders hierover te informeren.

Vertel ze over de samenwerkingsverbanden van scholen : welke zit jullie school in? Welke SO school is er in dit samenwerkingsverband opgenomen?
Vertel over de aanmeldingsprocedure, dat elk samenwerkingsverband ieder kind moet kunnen plaatsen binnen het verband, zonder dat de ouders erover mogen meebeslissen waar hun kind uiteindelijk geplaatst wordt. En het risico op thuiszitters.
Vertel over de bezuinigingen: op het VSO waar mijn oudste heen gaat, worden 10 van de 60 fte wegbezuinigd. De klassen van nu 8 kinderen worden er 11, de klassenassistente is er dan niet meer, de juf moet alles zelf doen. En zij is daar voor opgeleid.
Vertel over de kinderen met rugzakjes die er bij komen, op de reguliere scholen en wat dat betekent voor de andere kinderen, voor de juf - die daar niet voor is opgeleid.
Vertel over de kinderen die méér aandacht nodig hebben, de juffen die dat lang niet altijd kunnen geven, de weerstand die er ook leeft onder de leerkrachten dat dit van ze wordt verwacht. Daarmee wil ik niet zeggen dat dit op jullie school persé zo is, maar er is in februari 2011 niet voor niets tegen gedemonstreerd.
Vertel over het handelingsplan dat nu 'ontwikkelingsperspectief' wordt, en wat dat inhoudt.
Vertel over het feit dat er van ouders véél meer participatie wordt verwacht, en hoe dat invulling krijgt.
Vertel over de scholen die hun toelatingseisen 'dichttimmeren' om er zo voor te zorgen dat er geen rugzakkinderen kunnen worden toegelaten. En of dat nou wel of niet discriminatie is.

Dat hoeft niet allemaal in één bericht, liever niet zelfs. Doseer het en zet er iedere keer een klein stukje over in. Zorg ervoor dat het tot de ouders doordringt, dat er vragen komen, dat ze begrijpen wat er staat te gebeuren. Niet alleen in het speciaal onderwijs maar juist ook op het regulier.

Begrijp me goed, ik ben niet tegen Passend Onderwijs, integendeel. Waar ik tegen ben, is dat ouders geen inspraak krijgen in het aanname beleid en dat er tegelijkertijd wel een grotere ouderparticipatie wordt verwacht. Ik zou het super vinden als er meer geïntegreerde scholen zouden zijn, maar dan moeten ze - inclusief het personeel - daar wel toe uitgerust zijn. En dat zijn ze nog lang niet.

Hier de link naar het dossier Passend Onderwijs van de VNG:
http://www.vng.nl/eCache/DEF/1/10/101.html

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Vertel eens wat?

Petra, ik ben het met je eens dat die wetswijziging te weinig aandacht krijgt. Maar van de informatie die je nu geeft, kan ook niemand wat.
Dit bijvoorbeeld:"Vertel ze over de samenwerkingsverbanden van scholen : welke zit jullie school in? Welke SO school is er in dit samenwerkingsverband opgenomen? "
Waarom is dat van belang dan?
Petra:"Vertel over de aanmeldingsprocedure, dat elk samenwerkingsverband ieder kind moet kunnen plaatsen binnen het verband, zonder dat de ouders erover mogen meebeslissen waar hun kind uiteindelijk geplaatst wordt. En het risico op thuiszitters."
Dat kun je wel vertellen, maar dat risico is er niet of nauwelijks voor 'gewone' kinderen. Met als nadeel trouwens dat samenwerkingsveranden hen juist niet hoeven plaatsen (geen zorgplicht). Het is zelfs maar de vraag of ouders met gewone kinderen ook maar iets zullen merken van de veranderingen.
Groet,
Miriam lavell

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.