ayla
26-09-2011 om 13:24
Rekenen, tafels en delen
Dochter had dit weekend rekenhuiswerk mee, tafels en deelsommen. Het viel me meteen op dat ze de tafels totaal niet beheerst, nu kan ik dat van de tafel van 6, 7, 8 en 9 nog wel begrijpen want dat komt eigenlijk pas dit jaar maar ook die van 3, 4 en 5 gaan moeizaam en twijfelachtig. Ik heb me voorgenomen dat we die de komende weken echt erin gaan stampen, alleen nu heeft dochter een gloeiende hekel aan stampen, wat is de goede manier om die tafels erin te dreunen bij haar. Ik wil het op een beetje positieve manier doen want nu begint ze na 2 minuten al te huilen dat ze er niets van kan en het nooit meer goed komt, dramaqueen ten top.
Nu de deelsommen, ik kreeg het haar niet goed uitgelegd, ze gingen zo 20: 3=7 rest 1 of 15: 5=3 rest 0. de bedoeling is dat ze ze nakijkt en eventueel verbetert. Dochter begreep er helemaal niets van, zag de logica er niet van in. Ik maakte er een vermenigvuldiging van maar dat lijkt me ook niet de geijkte methode. Zeker niet als ze straks moeilijkere deelsommen krijgt.
Belangrijk voor dochter is dat er een logica inzit en niet te veel stappen.

Fransien
26-09-2011 om 13:45
Dansen
Een slimme truc die ik ooit van een moeder met een kind met zware dyslectie (en daardoor automatiseringsproblemen) heb gehoord is een dansje maken van de tafels. Ze had samen met haar kind op iedere tafel een dansje gemaakt en zo vonden moeder en dochter het tenminste niet zo'n ramp. Dochter had vervolgens een stuk minder weerstand tegen het stampen.
Overigens van een deelsom een vermenigvuldiging maken is net zoiets als van een aftreksom een optelsom te maken om het antwoord te controleren, het hoort gewoon bij elkaar. Niets mis mee. En bij deze sommen hoort de gedachtengang dat je het dichtstbijzijnde getal neemt wat minder is en deelbaar is door x. Als je het je dochter makkelijk wil maken schrijf je het op als 20:3=6 2/3, dat is hetzelfde als 6 rest 2, maar dan logischer, dan heb je alles gedeeld. Wat ook nog wel eens helpt om het wat inzichtelijker te maken is een pot bruine bonen te nemen of een zak knikkers en het zo uit te leggen. Je hebt 20 knikkers/bonen, die moet je in 3 hoopjes verdelen, hoeveel knikkers/bonen komen er op elk hoopje en hoeveel houd je over (de rest dus).

Nowee
26-09-2011 om 13:48
Macaroni
Jij zegt 20:3=7 rest 1, maar dat is toch 20:3=6 rest 2? Er blijft toch een restje over?
Maar goed, dat vroeg je niet. Ik heb dat mijn zoon uitlegd met een zak macaroni erbij (wel van die grote). 20 dingen op tafel gelegd, 3 vakjes van gemaakt, in ieder vakje 6 dingen en dan bleven er 2 over. Hij had er toen een beeld bij en na 2 keer oefenen had ie 'm door.
Tips voor tafels heb ik niet, zijn daar geen "leuke" sites voor?

ayla
26-09-2011 om 13:56
Echt!
Nee zo stond het, want ik had dochter al opgedragen er min1 op te schrijven, je had dus ook bijvoorbeeld 26: 3=8 rest 2. Ik vond het heel raar, ben zelf niet zo’n rekenaar en begon echt aan mijn capaciteiten te twijfelen. Voor dochter was het in ieder geval heel onlogisch (voor mij trouwens ook eigenlijk)

Nowee
26-09-2011 om 14:19
Dan snap ik
dat zij het niet snapt! Een restje is toch iets dat overblijft.

Algebra
26-09-2011 om 14:48
Daar klopt niets van!
Ik zou naar de juf gaan met 20 snoepjes, en 3 meisjes, en dan vragen of juf aan ieder meisje 7 snoepjes geeft. En de resterende 2 mag juf zelf opeten... En dat net zo lang herhalen met een zak M&Ms tot juf het snapt, met iedere som uit het huiswerk.
Pff, wie denkt juf dat ze is, tekort hebben, delen en dan nog over houden ook. Ze is Jezus niet!
Algebra

Vic
26-09-2011 om 14:55
Tafels oefenen
Met mijn oudste dochter deed ik altijd om beurten vijf opgaven, in de auto of tijdens het koken. En dan op verschillende manieren, dus zowel als vermenigvuldiging als deling, en bijv alleen 54 zeggen en dan de mogelijke opties geven. Het leukste was dan als ik eens een misser maakte Bij jongste heb ik wel eens bolletjes getekend om te 'bewijzen' dat 3x6 net zoveel is als 6x3, maar dat inzicht heeft jouw dochter natuurlijk al.

ishtar
26-09-2011 om 15:44
Maar
"Nu de deelsommen, ik kreeg het haar niet goed uitgelegd, ze gingen zo 20: 3=7 rest 1 of 15: 5=3 rest 0. de bedoeling is dat ze ze _nakijkt en eventueel verbetert_."
Is het niet de bedoeling dat ze ziet dat die 20:3=7 rest 1 fout is en verbetert in die '6 rest 2'?

Caroro
26-09-2011 om 15:53
Spelletje op de computer
Om te oefenen vindt mijn zoon (groep 5) het leuk om Timez attack - http://www.bigbrainz.com/ te doen. Sinds kort ook met deelsommen.
Is gratis te downloaden, en oefent de keer- en deelsommen t/m 12.

Annet
26-09-2011 om 18:43
Even langs het kruidvat
Daar hadden ze laatst weer houten flitsblokjes in de aanbieding. Ze liggen als een puzzle op een bord met randje. Dat bord hebben wij nooit gebruikt, de flitsdingen wel. Wij hebben een plattere versie maar dat zal geen verschil maken.
Elke tafel heeft een andere kleur.
Kind oefende eerst een tafel. Daarna begon de quiz waarbij ik de tafelsom liet zien. Binnen 2 seconden moest kind antwoord geven, oplezen van de som mag niet, daarmee wordt alleen tijd gewonnen. Als het antwoord niet op tijd gegeven wordt, maak ik het geluid van een zoemer en laat het antwoord zien. Het kaartje gaat op de stapel: kent ze nog niet.
Als je dit een beetje grappig aankleedt, is het best leuk om te doen. Uiteraard wordt de stapel die ze nog niet kent, de volgende dag opnieuw geoefend.
ALs alle tafels geweest zijn, gaan ze door elkaar en begin je opnieuw.
Je zou ook een beloning kunnen verbinden aan elke tafel die op die manier geleerd wordt.

MoederVan3
26-09-2011 om 18:52
Belonen
Wij hebben bij de jongste, die ontzettend veel moeite heeft moeten doen om de tafels in zijn hoofd te stampen een beloning in het vooruitzicht gesteld voor het behalen van het tafeldiploma. Daar hebben wij een klein feestje van gemaakt. En elke avond oefenen, maar niet te lang (tien minuutjes) en niet te veel. Bij jongste één tafel per avond en na de eerste vijf weer opnieuw beginnen met twee of drie tafels per avond. Eerst op volgorde en pas toen alles goed geautomatiseerd leek, door elkaar heen.
Verder zou ik als moeder willen weten hoe het zit met die foute som. Is dat een fout van de juf of is het de bedoeling dat je dochter dat herkent als fout. Het laatste vind ik behoorlijk verwarrend. En het eerste trouwens ook, niets zo verwarrend voor een kind als de docent het fout uitlegt. Dat gedoe met die rest is al moeilijk genoeg.
Mijn kinderen kregen overigens nooit sommen mee naar huis, zelfs niet als je er om vroeg. School was bang dat ouders het verkeerd uit gingen leggen. Tafels stampen werd wel aanbevolen, maar daar kan je als ouder ook weinig fout aan doen.

Ely
26-09-2011 om 21:02
Mandarijntjes
Delen hebben we hier gedaan met mandarijntjes, of was het nou breuken? Hahaha, nou ja iig, het praat lekker zeg maar.
Tafels, misschien haar eigen (nep) spiekbriefje maken op bv een groot vlakgom of zoiets? En verder idd integreren in het dagelijks leven, regelmatig een som afvuren, maar het lijkt mij dat dat kindafhankelijk is. Of ze zingen? Weet ze zelf misschien iets?
Succes!
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Tango
26-09-2011 om 22:32
Niet alles tegelijk
Ayla, je dochter mag wel hoogbegaafd zijn, maar dat wil niet zeggen dat ze stappen over moet slaan. Als ze de tafels nog niet goed kent, moet je daarmee gaan beginnen, anders gaat dat alleen maar problemen opleveren. Pas daarna kan ze beginnen met delen. De stap tussen tafels en deelsommen met rest vind ik wel erg groot. Naast dat die sommen gewoon niet kloppen.
Krijgt iedereen in de klas dit huiswerk mee of kreeg ze het omdat ze het niet begrijpt?
Ik zou zowieso even naar de juf stappen en melden dat ze de tafels helemaal nog niet beheerst en dat daar eerst aandacht voor moet zijn. Daarnaast kun je dan even om uitleg van die sommen vragen. Met het nieuwe rekenen van tegenwoordig weet je het maar nooit. Maar kan me niet voorstellen dat dit zo klopt. Juf moet het haar en jou nog maar even uitleggen.

Sasvangent
27-09-2011 om 09:08
Via beweging
dochter heeft hier zelf de tafels versneld moeten leren. Ik had ooit ergens de tip gelezen dat -zeker bij slimme die teveel willen nadenken en uitrekenen- het helpt om de tafels te leren via beweging, dat helpt het automatiseren.
Dus bv. telkens als je de trap op of af loopt, een tafel opzeggen. Of al hinkelend.
Hier heeft het geholpen en de tafels zitten er goed in (bij zoon niet en geloof mij, dat is echt nodig want hij rekent alles omslachtig uit).

ayla
27-09-2011 om 09:09
Reactie
Bedankt voor de reacties.
Ik heb gisteren ook nog met meester gesproken, die deelsommen waren bedoeld om ze te laten proeven omdat ze binnenkort hiermee gaan beginnen, zodat ze het tenminste een keer gezien hebben. (iedereen had het zelfde huiswerk). Hij beaamde dat dochter idd de tafels niet kent. Zoals blijkbaar veel hb kinderen heeft zij ook problemen met automatiseren, ze verzint verschillende strategieën om de tafels uit te rekenen die ook wel werken maar dat gaat natuurlijk langzamer. Dus als straks de tafeltjes toetsen komen en de deelsommen wordt er iemand heel verdrietig. Ik heb dus gisteren een afspraak gemaakt, we gaan thuis tafeltjes stampen, iedere week 2 (gisteren begonnen met 3 en 4) en als dat goed gaat heeft ze ze over drie weken allemaal onder de knie (3,4,6,7,8,9). Daar staat ene beloning tegenover, als ze ze allemaal goed kent, echt goed, dan krijgt ze van mij Fantasia 6.
Nu nog een andere rekenvraag, ayladochter mag de sommen onder elkaar zetten omdat de cijferbalk voor haar echt 1 groot mysterie is. Dit werkt heel goed, nu zei de meester dat ze nog het even lenen principe aangeleerd moest krijgen, man en ik hadden allebei geen flauw idee waar hij het over had terwijl het blijkbaar wel in de jaren tachtig op de scholen werd aangeboden.
54
38-
Principe was dat de 4 iets gaat lenen bij de buurman want de 8 is meer, dus dan krijg je 14 – 8 of zoiets en toen was ik de draad kwijt. Mijn eerste reactie was, waarom ga je niet in de min?? Maar dat was blijkbaar ook niet de goede methode. Wie weet waar de meester het over had?

kakelot
27-09-2011 om 09:19
In de min
is prima, zo deed mijn dochter het in eerste instantie ook. Vond ik heel leuk gevonden voor een zesjarige.
Meesters leggen het echter anders uit: we hebben 4 eenheden en daar moeten er 8 vanaf. Dat gaat niet, dus breken we een tiental aan om die overige 4 eenheden te 'lenen'.
En op school is het helaas nog steeds zo dat je moet doen zoals de meester (methode) het voorschrijft. Mijn dochter hebben ze op die manier alle plezier in rekenen weten te ontnemen. Nu in groep 8 begint het pas weer een beetje te komen, met een andere leerkracht die meer op haar lijn zit (basic uitleg, geen poespas).

Vic
27-09-2011 om 09:20
Lenen
Als je dat onder elkaar zet, kun je van 4 geen 8 aftrekken. Dus dan neem je de 1 van de 5 (die wordt dan 4), en krijg je 14-8 (= 6). Vervolgens doe je 4-3=1. Die 1 en 6 staan dan naast elkaar, dus 16.
Zelf vind ik het makkelijker om te bedenken dat 38 2 minder is dan 40, en 54 4 meer dan 50. Dat maakt samen 6, en dan het verschil tussen 40 en 50. Zo doet mijn dochter het ook (eerst overal ronde tientallen van maken).

ishtar
27-09-2011 om 09:28
Ja, die ken ik
zo rekenden wij inderdaad 'vroegah' Maar het is een beetje lastig om dat 'niet live' uit te leggen.
64
38-
Je moet hierbij de getallen 'los zien'
6 4
3 8-
: 8 is meer dan 4 en dat kun je zo niet van elkaar aftrekken. Je leent dus een tiental van de 6, die wordt daardoor 1 lager, dus 5. Dat geleende tiental tel je op bij de 4=14. Daar kun je 8 van af halen=6.
De 6 is een 5 geworden, en daar kun je de 3 die eronder staat af halen=2
6 4 -> 5 14
3 8- -> 3 8-
2 6

T&T
27-09-2011 om 10:16
Ga je niet een beetje snel?
Jee zeg... ze gaat binnenkort beginnen met delen en jij komt al met dit soort sommen? gaat het niet een tikkie snel. Mijn dochter begon (op school) met een pannenkoek verdelen in 2 of in 4 stukken )) en ja, toen kende ze eerst de tafels.
Die tafels worden hier trouwens aangeleerd in de beweging, met touwtje springen, met balletjes doorgeven, op de plaats springen, hinkelen kan inderdaad, trapjes lopen... niet stil zitten en stampen dus, maar in de beweging komen.
Maar goed, jou dochter leert duidelijk via een ander systeem (wij zitten op een vrije school) dus ik zou het gewoon via de meester vragen wat de bedoeling nou is. En verder niet voorbereiden wat ze binnenkort nog gaan doen in de klas... ze hoeft niet overal in voor te liggen. Laat het even lekker los en laat dit stukje op school.
groetjes, Tess

Tango
27-09-2011 om 11:41
Meester
Maar waarom vraag je het dan niet aan de meester, als je zijn uitleg niet begrijpt? Ik zou eerder die in de min gaan-methode die jij bedacht niet begrijpen hoor. Ik heb het vroeger ook op de manier van de meester geleerd. Maar goed, een mens kan iets vergeten. Over de staartdelingen waar mijn dochter nu mee bezig is moest ik ook even nadenken.
Is het de bedoeling dan dat jij dit principe van even lenen thuis uit gaat leggen. Lijkt mij dat meester het moet doen op school. En hoe zat het nu met die deelsommen? Want volgens mij klopte dat toch echt niet met die rest.

M Lavell
27-09-2011 om 14:45
Hoe is jouw rekenen?
ayla:" Mijn eerste reactie was, waarom ga je niet in de min?? "
Hoe is het met jouw eigen rekenkwaliteiten? Is het wel zo'n goed idee dat jij je dochter helpt?
Dat klinkt misschien niet zo aardig, maar ik vind je benadering in de start van dit draadje ook nogal verwarrend. Alsof je het zelf niet snapt. Maar vervolgens schiet je meteen in de rol van moeder die met het vingertje omhoog kind kapittelt over het niet kennen van de tafels.
Dat is het punt helemaal niet, als je de som goed leest althans. Bovendien is het maar helemaal de vraag of ze die tafels via stampen leert en werkelijk nodig heeft. Mijn zoon (24) kent ze nog niet. Maar kan wel uit zijn hoofd wortel trekken.
Is het een idee om te erkennen dat rekenen jouw ding niet is?
Groet,
Miriam Lavell

Fiorucci
27-09-2011 om 15:20
Ayla
Het is je al eens eerder verteld, zoek op internet even naar tafeltrainers. Zo kun je spelenderwijs tafels leren, en is veel leuker dan stampen tot tranen toe. Dan wordt het rekenen een grote frustratie met alle ellende van dien!
Laat lossss...)

ayla
27-09-2011 om 15:23
Haha
Ik geef meteen toe dat rekenen niet mijn ding is hoor, totaal geen rekenkundig inzicht, en man ook niet echt, die is echt van de talen. En nee, ik wijs niet met een bestraffend vingertje naar dochter omdat ze de tafels niet kent (die ik trouwens wel ken ), maar ik ben me wel bewust van het belang om die te kennen. Tenminste dat hoor ik van iedereen, zonder tafels bijna onmogelijk om fatsoenlijk deelsommen te maken.
Ik denk echt dat ze die tafels kan leren als ze er even tijd en moeite aan besteedt.

ayla
27-09-2011 om 15:25
Fio
Ik doe het niet via de pc omdat er dan geen tijdsdruk achter zit, ze kent de tafels maar ze rekent ze continu uit, als ik haar dus achter een spelletje zet dan maakt ze de sommen prima omdat ze de tijd heetf de tafels uit te rekenen. De bedoeling is dat ze ze leert automatiseren en niet uitrekenen.
en ik laat los hoor, het zijn maar tafels

caton
27-09-2011 om 16:41
Tijdsdruk
Ayla, bij de spelletjes die je op http://www.onlineklas.nl/flash/Tafels%20oefenen.html speelt zit wel iets van tijdsdruk. Je moet het antwoord gegeven hebben voor een ballonnetje knapt of zoiets. Mijn dochter vindt het in ieder geval heel leuk.

Thursday Next
27-09-2011 om 16:44
Automatiseren
hoeft helemaal niet. Als ze ze maar snel kan uitrekenen. Hier heb ik het automatiseren opgegeven, dat lukt namelijk niet of nauwelijks. Dochter rekent de meeste tafels uit. Ook dat is een trucje. Je moet de tafels van 1, 2, 3, 5 en 10 kennen, en vandaaruit verder rekenen. Dus 7x7 = 5x7 + 2x7. 9x8 = 10x8 - 1x8. Voor onze dochter werkt dit heel goed.
Er zijn trouwens ook computer-tafel-spelletjes die wel op tijd gaan.

Fiorucci
27-09-2011 om 19:11
Ayla
Die tafeltrainers zijn er ook met een soort van tijdsrdruk, in de vorm van spelletjes. En zijn juist gericht op automatiseren, niet op uitrekenen.

wil40
27-09-2011 om 23:34
Tafels/delen
Zonder de tafels goed te automatiseren kan je evengoed prima deelsommen maken.
Mijn zoon had ook moeite met het automatiseren van de tafels en blijft ze uitrekenen in zijn hoofd. Een goede rekenaar doet dat vliegensvlug. Hij heeft nooit lager dan A`s gescoord voor rekenen.
En dat je begin groep 4 alle tafels perfect geautomatiseerd moet hebben is helemaal onzin. Ongeveer net zo`n onzin als je strikdiploma op kleuterleeftijd.
En als je zelf geen goede rekenaar bent ga het dan niet aan je kind uitleggen. Je kind heeft weinig zelfvertrouwen, jij geen zelfvertrouwen in je rekenkunde, lijkt me een slechte combinatie.

ayla
28-09-2011 om 09:11
Reactie
ze zit in groep 5 inderdaad, eigenlijk zou ze nu alle tafels behalve 8 en 9 moeten kennen maar omdat ze een blok voorloopt op de rest van de klas moet ze ze eigenlijk allemaal beheersen. Alle sommen waar ze iets voor moet uitrekenen, geen enkel probleem, ze haalt ook alle rekentoetsen en verrijkt en compact, ze kent alleen de tafels niet. Ik wil een poging wagen met haar, nooit geschoten is altijd mis.
Ik zal zeker nog eens naar de rekenprogramma's kijken vanmiddag

T&T
28-09-2011 om 10:14
Maar ze loopt al voor!
Wat is dan het probleem dat ze op dit puntje even gewoon met de klas gelijk loopt? ik snap dat echt niet. En dan ook nog thuis tafels erin gaan stampen??? waarom? ze ligt niet achter, ze ligt even wat minder ver voor... als het kwartje is gevallen met die tafels gaat ze gewoon weer als een speer door. Echt ik zou me over andere dingen druk maken.
Tess

ishtar
28-09-2011 om 10:43
Ach
ik vind het wel een mooie kans om Ayladochter te leren hoe het is om ergens haar best voor te moeten doen. Zeker als ze nu al na 2 minuten begint te huilen dat ze het 'nooit zal snappen'. 'Leren leren' is voor veel HB kinderen een stukje wat moeilijk is, veel gaat gewoon met 2 vingers in de neus. Juist daarom zou ik dat nu wel doorzetten.