Quinty
15-09-2012 om 19:05
Rekenen thuis oefenen achter de computer
Zoon van 6 zit in groep 3. Ze hebben een rekentoets gehad en zoon schijnt geen idee te hebben waar het over gaat. Nu wil ik zoon een beetje helpen zodat hij de vraagstelling of het rekenen begrijpt. Ik weet het is wat vroeg maar ik schok toch wel van wat de juf erover zei. Wie weet een leuke rekenprogramma waardoor zoon de vragen wat beter leert herkennen. Ambrasoft hebben we al maar de vragen die zoon krijgt zijn heel anders dan op ambrasoft dus geen herkenning. Mijn zoon is een jongetje die eerst het geheel wil zien en het dan pas snapt. Verder is hij erg snel afgeleid en mist volgens mij ook de uitleg van de juf over de toets. Welk oefenprogramma lijkt op de vragen van school maar is toch nog leuk genoeg om te oefenen voor thuis. Graag tips want anders moet hij misschien na de herfst terug naar groep 2.....

Prakje
15-09-2012 om 19:18
.... terug naar groep 2?
De laatste zin in je bericht baart mij zorgen. Anders moet hij na de herfst terug naar gr 2? En hoe hadden ze bedacht dat hij daar gaat leren rekenen?
Voor ik thuis zou gaan oefenen zou ik met juf aan tafel gaan om heel helder te krijgen wat er niet goed gaat, wat zij eraan gaat doen en daarna pas hoe je daar thuis een ondersteuning in kunt zijn. Je geeft aan dat hij instructie mist, hoe gaat juf dat oplossen?! Daar kun je thuis niks mee, en in groep 2 zeker niet.
Laat je niet te snel afschepen, school moet hiermee aan de slag, niet jij!!

Guinevere
15-09-2012 om 19:21
Maar...
Maar ligt het aan het rekenen of aan de vraagstelling bij de toets? Zo ja, welke vraagstelling? Is het anders dan in de lessen?
Volgens mij moet het eerste zijn dat je je afvraagt: begrijpt hij het rekenen op zich? Want dát is waar het om gaat, dat hij dan de toets niet haalt is weer een andere kwestie.
En hoe kom je erop dat hij dan na de herfst terug moet naar groep 2? Hebben ze dat gezegd? Meen je dat nou?

Tineke
15-09-2012 om 20:34
Wat? pardon?
Ik begrijp dat de paniek toeslaat als je het dreigement te horen krijgt dat hij terug moet naar groep 2. Tegelijkertijd heb ik nog nooit zulke onzin gehoord.
Natuurlijk is het taak van de juf om ervoor te zorgen dat hij het wel begrijpt. Zij moet uitzoeken wat er loos is.
Maar ik snap dat je niet wilt toekijken om te zien hoe het misgaat. Voor thuis zou ik het eerst in het concrete houden. Dus juist niet met computerprogramma's. Bijv. bij de tafel dekken, stel dat er vijf borden gedekt moeten worden, pak je er eerst twee. Hoeveel moeten er nog bij? Of hoeveel kledingstukken doe je 's ochtends aan? Hoeveel vingers heb je? En hoeveel tenen? Hoeveel is dat samen?
Een beetje terloops dus. Dan kun je ook ontdekken of je kind een getal kan verbinden aan een hoeveelheid.
Terug naar groep 2...tss...juf moet terug naar de pabo!

lotje
15-09-2012 om 21:20
Rekenen
Heeft de juf na de eerste toets gezegd dat hij misschien terug moet naar groep 2 of is hij met twijfel overgegaan naar groep 3? Hoe gaat het met lezen? Lijkt me niet dat rekenen alleen de doorslag voor terugplaatsing moet geven.
Ik zou met de juf bespreken wat je het beste thuis kan oefenen.Hangt ook een beetje van de methode af, denk ik.
Gr.

ody
15-09-2012 om 21:33
Kijkeens op
Schoolbordportaal.nl Daar was onze juf, gr 4, erg enthousiast over.

Annet
16-09-2012 om 09:29
Heb je voorbeelden van het soort vragen?
Mijn ervaring is dat er in begin groep 3 alleen nog maar geteld wordt. Echt rekenen is er nog niet bij.
Dan zou ik doen wat K Heksenvet zegt. Thuis in de praktijk wat oefenen. Als hij dat beheerst, kun je gaan kijken of hij het misschien moeilijk vindt hetzelfde op papier te doen.

juf
16-09-2012 om 10:10
Samen
Idd om de tafel met de juf.Rekenboek erbij...wat gaat er nun precies mis. Waar maakt hij fouten. Vraagstelling?? Dat begrijp ik ook niet goed maar het zou kunnen dan het om simpele verhaaltjessommen gaat? Kent hij wel de cijfers,is hoeveelheidsbegrip en getalbegrip aanwezig? Daarnaast....geef hem evend e tijd...het schooljaar is pas begonnen!
Hoe was de score van cito rekenen bij gr 2? En idd....wat was het advies van de kleuterjuf vorig jaar?? Is er toen misschien al gesproken van extra jaar gr 2? Anders is het wel raar dat deze leerkracht praat over terug naar gr 2 !

Chippie
16-09-2012 om 10:55
Raar
Als het zo desastreus gaat dat hij mogelijk terug moet naar groep 2 (echt nog nooit gehoord, zou ik vierkant voor gaan liggen), is er dan in groep 2 niets opgevallen?

Guinevere
16-09-2012 om 11:01
Ja, ik snap dat van die vraagstelling ook niet helemaal. Misschien moeten ze in de klas bolletjes tellen en staan er in de toets opeens sommetjes a la 3+4=? Verhaalsommen zullen het toch niet zijn begin groep 3...

juf
16-09-2012 om 11:59
Verhaaltjessom
bv In de mand liggen 5 appels. Ik eet er 2 op.
"verhaaltjessommen". Voor kinderen kan dit heel moeilijk zijn;ze zien dan niet dat het t zelfde is als 5-2.Misschien is zoiets aan de orde .
Maar...het lijkt me dat er vanuit de kleutergroep al aanwijzingen moesten zijn.We wachten een een reactie af.

koentje
16-09-2012 om 13:47
Mijn zoon
heeft via de remidial teacher een account op rekentuin.nl. Die mogelijkheid hebben sommige basisscholen ook. Je kunt er zelf een nemen, maar daar wordt voor betaald. Het is wel de moeite waard denk ik!
Het leuke bij rekentuin is dat je een systeem hebt waarbij je door sommen te maken je eigen tuintje bijhoudt. Dan groeien er mooie bloemetjes! Je kunt ook dingetjes verdienen en zo!

Quinty
16-09-2012 om 21:11
Reactie
Er waren wel al aanwijzingen vanuit groep 1 en 2. Groep 1 en 2 vond de juf zoon erg snel afgeleid. Wist vaak niet wat te doen bij opdrachten of werkjes. Doet de dingen vooral als hij wil, is erg eigenwijs. Cito toetsen groep 1 en 2 krijg ik niet echt een hoogte van. Dan weer een E dan weer een B dan weer een C. Dit heeft hij voor alle Cito toetsen. Het is steeds weer een verrassing. De juf van groep 1 en 2 was altijd heel bezorgd over zoon. Ook opmerkingen van hij snapt er niets van. Hoor ik al sinds groep 1, dus ik ben het al gewend. Er is van school uit een bezorgdheid over zijn snel afgeleid zijn. Zijn juf vraagt zich ook af of hij het niet snapt of zich gewoon vaak niet kan concentreren op een werkje. Dus inderdaad speelt dit al in groep 1 en 2. Ik heb geen idee wat hij moet kunnen voor rekenen. Ik ga zeker even vragen of ik de toets mag zien. Bedankt voor alle reactie

juf
16-09-2012 om 22:03
Uh p
Lees de uitleg eens over wat ik "verhaaltjessommen "noem. Dit soort sommen doen we bij de kleuters al.Natuurlijk noem je het geen verhaaltjessommen bij de kleuters of groep 3 maar dat is het eigenlijk wel.Niet te vergelijken met verhaaltjessommen in groep 5 of 8 of in de cito.En natuurlijk doe je dat eerst met concreet materiaal maar in de rekenboeken staan dit soort opdrachtjes ook al voor groep 3.
Gewoon een verhaaltje om een som heen!

juf
16-09-2012 om 22:24
inderdaad voorlezen of het wordt met tekeningen duidelijk gemaakt.
En natuurlijk is het vrij vroeg om half sept. te constateren dat kind niet te helpen is maar teruggezet moet worden naar gr 2. Vandaar ook de vragen van meerdere lezers wat er in gr 2 afgespeeld is.En hoe het met het lezen gaat Wat was het advies ; wel door naar gr 3 of juist niet enz enz.
Ik ben het met je eens dat terugzetten naar gr 2 een bijzondere oplossing is. Wel kan het zo zijn dat een kind echt niet op zijn plek zit in gr 3 maar daar kunnen wij vanaf hier niet over oordelen.