Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Mama

Mama

22-06-2018 om 11:50

Rekenprobleem


Johanneke

Johanneke

25-06-2018 om 16:54

testen op dyscalculi!

Vraag via school een dyscalucli-test aan of in ieder geval een rekenkundig diagnostisch onderzoek!! Heeft school hier nog geen enkel initiatief in genomen?
Onderzoek geeft beeld van iq en dus potentie van dochter (want loslaten leerlijn heeft ook gevolgen voor vervolg onderwijs, en dat is best een grote stap op nog zo een jonge leeftijd) en ook waar je dochter op rekenen precies op vast loopt, wat haar achterstand precies is en vooral: hoe docenten/leerkrachten en jullie thuis haar het beste kunnen ondersteunen en begeleiden.

Met dyscalculie verklaring krijgt je dochter recht op meer tijd en gebruik van leermiddelen bijvoorbeeld, ook op de middelbare. Ook het zinloos blijven herhalen van tafels hoeft dan niet meer, want dan kan ze een tafelkaart gebruiken bij haar sommen. En later op de middelbare een rekenmachine. Een verklaring krijg je volgens mij als er geruime tijd extra bijles en ondersteuning is geweest zonder verbetering in resultaten (niet-leerbaar) en als je kind 3 x achter elkaar een E score of V score heeft - althans, dat gold in groep 7 voor mijn kind.

Ook als je geen dyscalculi verklaring krijgt na dit onderzoek heb je hier heel veel aan. Los van het inzicht in waar het precies aan schort kan je ook met het label 'ernstige rekenproblematiek' en met trackrecord wat er allemaal al is gedaan om je dochter te helpen bij de aankomende leerkrachten meer begrip vragen en betere ondersteuning, extra tijd bij (cito) toetsen bijvoorbeeld of dat ze cito toets in 2 keer mag doen of bijvoorbeeld digitaal.

Ik sluit me dus aan bij de vorige reacties: niet nu al los laten maar eerst door rekendeskundige (school heeft vast een buro waarmee ze samenwerken, anders gewoon ff googelen) laten testen.

En echt: ik herken volledig je verhaal over het drama van thuis oefenen, de stress, de tranen, de frustratie. Wij hebben uiteindelijk besloten om vanaf groep 6 al het oefenen uit te besteden en zijn ook hon-der-den euro's kwijt geweest aan bijles. Maar wel met resultaat dat zoonlief is uitgestroomd op havo-vwo vivo en nu met een 7 voor wiskunde in de brugklas zit. Volg je hart, maar blijf ook geloven in de potentie van je dochter.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.