Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Rekentoets

Ik wil graag een gesprek met jullie delen dat ik had met een vakleerkracht van de school van mijn dochter. Aanleiding was dat wij ons zorgen maken over haar rekenen en de aankomende rekentoets. Ze heeft al lange tijd een onvoldoende en daar wordt verder nooit aandacht aan besteed.

De leerkracht gaf aan dat het voor haar niet zou gelden omdat ze volgend jaar examen doet (VMBO). Het cijfer komt wel op de cijferlijst, maar telt niet mee. Daarmee zou mijn dochter de dans ontspringen. En misschien komt die toets er wel helemaal niet, zei hij.

Ik vond dat een raar uitgangspunt. Ik vroeg hem wat we er nu aan gingen doen om het cijfer van mijn dochter op te krikken, wat kan school bieden. Niets, zei hij, school doet niets. De directie vindt andere vakken belangrijker en geeft geen (extra) geld uit voor het rekenen.

Hij zei dat uit testen is gebleken dat 75% van het voortgezet onderwijs niet slaagt voor de rekentoets. Ik zei hem dat er dan toch echt wat mis gaat. Rekenen is geen vak op school en komt alleen eens per kwartaal eens summier aan de orde tijdens een toets. Hoe kan mijn dochter dan worden afgerekend op iets dat haar niet goed wordt bijgebracht? Tja, dan moest ik buiten school maar iets zoeken om het niveau omhoog te krikken.

Ik ben eigenlijk verbijsterd. Ik concludeer door het bovenstaande gesprek dat de kwaliteit van het onderwijs van rekenen ver onder de maat is. Wanneer school daarin niets doet, hoe moet dat dan voor de toekomst?
Het gaat me er niet om dat ze 'de dans ontspringt' doordat ze volgend jaar examen doet, het niveau van rekenen moet omhoog.

Daarnaast: als de staatssecretaris bedenkt dat die rekentoets toch echt een verplichting wordt, dan wordt dat alsnog een drama bij een vervolgopleiding.

Hoe het op andere scholen zit weet ik niet, ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen. En wat doen jullie, bijles (terwijl er niet eens een rekenboek voorhanden dat behandeld wordt in de klas)?


Fiorucci

Fiorucci

10-04-2014 om 18:09

Hier......

Bij mijn zoon op school krijg je vanaf de brugklas rekenles als je cito in de brugklas slecht is kwa rekenen. Dat geldt ook voor de tweede klas. Bij mijn dochter op school krijg je in de brugklas geen rekenen, maar wel in de tweede. Pas als je goed voldoende staat in de derde klas mag je daarmee stoppen.

Het ligt vrij ingewikkeld

Er is veel te doen over de rekentoets.
Ten eerste is het zo dat onder de deskundigen veel dicussie is over de manier van toetsen en het niveau. Onder de rekendeskundigen is het grootste deel de mening toegedaan dat de toets niet meet wat hij moet meten. Ook het feit dat 1 toets ( zonder goede voorbereiding ) je kan maken en breken mbtqt het examen. Niet zoals bij de meeste vakken meerdere toetsen SE en CE. Als ander bezwaar noemen de rekendeskundigen het feit dat de nivo 2f en 3f nooit bedoeld zijn geweest om te toetsen, het zij referentie nivvoos.
Verder is het zo dat er geen leraren rekenen zijn. Ook op het mbo is dit een probleem. Leerlingen moeten zelfstandig op een computersysteem (meestal rekenblokken) werken en er is nagenoeg geen uitleg

Ander punt is dat op alle nivoos de proeftoetsen dramatosch gemaakt worden. Niet alleen door slechte leerlingen, ook door echt slechte vragen en geen onderwijs. Op de havo zakt ook een groot deel, terwijl ze wel voor wiskunde slagen , idem op vmbo

Je hebt gelijk dat je kind straks op het mbo een groot probleem heeft. Dat geldt nu al voor de leerlingen die op het mbo zitten in de 2e en 1e klas. Die hebben echt NOOIT gerekend in vmbot en moeten nu dezelfde toetsen halen als de leerlingen van havo 5 en vwo 6. Dat is een groot drama. Ze zakken met bosjes.volgens mij gaat de mboscholen ervan ui dat het wel weer uitgesteld zal worden anders hebben ze straks 90 procent zonder diploma

Er is nog veel meer over te zeggen. Misschien later meer.
Al met al een mislukt experiment. Ben benieuwd hoe het afloopt.

Elinde

Elinde

10-04-2014 om 18:37

Hier

Een zoon in 4havo waar bijna niemand slaagt voor de toets. Aan het begin van het schooljaar hebben we een mail gekregen met een link naar een site waarop leerlingen zelf thuis moeten oefenen. Nou, dat gebeurt dus niet. Verder hoor ik er vanuit school nooit iets over. Hij wordt al vanaf de brugklas ieder kwartaal getoetst en de resultaten worden steeds minder,
Andere zoon in 2 Vmbo (andere school) heeft iedere week een uur rekenles en ook iedere week een rekentoets. Dat zijn dan meestal sommen over optellen/aftrekken/delen/verm. En af een toe verhaaltjessommen. Hoe zijn niveau is weet ik eigenlijk niet. Hij haalt ruime voldoendes dus misschien gaat hij tzt de toets wel halen. Het ligt dus erg aan de school zelf hoeveel moeite ze erin steken.

Precies

'Hij zei dat uit testen is gebleken dat 75% van het voortgezet onderwijs niet slaagt voor de rekentoets. Ik zei hem dat er dan toch echt wat mis gaat.' En dat is precies ook de reactie die 'men' graag ziet: alarm, het gaat heel slecht.

Kijk de geschiedenis eens na van de hele heisa over de rekentoets. Het is begonnen met een commercieel bureau dat toetsen afname bij verpleegkundigen en leidsters van de peuterspeelzaal. Alarm! De directeur van dat bureau zei later in de krant, dat zijn toetsen niet zo serieus genomen moesten worden: alleen de slechtste resultaten telden. Maar die relativerende woorden mochten niet meer baten: het alarm was afgegaan en er kwam een politiek antwoord, dat helemaal voorbij ging aan het gegeven dat er op middelbare scholen en op het daaropvolgende onderwijs niveau al decennia lang geen rekenen meer werd gegeven. Behalve op de PABO, en dat is de enige plek waar het duidelijk goed mis is gegaan: kinderen leren rekenen op de basisschool, en als ze het daar niet geleerd hebben, dan wordt het heel moeilijk om dat in te halen.
Vergelijk het met kinderen die Nederlands leren vanaf hun geboorte, of vanaf hun 12e. Dat laatste komt nooit meer echt goed, al zijn er prijzenswaardige individuen en die heel ver komen.
Ik hoop dat de leraar ook gelijk heeft en dat de hele heisa binnenkort voorbij is, nu worden kinderen al bij voorbaat gedegradeerd naar een lager nivo, omdat men verwacht dat de bewuste rekentoets niet gehaald zal worden.
Er is ondertussen echt wel een probleem (geweest) met rekenen, het nieuwe rekenen en de PABO hebben een verwoestend spoor achtergelaten. Als daar nu iets in verbetert, dan is de hele heisa niet voor niets geweest.
Stel nu, dat 75% van de kinderen de rekentoets niet haalt, en jouw kind is niet zo goed in rekenen, wat voor bezwaar is er dan om jouw kind tot die 75% te laten behoren. Scheelt je een hoop stress, ruzie met de leerkracht en je kind verliest er haar zelf vertrouwen niet door. Relativeer het allemaal, realiseer je dat je in een slecht politiek verhaal zit en dat daar een einde aan moet komen.

Tsjor

Tsjor

Relativeren lijkt me ook op zijn plaats. Maar aan de andere kant is het wel zo dat de kinderen die nu op vmbo de toets niet halen mogelijk straks op mbo nog een nivo hoger moeten halen dan dat ze nu al niet halen. Tenzij die hele rekentoets van de baan is. Net aan het eind van de middag verscheen er een artikel in de telegraaf dat de VO raad ook vreest met grote vreze. We zullen zien...

Angela67

Angela67

10-04-2014 om 19:18

die middelbare scholen. . .

kunnen inderdaad niet 20 jaar slecht rekenonderwijs op de basisscholen gaan inhalen met leerlingen.
Ik zou er zelf ook voor passen als ik middelbare school was, ik word toch afgerekend op m'n middelbare schoolvakken en niet op rekenen. . . . (ik geef maar even weer hoe ik denk dat er jaren gedacht werd/wordt).

Dus wat doe je dan als overheid?

Om ervoor te zorgen dat er beter gerekend wordt op de basisschool moet je dus de druk van de middelbare scholen laten komen want uit zich zelf doen basisscholen ook niets meer dan 'de methode' aangeeft. Inhoudelijk betrokkenen zoals die hoogleraar die de alarmbel luidde (hoe heet hij ook alweer) kreeg alleen maar podium en aandacht nadat er ruchtbaarheid was gegeven zoals Tsjor zegt. Uit zichzelf ging niemand op de basisschool zeggen: goh wat hebben we het slecht gedaan de afgelopen 20 jaar. Zelfs nu nog steeds niet overigens! Er wordt echt bar weinig gewoon geoefend met rekenen, het zijn telkens hapsnap sommetjes en dan vijf stuks (en een ander onderwerp).

Ik vind echt dat er meer verplichting moet komen om rekenles te geven op middelbare scholen, maar de vraag is hoe je scholen daartoe verplicht, in een land waar de overheid vrijwel niets te zeggen heeft over de inhoud van het onderwijs. Dan maar over de ruggen van een generatie leerlingen die niet heeft leren rekenen en het ook niet zal leren . . .?

gr Angela

wizzer

wizzer

10-04-2014 om 19:25

ik snap er niets van

De rekentoets gaat het niveau van het basisschool rekenen niet voorbij, zelfs niet op VWO niveau. Waarom zouden kinderen dit niet gewoon kunnen halen.

Wizzer

Ik denk dat je je verkijkt. Op vmbo moet 2f gehaald worden. Dat is eind basisschoolniveau. Maar vergeet niet dat een groot deel van de basisschool leerlingen dst niet halen. Juist daarom zijn ze op het vmbo gekomen.
3f is wat havo en vwo en mbo4 moet halen. Dat kan alleen als je dat rekenen een beetje bijgehouden hebt.
En dan nog zal het voor een deel onmogelijk blijken.
DAn nog het probleem van de computertoets. Rekenonderwijskundig nederland kraakt die toets. Meet niet wat hij moet meten. Slechte vragen, rare afrondingsproblemen en een zwart wit denkende niet slimme computer.
Je zou voor de lol eens een toets moeten maken. En dan moet je geloof ik 75 procent goed hebben voor een voldoende.

Sorry

1f is eind basisschool. 2 f is dus eind vmbo en wat nodig zou moeten zijn om je te hsndhaven in de maatschappij. Haha daar is het dan blijkbaar nodig om te kunnen uitrekenen hoeveel km per uur sven kramer schaats in het laatste rondje van de 500 meter als hij over de eerste 100 meter 8,6 sec doet en over de 500 meter 34 sec. Is voor mij niet echt moeilijk,maar het lijkt me ook niet erg relevant om je te kunnen handhaven in NL!!

Moppeke

Moppeke

10-04-2014 om 20:05 Topicstarter

Wizzer:

Omdat in ons geval het rekenonderwijs een ramp was: halverwege de basisschool moest mijn kind overstappen op het nieuwe rekenen (ik ben ervan overtuigd dat er echt kinderen bestaan die gebaat zijn bij de oude manier, maar da's een andere discussie).

Ze heeft nooit een tafel diploma hoeven halen bijvoorbeeld en de tafels zitten er slecht in. Nu heb ik geen doorsnee kind, daar heeft dat ook mee te maken. Maar echt aandacht voor het rekenen en een goede basis is er nooit geweest.

Daarmee komt je kind dan op het middelbaar onderwijs en wordt er eigenlijk niets verder gedaan om het op te krikken, laat staan op peil te houden.

Alle kennis en basis zakt weg, en het vak Rekenen wordt niet eens gegeven. Dat is de reden waarom ik denk dat de toets voor mijn dochter problemen gaat opleveren.

Dalarna

Dalarna

11-04-2014 om 09:26

Vreemd

Hier (havo 3) doen ze regelmatig die toets en je moet echt op de les komen als je niet voldoende scoort.

1F is inderdaad basisschool groep 8 dus ze moeten wel verder gaan met rekenen om 2F te halen en daarom doen ze die test regelmatig.

Vreemd dat een school daar zo zijn handen vanaf trekt. Bij de opendagen op de VMBO's hier werd er ook aandacht aan gegeven, ze krijgen echt les in rekenen.

een van de toetsenmakers zelf

Dit zegt een van de toetsenmakers (en aanjagers van de hele heisa) vandaag zelf over zijn producten:
'We beloofden u dat we ook zouden kijken naar de kwaliteit van drie Jongerentoetsen (3F Jongeren toets 1, 3F Jongeren toets 2 en 2F Jongeren toets 2). In de data zien wij dat de mbo-populatie inderdaad zwak scoort op deze toetsen. Bij de populatie waar deze toetsen daadwerkelijk voor bedoeld zijn, de jongeren in het vmbo, zien we dit scorepatroon niet. We raden u dan ook aan om vooralsnog de genoemde Jongerentoetsen niet voor het meten van kijk- en luistervaardigheid van uw mbo-populatie in te zetten.

We realiseren ons dat u ongemak heeft gehad van het offline zetten van genoemde toetsen. We zijn echter van mening dat we geluiden uit het veld serieus moeten onderzoeken en daarbij geen risico’s op onbetrouwbare resultaten kunnen lopen.'

Deze toetsenmaker maakt niet de eindtoets, maar wel tussentoetsen die veel op school worden gebruikt.

Tsjor

Oplossingen

Een oplossing zou kunnen zijn: de basisschool moet streven naar een 2F-niveau (dus veel meer rekenen). Kinderen die de toets gehaald hebben op welk moment dan ook zijn klaar (dus niet allemaal pas aan het einde van de opleiding). Andere of hogere niveaus alleen inzetten als dat voor een bepaald beroep noodzakelijk is.

Dat het rekenniveau en de methode op de basisschool inefficiënt was wist mijn dochter al heel jong: 'Mam, ik heb wel mijn tafeldiploma gehaald, maar ik ken de tafel niet hoor.' Nou ja, dan gaan we thuis maar de tafels oefenen. Maar dat weegt niet op tegen wat het onderwijs zelf kan doen.

Tsjor

Dalarna

Dalarna

11-04-2014 om 10:18

Tsjor

Het wel of niet kennen van de tafels heeft weinig te maken met goed kunnen rekenen en een niveau waarvan men verwacht dat 16/17/18/19/20 jarigen het pas hoeven te hebben terug te halen naar de basisschool vind ik wat onzinnig. Je kunt veel beter pleiten voor 1 uur rekenen in de week op elke middelbare school tot het vereiste niveau is behaald van dat kind. Welk niveau dat is en hoe dat getoetst wordt staat wat mij betreft ter discussie.

hier

Hier bij dochter ook een keer per week rekenen. Ze hebben ook een toets gekregen en die werd goed gemaakt in de klas. Tja begrijpelijk dus als je een keer per week een apart rekenuur krijgt. Ik ben er in ieder geval heel blij mee. Ik vind rekenen heel belangrijk. Dochter vindt het leuk. Moet er wel bij zeggen dat ze op de lagere school ook goed hebben leren rekenen.

Tsjor, interessant

Waar je dat stuk vandaan over het offline zetten van de oefentoetsen op het MBO? Als ik google vind ik het niet. En ik ben heel benieuwd!

Bron

Het stuk komt uit een email van de betreffende toetsenproducent. Beroepshalve volg ik wat ontwikkelingen over toetsen.

Tsjor

Dalarna

Dat 16/17/18/19-jarigen een bepaald reken(!)niveau moeten hebben is een brouwsel van dezelfde toetsenmaker, die indertijd met alarmerende onderzoeken aan kwam zetten.
Tot voor kort werd aan geen enkele leerling, ouder dan 12 nog rekenonderwijs gegeven. Het is allemaal later verzonnen.
Men heeft bedacht dat kinderen op latere leeftijd alsnog het gewenste niveau kunnen leren. Ik betwijfel dat.
Op de eerste plaats: ik heb zelf na de basisschool nooit meer rekenen gehad, maar ik slaagde wel voor de 3f-toets (niet foutloos). Dat is dus op basis van kennis die ik opgedaan heb op de basisschool.
Ik denk dat kinderen van nu dat ook zouden moeten kunnen, waarom niet? Maar dan moet het rekenonderwijs op de basisschool veel beter. Daar zou ik op inzetten. Vergelijk het met het leren van een taal: een kind dat tweetalig opgroeit spreekt de tweede taal beter, dan een kind dat op 12-jarige leeftijd de tweede taal als vreemde taal leert.
Een uurtje les op de middelbare school helpt daarom helemaal niets, dat blijkt ook wel, veel scholen doen het al, maar de resultaten blijven bedroevend. Het helpt dus niets, de achterstand is niet in te lopen.
Verder zeg je dat Het wel of niet kennen van de tafels weinig te maken heeft met goed kunnen rekenen. De tafels leren is één van de rekenvaardigheden die je later bij heeft veel rekenhandelingen nodig hebt. Als een kind van 8 jaar al ziet dat de gehanteerde methode wel een diploma oplevert, maar geen kennis, waarom dringt dat dan niet bij volwassenen door? Waarom zit mijn zoon dan urenlang bijles te geven aan een meisje dat de rekentoets moet halen op het MBO, maar niet weet dat 3x4=12? Als je dat laatste niet weet, dan moet de bijles wel zeer basaal beginnen. Maar goed, met dat soort gedachtegangen (tafels zegt niets over rekenen, spelling zegt niets over taal etc.) is het basisonderwijs in de afgelopen decennia behoorlijk ondermijnd. Ik word daar niet vrolijk van. Moeten we nu het paard weer achter de wagen gaan spannen?

Tsjor

Marjolein

Marjolein

11-04-2014 om 23:19

20% !

Wat toevallig dat ik dit nu vandaag lees hier.
Zojuist met mijn 3 Havo kind zo'n tussentijdse toets doorgenomen, want hij had 20% gescoord.

3 havo klant hier heeft altijd 90% gescoord. Er werd op school braaf geoefend met rekensommetjes. Daar is hij heel goed in. Hij haalde altijd een 8 of een 9.

Nu wordt er niet meer op school gewerkt, maar thuis, en met een automatisch (want goedkoper dan een mens die nadenkt) programma van www.smartrekenen.nl en de ellende is begonnen.
Het is automatisch dus als je een schrijffoutje maakt of de volgorde van het antwoord verkeerd is het "dus" fout.
Een antwoord in euro's is fout als je 39,4 schrijft i.p.v. 39,40

Dat gebeurt dan bij 4 van de 20 opgaven.
De overige fouten komen eruit voort dat het allemaal verhaaltjes sommen zijn. De dyslecten hier in huis lezen dan over een woordje "niet" heen in dat hele verhaal en tel uit je winst. Dit leverde weer 4 fouten.
Er zaten nog een paar strikvragen in, te lang om hier te beschrijven.

De overige fouten waren van het soort begrijpend lezen:
"Jan knipt 5 strookjes in 5 stukjes en herhaalt dit 2 x."
Ja, je kunt erop wachten: Hij leest 5 x 5 x 2
Dat is niet rekenen, maar begrijpend lezen testen.

Heel erg jammer. Rekenen kan hij echt heel goed.
Maar dat kan hij niet laten zien door zulke testen.

De 4 havist hier in huis heeft er ook grote moeite mee, maar die "ontspringt de dans" nog in 2015, net zoals het kind van de topic starter.
Maar de 3 havist doet examen in 2016 en dan moet hij echt een voldoende halen, anders zakt hij voor zijn examen.

tsjor

Heb je het dan over de toetsen van Rekenblokken? Mijn nichtje die MBO doet en inde tweede klas zit hoefde ineens de oefentoetsen van 3F niet meer te maken, terwijl dit nog wel op het overzicht gepland stond.

Mach

Ik weet niet goed of het 'rekenblokken' heet. Het stukje uit de email gaat erover, dat de maker van toetsen die als oefenmateriaal veel gebruikt worden de toetsen een tijdje off-line heeft gehaald, omdat de resultaten van die toetsen te slecht waren (stond in een oudere email) en het materiaal dus bijgewerkt moet worden. Het kan zijn dat het nichtje ze daarom 'plotseling' niet meer hoefde te maken.
Ondertussen is het nog steeds wisselend: wordt die rekentoets nu wel of niet verplicht? Dat verandert met het weer. De scholen moeten nadenken: gaan we daar uren (rekenles) of geld (www.smartrekenen.nl is niet gratis voor een school) insteken? Het is op dit moment een beetje gokken: voor dit jaar was aangekondigd dat het verplicht zou zijn, maar dat is het niet geworden. Dan volgend jaar maar? Dergelijke onzekerheid maakt dat scholen ter plekke van beleid kunnen veranderen.

Tsjor

Tsjor

Hier gebruiken alle mbo scholen dus Rekenblokken.
Ik denk dat er zo omgeveer dagelijks rekenen moet worden gegeven op het mbo om alle leerlingen om niveau 3F te krijgen. Dat is due dus onmogelijk te plannen. Er zijn geen uren voor en er zijn al helemaal geen docenten.
Mijn nichtje krijgt rekenen van een gymdocent, ze moeten zelf Rekenblokken doorwerken en bij vragen moeten ze zich bij hem melden. Nou zijn er zoveel vragen dat lang niet iedereen aan bod komt in dat uurtje rekene per week.
De meeste kinderen laten zich helpen door ouders, buren ooms tantes, Ik als tante werk dus met mijn nichtje Rekenblokken door. En we moeten bijna bij de basis beginen. Terwijl ze alle andere vakken gewoon perfect doet.

MBO is te laat

Ik denk echt dat het te laat is als je op het MBO begint, tenminste als je slecht rekenonderwijs hebt gehad op de basis. Vandaar mijn pleidooi om de doelstellingen voor de basisschool op te krikken (2F) en daarmee aan de gang te gaan. Verder alleen rekenen als het voor een bepaalde beroepsgroep nodig is. Dus op het MBO alleen vakgerichte rekentaken. Een timmermand moet kunnen uitrekenen hoeveel hout hij nodig heeft, bijvoorbeeld. Aan de kassa moet je geld kunnen teruggeven etc.
Even verdergaand met mijn onderbouwing: ik gaf al aan dat ik slaagde voor 3f op basis van mijn basisschool, ongeveer 38 jaar eerder. Ik heb wel VWO gedaan, dus misschien was ik wel slim. Maar mijn zus heeft na de basisschool de huishoudschool gedaan (vergelijkbaar met VMBO-kader). En zij haalde de rekentoets voor de PABO op 50-jarige leeftijd, dus ook ongeveer 38 jaar na dato. Dus die juffen op de basisschool hebben toch ergens iets goed gedaan. En ik ben ervan overtuigd dat leerkrachten van de basisschool dat ook zouden moeten kunnen. De kinderen zijn niet zo heel veel anders geworden.
Er is nog wel een tweede opmerking bij te maken. Ik zei al da tik geen rekenles meer had gehad. Dat is waar. Maar ik had ook geen rekenmachine. Dus ook bij wiskunde moesten de oplossingen handmatig uitgerekend worden. In die zin onderhield je het rekenen dus wel, praktisch gezien. Afschaffen van het gebruik van de rekenmachine en aanpassen van de wiskundemethodes met opgaven die zonder rekenmachine 'te doen' zijn zou ook al heel veel schelen. En dan mag er wel een apart hoofdstuk zijn voor rekenen, of de moeilijkere bewerkingen zoals wortel trekken tot zoveel decimalen achter de komma, dat zou ook kunnen. Sinus etc. hadden wij wel een uitschuifbare lineaal voor. Maar de combinatie dat het allemaal praktijkgericht moet zijn en dan allemaal met de rekenmachine kan snap ik niet. Heb je ooit bij de groenteboer gestaan met een rekenmachine?
Een voorbeeld van zin en onzin van de rekenmachine. Mijn dochter (rekenramp) maakte een oefenexamen voor verzorging en moest het BMI van iemand uitrekenen. Gegeven was gewicht (81 kg.), lengte (160 cm.) en de formule: BMI=gewicht in kg. gedeeld door lengte maal lengte in m. Ook de normen voor een normaal BMI waren gegeven. Haar uitkomst: 81. En ze ziet niet dat het niet kan kloppen. Ik had het zonder rekenmachine uitgerekend en heb haar daarna laten zien hoe dat werkt. Ze dacht even na, hoe kon dat toch zo'n uitkomst. Toen bedacht ze dat ze de haakjes op de rekenmachine was vergeten, probeerde het nog een keer en jawel, ze kreeg dezelfde uitkomst als ik. Wat heeft ze nu geleerd in haar eigen woorden: als je de BMI wil uitrekenen moet je haakjes gebruiken op de rekenmachine.
Het is niet zo dat de kinderen niets kunnen leren, maar het ligt er heel erg aan wat je ze laat leren.

Tsjor

Angela67

Angela67

12-04-2014 om 15:33

ja maar . . .

iedereen is het er wel over eens dat je bij de basisschool moet beginnen maar wat ik dus nergens lees is:
1. hoe krijg je de basisscholen zo ver dat ze dat gaan doen
2. accepteren 'wij de maatschappij' dat er dus een of twee generaties mensen rondlopen die niet kunnen rekenen?
gr Angela
ps ik heb aanzet gedaan tot 1: druk op laten voeren door middelbare scholen op basisscholen door kinderen alleen aan te nemen als ze goed kunnen rekenen op bepaald niveau

tsjor

Ik ben het helemaal met je eens. Maar ondertussen zitten die MBo-ers er maar mee! Ze moeten rekentoetsen doen die ze bij lange na niet halen! En de minister zegt dat het niet langer uitgesteld wordt, omdat de scholen tijd en geld genoeg hebben gehad om zich voor te bereiden.
Zelfde geldt voor middelbare scholen.
Wie legt dit uit aan de minister? Ik weet dat er allerlei werkgroepen en rekendeskundigen in de tweede kamer aan het praten zijn, maar ondertussen voert de minister de druk op. En de leraren hier op het MBO zien dat de toetsen dramatisch worden gemaakt en denken dat het niet zo'n vaart zal lopen. Maar we weten het niet en de leerlingen zitten er maar mee. Of hun ouders.
Mijn broer had al voorgesteld aan het MBO dat mijn nichtje dan maar niveau 3 moest gaan doen, dan zou ze volgend jaar examen doen en de rekentoets ontlopen. Maar het MBO vond dat niet nodig. Ze was bij lange na niet de slechtste in rekenen en de vraag was volgens hun maar net of het hele verhaal van de rekentoets wel door zou gaan.
Trouwens, ik denk ook dat er eerst een andere toets moet worden gemaakt, gezien het feit dat allerlei rekendeskundigen de toets op zich kraken.

Marjolein

Marjolein

15-04-2014 om 20:51

Update

Gesprek gehad op school. Volgend jaar stoppen ze met Smartrekenen. School was niet blij met het programma.
Ze gaan weer gewoon oefenen met sommetjes in een schrift.

Ik vroeg toetsen jullie het dan ook met sommetjes op papier, of wordt dat weer zo'n digitale test? Ja, dat wisten ze nog niet.
Ben benieuwd.

Marjolein

De uiteindelijke eimdtoets zal zo als het nu lijkt en als het allemaal doorgaat op de computer zijn. Dat zijn de toetsen nu ook . Het lijkt mij handig dat ze daar sowieso ervaring mee krijgen

Lobby

'Wie legt dit uit aan de minister?' Tsja, er is blijkbaar een hele sterke lobby, die knollen voor citroenen kan verkopen. En dat ook doet, zonder daarbij enige rekenschap te geven over de gevolgen voor kinderen en jongeren. Het nieuwe rekenen blijft erin, ondanks duidelijk slechte resultaten. De rekentoets blijft erin, ondanks duidelijk slechte resultaten. En het enige wat men dan bedenkt is dat de kinderen erop afgerekend moeten worden. Ik weet niet hoe je dat kunt keren.

Tsjor

Marjolein

Marjolein

18-04-2014 om 10:52

Mach

Ja, dat klinkt logisch inderdaad.
Anders wordt het veel te arbeidsintensief voor de scholen.

Er zit dus niets anders op dan oefenen.
Ik kan hem in ieder geval helpen om de "instinkers" te leren doorzien.

computer of papier

Op de computer hoef je alleen het eindresultaat van de berekening in te voeren, maar de berekening zelf maak je altijd nog op (klad)papier. Dus rekensommen maken op papier is een betere voorbereiding dan computeroefeningen herhalen.

Het is wel goed om een keer op de computer te oefenen, zodat je leert om te lezen van de computer naar de berekening op papier, maar dat kan op de oefentoetsen die vrij beschikbaar zijn via internet.

Tsjor

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.