Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Karin

Karin

12-07-2019 om 09:31

Revisieverzoek (urgent) IngridT?

Heeft iemand ooit met het bijltje reviesieverzoek gehakt?

Zoon heeft tot aan de laatste proefwerkweek op overgaan gestaan alleen in de laatste week ging het mis. Op dit moment zijn er over het hele jaar nog steeds geen te korten alleen het gemiddelde is te laag voor de school.

Wij moeten nu aantonen dat bepaalde zaken volgens ons onvoldoende zijn meegewogen in de rapportvergadering.

Er is faalangsttraining gevolgd, maar dat werd pas in het midden van de 2e helft van het jaar aangeboden terwijl er al bij het eerste raport over gesproken is.

We kijken regelmatig mee bij het huiswerk en overhoren voor de toetsen, dan gaat het prima maar het resultaat van de toets is dan toch lager dan verwacht. Wij zien maar 1 probleemvak en daar heeft zoon al een plan voor gemaakt om dat in de vakantie bij te werken zodat volgend jaar met een betere basis wordt begonnen.

Wat zijn de juiste argumenten om een revisieverzoek te laten slagen? IngridT heb jij nog tips als docent?

Anoniem

Anoniem

12-07-2019 om 10:51

Hier

Hier ooit na de brugklas een vergelijkbare discussie gehad.

Kind zat in havo/vwo brugklas en was bespreekgeval. Lerarenvergadering besloot havo, maar er zaten naar mijn idee een paar rare punten in het besluit. Dat heb ik aan school laten weten en ik kreeg te horen dat ze dit opvatten als een revisieverzoek. Ik was van mening dat dit geen revisieverzoek zou moeten zijn, maar een bezwaar/klacht. Voor een revisieverzoek zijn nieuwe feiten nodig (tenminste dat was op die school zo), terwijl ik van mening was dat een vaststaande procedure niet zorgvuldig was doorlopen.

Later bleek dit ook te kloppen, ik kreeg namelijk bericht dat mijn revisieverzoek niet in behandeling werd genomen, omdat er geen nieuwe feiten waren. Nogmaals aan school laten weten dat het geen revisieverzoek betrof maar een klacht of bezwaar (dat heb ik nu even niet meer helemaal scherp). Daar is wel het nodige over heen en weer geschreven, maar uiteindelijk heeft school klacht/bezwaar in behandeling genomen. Hierover heb ik uiteindelijk ook een gesprek met het bestuur gehad.

Ik heb destijds nog als compromis geopperd om kind voorwaardelijk naar 2 vwo te bevorderen en het tot de winter aan te kijken. Op die manier zou school geen risico lopen en had kind de kans om zich te bewijzen. Iets dergelijks is uiteindelijk ook gebeurd.

Mijn advies zou dus zijn om zorgvuldig te zijn in de keuze voor welke richting je nu kiest. Voldoet je verzoek aan de voorwaarden voor een revisieverzoek, zorg dan ook dat de argumenten erbij passen. In jullie geval zou dat bijvoorbeeld kunnen zijn dat de docenten niet op de hoogte waren van die faalangsttraining of andere dingen die zijn gebeurd. Of misschien zijn bij jullie helemaal geen nieuwe feiten nodig.

Anders zou je ook kunnen overwegen om te klagen, bijvoorbeeld over het feit dat school al langer wist dat die training nodig was, maar ondanks aandringen van jouw kant heeft men niets gedaan. Uiteindelijk is je kind daardoor pas tegen het einde van het schooljaar gestart en heeft daardoor onvoldoende profijt gehad. Nu blijft kind mede door laksheid van school zitten, iets dergelijks. Kortom, zorgvuldig kiezen.

Succes!

Precies. Er is een subtiel verschil tussen..,

Een revisieverzoek of een klacht / bezwaar.

Een leerling wordt bij ons in de revisie besproken als blijkt dat het besluit dat over die leerling in de rapportvergadering genomen is niet fair is omdat het anders is uitgevallen dan bij een andere leerling in een soortgelijk parket, of omdat er informatie is over die leerling die invloed kan hebben op de besluitvorming maar die om wat voor reden dan ook niet beschikbaar of besproken is op de rapport vergadering. Dat kan zijn omdat school iets niet weet, maar zelfs omdat de mentor vergeten is iets te vertellen.

Een klacht dien je in omdat je het ( als ouders) niet eens bent met het besluit dat de vergadering genomen heeft.

In jouw geval...je verhaal is helder. Ik zou het ook op die manier richting school presenteren. Vooral dat faalangstverhaal is iets waar school klaarblijkelijk wat laks is geweest. Dat mag je zeker noemen. Dat hij een plan heeft om eea in te halen / bij te werken is zeker ook positief om te noemen.

Of dit een klacht is of een revisieverzoek is een beetje afhankelijk van het feit of ‘alles’ op de rap. Verg. Expliciet besproken is. Ook de vertraagde ik zou dat eerlijk aan school vragen, wat de beste route is.

Kun je goed met de mentor? Als je die aan je kant hebt helpt dat zeker. Praat nog even met hem/ haar.

En hou het eerlijk allemaal. Sleep er geen dingen bij die niet ter zake doen, probeer geen stiekeme truukjes of negatief gezeur (‘ dit is al de zoveelste keer dat dingen hier waardeloos geregeld zijn’ ) te gebruiken, dat wekt over het algemeen alleen maar irritatie op. Hou het positief, en benoem wat er allemaal goed gaat als je kind door mag, hoeveel vertrouwen je daarin hebt, en wat je allemaal gaat doen om het te laten slagen. Laat kind evt zelf ook iets zeggen / schrijven. Dat doet het ook goed over het algemeen. Moet het wel gemeend zijn natuurlijk...😀

Doet jullie school aan zomerschool? Is dat nog een optie? Om eea bij te sloffen? Bied anders aan dat kind graag een taak wil dien voor 1 of 2 vakken, of dat onder voorwaarden overgaan ( na de herfstvakantie evalueren) wat jullie betreft ook een ook een optie is.....

Succes!

Ingrid,

( met excuses )

Voor de typefouten. Moest even snel, dit)

Karin

Karin

12-07-2019 om 13:19

dank

Het verzoek is de deur uit, moest voor 12 uur vandaag volgens het ene bericht, het volgende bericht heeft het over binnen 24 uur en nr maandag 12 uur. We hebben de krapste maar aangehouden kan het niet over de regeltjes gaan idd.

Ik heb gister met de mentor gesproken, die gaf aan dat zij deze conclusie van de vergadering voor zoon niet verwacht had. En conclusie van dat gesprek was dat een revisieverzoek op zijn plaats is.

We hebben het verzoek zakelijk ingeschoten want wat je zegt IngridT gezeur werkt niet. Aangegeven dat zoon graag naar Havo2 wil, dat wij zien dat hij het niveau heeft, dat de faalangsttraining nog niet tot het gewenste resultaat heeft geleid.

We wachten het nu af.
Als het besluit negatief is zouden we nog in beroep kunnen gaan naar het overkoepelende orgaan etc maar dat willen we niet.

Oh, en qua eerlijkheid...

Ik ken jou en je kind niet, maar het is bij mij op school best vaak zo dat een leerling zelf ook wat initiatief moet ontplooien om eea in gang zetten of te laten gebeuren. Als zo’n kind dan na herhaaldelijk aandringen van bv de mentor die afspraak met de dyslexie begeleider steeds maar niet maakt, of een paar keer niet komt opdagen bij een geplande afspraak met de faalangstcoach oid dan moet je niet net doen alsof school het erbij heeft laten zitten. Daar scoor je geen punten mee. Dan kun je bv beter zeggen dat je het zo jammer vindt dat jij als ouder niet geïnformeerd was over die afspraak ( of het feit dat je kind die afspraak moest maken) omdat je zo ook niet de kans hebt gehad om ook van thuis uit dat duwtje in de rug te geven dat je kind klaarblijkelijk nodig heeft om eea te laten gebeuren. Dat juist die faalangst er voor zorgt dat ie dingen voor zich uit schuift of iets van dien aard......

Ingrid

Karin

Karin

12-07-2019 om 13:33

dat zit wel goed

Hij heeft zich positief geprofileerd het hele jaar, dat scheelt idd een stuk, want bij motivatie twijfel hadden wij mavo2 ook zo geaccepteerd.

Laatste periode moest er een toets ingehaald worden, afspraak gemaakt met docent, komt hij bij de inhaaldocent is er geen toets. Samen met inhaaldocent, de betreffende docent gezocht maar die was er niet.

Hij is in het hele jaar 1x ongeoorloofd absent gemeld: zat bij de verkeerde docent bij het daltonuur. Dat kon helaas niet gecorrigeerd worden in magister.

Hij zal vast steken hebben laten vallen maar wat je zegt ze moeten er zelf ook wat voor doen.

Nou....

Afwachten maar. Mijn gevoel zegt dat er hoop is. Wanneer ga je iets horen over het vervolg? Moet je ook nog aan tafel met de directie of het bestuur om eea toe te lichten? En laat je nog even weten hoe het is afgelopen?

Ingrid

Karin

Karin

12-07-2019 om 18:11

zeker

Dat ga ik zeker doen. De vergadering is dinsdag heb ik begrepen. Dan krijgen we 's middags de uitslag.
Ik heb ook hoop, zeker omdat de mentor aangaf verbaasd te zijn over de uitkomst van de vergadering.

Volgens mij is t inmiddels woensdag Karin.....

Ben eigenlijk wel nieuwsgierig hoe het is afgelopen uiteindelijk......

Karin

Karin

18-07-2019 om 08:21

Helaas

Excuus voor de vertraagde reactie, de reactie kwam uiteindelijk niet dinsdagmiddag, maar woensdagochtend.

Helaas heeft het verzoek niet het door ons gewenste resultaat gehad en blijft zoon over naar 2mavo.

Ook niet erg, daar gaan we gewoon een heel leuk jaar van maken en dan zien we wel wat dat gaat opleveren.

Wel heb ik naar aanleiding van de afwijzing nog een aantal vragen gesteld hoe zoon dan bij de door ons aangevoerde punten geholpen kan worden want die hebben niets met niveau te maken en blijven natuurlijk volgend jaar ook spelen als er niets mee gedaan wordt.

Daar heb ik van de mentor een goed antwoord op gekregen en ik heb er vertrouwen in dat dat meegenomen wordt bij het overdrachtsgesprek naar de nieuwe mentor.

En dan nu genieten van de vakantie.

Het klinkt....

....alsof jullie ( en kind) ( toch) vrede hebben met deze uitslag. Dat is fijn.

Via mavo evt straks weer terug naar havo 4 is voor sommige kinderen een heel fijne route. En met mbo is natuurlijk ook helemaal niks mis. Gewoon alle opties open gouden voorlopig,....

Goede vakantie gewenst!

Karin

Karin

18-07-2019 om 19:44

Kiezen

Je kunt er voor kiezen de strijd aan te gaan en verder te gaan bij het hogere orgaan maar zoon was natuurlijk een twijfelgeval dat weten wij ook.
En dan kan de tl route een goed alternatief zijn idd.

Mentor heeft een heel leuk bericht in het eind rapport geschreven dat ze denkt zoon later via de havo terug te zien.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.