Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Robert Vuijsje over schoolkeuze zoon


Bermbrand

Bermbrand

21-06-2018 om 19:23 Topicstarter

Schoolwissel na brugklas goeddeels onmogelijk

Vandaag in het Parool: wie in de eerste blijft zitten op een gymnasium heeft in Amsterdam het nakijken. Vind dan maar eens een plek op een andere school. Ook in de loting teleurgestelde kinderen proberen in het tweede jaar alsnog op de door hen beheerde school te komen. Net alleen het lotingscircus zorgt voor veel stress, honderden kinderen zoeken nu nerveus naar een nieuwe school voor de zomervakantie begint.

https://www.parool.nl/amsterdam/tweede-keus-voor-zittenblijvers-is-vaak-een-dichte-deur~a4600266/?hash=0117adfe58ab5ea560a8b42189ef9863ca00b3a2

Mia9

Mia9

21-06-2018 om 19:49

Honderden?

Ik lees:"Er zijn ongeveer 100 kinderen die deze maand een plek op een andere school in Amsterdam proberen te bemachtigen"

MK

MK

21-06-2018 om 20:22

wake up call?

Misschien is dit artikel dan een wake up call voor sommige ouders om juist NIET voor een categorale school te kiezen. Mocht je kind het eerste jaar onverhoopt niet halen, dan heb je er niet nog meer problemen bij. Zo heeft een lyceum/scholengemeenschap ook voordelen.

Bermbrand

Bermbrand

21-06-2018 om 21:31 Topicstarter

Mia9

Die ‘circa honderd’ die genoemd wordt, slaat enkel op de kinderen die in de eerste klas van een categorale school blijven zitten en een nieuwe school moeten zoeken.

Daarnaast zijn er kinderen die uitgeloot waren en proberen alsnog naar de favoriete school (of schooltype gymnasium) willen. En kinderen die ongelukkig zijn op de school die ze kozen en waar ze zitten en willen wisselen.

Daarnaast zijn er ook nog de verhuizers, die worden niet genoemd maar ook zij moeten een school vinden in Amsterdam. Bijvoorbeeld de kinderen van de nieuwe PvdA wethouder Sharon Dijksma. Er is nog wel iets te kiezen: “En er is ook altijd wel ergens plek. De brede scholengemeenschappen in Nieuw-West, Zuidoost of in Noord zijn niet vol.”

Bermbrand

Bermbrand

21-06-2018 om 21:37 Topicstarter

De boodschap van de geciteerde rectoren in het artikel is helder: ‘kies niet voor categoraal onderwijs want als je het haalt dan ben je niet welkom op onze school’

Bijzonder is dar cherry picking bij toelating van kinderen door scholen toegegeven wordt en vergoelijkt. Het Gerrit van der Veen is een zgn DAMU school voor dans en muiektalent maar zij hebben meer ‘gewone’ klassen dan deze profielklassen.

Bermbrand

Bermbrand

21-06-2018 om 21:39 Topicstarter

Correctie

“want als je het NIET haalt”

Triva

Triva

21-06-2018 om 22:21

Waarom

praten ze hier over zittenblijven terwijl ze afstromen bedoelen?

Isella

Isella

21-06-2018 om 22:35

altijd plek

“En er is ook altijd wel ergens plek. De brede scholengemeenschappen in Nieuw-West, Zuidoost of in Noord zijn niet vol.”

Ik ben het daar wel mee eens. Als je in Amsterdam komt wonen en je hebt een kind dat naar 2VWO gaat, dan kun je niet verwachten dat er sowieso een plek is op de school van jouw eerste voorkeur. De populaire scholen zitten tjokvol, dan moet je dus een andere school zoeken en ja, dan moet je kind naar het Calandlyceum in Osdorp in plaats van het Vossius in Oud-Zuid.
Gaat je kind niet dood van.

Gerrit van der Veen vind ik wel een rare kwestie. Eerst doen ze alsof ze Heel Speciaal en Heel Anders zijn dan andere scholen met hun gezang en gedans, maar door het huidige systeem krijgen ze ook kinderen die dat niet willen. Dan kunnen ze dus ook (als ze plek hebben) in het tweede jaar kinderen toelaten die daar wat minder mee hebben.

Bermbrand

Bermbrand

21-06-2018 om 22:59 Topicstarter

Triva

“Waarom praten ze hier over zittenblijven terwijl ze afstromen bedoelen?”

Het is en / en: zittenblijven in de eerste klas van de categorale scholen mag niet dus moet je afstromen naar een andere school. Daarnaast is het aantal zittenblijvers in de 2e klas flink toegenomen. Daardoor is er in de 2e klas geen ruimte voor zij-instromers die heek graag in de 2e klas alsnog naar het gymnasium waarvoor ze het jaar daarvoor zijn uitgeloot.

Het aantal afstromers van een bepaald gymnasium is 14. Maar dat betekebr niet 14 kinderen minder in de 2e klas. Het aantal zittenblijvers in de 2e klas is namelijk 15. De voor deze school uitgelote kinderen die alsnog heel graag naar dat gymnasium willen krijgen dus opnieuw ‘njet’ te horen. Want er is geen ruimte in de 2e klas. Het systeem loopt mede vast omdat de zittenblijvers geen alternatief vinden en daarom blijven zitten waar ze zitten.

Overigens is het technisch gezien geen afstroom aks je van 1 gymnasium naar 2 atheneum gaat - het is allebei vwo. Maar in Amsterdam is het voor een aantal kinderen na gymnasium havo of een atheneum buiten de stad.

Triva

Triva

22-06-2018 om 07:08

nee

Het is gewoon een niet passende kop. In welke wet staat dat je niet mag blijven zitten in de brugklas van een categoraal gymnasium?

Bermbrand

Bermbrand

22-06-2018 om 07:54 Topicstarter

Triva

Klopt, dat je niet mag blijven zitten in de eerste klas staat in de schoolgids en niet in de wet.

Maar het stuk ziet niet alleen over zittenblijven (en afstroom) in de eerste klas, ook over de tweede klas. Kinderen blijven nl ook zitten in de tweede klas gymnasium omdat ze geen atheneum (of havo) in de stad kunnen vinden die hen toelaat. Terwijl er tegelijk kinderen in de rij staan die voor de eerste klas voor het gymnasium zijn uitgeloot en in de 2e klas alsnog graag willen instromen.

Kortom, dat grote lotingscircus creëert een mismatch die ook na de brugklas doorwerkt en zichtbaar is doordat nu ook wachtlijsten en lotingen zijn voor de 2e klas. Alleen enkele schoolbestuurders noemen de centrale loting nog immer misleidend ‘matching’.

bicyclette

bicyclette

22-06-2018 om 08:51

zo ga je toch niet met kinderen om?

En ook op dit vlak ligt de invloed bij de schoolbesturen.

Waarom moet zittenblijven direct afstromen betekenen? Ik weet dat dat inmiddels op veel scholen de gewoonte is, maar ik vind het een slechte keuze. Als scholen de leerling centraal zouden stellen, dan zou afstromen in ieder geval geen automatisme zijn.

De overstap naar het VO is voor veel leerlingen gewoon groot. Zelfstandig werken, plannen, huiswerk maken, leren leren. Dat gaat soms met vallen en opstaan, dat proces heeft tijd nodig. Ik lees hier dat scholen vertellen dat ze hun leerlingen al rond de kerstvakantie vertellen dat ze moeten oriënteren op afstromen en dus een andere school. Zo ga je toch niet met 11/12/13-jarigen om? Wat doet dat met het zelfvertrouwen van een kind als een school al na een paar maanden (!) zegt: we geloven er eigenlijk niet in?

Als kinderen niet naar verwachting meekomen, dan moet je je als school vooral afvragen: hoe kunnen wij deze leerling beter tot zijn recht laten komen? Als school zou je je kapot moeten schamen als je al na 4 maanden een deel van de leerlingen afserveert.

Je zou bijna vergeten wat ook alweer het doel van onderwijs is.

vlinder72

vlinder72

22-06-2018 om 09:41

Bicyclette

Geen idee. Hier in de regio is dat ook niet zo. Blijven zitten is heel normaal. Op- en afstromen trouwens ook. Vriendin van mijn dochter is en 2tto vmbo begonnen en gaat volgend jaar door op 2tto Havo. Ook heel normaal.

Mijn zoon stond er vorig jaar noet goed voor. Hij mocht toen kiezen blijven zitten in 3 Havo of door naar 4VMBO. Hij ging alsnog over.

Wat in Amsterdam gebeurt is echt niet de norm in de rest van Nederland (gelukkig niet)

MK

MK

22-06-2018 om 11:05

nou

Volgens mij 'mag' zittenblijven in de 2e ook niet. In de onderbouw niet voor zover ik weet. Dus ik vind het bijzonder dat ze in de 2e met zittenblijvers te maken hebben.

Verder heel erg eens met bicyclette, ik vind dat zittenblijven 'gewoon' zou moeten kunnen. Het gaat om kinderen en de overstap is enorm.

"Daarnaast zijn er ook nog de verhuizers, die worden niet genoemd maar ook zij moeten een school vinden in Amsterdam. Bijvoorbeeld de kinderen van de nieuwe PvdA wethouder Sharon Dijksma."

Geen probleem, er is plek zat. Kan ze gelijk laten zien dat ze een sociaaldemocratisch hart heeft en niet alleen voor de bühne zoals Femke Halsema.

bicyclette

"Als school zou je je kapot moeten schamen als je al na 4 maanden een deel van de leerlingen afserveert."

Dat kan zeker niet de bedoeling zijn.
Hier bij dochter in de klas zijn er kinderen die van school af gaan (cat. gym.) naar een scholengemeenschap.
Na een aantal maanden bleken ze zoveel onvoldoendes te halen voor bijna alle vakken.
Net zo goed als als na 4 maanden al zeggen dat het niet gaat lukken is net zo zwaar als veel onvoldoendes halen en horen van andere klasgenootjes dat ze wel hoge cijfers halen.
Links of rechtsom is het niet leuk.
Hier op school doen ze veel om de leerlingen te helpen maar soms lukt het om één of andere reden niet om het nivo te halen.
Ik denk dat je dan beter als school eerlijk kan zijn en het bijtijds melden bij ouders en leerling.

Bermbrand

Bermbrand

22-06-2018 om 11:31 Topicstarter

Bicyclette

Geheel eens met wat je schrijft, de hele gang van zaken is ronduit een blamage en beschamend.

Bermbrand

Bermbrand

22-06-2018 om 12:03 Topicstarter

“Volgens mij 'mag' zittenblijven in de 2e ook niet. In de onderbouw niet voor zover ik weet. Dus ik vind het bijzonder dat ze in de 2e met zittenblijvers te maken hebben”

Voor zover bij mij bekend kun je op de categorale gymnasia in Amsterdam alleen in de eerste klas niet blijven zitten, dus wel in de 2e klas. Er is zeker een groep kinderen die wel naar een andere school in Amsterdam wil maar geen school kan vinden waar het toegelaten wordt. Dan blijf je dus zitten waar je zit. Ruim een jaar geleden was deze problematiek ook al lokaal nieuws en toen stond ee er een verhaal in de krant van een meisje dat na de 2e klas van het 4e gymnasoum naar een atheneum moest. Ziij hebben zich bij 15 (!) scholen in Amsterdam gemeld, maar kregen overal nul op het rekest. Dit is in Amsterdam inmiddels geen uitzondering meer.

Er zijn ook kinderen die op een categoraal gymnasium zitten en gewoon overgaan, maar toch willen overstappen naar een atheneum. Bijvoorbeeld omdat de school van eerste keuze sowieso een atheneum was maar ingeloot werden op een gymnasium. Of Grieks en Latijn gewoon tegenvalt omdat je dyslectisch bent en/of je het tempo voor de kernvakken gewoon te hoog vindt. Als 15 kinderen zich melden voor de 2e of 3e klas atheneum hebben deze, in de ogen van schoolbestuurders, meer kansrijke leerlingen een streepje voor. Zo vertrekken leerlingen die wel over kunnen naar de volgende klas en blijven de zittenblijvers soms noodgedwongen zitten omdat zij geen plekje kunnen vinden op een atheneum.

zittenblijven is ook niet altijd afstromen

Zittenblijven is ook niet standaard afstromen. Zoon doet technasium op het hier al genoemde Calandlyceum, een scholengemeenschap. Er is in zijn brugklas een jongen blijven zitten, die is gewoon vziw technasium blijven doen, hij zit nu in de tweede bij een jongen die in de tweede is blijven zitten en weliswaar geen technasium meer doet maar wel nog VWO, en bij een andere jongen die wel technasium doet, al eens eerder is blijven zitten(in de brugklas dus), en het nu waarschijnlijk weer niet redt. Die jongen moet mogelijk wel naar de Havo, maar aangezien hij ongeveer voor elk vak onvoldoende staat en, zo begreep ik, dus al eerder is blijven zitten lijkt me dat op zichzelf ook wel verdedigbaar.

Hier dus in elk geval niet standaard afstromen bij zittenblijven. En afstromen zou dan inderdaad ook nog binnen de school kunnen, want scholengemeenschap.

Over het Gerrit van der Veen nog even dit. Toen we voor de schoolkeuze van zoon stonden, sprak ik een ex-collega wiens derde ook die stap moest maken, en die al twee kinderen in het VO had. Zijn eerste opmerking "doe in elk geval niet het Gerrit van der Veen!". Leuke leerlingen, maar een chaotische school, was zijn ervaring. Gatenkaasroosters, en een 4-havoklas die bijna in zijn geheel bleef zitten vanwege tegenvallende resultaten. Maar goed, ik sprak laatst iemand wier dochter tot volle tevredenheid op die school zit, dus kennelijk kan het meerdere kanten op.

Groeten,

Temet

ook lezenswaard

Lees na alle narigheid ook even dit:

https://www.volkskrant.nl/columns-opinie/witte-gymnasiast-belandt-op-zwarte-school-ozkan-en-melle-zoeken-de-verschillen~be8b3134/

Waarmee ik niet gezegd wil hebben dat een dergelijke overstap altijd zonder problemen zal verlopen, maar bij deze jongen zo te zien wel.

Zoon was ooit bevriend met een jongetje wiens vader op het HLW lesgeeft, en die had het ook al over iemand die van het Barlaeus op het HLW was beland. Ik vroeg toen of het goed ging met die jongen, hij dacht van wel. Hij had kennelijk gelijk (ik neem aan dat het dezelfde jongen is, zo vaak zal dit niet voorkomen). Wel is duidelijk dat deze leerling sterk in zijn schoenen staat en ook toen al stond. Als je na zo'n overstap doodleuk nog rond blijft lopen met je Barlaeus-shirt, dan heb je wel lef

Ondertussen is ook iets anders interessant: klasgenoot en vriend Ozkan kreeg geheel ten onrechte een vmbo-advies. Doet nu VWO-eindexamen. En dat komt dan weer, denk ik, omdat juist zwarte scholen als het HLW en ook het Comeniuslyceum er een eer in stellen om hun leerlingen op een zo hoog mogelijk niveau uit te laten stromen. Wat er in zit, moet en zal eruit komen, daar zijn die scholen sterk op ingesteld met extra begeleiding, huiswerkklassen, standaard extra lessen Nederlands (op het Comenius, als ik me wel herinner) enzovoort.

Groeten,

Temet

Bermbrand

Bermbrand

22-06-2018 om 12:38 Topicstarter

Temet

Wat een leuk en positief stukje, kan me het verhaal van de “apenkoning” idd nog herinneren. Fijn te lezen dat beide jongens geslaagd zijn voor het vwo.

Mia9

Mia9

22-06-2018 om 21:31

Leuk Temet

Dat je dit post, had het ook net gelezen. Leuk verhaal!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.