Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
bezorgde moeder

bezorgde moeder

08-01-2010 om 11:34

Rommelig in de klas

Mijn zoon zit in een combinatieklas 6/7. Hij zit in groep 6 en is 10 jaar.

Aan het begin van dit schooljaar is er een nieuwe leerkracht gekomen in de klas van mijn zoon. Ook is er op dat moment een nieuwe directeur gestart.

Sinds het begin van dit schooljaar klaagt de leerkracht over deze klas. De klas zou niet goed functioneren en vooral op gebied van taal en rekenen erg achterlopen. De leerkracht had veel moeite om orde te houden en er werd bijna alleen maar aandacht besteed aan rekenen en taal. Er wordt een beetje geknutseld en wat aan muziek gedaan. Aan de vakken aardrijkskunde, biologie, verkeer en geschiedenis is tot op heden nog niets gedaan.

Inmiddels krijgt de klas les van 5 verschillende leerkrachten (wel allemaal op vaste dagen/tijd). De leerkracht die begin dit jaar begonnen is (zij is ook ons aanspreekpunt), aangevuld met 4 anderen (allemaal onbekenden - dus niet van deze school).

Ik blijf hameren op het feit dat ik het belangrijk vind dat er rust en regelmaat is in de klas. Ik vind 2 leerkrachten dan ook meer dan genoeg. De directeur weerlegt dit. Er is rust en regelmaat maar wel met meer leerkrachten. Daarnaast blijf ik van mening dat de kinderen tekort wordt gedaan als er geen aardrijkskunde, biologie, verkeer en geschiedenis wordt gegeven. De directeur vindt dit van ondergeschikt belang.

Daarbij komt dat van de genoemde 4 vakken dus ook geen toetsen worden gegeven. De kinderen leren dus ook niet om te gaan met proefwerken en het bijbehorende leerwerk. Ook dat wordt door leerkracht en directie weggewuifd.

Mijn zoon heeft het naar zijn zin op school, haalt goede cijfers, maar geeft wel aan het zo saai te vinden, alleen maar rekenen en taal. Hij mist de andere vakken echt. Heeft hier ook echt interesse in.
Vorig jaar, in groep 5, genoot hij zichtbaar van de lessen. Was ook enthousiast bij uitstapjes als hij dingen zag waarover hij geleerd had (bijvoorbeeld toen we de Rijn overstaken).

Wat kan ik nu nog doen? Als ik praat met de leerkracht en/of de directeur blijf ik het gevoel houden dat ze me een zeurpiet vinden. De laatste keer werd zelfs een beetje geergergd gereageerd, alsof men het mij kwalijk neemt. Bij andere ouders vind ik geen aansluiting, die vinden het wel best zo.

Heeft iemand van jullie hier ervaring mee? Tips? Advies?

Groetjes,
bezorgde moeder

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Absurd.

te gek voor woorden dit. 5 leerkrachten. Alleen maar rekenen en taal. Miriam L weet vast de goede route, maar het lijkt me dat je acuut ergens aan de bel moet trekken, want dit kan echt niet.

Ingrid

Bastet

Bastet

08-01-2010 om 19:55

Bizar

Eerlijk gezegd,ik zou mijn kind daar van school halen.
groetjes,bastet

An

An

09-01-2010 om 13:48

Niet goed hoor

Ik zou een officieel gesprek met de directie aangaan. Tegelijkertijd orienteren op een andere school en bij geen verbetering overstappen. Oh ja, misschien kan de inspectie of de vetrouwenspersoon of het bestuur/vereniging nog wat voor je betekenen. In de schoolgids staat hoe je bezwaar kunt maken.

groet, an

Schuitje

Schuitje

09-01-2010 om 21:01

Bij ons nu ook

Bij ons is het nu ook een rommeltje. We hadden al twee leraren per week. Maar de ene is voor de vakantie redelijk plotseling weggegaan, en er is nog geen vervanging. De andere is nu door persoonlijke omstandigheden een paar weken afwezig. Allemaal overmacht. Maar heel erg onhandig. Nu dus per dag afwachten wie er voor de klas staat. Tot overmaat van ramp is de groepjesindeling veranderd. Mijn dochter is nu naast een ander kind gezet. En hoe zal ik dat eens tactisch zeggen, het is niet de meest optimale combinatie. Een hele domme zet in mijn ogen. Ik ga dat dus maandag maar even aankaarten. Bij een invaljuf die ik niet ken, en die de klas blijkbaar niet goed kent. Pfff. En het ging net zo goed met de klas en mijn kind. Ik hoop niet dat alle investering van de leraren van dit schooljaar voor niets is geweest. Dit is een klas waarin het in no time weer helemaal mis kan gaan.
Sorry, ik moest even mijn frutratie kwijt. Bedankt voor het aanhoren

Sera

Sera

09-01-2010 om 21:47

Alleen taal en rekenen

Dat ze alleen taal en rekenen doen zou ik niet zo erg vinden. Dat deden wij op de basisschool ook. We deden alleen maar 1x per paar maanden een keer een paar middagen een aardrijkskunde of geschiedenis project. Onze school redeneerde dat het meest belangrijke was om kinderen goed te leren lezen, schrijven en rekenen. Vakken als geschiedenis en aardrijkskunde krijg je op de middelbare school weer vanaf het begin en daar heb je geen voorkennis voor nodig.

Toen ik (en mijn klasgenootjes) op de middelbare school begonnen hadden we een voorsprong met rekenen en taal. Dat was heel nuttig voor ons. Ik vind het nog steeds geen slechte keuze van onze school.

Dat het rommelig is dat zou ik wel een probleem vinden. Het is belangrijk dat het heel rustig is in de klas zodat iedereen goed kan werken.

angel3

angel3

10-01-2010 om 18:53

Mr?

zoek es contact met de MR zou ik zeggen...
balen zeg! sterkte

Sera

Ik had, toen ik naar de middelbare school ging ook een voorsprong met rekenen en taal. Wij kregen wel elke dag aardrijkskunde en geschiedenis en andere vakken op de basisschool.
Heeft er dus niet mee te maken wat je aangeboden krijgt, maar hoe je het aangeboden krijgt. Maw wordt er goed onderwijs gegeven.
Lijkt me vreselijk voor een kind om alleen met rekenen en taal bezig te zijn!

calien

calien

11-01-2010 om 11:35

Mijn dochter

Mijn dochter heeft in groep 6 en 7 maar weinig wereldorienterende vakken gehad. Nu in groep 8 merkt ze de consequenties. Ze is aan het oefenen voor de cito-toets en loopt helemaal vast. Hoe kun je bij het onderdeel studievaardigheden vragen beantwoorden met kaartlezen als je nooit topografie hebt gehad. Helaas wisten wij niet dat ze zo weiniog aan dit soort vakken deden....anders hadden we allang aan de bel getrokken.
Ik zou als ik jou was meteen in actie komen!!!!!!!

Sera

Sera

12-01-2010 om 12:23

Reactie

Op de lagere school vind ik geschiedenis en aardrijkskunde gewoon niet zo belangrijk. Op de middelbare school beginnen ze bij geschiedenis toch weer helemaal opnieuw. Het belangrijkste is voor mij inderdaad taal en rekenen. Als je die twee vakken goed beheerst dan heb je de belangrijkste basis. Juist omdat veel leerlingen op de middelbare school een slechte taalbeheersing lijken te hebben vind ik het goed dat een school hier veel aandacht aan besteed.

Alleen taal en rekenen als vak hebben vond ik niet echt saai. Ik kan me althans niet herinneren dat ik het saai vond maar het was natuurlijk ook normaal voor mij.

Toen ik op de middelbare school kwam kon ik gewoon meedoen zonder moeite met geschiedenis en aardrijkskunde. Ik vond het wel hele leuke vakken en vooral geschiedenis was gelijk mijn lievelingsvak.

Mijn kinderen hebben die vakken wel allemaal en dat vind ik ook leuk. Ik vind inderdaad dat zij een veel diverser aanbod hebben op de lagere school. Toch vind ik ook dat ze minder de diepte in gaan dan wij vroeger. Als ik vergelijk wat wij aan rekenen en taal deden met wat ze bij mijn dochter en zoon op school er aan doen vind ik dat wel tegenvallen. De hele manier van lesgeven is anders.

Wel zou ik in het geval van bezorgde moeder met de school gaan praten als ik het idee zou hebben dat door het feit dat er vijf leerkrachten zijn de kinderen niet goed kunnen leren omdat het te rommelig is.

Sera

Dat je het reken en taal onderwijs nu vindt tegenvallen komt misschien helemaal niet doordat er naast rekenen en taal ook andere vakken worden gegeven, maar misschien eerder aan kwaliteit van het onderwijs. En dat is mijn punt dus. Ik had vroeger heel goed reken- en taalonderwijs, had ook op de middelbare school een voorsprong, maar had naast onderwijs in rekenen en taal ook andere vakken op de lagere school.
Het is dus ook maar de vraag of kinderen die alleen rekenen en taal krijgen ook daadwerkelijk goed leren lezen en schrijven.
Verder heb ik echt goede herinneren aan de andere vakken die ik kreeg op de lagere school, zeker geschiedenis. Prachtig vond ik het.

Bastet

Bastet

14-01-2010 om 18:56

Juist blij

Ik ben juist blij met andere vakken,het biedt weer persepctief voor kinderen die heel leergierig zijn.Ik vind overigens niet dat de middelbare school weer bij 0 begint kwa geschiedenis,aardrijkskunde ed,neem alleen al topografie,dat krijgen ze daar echt niet meer.
Groetjes,bastet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.